Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο Χρ. Δουΐτσης στον «Τ.Θ.»: Καταλυτικός για το δήμο, ο ρόλος του Γιάννη Μπουτάρη

«Το αν θα είναι ο ίδιος υποψήφιος ή όχι είναι κάτι που θα το αποφασίσει αυτός», τονίζει ο Συντονιστής της Ν.Ε. Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, στην αποκλειστική συνέντευξή του

Συνέντευξη στον

ΔΑΝΙΗΛ Γ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να τεθεί υπό την κρίση των πολιτών, άλλωστε αυτή είναι και η πεμτουσία της Δημοκρατίας», τονίζει στον «Τύπο Θεσσαλονίκης», ο Χρήστος Δουΐτσης, Συντονιστής της Ν.Ε. Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, αναφερόμενος στην πληθώρα ονομάτων υποψηφίων για τον κεντρικό δήμο. «Προς το παρόν», τονίζει στην αποκλειστική του συνέντευξη στην εφημερίδα και το σάιτ www.typosthes.gr, «αυτός που μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στη συγκρότηση ενός προοδευτικού, δημοκρατικού μετώπου που θα οδηγήσει στην διοίκηση του Δήμου είναι ο κ. Μπουτάρης. Το αν θα είναι ο ίδιος υποψήφιος ή όχι είναι κάτι που θα το αποφασίσει αυτός», επισημαίνει. Επιπλέον, αναφέρεται στην προσφυγική κρίση, στο Σκοπιανό και στο μείζον ζήτημα που δημιουργήθηκε πρόσφατα με τη δημοσιοποίηση τεράστιου καταλόγου πολλών εμβληματικών κτιρίων όπως ο Λευκός Πύργος, η Ροτόντα και η Ρωμαϊκή Αγορά, που περνούν στο Υπερταμείο. Ο κ. Δουΐτσης, εστιάζει στις θέσεις Μπουτάρη και Τζιτζικώστα για το αν θα πρέπει «να σταματήσουν να γίνονται τα εγκαίνια της ΔΕΘ παρουσία πολιτικών αρχηγών», λέγοντας ότι «σε κάθε περίπτωση, η ΔΕΘ και τα εγκαίνιά της έχουν ενσωματωθεί στην κοινωνική και πολιτική ζωή της πόλης». Τέλος, αναφέρεται στη σύγχρονη Θεσσαλονίκη και τα δεκάδες προβλήματα τα οποία ταλαιπωρούν κατοίκους και επισκέπτες, ενώ μιλώντας για τα …του οίκου του, τον ΣΥΡΙΖΑ, Θεσσαλονίκης, τονίζει ότι «εμείς αυτό που θέλουμε είναι οι παρεμβάσεις μας να είναι ωφέλιμες για την πόλη και τους κατοίκους της και δη των αδύναμων κοινωνικών ομάδων».

Προσφυγική κρίση: Μέχρι και σήμερα, πάνω από 1.000.000 πρόσφυγες και μετανάστες μπήκαν στη χώρα μας και τελευταία έκαναν το γύρο του κόσμου τραγικές εικόνες από τη Μόρια της Λέσβου. Πώς βλέπετε τη μετακίνηση μέρους αυτών προς την ενδοχώρα και ιδιαίτερα τη Θεσσαλονίκη; Ποια η άποψή σας για τις πρόσφατες εικόνες των προσφύγων στην Πλατεία Αριστοτέλους;

ΑΠ. Η προσφυγική κρίση είναι πρωτίστως ανθρωπιστική κρίση. Οι προσφυγικές ροές είναι ροές ξεριζωμένων, απελπισμένων ανθρώπων οι οποίοι εγκαταλείπουν τον τόπο τους εξαιτίας βίαιων, πολεμικών συγκρούσεων. Σε αυτές τις ροές προστίθενται και οι μεταναστευτικές ροές ανθρώπων που αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον σε χώρες πιο αναπτυγμένες και σταθερότερες από τις δικές τους. Το προσφυγικό είναι σύμφυτο με την ανθρώπινη δυστυχία, αλλά και την πολλαπλή εκμετάλλευση και θυματοποίηση αυτών των ανθρώπων.

