Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ερώτηση στη Βουλή για απευθείας αναθέσεις συμβάσεων στο νέο ΟΑΣΘ

Από την Κ. Μάρκου, σχετικά με την προμήθεια ψυκτικού υλικού για τα λεωφορεία σε τιμή πολλαπλάσια της συνήθους

Ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων κατέθεσε στη Βουλή η ανεξάρτητη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Μάρκου, με αφορμή δημοσιεύματα των προηγούμενων ημερών σχετικά με απευθείας αναθέσεις συμβάσεων προϊόντων και υπηρεσιών από τον νέο, κρατικοποιημένο ΟΑΣΘ. Η ερώτηση απευθύνεται προς τους Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Τα δημοσιεύματα αφορούσαν την προμήθεια ψυκτικού υλικού για τα λεωφορεία με απευθείας ανάθεση και σε τιμή μονάδος πολλαπλάσια της συνήθους (16 ευρώ το κιλό τον Οκτώβριο του 2017 έναντι 5,5 ευρώ το κιλό που αγοράζει ο ΟΣΥ) και την απευθείας ανάθεση συμβάσεων καθαριότητας, συνολικού ύψους 886.152 ευρώ ετησίως.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η κ. Μάρκου, «από τις οργισμένες απαντήσεις της Διοίκησης του ΟΑΣΘ, ουδόλως προκύπτει ποιό είναι τελικά το ισχύον καθεστώς για τη διενέργεια προμηθειών προϊόντων και υπηρεσιών από τον ΟΑΣΘ και τον ΟΣΕΘ (ο Κανονισμός ή ο ν. 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις). Ούτε, άλλωστε, ξεκαθαρίζεται με ποιές διαδικασίες πραγματοποιήθηκαν τελικά οι ως άνω απευθείας αναθέσεις και βάσει ποιού αιτιολογικού».

Στο πλαίσιο αυτό, και «δεδομένου ότι δεδηλωμένος σκοπός της νέας Διοίκησης είναι να εξυγιάνει τον ΟΑΣΘ και να δώσει τέλος στις κακές πρακτικές του παρελθόντος» , η βουλευτής ρωτά:

• Σε ποιό βαθμό είναι αναληθή τα ως άνω δημοσιεύματα; Έγιναν ή δεν έγιναν οι ως άνω απευθείας αναθέσεις στις τιμές που αναφέρονται, με ποια αιτιολογία και βάσει ποιών διατάξεων; Είναι δημόσια διαθέσιμα τα σχετικά έγγραφα και που;

• Πότε προκηρύχθηκαν οι σχετικοί διαγωνισμοί που αναφέρονται στο δελτίο τύπου της 4η1/1/2018 του ΟΑΣΘ και που έχουν δημοσιευθεί ή αναρτηθεί οι προκηρύξεις ώστε να τις πληροφορηθούν τυχόν ενδιαφερόμενοι;

• Εν τέλει, ποιό είναι το νομικό καθεστώς που διέπει τις προμήθειες του ΟΑΣΘ και του ΟΣΕΘ;

• Για ποιό λόγο δεν αναρτώνται οι πράξεις του – κρατικοποιημένου πλέον – ΟΑΣΘ στη Διαύγεια ενώ τα μόνα έγγραφα που είναι αναρτημένα στη Διαύγεια του νεοσύστατου ΟΣΕΘ είναι πάλι τρεις απευθείας αναθέσεις; Υπάγονται οι δύο Οργανισμοί στη νομοθεσία για την υποχρεωτική ανάρτηση πράξεων στο διαδίκτυο;

Παράλληλα, ζητά την κατάθεση όλων των σχετικών εγγράφων (αποφάσεις Δ.Σ. των δύο Οργανισμών με τις οποίες εγκρίθηκαν οι προμήθειες που αναφέρονται στα δημοσιεύματα, διακηρύξεις των διαγωνισμών που ήδη έχουν προκηρυχθεί).

Αναλυτικά, το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

ΠΡΟΣ: 1) τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφροών και 2) τον Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης

ΘΕΜΑ: Καθεστώς συμβάσεων προμηθειών του ΟΑΣΘ και του ΟΣΕΘ Α.Ε.

Τις προηγούμενες ημέρες, είδαν το φως της δημοσιότητας αναφορές σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης συμβάσεων από τον νέο, κρατικοποιημένο ΟΑΣΘ. Ειδικότερα:

Α) Για την προμήθεια ψυκτικού υλικού για τα λεωφορεία με απευθείας ανάθεση και σε τιμή μονάδος πολλαπλάσια της συνήθους, 16 ευρώ το κιλό τον Οκτώβριο του 2017 έναντι 5,5 ευρώ το κιλό που αγοράζει ο ΟΣΥ. (δημοσίευμα της 3ης Ιανουαρίου 2018 στην ιστοσελίδα SofokleousIn).

