Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Η αναλογική αυτή, δεν είναι ούτε απλή ούτε άδολη, είναι δόλια»

Άρθρο-Παρέμβαση του Λάζαρου Κυρίζογλου για το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση των ΟΤΑ «Κλεισθένης 1», στον "Τύπο Θεσσλονίκης"

Άρθρο-Παρέμβαση του Λάζαρου Κυρίζογλου

για το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση των ΟΤΑ «Κλεισθένης 1»*

       

Μετά από κυοφορία δυο ετών η Κυβέρνηση εδέησε να παρουσιάσει το όραμά της, ή μάλλον την πρώτη πράξη του οράματός της για την μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και (ίσως και) της Δημόσιας Διοίκησης.

 Στα δυο χρόνια της κυοφορίας είδαν κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας διάφορα, θολά ως επί το πλείστον και όχι σπάνια αντιφατικά μεταξύ τους, υπερηχογραφήματα, που δεν ενέπνεαν καμία αισιοδοξία για την αρτιμέλεια και την υγεία του κυοφορούμενου.

 Στην αρχή της κυήσεως είχαν συγκροτηθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών 4 επιτροπές για να επεξεργαστούν επί μέρους κεφάλαια του στομφοδώς εξαγγελλομένου αυτοδιοικητικού κώδικα. 

 Συμμετείχαν, με απόφαση του αρμοδίου Υπουργού, στις 4 αυτές επιτροπές συνολικά 99 άτομα:  τα 76 απ’ αυτά ανήκαν στην υπηρεσιακή ιεραρχία του Υπουργείου, τα 11 ήταν εμπειρογνώμονες οριζόμενοι από τον Υπουργό, τα 4 ήταν επιστημονικά στελέχη της ΕΕΤΑΑ, τα 4 ήταν εκπρόσωποι της ΠΟΕ-ΟΤΑ και μόνον 4 προβλέφθηκε να είναι οι εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ.

 Ο επονομαζόμενος «Κλεισθένης 1», με μια επιγραμματική διατύπωση, στραγγαλίζει τον «Καλλικράτη» και μετατρέπει σε ζόμπι τον «Καποδίστρια».

Και αυτό διότι ο «Κλεισθένης 1» βρίθει αντινομιών και αντιφάσεων.  Ευαγγελίζεται την επαναφορά των Κοινοτήτων και της ευρύτερης δυνατής συμμετοχής και της επίτευξης συναινέσεων.  Όμως, στις Κοινότητες μέχρι 500 κατοίκους εκλέγεται, σύμφωνα με τον «Κλεισθένη 1», ένας Πρόεδρος (μονοπρόσωπο όργανο, επιφορτισμένο με πλήθος αρμοδιοτήτων και ευθυνών, αλλά χωρίς κανένα υπηρεσιακό μηχανισμό στην διάθεσή του), όταν πριν τον «Καποδίστρια» στις μικρότερες Κοινότητες εκλέγονταν 7μελή συμβούλια!

 Θριαμβολογεί για την απλή αναλογική, όταν ακόμη και στην κατανομή εδρών αντιγράφει την καλλικρατική αβλεψία και προσθέτει την ρήτρα του +1 στο πηλίκον αντί να την προσθέσει στον διαιρέτη, δηλαδή στον αριθμό των εδρών, όπως θα έπρεπε να κάνει αν πράγματι ενδιαφερόταν για την απλή και άδολη αναλογική.

 Αλλά η αναλογική αυτή, δεν είναι ούτε απλή ούτε άδολη. Είναι δόλια. Είναι ένα σύστημα που μόνο στόχο έχει την παράλυση των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, την παγίωση της αδυναμίας λήψης αποφάσεων, τον ευνουχισμό των αυτοδιοικητικών αρχών, την διάλυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 Δεν πρόκειται για εκλογές αθλητικών σωματείων ή εξωραϊστικών συλλόγων.  Δεν πρόκειται για κατανομή εδρών μεταξύ των συνιστωσών ενός πολυώνυμου συνασπισμού κομμάτων, ρευμάτων και υπολειμμάτων.  Πρόκειται για την εκλογή συνταγματικά κατοχυρωμένων Τοπικών Αρχών, που διαχειρίζονται δημόσια τοπική εξουσία. 

            Στέκομαι και στα εξής σημεία:

            (α) Εκλογή νέου δημάρχου. Η αρμοδιότητα εκλογής νέου δημάρχου, σε περίπτωση που για οποιαδήποτε λόγο μένει η θέση του κενή, αφαιρείται από την πλειοψηφούσα παράταξη (ακόμη κι αν αυτή έχει λάβει στον α’ γύρο περισσότερους από 50% ψήφους) και μεταφέρεται στο σύνολο των μελών του δημοτικού συμβουλίου.

(β) Μέλη του δημοτικού συμβουλίου μπορούν να ανεξαρτητοποιηθούν από την παράταξή τους και να σχηματίσουν νέα παράταξη ή να ενταχθούν σε άλλη παράταξη. Ο σύμβουλος που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε δεν χάνει την ιδιότητα του αντιδημάρχου.

(γ) Καταργείται το δικαίωμα του συνόλου των μελών της μειοψηφίας να συγκαλούν το δημοτικό συμβούλιο.

(δ) Καταργείται η υποχρεωτική εκπροσώπηση των παρατάξεων της μειοψηφίας στα συλλογικά όργανα της Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.

 Τέλος ως προς τα Τοπικά (δημοτικά ή Περιφερειακά) δημοψηφίσματα, ποια ζητήματα εντάσσονται σε αυτές τις θεματικές;  Αυτό το κρίνει ο Επόπτης ΟΤΑ (άρθρο 113 § 1 εδ. α΄ περ. θ΄ του «Κλεισθένη»).

 Έτσι, π.χ., ακόμη και το μοναδικό στην Ελλάδα τοπικό δημοψήφισμα του 2014, για το καθεστώς λειτουργίας της ΕΥΑΘ στην οργάνωση του οποίου διεκδικούσαν τότε πρωταγωνιστικό ρόλο σημερινοί Υπουργοί, ενώ ο νυν Πρωθυπουργός έμπλεος ενθουσιασμού τότε εξέφραζε δημοσίως συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία της διεξαγωγής του, θα κρινόταν, με τα μέτρα του «Κλεισθένη» μη σύννομο, επειδή η ιδιωτικοποίηση φορέων, όπως η ΕΥΑΘ, θεωρείται ότι συμπεριλαμβάνεται στις «μνημονιακές υποχρεώσεις» της Χώρας και συνεπώς άπτεται ζητήματος σχετικού με την εφαρμογή διεθνών συνθηκών.

            Θέλουμε μια καλύτερη Ελλάδα, με καλύτερη δημοκρατία, με περισσότερη αυτοδιοίκηση, με ουσιαστική διοικητική μεταρρύθμιση του κράτους.    

*Ο Λάζαρος Κυρίζογλου, είναι Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ/ΚΜ) και Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