Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Τι ζητά η διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ από τον πρωθυπουργό εν όψει της 79ης ΔΕΘ

Υπόμνημα προς τον Αντ. Σαμαρά, έστειλε το ΤΕΕ/ΤΚΜ. Τι ζητά από τον πρωθυπουργό εν όψει της ΔΕΘ

Την άμεση εφαρμογή νέου μοντέλου χωρικής και οικονομικής ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη, που θα βάλει τέλος στην περιθωριοποίησή της τα τελευταία 30 χρόνια και θα δημιουργήσει ένα brand name διεθνούς εμβέλειας για την πόλη, ζητά η διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, με το υπόμνημα προς τον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, ενόψει της 79ης Διεθνούς Έκθεσης.

Παράλληλα, ζητά την προσωπική παρέμβασή του για τη δρομολόγηση σειράς ανακουφιστικών μέτρων για τους Ελληνες μηχανικούς, ώς ύστατη προσπάθεια ανάταξης ενός κλάδου, που έχει περιέλθει σε τραγική κατάσταση. Ξεχωριστά υπομνήματα/επιστολές, όπου εξειδικεύονται τα προτεινόμενα μέτρα, εστάλησαν στους υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννη Μανιάτη και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νίκο Δένδια.

Αναλυτικότερα, σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη και δεδομένης της οικονομικής κρίσης, το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει ότι είναι απαραίτητο να επανακαθοριστεί το πλαίσιο ενός νέου οράματος για την πόλη. Ορισμένοι παράμετροι κομβικής σημασίας για την αναπτυξιακή προοπτική της, είναι:

 Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης ώς προς τον ρόλο που μπορεί πράγματι να διαδραματίσει στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, το οποίο κινδυνεύει να χαθεί εξαιτίας της έλλειψης κινήτρων, πρωτοβουλιών αλλά και υποδομών. Η υποβάθμιση της Διεθνούς Έκθεσης, η οκταετής ολιγωρία στην περίπτωση της Ζώνης Καινοτομίας, η απαξίωση του λιμανιού, η καθυστέρηση των έργων του αεροδρομίου, είναι βασικές αιτίες, μεταξύ πολλών άλλων, που δεν επιτρέπουν στην πόλη να διεκδικήσει τον ρόλο της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

 Ο αναχρονιστικός ανταγωνισμός μεταξύ κέντρου και περιφέρειας, ο οποίος οφείλει πλέον να δώσει τη θέση του σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο ανταγωνιζόμενων κέντρων, ώστε να ισορροπήσει το σύστημα υποδομών και κινήτρων, προς όφελος των περιφερειακών πόλων.

 Η αναγνώριση της υψηλής υπεραξίας που παράγουν τα σύμβολα-τοπόσημα. Πόλεις του εξωτερικού, μεγάλου και μεσαίου μεγέθους, επένδυσαν τα τελευταία χρόνια τεράστια κεφάλαια στην αστική αναζωογόνηση και σε αρχιτεκτονική υψηλής ποιότητας, υλοποιώντας φιλόδοξα αναπτυξιακά προγράμματα και κερδίζοντας το στοίχημα της ανταγωνιστικότητας. Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται κι αυτή ένα νέο σημείο/πλαίσιο/δραστηριότητα/ αναφοράς, ένα brand name για να κινητοποιηθεί ξανά.

 Η αναζήτηση σύγχρονου αναπτυξιακού μοντέλου για την πόλη, με τη δραστηριοποίηση των δυνάμεων της αγοράς σε τομείς όπως την παροχή υπηρεσιών, τις τηλεπικοινωνίες, τη βιοτεχνολογία, την υψηλή τεχνολογία, το διεθνές εμπόριο, την κοινωνία της πληροφορίας, την εκπαίδευση, την έρευνα και την πιστοποίηση.

 Η ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε αυτόνομο τουριστικό προορισμό αλλά και η ενδυνάμωση του Μητροπολιτικού ρόλου της σε μία περιοχή με σημαντικό μνημειακό πλούτο καθώς και περιοχές φυσικού κάλλους. Χρειάζεται να υιοθετήσουμε άλλες πρακτικές αξιοποίησης του μνημειακού πλούτου, των αναγνωρισμένων και προστατευόμενων περιοχών και της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, πρακτικές που οπωσδήποτε θα προβλέπουν την σύνδεσή τους. Διαφορετικά ακόμα και το νέο μεγάλο εύρημα της Αμφίπολης, θα μείνει μια στιγμή στο χρόνο και ένας χαρακτηρισμός στο χάρτη. Επίσης η αντιμετώπιση μιας σειράς λειτουργικών προβλημάτων της πόλης, που μειώνουν την ελκυστικότητά της, καθώς και η έλλειψη υποστηρικτικών υποδομών για το συνεδριακό, τον πολιτιστικό ή το θαλάσσιο τουρισμό, αποτελούν ζητήματα πρώτης προτεραιότητας.