Απαντώντας, η διοίκηση του ΟΑΣΘ αναφέρει ότι “Σχετικά με τις παραγγελίες του ίδιου υλικού που ακολούθησαν, τηρήθηκαν από το τμήμα Προμηθειών οι προβλεπόμενες διαδικασίες από τον Κανονισμό Λειτουργίας του Ο.Α.Σ.Θ. Το ίδιο συμβαίνει και με όλες τις υπόλοιπες προμήθειες υλικών και ανταλλακτικών”.

Β) Για την απευθείας ανάθεση σύμβασης καθαριότητας των λεωφορείων, ύψους 693.513 ευρώ ετησίως, καθώς και σύμβασης για τον καθαρισμό των σταθμών μετεπιβίβασης, αφετηριών κ.λπ., ύψους 192.639 ευρώ ετησίως, σε εργολάβους που είχαν μειοδοτήσει σε διαγωνισμούς τον Σεπτέμβριο του 2016 και δεν τους είχε κατακυρωθεί η προμήθεια ενώ υπήρχε αντίθετη εισήγηση της Επιτροπής Δημοσίων Διαγωνισμών (δημοσίευμα της 4ης Ιανουαρίου 2018 στον Ελεύθερο Τύπο).

Σε σχετικό δελτίο τύπου, η διοίκηση του ΟΑΣΘ αυτή τη φορά αναφέρει ότι «Για όλες τις προμήθειες υλικών, ανταλλακτικών (ελαστικών, ελαιολιπαντικών, συσσωρευτών κ.τ.λ.) και τις αναθέσεις εργασιών, με ομόφωνη απόφαση του ΔΣ έχουν ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμοί σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4412/16.».

Από τις ως άνω απαντήσεις, ουδόλως προκύπτει ποιό είναι τελικά το ισχύον καθεστώς για τη διενέργεια προμηθειών προϊόντων και υπηρεσιών από τον ΟΑΣΘ και τον ΟΣΕΘ (ο Κανονισμός ή ο ν. 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις). Ούτε, άλλωστε, ξεκαθαρίζεται με ποιές διαδικασίες πραγματοποιήθηκαν τελικά οι ως άνω απευθείας αναθέσεις και βάσει ποιού αιτιολογικού.

Δεδομένου ότι δεδηλωμένος σκοπός της νέας Διοίκησης είναι να εξυγιάνει τον ΟΑΣΘ και να δώσει τέλος στις κακές πρακτικές του παρελθόντος, ερωτάστε:

1) Σε ποιό βαθμό είναι αναληθή τα ως άνω δημοσιεύματα; Έγιναν ή δεν έγιναν οι ως άνω απευθείας αναθέσεις στις τιμές που αναφέρονται, με ποια αιτιολογία και βάσει ποιών διατάξεων; Είναι δημόσια διαθέσιμα τα σχετικά έγγραφα και που;

2) Πότε προκηρύχθηκαν οι σχετικοί διαγωνισμοί που αναφέρονται στο δελτίο τύπου της 4η1/1/2018 του ΟΑΣΘ και που έχουν δημοσιευθεί ή αναρτηθεί οι προκηρύξεις ώστε να τις πληροφορηθούν τυχόν ενδιαφερόμενοι;

3) Εν τέλει, ποιό είναι το νομικό καθεστώς που διέπει τις προμήθειες του ΟΑΣΘ και του ΟΣΕΘ;

4) Για ποιό λόγο δεν αναρτώνται οι πράξεις του – κρατικοποιημένου πλέον – ΟΑΣΘ στη Διαύγεια; Για ποιό λόγο τα μόνα έγγραφα που είναι αναρτημένα στη Διαύγεια του νεοσύστατου ΟΣΕΘ είναι πάλι τρεις απευθείας αναθέσεις (για νομικές υπηρεσίες, λογιστικές υπηρεσίες και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την κατάρτιση του νέου Εσωτερικού Κανονισμού);

5) Ερωτάται το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης: υπάγονται οι δύο Οργανισμοί (ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ) στη νομοθεσία για την υποχρεωτική ανάρτηση πράξεων στο διαδίκτυο;

και καλείστε να καταθέσετε τις σχετικές αποφάσεις των Δ.Σ. των δύο Οργανισμών (ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ) με τις οποίες εγκρίθηκαν οι προμήθειες που αναφέρονται στα ως άνω δημοσιεύματα καθώς και τις διακηρύξεις των διαγωνισμών που ήδη έχουν προκηρυχθεί, όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου.

Η ερωτώσα και αιτούσα βουλευτής

Κατερίνα Μάρκου – Β’ Θεσσαλονίκης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παπαστεργίου από Θεσσαλονίκη: Δεν ψηφιοποιούμε απλά, καταργούμε τη γραφειοκρατία
Τι είπε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μιλώντας στο 3ο Συνέδριο Καινοτομίας και Νέων Τεχνολογιών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Παπαστεργίου από Θεσσαλονίκη: Δεν ψηφιοποιούμε απλά, καταργούμε τη γραφειοκρατία