Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μητσοτάκης: Τέλος σ’ αυτά που ήξερε η Hellenic Train – Όχι σε τρένα «σαπάκια»

Αποκαλυπτικός ο Κυριάκος Μητσοτάκης για το μέλλον της σχέσης της Ελλάδας με την Hellenic Train – Θα μιλήσει στο ανώτατο επίπεδο με την Ιταλική Κυβέρνηση

Ξεκάθαρος ήταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όσον αφορά τη σχέση της Ελλάδας με την ιταλική Hellenic Train, καθώς τόνισε πως όχι μόνο η Ελλάδα δεν θα αποδεχτεί την «εισροή» τρένων που αποσύρονται από την (σ.σ. ιταλική) εταιρεία στην Ιταλία, αλλά επί της ουσίας εξήγγειλε την επαναδιαπραγμάτευση των όσων ισχύουν στον σιδηρόδρομο με τους Ιταλούς, στο ανώτατο μάλιστα επίπεδο, καθώς για το θέμα θα συζητήσει με την πρωθυπουργό της Ιταλίας.

Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια της χθεσινής τους συνέντευξης ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε τα εξής:

Στ. Θεοδωράκης: Θέλω να μιλήσουμε λίγο για τη Hellenic Train. Θα απαιτήσει η Πολιτεία να κάνουν οι Ιταλοί τις επενδύσεις που είχαν υποσχεθεί στην αρχή να κάνουν; Ο κ. Τσίπρας στη συνέντευξή του, στο Mega, είπε ότι είχαν υποσχεθεί κάποια στιγμή ότι θα κάνουν 800 εκατ. επενδύσεις και μάλιστα είχε δει και τον Ιταλό Πρωθυπουργό στην Κέρκυρα κλπ. κλπ. Στη σύμβαση όμως του ‘22, που ήρθε στη Βουλή, δεν υπάρχει καμία υποχρέωση -νομίζω- των Ιταλών να επενδύσουν στον Ελληνικό σιδηρόδρομο. Θα υπάρξει μια καινούρια συζήτηση με τους Ιταλούς;

Κυρ. Μητσοτάκης: Βεβαίως. Όμως έχει μία σημασία να θυμηθούμε ότι η Hellenic Train πουλήθηκε το 2018 για 45 εκατ. ευρώ.

Στ. Θεοδωράκης: Είχε προδιαγραφεί βέβαια ότι θα πουληθεί. Έτσι;

Κυρ. Μητσοτάκης: Ήθελαν να την πουλήσουν για 300 και τότε κατηγορούμασταν για ξεπούλημα. Πουλήθηκε για 45 εκατ. ευρώ και διεγράφησαν ταυτόχρονα χρέη, τα οποία ξεπερνούσαν τα 700 εκατ. ευρώ. Γιατί έγινε αυτό; Διότι τα τρένα μας -όπως είχατε την ευκαιρία να αναδείξετε και στην εκπομπή σας- ήταν βαθύτατα προβληματικά. Άρα, για ‘μένα το ζητούμενο, επειδή θέλω να είμαι δίκαιος, δεν ήταν τόσο το τίμημα, όσο τι θα έκανε η Hellenic Train από εδώ και στο εξής για να αποκτήσουμε σύγχρονα και ασφαλή τρένα.

 

Στ. Θεοδωράκης: Το 'κανε;

Κυρ. Μητσοτάκης: Όχι. Σίγουρα όχι στο βαθμό που θα έπρεπε γιατί νομίζω ότι από ένα σημείο και πέρα δεν υπήρξε πραγματική πίστη από όλους τους εμπλεκόμενους ότι πρέπει να επενδύσουμε στο σιδηρόδρομο. Ένα από τα πράγματα τα οποία θα κάνω λοιπόν, επειδή έχω...

Στ. Θεοδωράκης: Επαναδιαπραγμάτευση;

Κυρ. Μητσοτάκης: Αυτό το οποίο θα κάνουμε και έχω μία συζήτηση επ' αυτού με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό -η οποία είναι δρομολογημένη για τις επόμενες μέρες- είναι να ξαναμιλήσουμε ανοιχτά με την Hellenic Train και να βρούμε ένα νέο πλαίσιο όπου και τα δύο μέρη θα επενδύσουν στο σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζουν. Εμείς λοιπόν πρέπει να κάνουμε για το τρένο, αυτά τα οποία πρέπει να κάνουμε ως ιδιοκτήτες της δημόσιας υποδομής. Και πρέπει η Hellenic Train και αυτή να επενδύσει στα Ελληνικά τρένα με καλύτερα τρένα -δε θα πω πιο γρήγορα τρένα, ούτε πιο ασφαλή τρένα- γιατί τα τρένα πρέπει να είναι απολύτως ασφαλή. Αλλά μόνο αν καταφέρουμε και ολοκληρώσουμε με ασφάλεια όλη τη σηματοδότηση του κυρίως δικτύου μπορούμε να περιμένουμε και καλύτερες ταχύτητες στα τρένα μας.