Εικόνες όπως αυτές από την Μόρια της Λέσβου ή παλιότερα της Ειδομένης ή του Καλαί στην Γαλλία κλπ σίγουρα αποτυπώνουν αυτήν την τραγικότητα, για την οποία κάνετε λόγο. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι το προσφυγικό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από μία χώρα μόνον, αλλά χρειάζεται κοινή στάση και αντιμετώπιση όλων των χωρών που εμπλέκονται σε αυτό. Και σίγουρα η Ευρώπη πρέπει να το αντιμετωπίσει στη βάση των αρχών του ανθρωπισμού και της αλληλεγγύης και όχι στη βάση της έξαρσης των εθνικισμών, του απομονωτισμού και της ανόρθωσης τειχών.

Σκοπιανό: Πώς «βλέπετε» να εξελίσσεται το ζήτημα μετά το δημοψήφισμα στην ΠΓΔΜ για τη «Συμφωνία των Πρεσπών» και τη συζήτηση που ακολουθεί στη Σκοπιανή Βουλή; Ποια η άποψή σας για τη γενικότερη στάση Καμμένου;

ΑΠ. Πρόκειται για μία συμφωνία η οποία συμβάλλει στην σταθερότητα της ευρύτερης περιοχής καθώς θα εκλείψει ένα μόνιμο σημείο τριβής και ένας παράγοντας δυνητικής αποσταθεροποίησης. Η γειτονική χώρα οφείλει να προβεί σε όλα τα απαραίτητα βήματα για την συνταγματική της αναθεώρηση, την αλλαγή της ονομασίας της και την εξάλειψη των αλυτρωτισμών. Εάν υλοποιηθούν όλα τα παραπάνω τότε θα έρθει προς κύρωση και στη Βουλή της χώρας μας. Την Παρασκευή υπήρξε ένα ακόμη σημαντικό βήμα καθώς στη Βουλή της γειτονικής χώρας επετεύχθη η απαιτούμενη πλειοψηφία των δύο τρίτων ώστε να προχωρήσει η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης. Ο κ. Καμμένος έχει τοποθετηθεί δημόσια για την συμφωνία από την αρχή ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι αυτή δεν απειλεί την κυβερνητική συνοχή.

Πρόσφατα δημιουργήθηκε μείζον ζήτημα με τη δημοσιοποίηση τεράστιου

καταλόγου πολλών εμβληματικών κτιρίων όπως ο Λευκός Πύργος, η Ροτόντα, η Ρωμαϊκή Αγορά, Μουσεία της πόλης μας κλπ-κλπ, που περνούν στο Υπερταμείο! Πώς εισπράξατε αυτή την κίνηση και πώς βλέπετε την εξέλιξή της;

ΑΠ. Κανένα ακίνητο αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, κανένα μνημείο, μουσείο, αρχαιολογικός χώρος, ιστορικός τόπος και εν γένει οτιδήποτε άπτεται της πολιτιστικής μας κληρονομιάς δεν παραχωρείται και δεν υπάγεται σε καθεστώς συναλλαγής. Το ίδιο ισχύει και για ακίνητα τα οποία τελούν νομίμως στην κυριότητα των ΟΤΑ, των ΝΠΔΔ, των ΝΠΙΔ, των ασφαλιστικών ταμείων, των ΔΕΚΟ κλπ. Αυτά προστατεύονται τόσο από την Υπουργική Απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών (ΦΕΚ2320/Β/19-06-2018) όσο και από το νόμο 4389/2016.

Η συγκεκριμένη ΥΑ για την μεταφορά ακινήτων ήταν ένα από τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης. Η διαδικασία προβλέπει ότι η μεταφορά ακινήτων γίνεται κατόπιν εισήγησης της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ). Για τον σκοπό αυτό η ΕΕΣΥΠ έλαβε τα στοιχεία ακινήτων από τις διαθέσιμες βάσεις δεδομένων (συμπεριλαμβανομένου και του Κτηματολογίου) και υπέβαλε την σχετική εισήγηση στο Υπουργείο Οικονομικών. Αυτό δεν σημαίνει την αυτόματη μεταφορά των ακινήτων από το δημόσιο στην ΕΤΑΔ/ΕΕΣΥΠ. Θα πρέπει να γίνουν πρώτα οι απαραίτητοι έλεγχοι για να διασφαλιστεί ποια από αυτά τα ακίνητα δεν είναι δυνατόν να μεταβιβαστούν. Συνεπώς όσοι κάνουν λόγο για εκχώρηση δημοσίων χώρων, πλατειών, αλσυλλίων, αρχαιολογικών χώρων κλπ απλώς παραπληροφορούν και διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα.

