Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Τι ζήτησε ο ΣΕΒΕ από τον πρωθυπουργό κατά τη συνάντηση στο Μαξίμου

Τα αιτήματα που έθεσε στον πρωθυπουργό, Αντ. Σαμαρά, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ)

Μια μακρά σειρά από θέματα που απασχολούν την εξαγωγική δραστηριότητα στη Βόρεια Ελλάδα, συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, κατά τη συνάντηση που είχε ο πρωθυπουργός, Αντ. Σαμαράς, στο Μέγαρο Μαξίμου με παραγωγικούς φορείς από τη Βόρεια Ελλάδα, εν όψει της επίσκεψής του στη Θεσσαλονίκη το Σάββατο, στο πλαίσιο της φετινής ΔΕΘ.

Στη συνάντηση βρέθηκε εκ μέρους του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) ο πρόεδρος του συνδέσμου, Δρ Κυριάκος Λουφάκης, ο οποίος τόνισε ότι η ελληνική εξαγωγική δραστηριότητα αγαθών τον τελευταίο χρόνο καταγράφει πτωτική πορεία και η σημαντικότερη αιτία είναι η έλλειψη ρευστότητας και κεφαλαίων κίνησης από τις επιχειρήσεις καθώς και το υψηλό κόστος χρήματος. Ακόμη, συμπλήρωσε ότι η κατάσταση αυτή δυσχεραίνεται και από τη μειωμένη ανταγωνιστικότητα λόγω των συνθηκών στο εσωτερικό της χώρας, όπως η υψηλή φορολογία σε όλα τα επίπεδα, το υψηλό ακόμη μη μισθολογικό κόστος, το υψηλό κόστος ενέργειας και το συνολικό κόστος της γραφειοκρατίας. Ζήτησε δε να δοθεί προτεραιότητα στην κατάργηση ή μείωση επιβαρύνσεων που αφορούν την παραγωγή και τη μεταποίηση διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών, καθώς αυτές μαζί με την εξωστρέφεια θα πρέπει να αποτελέσουν τους πυλώνες ανάπτυξης της χώρας. Επανήλθε στο αίτημα του ΣΕΒΕ για ένα σταθερό φορολογικό σύστημα και άμεση καθιέρωση Ενιαίου Φορολογικού Συντελεστή (Flat Tax Rate) που θα συμβάλλουν στην πραγματοποίηση και προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδύσεων.

Ο Δρ Λουφάκης πρόσθεσε ότι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της υφιστάμενης κατάστασης στην αγορά σήμερα, είναι το γεγονός ότι υπάρχει ένας μεγάλος όγκος σχολάζουσας παραγωγικής δυναμικότητας στις ελληνικές επιχειρήσεις. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων σήμερα –ακόμα και των εξαγωγικών- υπολειτουργεί και υπάρχουν επενδύσεις και υποδομές, οι οποίες αξιοποιούνται στο ελάχιστο, καθώς δεν υπάρχουν τα αναγκαία κεφάλαια κίνησης, επισημαίνοντας ότι αυτή τη στιγμή, ακόμα και οι ελάχιστες επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, καλούνται να πληρώσουν το υψηλότερο κόστος δανεισμού σε όλη την Ευρώπη. Μάλιστα, χαρακτήρισε αναγκαία τη ρύθμιση για τη μείωση του κόστους χρήματος με συγκεκριμένα κριτήρια, όπως η δημιουργία ενός «Λευκού ΤΕΙΡΕΣΙΑ», έτσι ώστε η εξαγωγική δραστηριότητα της επιχείρησης να συνυπολογίζεται στον υπολογισμό του ρίσκου και συνεπώς η επιχείρηση να δανείζεται με ευνοϊκότερους όρους και κυρίως με χαμηλότερο επιτόκιο.