Τα μεγάλα προβλήματα του κλάδου. Το ασφαλιστικό

Οσον αφορά τα προβλήματα του κλάδου, το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει στο υπόμνημά του προς τον πρωθυπουργό ότι η ίδια η επιβίωση των Ελληνίδων και Ελλήνων μηχανικών και των οικογενειών τους, τίθεται πλέον εν αμφιβόλω, στο ασφυκτικό για αυτούς οικονομικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί από την έλλειψη επαγγελματικής ύλης, την υπερφορολόγηση από το πρώτο ευρώ, τις αποσπασματικές και πρόχειρες αλλαγές στους κανόνες άσκησης του επαγγέλματος που προκαλούν σύγχυση, τις υπέρογκες αυξήσεις στις ασφαλιστικές εισφορές και τις αδικίες σε ότι αφορά το κόστος των υπηρεσιών που λαμβάνουν οι μηχανικοί από τον ΕΟΠΥΥ, σε σχέση με ασφαλισμένους σε άλλα ταμεία. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες μηχανικοί δεν μπορούν να έχουν φοροαπαλλαγές ούτε καν για τυχόν ιατρικά έξοδα που έκαναν για τα παιδιά τους.

Παράλληλα, με την ψήφιση του Ν.3986 / 2011 «Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012−2015», χωρίς να προηγηθεί καμία αναλογιστική μελέτη, επιβλήθηκε στον κλάδο η υποχρεωτική άνοδος ασφαλιστικής κατηγορίας ανά τρία έτη με αποτέλεσμα τη σταδιακή εξωπραγματική αύξηση των εισφορών.

Η προφανής συνέπεια είναι οι νέοι συνάδελφοι να μην εγγράφονται σε αυτό και οι παλαιότεροι να αδυνατούν να τις πληρώσουν, με αποτέλεσμα οι οικογένειες τους να μην έχουν πρόσβαση ούτε καν σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη!

Τα παραπάνω συμβαίνουν παρά τη δημόσια δέσμευση του Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλειας και Πρόνοιας κ. Βρούτση, από το περασμένο Φθινόπωρο για την ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας από τους μηχανικούς.

Σχετικά με τη διαβίβαση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ασφαλιστικών εισφορών στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ - άρθρο 101 του Ν. 4172/2013) για είσπραξη και λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, είναι εντελώς απαράδεκτη, δεδομένων των συνθηκών πρωτόγνωρης οικονομικής κρίσης για τον κλάδο, σε συνδυασμό με την αρχή της ασφάλισης της ιδιότητας του μηχανικού και όχι της άσκησης του επαγγέλματός του. Η μη πληρωμή των εισφορών δεν αποτελεί επιλογή, αλλά αποδεδειγμένη αδυναμία πληρωμής, ενώ τα συγκεκριμένα μέτρα οδηγούν σε απόγνωση τους ασφαλισμένους και θέτουν σε άμεσο κίνδυνο τη βιωσιμότητά του ΤΣΜΕΔΕ - ΕΤΑΑ.

Για τα ασφαλιστικά ζητήματα του κλάδου το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει:

• Να δοθεί περίοδος χάριτος 3 – 5 ετών κατά την οποία οι ασφαλισμένοι θα έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ανεξάρτητα με το αν έχουν ασφαλιστική ενημερότητα. Εναλλακτικά, να μπορούν να πληρώνουν εισφορές μόνο του κλάδου υγείας.

• Να αρθεί άμεσα η επιβουλή κατά των περιουσιακών στοιχείων των μηχανικών που αδυνατούν να καλύψουν τις υπέρογκες ασφαλιστικές απαιτήσεις

• Να εφαρμοστεί η κυβερνητική δέσμευση για την ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας από τους συναδέλφους.

• Να δοθεί η δυνατότητα στο Τεχνικό Επιμελητήριο να προχωρήσει στην ίδρυση αυτοδιοίκητου ταμείου επαγγελματικής ασφάλισης, το οποίο θα διαχειρίζεται τα αποθεματικά του ΤΣΜΕΔΕ, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των ταμείων μηχανικών των ανεπτυγμένων δυτικών κρατών (Γερμανία, Καναδάς κτλ).

• Να γίνει μεταφορά δημόσιας περιουσίας ή δικαιωμάτων εκμετάλλευσής της, στο ταμείο για την απώλεια των δισεκατομμυρίων ευρώ που υπέστη με το «κούρεμα» των ομολόγων.

