Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μέτρα για την ακρίβεια: Πότε απαγορεύονται προσφορές σε ράφια σούπερ - μάρκετ

H απόφαση για τις προσφορές - Ποιες απαγορεύονται, τι ισχύει για τις συσκευασίες 1+1

Εκδόθηκε η απόφαση από το υπουργείο Ανάπτυξης με στόχο να μπει φρένο στις fake προσφορές προϊόντων σούπερ μάρκετ.

Με την συγκεκριμένη απόφαση, το υπουργείο Ανάπτυξης στοχεύει να αντιμετωπίσει τις συνδυαστικές προσφορές αλλά και σε προϊόντα τα οποία τα βάζουν σε προσφορά 1+1 αλλά με μικρότερη συσκευασία και αυξημένη τιμή μονάδας.

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που εκδόθηκε πριν από λίγο, απαγορεύονται οι ακόλουθες προωθητικές ενέργειες για διάστημα τριών μηνών, εάν έχουν προηγηθεί στα ίδια προϊόντα ανατιμήσεις:

α) Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά)

β) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή,

γ) η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά). Π.χ. 1+1 δώρο.

δ) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ» π.χ. πατατάκια μαζί με αναψυκτικό

ε) η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards),

στ) η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).

Η παραπάνω απαγόρευση εφαρμόζεται και για προϊόντα που εισάγονται για πρώτη φορά στην αγορά, με την ίδια ή άλλη ονομασία, με την ίδια ή άλλη συσκευασία, και διαφορετικό ραβδωτό κωδικό είδους (barcode):

α) Μετά την απόσυρση άλλου προϊόντος της ίδιας επιχείρησης με τις ίδιες ή παραπλήσιες ιδιότητες ή

β) εμπεριέχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα, κατά πενήντα τοις εκατό (50%), από άλλο όμοιο η παραπλήσιο προϊόν που διαθέτει η ίδια επιχείρηση στην αγορά, με αυξημένη τιμή μονάδας ή

γ) διατίθενται από άλλη νέα επιχείρηση που συνεργάζεται ή συνδέεται με επιχείρηση που ήδη διαθέτει στους καταναλωτές προϊόντα της ίδιας κατηγορίας από την έναρξη ισχύος της παρούσας.

Σε ό,τι αφορά το μέτρο της μείωσης της αρχικής τιμής συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων, η οποία ισούται τουλάχιστον με το 30% του αθροίσματος των παροχών – εκπτώσεων των προμηθευτών προς τους λιανέμπορους, από την απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες παροχών αλλά και οι κατηγορίες προϊόντων όπου το μέτρο θα εφαρμοστεί. Συγκεκριμένα, αφορά τις εκπτώσεις επί τιμολογίου, ήτοι εκπτώσεις που αναγράφονται στο τιμολόγιο πώλησης των προϊόντων από την επιχείρηση στο λιανοπωλητή και τα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδονται από την επιχείρηση προς το λιανοπωλητή. Δεν περιλαμβάνει, με άλλα λόγια, τα τιμολόγια παροχής υπηρεσιών π.χ. για διαφημίσεις κλπ.

Η μείωση τιμής θα πρέπει να εφαρμοστεί στις ακόλουθες κατηγορίες:

  • Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
  • Απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι
  • Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
  • Απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι
  • Καθαριστικά επιφανειών παντός είδους
  • Χλωρίνες
  • Σαμπουάν και conditioner
  • Αφρόλουτρα
  • Σαπούνια σε υγρή μορφή
  • Σαπούνια σε στερεά μορφή
  • Οδοντόκρεμες
  • Βρεφικές και παιδικές πάνες

Σε ό,τι αφορά, τέλος, την εφαρμογή του μέτρου των «καθαρών τιμών» σε νωπά προϊόντα, δηλαδή το μέτρο που προβλέπει ότι οι επιχειρήσεις που πωλούν νωπά τρόφιμα, τα πωλούν χωρίς να χορηγούν εκπτώσεις, πιστώσεις ή άλλες παροχές σε άλλες επιχειρήσεις, που υπερβαίνουν, αθροιστικά, το 3% επί της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών, προβλέπεται ότι θα αφορά συγκεκριμένα τα ακόλουθα προϊόντα:

  • Νωπά φρούτα (μη επεξεργασμένα)
  • Νωπά λαχανικά (μη επεξεργασμένα)
  • Νωπό μοσχάρι (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
  • Νωπό χοιρινό (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
  • Νωπό κοτόπουλο (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
  • Νωπά ψάρια (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής).

Υπενθυμίζεται ότι υπογράφηκαν από τον Υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, οι Υπουργικές Αποφάσεις που ολοκληρώνουν και εξειδικεύουν τα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας τα οποία ανακοινώθηκαν στις 10/01/2024 και ψηφίστηκαν στις 18/01/24.

Τα δραστικά μέτρα που έχει λάβει η Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι τα ακόλουθα:

  • Μείωση παροχών και πιστώσεων από τους προμηθευτές προς τα super market με σκοπό την εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών για τον καταναλωτή.
  • Αποτροπή ανατιμήσεων προϊόντων με παράλληλη εφαρμογή προωθητικών ενεργειών επί των αυξημένων τιμών.
  • «Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι προς όφελος του καταναλωτή αλλά και του παραγωγού.
  • Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα με σκοπό τον εξορθολογισμό των τιμών.

Όσον αφορά το βρεφικό γάλαυπενθυμίζεται ότι ο νόμος προβλέπει πως το μικτό περιθώριο κέρδους δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, από την έναρξη ισχύος του παρόντος,  προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Επίσης, με την υπουργική απόφαση καθορίζεται αυστηρό πλαφόν στα λειτουργικά κόστη που μπορούν να επικαλούνται οι επιχειρήσεις κατά τον έλεγχό τους από τη ΔΙΜΕΑ.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πέθανε ξαφνικά 44χρονη γυναίκα ενώ έκανε βόλτα - Κατέρρευσε μπροστά στο γιο της
Η άτυχη γυναίκα, μητέρα δύο παιδιών, είχε βγει βόλτα στην αγορά μαζί με το μικρότερο παιδί της – Κατέρρευσε στη μέση του δρόμου
Πέθανε ξαφνικά 44χρονη γυναίκα ενώ έκανε βόλτα - Κατέρρευσε μπροστά στο γιο της