Για το νέο ΕΣΠΑ

Αναφορικά με το νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ 2014-2020), ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ τόνισε ότι ζητούμενο δεν πρέπει να είναι τόσο η επιδότηση και τα κίνητρα για νέες επενδύσεις και δημιουργία νέων υποδομών, όσο η ενίσχυση της ρευστότητας και των κεφαλαίων κίνησης υφιστάμενων υγιών επιχειρήσεων, οι οποίες αυτή τη στιγμή υπολειτουργούν και μπορούν να αποδώσουν άμεσα και σε συντομότερο χρόνο συγκριτικά με μία νέα επένδυση, κυρίως στους τομείς της απασχόλησης, των εξαγωγών, των φορολογικών εσόδων κτλ. Ζήτησε επίσης την αύξηση του ορίου de minimis από 200.000€ σε 500.000€ μέσα από ένα νέο προσωρινό πλαίσιο στήριξης, την εξεύρεση λύσης στο πρόβλημα έκδοσης από τις επιχειρήσεις εγγυητικών επιστολών για τη συμμετοχή τους σε προγράμματα που συνδέεται με το πρόβλημα ρευστότητας καθώς και το μη αποκλεισμό από προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ των εισηγμένων στο ΧΑΑ επιχειρήσεων.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε και στη δημιουργία ενός μηχανισμού που θα παρέχει εγγυήσεις προς το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, με σκοπό την προχρηματοδότηση κεφαλαίων κίνησης εξαγωγικών επιχειρήσεων, πρόταση η οποία έγινε σε συνεργασία με την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος και βασίζεται κυρίως στο Αμερικάνικο μοντέλο. Συγκεκριμένα, προτείνονται 2 κατηγορίες/επίπεδα προγραμμάτων, τα οποία είναι τα εξής:

Α. Προχρηματοδότηση Εξαγωγικών επιχειρήσεων με Εγγυοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου, όπου στόχος του προγράμματος είναι η παροχή προς τις Εξαγωγικές επιχειρήσεις των απαραίτητων κεφαλαίων με μειωμένο χρηματοοικονομικό κόστος λόγω παροχής εγγυοδοσίας από το Ελληνικό Δημόσιο για αγορά πρώτων υλών από το εσωτερικό η εξωτερικό, στήριξη της παραγωγικής διαδικασίας (υφιστάμενες ή μελλοντικές παραγγελίες), αποθήκευση εξαγώγιμων αγαθών και πρώτων υλών, συσκευασία, κόστος αποστολής, κάλυψη της εμπορικής πίστωσης προς τους αγοραστές και λοιπά κόστη για τη στήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας .

Β. Χρηματοδότηση εφοδιαστικής αλυσίδας με Εγγυοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου, με στόχο του Προγράμματος να είναι η στήριξη των Ελλήνων εξαγωγέων και των προμηθευτών τους, χρηματοδοτώντας τις επιχειρηματικές απαιτήσεις. Με αυτό τον τρόπο θα διοχετευθεί ρευστότητα στην αγορά και θα προσφερθεί στους Έλληνες προμηθευτές εξαγωγικών επιχειρήσεων και ιδιαιτέρως σε Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις πρόσβαση σε κεφάλαια με ανταγωνιστικό κόστος.

Συμπληρωματικά, ο Δρ Λουφάκης τόνισε ότι υπό τις παρούσες συνθήκες της κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας, είναι αναγκαίος ένας διευρυμένος ρόλος του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ), που θα έχει νέες αρμοδιότητες και θα μετεξελιχθεί σε ένα ευρύτερο εργαλείο ανάπτυξης. Ειδικά ως προς το πρόγραμμα Εξωστρέφεια του ΟΑΕΠ ζητήθηκε η μείωση του συνολικού επιτοκίου από τις τράπεζες, η κατάργηση της εισφοράς του 0,6% του Ν. 128/75 και ο εκ νέου διπλασιασμός του ορίου κάλυψης ώστε να φθάσει στα 2εκ€.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και το εμπάργκο της Ρωσίας

Πέρα από το κρίσιμο θέμα της ρευστότητας ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε και στο ζήτημα του Λιμένα Θεσσαλονίκης, ο οποίος έχει σημαντικές προοπτικές να καταστεί διαμετακομιστικός σταθμός για τις αγορές της Νοτιοανατολικής αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης.Η εγγύτητά του σε μεγάλες πόλεις της ΝΑ και Κεντρικής Ευρώπης και σημαντικά λιμάνια του δίνει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τον καθιστά ελκυστικό για εταιρείες που θέλουν να προσεγγίσουν με τα προϊόντα τους τις παραπάνω αγορές.

