Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Πως επηρέασε η κρίση τα δικαιώματα των καταναλωτών

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Μόλις το 13,36% των καταναλωτών πιστεύει ότι οι επιχειρήσεις βελτίωσαν τη συμπεριφορά τους προς αυτούς, τώρα με την κρίση, ενώ δηλώνουν ότι τα προβλήματα που τους απασχολούν περισσότερο, πλέον, είναι η αποπληρωμή φόρων (85,25%) και η ακρίβεια αγαθών (74,65%).

Τα παραπάνω είναι ορισμένα από τα κυριότερα συμπεράσματα που προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών με τη συμμετοχή 756 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, το διάστημα 20 Ιανουαρίου – 19 Φεβρουαρίου 2014.

Όπως προέκυψε λοιπόν από τις απαντήσεις (που δόθηκαν ηλεκτρονικά, γραπτά και τηλεφωνικά), σχεδόν έξι στους δέκα καταναλωτές (58,07%), πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις σέβονται τα δικαιώματά τους λιγότερο από όσο τα σέβονταν προ κρίσης. “Παρόλο που οι επιχειρήσεις έχουν προβλήματα, θέλουν πελατεία και αύξηση της φήμης τους, η εικόνα που έχουν οι καταναλωτές είναι αρνητική”, σχολίασε ο πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ., κ. Ν. Τσεμπερλίδης, παρουσιάζοντας την έρευνα στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε χθες στη Θεσσαλονίκη.

Επιπλέον, οι καταναλωτές σε ποσοστό 46,54%, πιστεύουν ότι οι μηχανισμοί ελέγχου της αγοράς λειτουργούν λιγότερο, από όσο λειτουργούσαν, πριν την κρίση, ενώ εκφράζουν παράπονα και για τη στάση της κυβέρνησης προς αυτούς, καθώς σε ποσοστό 65,9%, πιστεύουν ότι η κυβέρνηση ακούει λιγότερο τη φωνή των καταναλωτών, τώρα με την κρίση.

Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι περίπου ένας στους δύο καταναλωτές δε γνωρίζει όλα τα δικαιώματά του “άρα δεν μπορεί να τα ασκήσει”, όπως είπε ο κ. Τσεμπερλίδης. Για παράδειγμα, το δικαίωμα στην εκπροσώπηση το γνωρίζει μόνο το 52,29% των καταναλωτών.

Σε ότι αφορά την ασφάλεια των προϊόντων, οι καταναλωτές σε ποσοστό 52,07% δεν πιστεύουν ότι τα προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά είναι ασφαλή παρόλη την Ευρωπαϊκή και Εθνική νομοθεσία. Ένα ποσοστό 39,63% πιστεύει ότι η ασφάλεια των προϊόντων βρίσκεται, στα ίδια επίπεδα με πριν την κρίση.

Στο θέμα της νομοθεσίας, η γγ του ΚΕ.Π.ΚΑ. κ. Ευ. Κεκελέκη διαβεβαίωσε ότι ίσως έχουμε την ισχυρότερη νομοθεσία σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ, ωστόσο “πάσχει η εφαρμογή”.

Η ίδια στάθηκε και στο γεγονός ότι οι προϋπολογισμοί για τους μηχανισμούς ελέγχου είναι “κομμένοι” αλλά και στο γεγονός ότι δεν δίνεται δυνατότητα συμμετοχής των καταναλωτών στις διάφορες διαβουλεύσεις.

Τι έχει χειροτερεύσει με την κρίση

Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι, τώρα με την κρίση, τους προβληματίζουν περισσότερο από πριν, η αποπληρωμή φόρων (85,25%), η ακρίβεια αγαθών (74,65%), η πραγματοποίηση διακοπών (73,27%), η δυνατότητα διασκέδασης (70,97%), η πληρωμή λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος (70,97%), η αγορά τροφίμων (59,91%), η πληρωμή δόσεων δανείων (57,60%), η ασφάλεια αγαθών (55,76%), η αγορά ειδών ένδυσης-υπόδησης (54,38%), η αγορά επίπλων-ηλεκτρικών συσκευών (52,53%).

Ερωτηθείς σχετικά από τον Τ.Θ. ο κ. Τσεμπερλίδης, ανέφερε ότι προηγούμενες έρευνες του ΚΕ.Π.ΚΑ. έχουν δείξει ότι ο Έλληνας προτιμά ελληνικά προϊόντα γιατί πιστεύει ότι είναι καλύτερα ποιοτικά αλλά και γιατί θέλει να βοηθήσει την εγχώρια βιομηχανία, συμπληρώνοντας ότι “πάνω σε αυτό βασίζονται οι ελληνοποιήσεις”. Επίσης, κληθείσα να σχολιάσει τις συστάσεις του ΟΟΣΑ για την αγορά, η κ. Κεκελέκη διερωτήθηκε αν υπάρχει κανείς που να πιστεύει ότι η ακρίβεια είναι θέμα γάλακτος, ξενόγλωσσων βιβλίων και μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. “Μην κοροϊδευόμαστε, δεν είναι αυτή η πηγή της ακρίβειας”, σημείωσε χαρακτηριστικά, προκαλώντας την πολιτεία να δώσει στοιχεία για τις “τριγωνικές συναλλαγές”.

Τέλος, οι εκπρόσωποι του ΚΕ.Π.ΚΑ. κάλεσαν τους καταναλωτές να μην θυμούνται τις καταναλωτικές οργανώσεις μόνο όταν έχουν πρόβλημα, αλλά να τις στηρίζουν (μέσω της ετήσιας συνδρομής τους).

Συνέδριο σήμερα στη Θεσσαλονίκη

Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου του ΚΕ.Π.ΚΑ. συμμετείχε ο κ. Martin Siecker, Πρόεδρος του Τμήματος Εσωτερική Αγορά της Ε.Ο.Κ.Ε., ο οποίος ενημέρωσε, για το έργο της Ε.Ο.Κ.Ε. και απεύθυνε πρόσκληση, για παρακολούθηση και συμμετοχή, στο συνέδριο, που θα πραγματοποιηθεί, σήμερα, Παρασκευή 14 Μαρτίου 2014 και ώρα 8:30, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ημέρας Καταναλωτή, με θέμα «η προστασία του καταναλωτή και η κοινωνική ένταξη σε καιρούς κρίσης». Ο κ. Siecker ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι η κρίση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δικαιολογία για να υπονομεύσει τα δικαιώματα των καταναλωτών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