Αηδονόπουλος, Βούγιας, Ζέρβας, Ιωαννίδου, Κυριζίδης, Μωυσίδης, Νασιούλας, Ψωμιάδης, είναι μερικά μόνο από τα ονόματα υποψηφίων Δημάρχων της Θεσσαλονίκης. Πώς βλέπετε την πληθώρα αυτή διεκδικητών του δημαρχιακού θώκου; Εάν ο Γ. Μπουτάρης επιλέξει να μην ξανακατεβεί για δήμαρχος, ποια άλλη υποψηφιότητα θεωρείτε ικανή να «πάρει» το δήμο;

ΑΠ. Ο καθένας έχει δικαίωμα να τεθεί υπό την κρίση των πολιτών, άλλωστε αυτή είναι και η πεμτουσία της Δημοκρατίας. Για εμάς αυτό που έχει σημασία είναι την επομένη των εκλογών να υπάρξει μια προοδευτική διοίκηση στον Δήμο Θεσσαλονίκης, η οποία να διεκδικήσει με δυναμισμό τον ρόλο που δύναται να παίξει η πόλη μας εκμεταλλευόμενη την γεωφυσική της θέση, τις υποδομές της και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Μία διοίκηση που θα λειτουργεί δημοκρατικά και με διαφάνεια. Μία διοίκηση που θα οικοδομεί μία πόλη ανοιχτή, που θα αναδεικνύει και θα σέβεται το πολυπολιτισμικό της παρελθόν, μία πόλη με εξωστρέφεια και όχι μία πόλη κλειστοφοβική, περίκλειστη και εγκλωβισμένη σε αρνητικά στερεότυπα και συμπλεγματισμούς του παρελθόντος. Προς το παρόν αυτός που μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στη συγκρότηση ενός προοδευτικού, δημοκρατικού μετώπου που θα οδηγήσει στην διοίκηση του Δήμου είναι ο κ. Μπουτάρης. Το αν θα είναι ο ίδιος υποψήφιος ή όχι είναι κάτι που θα το αποφασίσει αυτός.

Ποια η άποψή σας για την πρόταση Μπουτάρη -ανάλογη πρόταση διατυπώνει τελευταία και ο Απ. Τζιτζικώστας- «να σταματήσουν να γίνονται τα εγκαίνια της ΔΕΘ παρουσία πολιτικών αρχηγών» και «εάν θέλουν να περάσουν πολιτικά μηνύματα ας κάνουν ένα πολιτικό φόρουμ, εκτός κέντρου»;

ΑΠ. Είναι μία συζήτηση η οποία με διάφορες παραλλαγές γίνεται εδώ και χρόνια στην πόλη. Παλιότερα συζητιόταν η μεταφορά της ΔΕΘ εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος. Σήμερα υπάρχουν οι δηλώσεις του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη. Και οι δύο παραλλαγές έχουν έναν κοινό παρανομαστή: τις αναστατώσεις που προκαλεί η ΔΕΘ στην ζωή της πόλης.

Σε κάθε περίπτωση, η ΔΕΘ και τα εγκαίνιά της έχουν ενσωματωθεί στην κοινωνική και πολιτική ζωή της πόλης. Παραδοσιακά το βήμα της ΔΕΘ χρησιμοποιείται από την εκάστοτε κυβέρνηση, αλλά και τα πολιτικά κόμματα εν γένει, για την αναγγελία των κατευθύνσεων της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Σε αυτό βοηθάει και η ημερομηνία διεξαγωγής της καθώς αυτή συμπίπτει με την έναρξη της νέας περιόδου μετά τις θερινές διακοπές, δηλαδή της νέας ινδίκτου.

