Οριακή μείωση σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά παρουσίασε το ποσοστό των ελλείψεων προσωπικού στα ελληνικά ξενοδοχεία το 2024, με τους επιχειρηματίες του κλάδου να αποκτούν πλέον νέες συνήθειες και να στρέφονται στις υπηρεσίες outsourcing προκειμένου να καλύψουν τις κενές θέσεις απασχόλησης και τις ανάγκες των καταλυμάτων τους.
Ειδικότερα, οι θέσεις εργασίας που δεν καλύφθηκαν εντέλει πέρυσι ανήλθαν σε 53.817, αριθμός που αντιστοιχεί στο 19% των απαιτούμενων θέσεων απασχόλησης βάσει οργανογράμματος. Το 2023 το αντίστοιχο ποσοστό είχε διαμορφωθεί στο 20%, το 2022 στο 23% και το 2021 στο 22%.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας, τα οποία πέρυσι παρουσίασαν υψηλότερο ποσοστό ελλείψεων, στο 20%, σε σύγκριση με τα συνεχούς λειτουργίας, στο 17%. Και σε απόλυτους αριθμούς, οι ελλείψεις προσωπικού είναι σημαντικά υψηλότερες στα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας (43.472) σε σχέση με τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας (9.945).
Σε επίπεδο κατηγοριοποίησης, τα ξενοδοχεία των υψηλότερων κατηγοριών αντιμετωπίζουν σχετικά μικρότερες δυσκολίες στην εύρεση προσωπικού. Αντίθετα, τα ξενοδοχεία χαμηλότερης κατηγορίας έχουν μεγαλύτερα προβλήματα. Ως εκ τούτου, το υψηλότερο ποσοστό ελλείψεων προσωπικού εντοπίζεται στα ξενοδοχεία 2 αστέρων, στο 31,7%, που αντιστοιχεί σε απόλυτους αριθμούς σε 15.077 κενές θέσεις, ενώ το χαμηλότερο σε εκείνα των 5 αστέρων (11,8%).
Σε επίπεδο προορισμών, η περιφέρεια Κεντρικής Ελλάδας, χωρίς την Αττική, καταγράφει τις περισσότερες ελλείψεις προσωπικού, που αντιστοιχούν σε 4.608, ήτοι 31,2%. Ακολουθεί η περιφέρεια Ηπείρου-Θεσσαλίας, με ποσοστό ελλείψεων 26,9%, και την τριάδα συμπληρώνει η περιφέρεια Ιονίων Νήσων στο 24,7%.
Στρέφονται στο… outsourcing
Λόγω των σοβαρών ελλείψεων προσωπικού, όλο και περισσότεροι επιχειρηματίες του τουρισμού χρησιμοποιούν υπηρεσίες outsourcing. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, παρατηρείται μείωση του ποσοστού των ξενοδοχείων που δεν χρησιμοποιούν καμία εξωτερική υπηρεσία από 32% το 2021 σε 21% το 2024, δείχνοντας σαφή αλλαγή στρατηγικής στον τρόπο λειτουργίας του κλάδου.
Η πιο συχνή υπηρεσία που παρέχεται από εξωτερικό συνεργάτη για το 59% των ξενοδοχείων είναι η τήρηση των λογιστικών τους βιβλίων. Ακολουθεί η τεχνική υποστήριξη στο 40% και οι υπηρεσίες λινοθήκης στο 36%.
Από τη βαθμολογία των υπηρεσιών outsourcing προκύπτει πως τα ξενοδοχεία δείχνουν υψηλή εμπιστοσύνη στις εξειδικευμένες υπηρεσίες, όπως management, κρατήσεων, λογιστηρίου και τεχνικής υποστήριξης, οι οποίες σημειώνουν και την υψηλότερη αξιολόγηση. Στον αντίποδα, παρατηρούνται προβλήματα στις άμεσα συνδεδεμένες με τον πελάτη υπηρεσίες. Τμήματα όπως το housekeeping και η κουζίνα σημειώνουν σχετικά χαμηλές βαθμολογίες, ενώ οι ξενοδόχοι δεν εμφανίζονται ευχαριστημένοι από τα γραφεία αναζήτησης προσωπικού.
Ποιες ειδικότητες πάσχουν
Βάσει της μελέτης «Η απασχόληση στα ελληνικά ξενοδοχεία, 2024», οι ελλείψεις αφορούν τόσο εξειδικευμένο και ανειδίκευτο προσωπικό, όσο και σε διευθυντικά στελέχη. Το υψηλότερο ποσοστό ελλείψεων και με σημαντική διαφορά από τις υπόλοιπες παρατηρείται στους σομελιέ, στο 51%, ακολουθεί η ειδικότητα του marketing manager στο 38% και έπονται στο 35% οι ειδικότητες των executive chef και βοηθού κηπουρού.
Σε απόλυτους αριθμούς, οι περισσότερες κενές θέσεις απασχόλησης το 2024 αφορούσαν την ειδικότητα τις καμαριέρας (5.227). Ακολούθησαν σε επίπεδο ειδικότητας:
- Σερβιτόρος: 4.468
- Βοηθός Σερβιτόρου: 3.237
- Λαντζέρης: 2.891
- Ρεσεψιονίστ: 2.871
- Μπαρίστα/Μπάρμαν-Μπαργούμαν: 2.276
- Τεχνική Υποστήριξη (Συντήρηση): 2.276
- Καθαριστής Εσωτερικών & Εξωτερικών: 2.213
- Μάγειρας Β: 1.716
- Μάγειρας Α: 1.644
Πηγή: euro2day