Ο Δρ Λουφάκης, αναφερόμενος στις επιπτώσεις από το εμπάργκο της Ρωσίας, τόνισε ότι είναι ξεκάθαρο ότι θα πρέπει να επιδιωχθεί μία διασπορά κινδύνου, μια επαναστόχευση και διαφοροποίηση των εξαγωγικών μας στόχων, σε αγορές πιο ώριμες, με χαμηλότερο ρίσκο και ενδεχομένως με υψηλότερες αποδόσεις όπου τα ελληνικά προϊόντα έχουν ζήτηση, ενώ σημαντική είναι η παραγωγή νέων καινοτόμων προϊόντων με αξιοποίηση της εφαρμοσμένης έρευνας και καινοτομίας.

Ειδικότερα και ενδεικτικά σε ό,τι αφορά τον κλάδο των νωπών οπωροκηπευτικών, κλάδο αιχμής για τις ελληνικές εξαγωγές, κρίνεται αναγκαία η στοχευμένη προώθησή τους σε χώρες με αυξανόμενο ρυθμό ανάπτυξης και μεγάλο πληθυσμό όπως η Kίνα, η Ινδία και η Κορέα. Αντίστοιχη πολιτική ακολουθούν ήδη με επιτυχία άλλες κοινοτικές μεσογειακές χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Επεσήμανε ότι σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια από την ελληνική πλευρά ώστε σε επίπεδο ΕΕ να μειωθούν οι εισαγωγικοί δασμοί για κοινοτικά προϊόντα σε χώρες ενδιαφέροντος για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, να διασφαλιστούν οι προϋποθέσεις εισόδου ελληνικών προϊόντων στις αγορές αυτές (υπογραφή διμερών φυτοϋγειονομικών πρωτοκόλλων, κ.λ.π.) και να σχεδιαστούν και να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ προγράμματα στοχευμένης στήριξης της προσβασιμότητας ελληνικών προϊόντων σε αγορές στόχους, δηλαδή όχι μόνο τύπου «Εξωστρέφεια-Ανταγωνιστικότητα» του ΕΠΑΝ ΙΙ για τα αγροτικά προϊόντα (νωπά και α’ μεταποίησης), αλλά και προγράμματα «ομπρέλα», τα οποία θα παρέχουν εργαλεία ολοκληρωμένης υποστήριξης για πρόσβαση σε νέες αγορές στις επιχειρήσεις, όπως προωθητικές ενέργειες και δράσεις marketing, μεταφορά και διακίνηση εμπορευμάτων, ανάπτυξη νέων προϊόντων κ.α.

Τέλος, ανέφερε ότι μεταξύ των κλάδων που θα πρέπει να στηριχθούν είναι τα δομικά υλικά που έχουν πληγεί στο εσωτερικό από την κρίση στον κατασκευαστικό τομέα και τα προϊόντα της θαλάσσιας οικονομίας/ναυτιλίας καθώς ουσιαστικά για την Ελλάδα που κατέχει κορυφαία θέση στη ναυτιλία, η θάλασσα αποτελεί ένα νέο εξαγωγικό στόχο που παραμένει αναξιοποίητος.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ η Θεσσαλονίκη σήμερα με 2 στάσεις – Ποιες ώρες απεργούν
Στάση εργασίας από τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ στο πλαίσιο των απεργιακών κινητοποιήσεων για την εργατική Πρωτομαγιά
Χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ η Θεσσαλονίκη σήμερα με 2 στάσεις – Ποιες ώρες απεργούν