Η σύγχρονη Θεσσαλονίκη, ταλαιπωρείται από πληθώρα προβλημάτων στην καθημερινότητά της, έτσι που να φαντάζει …αβίωτη κατά πολλούς!!! (ανεργία, συγκοινωνίες, εγκληματικότητα, ναρκωτικά κλπ). Τί πιστεύετε ότι φταίει για όλα αυτά και τί κατά συνέπεια πρέπει να γίνει ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες και να γίνει περισσότερο βιώσιμη για κατοίκους και επισκέπτες;

ΑΠ. Τα προβλήματα στα οποία αναφέρεστε δεν έχουν όλα την ίδια αιτία και το καθένα από αυτά αποτελεί ιδιαίτερο κεφάλαιο. Η ανεργία για παράδειγμα άπτεται της γενικότερης οικονομικής κατάστασης. Η μείωσή της κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες το τρίχρονο 2015-2018, παρόλο που δεν εφησυχάζει, πρέπει να αναγνωρίζεται ως θετική εξέλιξη. Στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών υπάρχουν τεράστιες ευθύνες για το γεγονός ότι η πόλη για δεκαετίες αφέθηκε μόνο με ένα μέσο (λεωφορείο). Η επιτάχυνση των έργων ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής του μετρό, αποτέλεσε και αποτελεί προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής για την Θεσσαλονίκη. Ο υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ δίνει καθημερινά μάχη για την βελτίωση και την πραγμάτωση του συγκοινωνιακού έργου. Ο ΟΣΕΘ, που αντικατέστησε το παλιό και ανενεργό ΣΑΣΘ, επιχειρεί να συμβάλλει στην εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αστικών συγκοινωνιών. Για την εγκληματικότητα να διευκρινίσουμε ότι δεν έχουμε αύξηση της βαριάς εγκληματικότητας. Η παραβατικότητα μικρής κλίμακας και τα ναρκωτικά αποτελούν προβλήματα όλων των ανεπτυγμένων δυτικών κοινωνιών. Σε κάθε περίπτωση δεν προκύπτει η εικόνα μιας … αβίωτης πόλης. Περιθώρια βελτίωσης της καθημερινότητας του πολίτη προφανώς και υπάρχουν.

Μιλήστε μας τέλος, για τα …του οίκου σας: Ποιο το όραμά σας για τον ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης; Ποιος ο ρόλος του για την παράταξή σας, την πόλη και τους ανθρώπους της;

ΑΠ. Εμείς αυτό που θέλουμε είναι οι παρεμβάσεις μας να είναι ωφέλιμες για την πόλη και τους κατοίκους της και δη των αδύναμων κοινωνικών ομάδων. Θεωρούμε πολύ σημαντικές τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την απόδοση πρώην στρατοπέδων στις τοπικές κοινωνίες, την αποϊδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ (με την δωρεάν μετακίνηση ανέργων, την κατάργηση του «προστίμου» των δέκα λεπτών για την έκδοση εισιτηρίου πάνω στο λεωφορείο, το μισό εισιτήριο για όλους τους νέους έως 18 ετών) , την επανέναρξη των έργων του ΜΕΤΡΟ στη βάση της λογικής «και μετρό και αρχαία», την προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα και την αναγνώριση του νερού ως δημόσιου αγαθού. Αυτά και άλλα μικρότερα αποτελούν παραδείγματα όπου η συμβολή του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης υπήρξε καθοριστική για την υλοποίηση αυτών των κυβερνητικών παρεμβάσεων.

Από την άλλη μεριά, η επαφή με την κοινωνία, με τους φορείς και τους εκπροσώπους της, με ιδιαίτερες κοινωνικές ομάδες, η ζωντανή του λειτουργία, η επεξεργασία θέσεων και απόψεων για ζητήματα της πόλης, η προάσπιση δικαιωμάτων, η διεκδίκηση δίκαιων αιτημάτων αποτελούν διαρκή ζητούμενα για ένα ριζοσπαστικό, αριστερό, προοδευτικό κόμμα.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ «ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