Σε ό,τι έχει να κάνει με τα μείζονα γεγονότα των πρώτων μηνών του 2014, δηλαδή το πρωτογενές πλεόνασμα, τη συμφωνία κυβέρνησης – τρόικας και την έξοδο στις αγορές με το πενταετές ομόλογο, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, τονίζει πως «δεν σηματοδοτούν το οριστικό τέλος της δύσκολης και γεμάτης εμπόδια πορείας».
Προβληματισμός για το Μεσοπρόθεσμο
Όπως σημειώνεται στην έκθεση, το νέο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-18» που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή προβλέπει πρωτογενή πλεονάσματα 2,3% το 2014 και 2,5% το 2015, και 3,5 % το 2016. Τέλος, για το 2017 και για το 2018 αναμένονται πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 9,4 δισ. ευρώ και 11,5 δισ. ευρώ ή 4,6 % και 5,3% του ΑΕΠ αντιστοίχως.
Από την άλλη πλευρά, η τρόικα προβλέπει αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος ως ποσοστό του ΑΕΠ στο 1,5% (2014), 3% (2015), 4,5% (2016) και 4,5% (2017). Το Γραφείο Προϋπολογισμού εκτιμά πως οι στόχοι αυτοί, αν και έχουν μετριασθεί για τη διετία 2014-2015, είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι, ιδίως για την επόμενη περίοδο 2016-2018. «Αναμφίβολα, η αισιοδοξία μπορεί να συμβάλει στη σταθεροποίηση της οικονομίας, αλλά όσα αναφέραμε έως τώρα υποδεικνύουν ότι θα έπρεπε να αναθεωρηθούν οι στόχοι για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα διαρκείας», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Τέλος, η έκθεση αναφέρεται στην ανάγκη να ξεκινήσει το γρηγορότερο και η διαπραγμάτευση για την διευθέτηση του δημόσιου χρέους. Όπως σημειώνεται η συγκυρία στην Ευρώπη είναι ευνοϊκή καθώς φαίνεται ότι επανεξετάζονται εκεί οι αρχικές επιλογές σε θέματα δημοσιονομικής διαχείρισης και χρέους. «Σε αυτό το κλίμα, η ελληνική κυβέρνηση θα ζητήσει από τους εταίρους στην Ευρωομάδα (Eurogroup) να τηρήσουν τη δέσμευσή τους για το ελληνικό χρέος που είχαν αναλάβει στις 27.11.2012, υπό την προϋπόθεση ότι επιτυγχάνονται πρωτογενή πλεονάσματα και εφαρμόζεται το πρόγραμμα προσαρμογής (δεύτερο «μνημόνιο»)», αναφέρουν οι συντάκτες της έκθεσης.