Η επιστολή προς τον υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ, Μ.Χρυσοχοΐδη

Στα σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη, τους μηχανικούς και τον τεχνικό κόσμο αναφέρεται η επιστολή του προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρι Μπίλλια προς τον υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλη Χρυσοχοϊδη. Ο πρόεδρος της ΔΕ υπογραμμίζει ότι το ΤΕΕ/ΤΚΜ είναι πρόθυμο και έτοιμο να συνεργαστεί με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, τόσο για τα αναπτυξιακά ζητήματα της αρμοδιότητάς του όσο και για τα επείγοντα και σοβαρότατα προβλήματα του κλάδου.

Στην εξασέλιδη επιστολή γίνεται αναφορά στα απαραίτητα έργα για τη Θεσσαλονίκη και την Περιφέρεια και ειδικότερα στο ΜΕΤΡΟ, στο Αεροδρόμιο Μακεδονία, στα Έργα Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών Μεταφορών 2010 – 2020, καθώς επίσης και στο λιμάνι.

Για το ΜΕΤΡΟ το ΤΕΕ/ΤΚΜ επαναλαμβάνει το πάγιο αίτημα για προώθηση της ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής ως έργου πρώτης προτεραιότητας, ταυτόχρονα με την επέκταση προς Καλαμαριά. Ειδική μνεία γίνεται και για τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου, όπου επισημαίνεται ότι είναι απαράδεκτο να μην δρομολογείται μία λύση, δεδομένου ότι εδώ και ενάμιση χρόνο το ΤΕΕ/ΤΚΜ κατέθεσε πρόταση εφικτή και αποδεκτή από όλους.

Σε ότι αφορά τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν το σύστημα αναθέσεων δημοσίων συμβάσεων (έργων, υπηρεσιών και προμηθειών), το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει ότι το επισπεύδον Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, δεν έλαβε υπόψη το πόρισμα της ειδικής Ομάδας Εργασίας που είχε συγκροτήσει το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του ΤΕΕ, αλλά ούτε τις νέες Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών. Επισημαίνει επίσης μία σειρά ζητημάτων όπως την έκδοση πρότυπων τευχών προκηρύξεων, τη σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών μελετών, την επικαιροποίηση του κανονισμού προεκτιμώμενων αμοιβών και, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν σε συνεργασία με το ΤΕΕ.

Σχετικά με την κατάργηση των ανώτατων και κατώτατων ορίων προϋπολογισμού δημοσίων έργων και προεκτιμώμενων αμοιβών μελετών, επισημαίνεται ότι παρότι αλλοιώνει άρδην τους κανόνες ανταγωνισμού, προωθήθηκε και ψηφίστηκε χωρίς απολύτως καμία διαβούλευση με το ΤΕΕ και τους φορείς των Μηχανικών, κυριολεκτικά μέσα σε μία νύχτα. Μάλιστα δεν έγινε και καμία σοβαρή προσπάθεια διαβούλευσης με τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία θεωρητικά ζήτησε τη ρύθμιση. Όπως επισημαίνεται, η διάταξη αυτή θα εξαφανίσει τις μικρές και μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις και μελετητικά γραφεία, που ούτως ή άλλως πλήττονται δραματικά από τη μείωση των αναθέσεων δημοσίων έργων, και θα λειτουργήσει σαφώς προς ωφέλεια των μεγάλων εργοληπτικών και μελετητικών εταιρειών.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον τομέα του ιδιωτικού έργου. H υπέρμετρη φορολόγηση των ακινήτων οδήγησε τον κλάδο των ιδιωτικών έργων σε αφανισμό, μετά τη δραματική μείωση λόγω οικονομικής κρίσης. Το αποτέλεσμα αυτής της αλόγιστης πολιτικής είναι, χιλιάδες μηχανικοί να είναι στην ανεργία, οι εταιρείες παραγωγής δομικών υλικών (τσιμέντο, χάλυβας, αλουμίνιο κλπ) να κλείνουν ή να μεταφέρουν την παραγωγική τους δράση σε άλλες χώρες, τα ασφαλιστικά ταμεία να αυξάνουν τα ελλείμματά τους και δεκάδες χιλιάδες εργατοτεχνίτες να εξαφανίζονται.

