Πέθανε, σε ηλικία 80 ετών, ο ιδρυτής και πρώην διευθύνων σύμβουλος της FedEx Corp, Frederick Smith. Ο επιχειρηματίας ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 με μερικά αεροπλάνα και σήμερα παραδίδει σε 220 χώρες και περιοχές του κόσμου, με έναν στόλο περίπου 700 αεροσκαφών και προσωπικό 530.000 ατόμων. Και όμως, η τύχη της εταιρείας αυτής, που αξίζει σήμερα περίπου 50 δισ. δολάρια, παίχτηκε κάποτε από τον Smith σε ένα καζίνο στο Λας Βέγκας.
Ο Smith παραιτήθηκε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της FedEx το 2022 και τον διαδέχθηκε ο Raj Subramaniam, ο οποίος και ανακοίνωσε τον θάνατό του.
Η ιδέα για την FedEx γεννήθηκε από μια ιδέα που είχε ο Smith, όταν ήταν ακόμα φοιτητής στο Yale. Το 1965 έγραψε μια εργασία για το μάθημα των οικονομικών, στην οποία επεσήμαινε πως καθώς οι κοινωνίες αυτοματοποιούνται, οι εταιρείες των υπολογιστών θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα προϊόντα τους είναι αξιόπιστα. Οι υπολογιστές δεν θα μπορέσουν να κάνουν το επιχειρείν φθηνότερο, γρηγορότερο και καλύτερο εάν ο χρήστης δεν μπορεί να τους φτιάξει γρήγορα στην περίπτωση που χαλάσουν. Οι κατασκευαστές υπολογιστών χρειάζονται ένα πολύ γρήγορο και αποτελεσματικό σύστημα logistics και παραδόσεων εάν θέλουν να κρατήσουν τους πελάτες τους ευχαριστημένους, έγραφε ο φοιτητής.
Αλλά πριν να προσπαθήσει να δημιουργήσει αυτό το σύστημα μόνος του, βρέθηκε να πολεμά με τους πεζοναύτες στο Βιετνάμ.
Επέστρεψε από τον πόλεμο το 1971, για να διαπιστώσει ότι οι υπολογιστές είχαν αρχίσει να γίνονται απαραίτητο κομμάτι του επιχειρείν, αλλά τα συστήματα παραδόσεων δεν μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες της εποχής.
Έτσι, οραματίστηκε ένα σύστημα παραδόσεων που θα χρησιμοποιούσε τόσο αεροπλάνα όσο και φορτηγά, κάτι που ήταν ανήκουστο την εποχή εκείνη.
Σε ηλικία 29 ετών, ο Smith ξεκίνησε την Federal Express, βάζοντας τα δικά του χρήματα.
Αρχικά, δοκίμασε ένα δίκτυο παραδόσεων σε 25 πόλεις, μεταφέροντας με αεροπλάνο άδεια κουτιά σε όλη τη χώρα.
Και στις 17 Απριλίου του 1973 ήταν έτοιμος να παραδώσει τα πρώτα κανονικά πακέτα. «Νομίζω ότι είχαμε 189 τεμάχια εκείνη την ημέρα», έχει πει σε μία συνέντευξή του στο CBS. Όλα τους παραδόθηκαν την επόμενη ημέρα, όπως υπόσχεται η FedEx. Όπως είπε ο Smith, «ήταν αρκετά εύκολο όταν υπήρχαν μόνο 189 πακέτα!».
Η παράδοση των πακέτων μπορεί να ήταν εύκολη, αλλά η FedEx δυσκολεύτηκε να βγάλει κέρδη. Τα τρία πρώτα χρόνια της λειτουργίας της, είχε ζημιές 29 εκατ. δολαρίων. Μάλιστα, όπως έχει παραδεχθεί ο Smith, εκείνο τον πρώτο καιρό αναγκάστηκε κάποιες φορές να ζητήσει από τους υπαλλήλους του να μην εξαργυρώσουν τις επιταγές της μισθοδοσίας τους, καθώς η εταιρεία δεν είχε χρήματα για τις καλύψει.
Σε κάποια στιγμή, ο Smith έφτασε σε σημείο απελπισίας. Όταν η τράπεζα αρνήθηκε την αίτησή του για ένα δάνειο που θα κρατούσε την εταιρεία ανοικτή, ο επιχειρηματίας πήρε τα τελευταία 5.000 δολάρια που είχαν απομείνει στα ταμεία της και τα έπαιξε στο Λας Βέγκας. Τελικά, κέρδισε 27.000 δολάρια στο μπλακ τζακ, αρκετά για να καλύψει τα 24.000 δολάρια που χρειαζόταν η FedEx για καύσιμα και να κρατήσει την εταιρεία ζωντανή για μία εβδομάδα.
Μοιάζει εύκολο σήμερα, με τα αυτόματα συστήματα που είναι διαθέσιμα, όμως την εποχή εκείνη, η Federal Express δυσκολευόταν να παρακολουθήσει το πού βρισκόταν το κάθε πακέτο της και πού έπρεπε να πάει. Όλα τα αεροπλάνα της μετέφεραν τα πακέτα σε ένα κεντρικό hub στο Μέμφις και από εκεί, πετούσαν στον τελικό προορισμό τους.
Για να παρακολουθεί την πορεία του κάθε πακέτου, η FedEx άρχισε να χρησιμοποιεί μια μικρή, φορητή συσκευή που «σκάναρε» τα barcodes και στη συνέχεια έστελνε την πληροφορία στο κεντρικό σύστημα της εταιρείας. Αυτά τα barcodes πάνω στο πακέτο έγιναν εξίσου σημαντικά με το ίδιο το περιεχόμενο του πακέτου. «Αυτό άλλαξε τα logistics για πάντα», έχει πει ο Smith.
Το 2000, η FedEx βρέθηκε να πρωταγωνιστεί στη μεγάλη οθόνη, όταν ο Tom Hanks έπαιξε ένα στέλεχος της εταιρείας που έχει εμμονή με τον χρόνο και την ακρίβεια, στην ταινία «Ο Ναυαγός».
Στην ταινία, το brand name της FedEx ήταν παντού, αλλά η πλοκή του σεναρίου μάλλον δυσφήμιση αποτελούσε για την εταιρεία.
«Όταν είπα στον υπεύθυνο του marketing ότι είχα συμφωνήσει να αφήσω ένα αεροπλάνο της FedEx να συντριβεί με τον Tom Hanks μέσα σε αυτό, σχεδόν λιποθύμησε», είχε πει ο Smith στο CBS.
Τελικά, ο Smith δικαιώθηκε. Όπως είπε, ήταν σαν μια διαφήμιση αξίας 100 εκατ. δολαρίων για αυτή την εταιρεία, που πάντα βρίσκεται σε μια μάχη με τον χρόνο.
Πηγή: moneyreview.gr