 

Στ. Θεοδωράκης: Πάντως δεν κατανοώ γιατί μια χώρα πουλάει το 100% των τρένων σε μία Ιταλική εταιρεία, που δεν έχει και πολύ μεγάλη εμπειρία -τέλος πάντων- και αξιοπιστία αλλά αυτό ας το αφήσω έτσι σαν μια μικρή παρένθεση και δεν κρατάει ένα 10%, ένα 34% στην καλύτερη περίπτωση για να μπορεί να ελέγχει τι γίνεται. Εννοώ ότι δώσαμε για πάντα ένα μονοπώλιο σε μία Ιταλική εταιρεία.

Κυρ. Μητσοτάκης: Ναι αλλά προσέξτε... Εδώ πέρα θα πρέπει να εξηγήσουμε με απλά λόγια στους πολίτες να καταλάβουν πώς δουλεύουν οι σιδηρόδρομοι και ποιες είναι οι εμπλεκόμενες εταιρείες.

Στ. Θεοδωράκης: Οι γραμμές είναι δικές μας, τα τρένα είναι των Ιταλών.

Κυρ. Μητσοτάκης: Οι γραμμές είναι δικές μας. Η ανάπτυξη των γραμμών είναι πάλι δικιά μας. Τα τρένα είναι των Ιταλών και προσέξτε υπάρχει το κράτος και υπάρχει και ένας Ρυθμιστής. Μην ξεχνάμε τον Ρυθμιστή! Ο Ρυθμιστής έχει τη δουλειά να ελέγχει όλους τους εποπτευόμενους, να βαράει καμπανάκια, θα δούμε αν τον έκανε αυτόν τον ρόλο του…

Στ. Θεοδωράκης:  Όλοι βαράνε καμπανάκια μετά την τραγωδία.

 

Κυρ. Μητσοτάκης: Εκ των υστέρων βαρέσαν όλοι. Μια χαρά τα καμπανάκια τα βαρέσαν, εκ των υστέρων όλοι. Αλλά τα τρένα έμειναν πίσω. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Στ. Θεοδωράκης: Εγώ λέω αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρει την ευκαιρία, το έχει κάνει και ο Τόνι Μπλερ, με αφορμή ένα πολύ μεγάλο δυστύχημα στην Αγγλία το '99, να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία με τη Hellenic Train.

Κυρ. Μητσοτάκης: Η απάντηση είναι πως θα καθίσουμε κάτω με τη Hellenic Train και θα καθίσουμε κάτω και με την Ιταλική κυβέρνηση και θα πετύχουμε μία καλύτερη συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε στον Ελληνικό σιδηρόδρομο και οι δύο. Εμένα δεν με ενδιαφέρει κατά ανάγκη να πάρω -ως κράτος- μερίδιο στη Hellenic Train, αλλά αυτό το οποίο με ενδιαφέρει είναι να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρνει τα καλύτερα τρένα της και όχι -να το πω- τα «σαπάκια» ενδεχομένως τα οποία αποσύρει από την Ιταλία. Οτι το προσωπικό της θα το εκπαιδεύει σωστά και ότι θα επενδύσει επιτέλους αυτά που αξίζουν στον Ελληνικό σιδηρόδρομο. Και εμείς ταυτόχρονα, θα αναλάβουμε τη δέσμευση να επενδύσουμε χρήματα στην τακτική συντήρηση του δικτύου και να επεκτείνουμε λελογισμένα το δίκτυο μας, μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Και ο εκσυγχρονισμός της γραμμής από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τα σύνορα. Είναι έργα τα οποία για τα οποία υπάρχουν πόροι. Είναι έργα τα οποία θα πάρουν πολύ χρόνο να υλοποιηθούν και προφανώς -γιατί θα με ρωτήσετε σίγουρα και για αυτό- η ολοκλήρωση της περιβόητης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης της βασικής κεντρικής γραμμής όπως και τα έργα που θα φέρουν τα τρένα μέχρι την Πάτρα. Η χώρα χρειάζεται μία κεντρική γραμμή, η οποία θα είναι απολύτως Ευρωπαϊκών προδιαγραφών από την Πάτρα, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στα σύνορα με σύνδεση σε όλα μας τα λιμάνια.

Διαβάστε εδώ ολόκληρη την συνέντευξη που παραχώρησε στον Σταύρο Θεοδωράκη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