Η οικοδομική δραστηριότητα χρειάζεται να εξελιχθεί και να ανακαταλάβει το ρόλο της στην Ελληνική οικονομία. Το οικονομικό προϊόν που προέρχονταν από το μέχρι προ κρίσης μοντέλο πρέπει να συνεχίσει να παράγεται από σύγχρονες, αειφόρες και ταυτόχρονα αποδοτικές πρακτικές, οι οποίες σχετίζονται άμεσα με τη βελτίωση του υφιστάμενου κτιριακού κεφαλαίου. Τα παραπάνω αναφέρονται και στο κείμενο προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Η επιστολή προς τον υπουργό ΠΕΚΑ, Γ.Μανιάτη

Στο μεταξύ, στην επιστολή/υπόμνημά του προς τον υπουργό ΠΕΚΑ, Γιάννη Μανιάτη, το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει την ανάγκη να θεσμοθετηθεί άμεσα το νέο ρυθμιστικό Θεσσαλονίκης. Προσθέτει όμως ότι η κυβερνητική υπόσχεση για θεσμοθέτηση του νέου ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης το Φθινόπωρο, σε άλλο νομοσχέδιο, δεν είναι δυνατόν να εκπληρωθεί, καθώς η σχετική διαδικασία απαιτεί χρόνο και είναι δύσκολο να “τρέξει” τόσο άμεσα. Παράλληλα, το ΤΕΕ/ΤΚΜ επαναλαμβάνει την πάγια θέση του για άμεση άρση της απόφασης μεταφοράς των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης στην Αθήνα. Σε κάθε περίπτωση, το ΤΕΕ/ΤΚΜ έχει καταθέσει στην κυβέρνηση συγκεκριμένες προτάσεις για το θέμα, με παρατηρήσεις κατά άρθρο του νομοσχεδίου, ενώ παράλληλα έχει προτείνει να αναλάβει τον συντονισμό ενός “σφιχτού” από άποψη χρονοδιαγραμμάτων διαλόγου φορέων, ώστε να επιταχυνθούν όλες οι διαδικασίες.

Σε ό,τι αφορά την κατασκευή και τα ιδιωτικά έργα, το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει -για τη βελτίωση του δομημένου περιβάλλοντος και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών πόλεων- την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών προβλημάτων του ελληνικού μοντέλου παραγωγής του χώρου, την προώθηση αστικών αναπλάσεων (με τη δημιουργία και στη Θεσσαλονίκη ειδικού ταμείου για την προώθηση σχεδίου αστικών παρεμβάσεων σε υποβαθμισμένες περιοχές), τη συντήρηση και αναβάθμιση του υφιστάμενου δομικού κεφαλαίου (πχ, με βελτίωση της ενεργειακής συμπεριφοράς των κτηρίων και αντισεισμική ενίσχυση των υφιστάμενων κατασκευών), τη θεσμοθέτηση του Μητρώου Συντελεστών Ιδιωτικών Εργων και τη λειτουργία του από το ΤΕΕ, την άμεση εφαρμογή ηλεκτρονικής ταυτότητας σε όλα τα κτήρια κ.ά.

Στον τομέα του περιβάλλοντος και της ενέργειας προτείνει -μεταξύ άλλων- την επικαιροποίηση του ΠΕΣΔΑ ΠΚΜ.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται και στην επένδυση χρυσού στη Χαλκιδική, για την οποία επισημαίνεται ότι το συγκεκριμένο έργο, όπως διατυπώθηκε κατά την υποβολή παρατηρήσεων επί της ΜΠΕ της επένδυσης, στην ολοκληρωμένη του μορφή, αποτελεί τεράστια εγχείρημα για τη φέρουσα ικανότητα της περιοχής, ανατρέπει τις γενικές αρχές χωροταξικού σχεδιασμού και ακυρώνει κάθε δυνατότητα παράλληλης αξιολόγησης οικονομικής δραστηριότητας.

Η επιστολή προς τον υπουργό Ανάπτυξης, Νίκο Δένδια

Τα ζητήματα ανάπτυξης της Περιφέρειας με τις εξειδικευμένες Επιμελητηρίου για θέσπιση στοχευμένων χωρικών κινήτρων, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Κεντρικής Μακεδονίας, υποστήριξη της εξωστρέφειας, μείωση της γραφειοκρατίας, αξιοποίηση του υψηλής ποιότητας επιστημονικού δυναμικού της Θεσσαλονίκης και της Πειφέρειας και αναστροφή της πορείας διάλυσης του ιστού παραγωγής τεχνικού έργου παρουσιάζονται στην επιστολή προς τον τον υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νίκο Δένδια.

Παράλληλα, κατατίθενται και οι θέσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ για τις νέες ρυθμίσεις που αφορούν το θεσμικό πλαίσιο αναθέσεων, τις οποίες προώθησε το Υπουργείο Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης, όπως αναφέρονται και στην επιστολή προς τον Υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μητσοτάκης: Μετά το Πάσχα στην Τήνο θέτει σε εκλογική μάχη τον μηχανισμό της ΝΔ
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρώτη διπλή περιοδεία του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Περιφέρεια θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη και την Παρασκευή
Μητσοτάκης: Μετά το Πάσχα στην Τήνο θέτει σε εκλογική μάχη τον μηχανισμό της ΝΔ