Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεοχάρης: «Δεν μπορεί ο επιχειρηματίας να παίρνει λιγότερα από τον υπάλληλο»

«Πρέπει να ακούσουμε το υγιές κομμάτι της κοινωνίας», είπε ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών

«Πρέπει να ακούσουμε την κοινωνία και το υγιές κομμάτι των ελεύθερων επαγγελματιών» τόνισε ως στόχο της κυβέρνησης εν όψει του νέου φορολογικού νομοσχεδίου που αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στη Βουλή, ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης. Μάλιστα, μιλώντας στην ΕΡΤ και αναφερόμενος στην κατάσταση που επικρατεί με πολλές περιπτώσεις ελεύθερων επαγγελματιών σημείωσε πως «δεν μπορεί ο ελεύθερος επαγγελματίας να παίρνει λιγότερα από τον υπάλληλό του».

Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του ο κ. Θεοχάρης αναφορικά με την κριτική που ασκείται από την αντιπολίτευση για το εν λόγω νομοσχέδιο υπογράμμισε πως «η αντιπολίτευση θέλει να μιλάμε για τη φοροδιαφυγή αλλά να μην κάνουμε τίποτα». Ερωτηθείς σχετικά με την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων σημείωσε πως «μέσα στο 2024 το πλάνο» υπογραμμίζοντας πως το σχετικό νομοσχέδιο θα φέρει 3 δισ. στα ταμεία του κράτους.

 

Για την πιθανότητα βελτιωτικών παρεμβάσεων στο φορολογικό

Εμείς ήμασταν ανοικτοί από την πρώτη στιγμή, κάναμε συναντήσεις με όλους τους φορείς, οι οποίοι ζήτησαν να μας δουν και μέσα από αυτή τη διαδικασία το νομοσχέδιο βελτιώθηκε σημαντικά. Διευρύνθηκε η ταχύτητα του τεκμηρίου, προσθέσαμε το ζήτημα του ελέγχου και συγχρόνως κάναμε μια ουσιαστική αλλαγή στο θέμα του τζίρου με το μέσο όρο των ΚΑΔ, με αυτό το 5% το οποίο έχει κατατεθεί κλπ. Τώρα στην διαδικασία της διαβούλευσης και της ακρόασης των φορέων τέθηκαν θέματα ουσίας και σε σχέση με τα περίπτερα και με τα ταξί αλλά δεν έχουμε πάρει τις τελικές αποφάσεις.

Αυτό που θέλουν όλοι είναι προφανώς μαξιμαλιστικό. Ζητάνε από την απόσυρση ορισμένοι μέχρι κάποιες διορθώσεις. Το δίκαιο του αιτήματος των περιπτέρων είναι ότι πράγματι αυτό το 5% και περιέργως τα περίπτερα είναι οι μόνοι που με την αλλαγή που κάναμε με τον τζίρο ενώ πριν ήταν καλυμμένοι, τώρα δεν καλύπτονται. Και το πρόβλημα είναι ότι αυτό το 5% στο μεγαλύτερο μέρος του τζίρου τους που είναι τα καπνικά, δεν έχουν τόσο περιθώριο κέρδους, είναι λιγότερο. Συνεπώς τους χτυπάει, ας το πούμε με μια αδικία. Θα δούμε λοιπόν πως θα εξαιρέσουμε αυτόν τον τζίρο, θα βρούμε τον μηχανισμό.

Στα ταξί το 2004 – 2005, το τεκμήριο για μια διάταξη ήταν 16.000 ευρώ, πριν από 20 χρόνια ακριβώς, δηλαδή δεν είναι παράλογα τα νούμερα και πολύ μεγάλα και νομίζω ότι ξέρουμε όλοι, ιδιαίτερα στην Αθήνα, που είναι και ο μεγαλύτερος όγκος των ταξί, ότι με τον τουρισμό η δουλειά που έχουν είναι πολύ σημαντικότερη από ότι ήταν τότε.

Συνεπώς, καταλαβαίνω όλα αυτά τα ζητήματα που τίθενται, αλλά νομίζω ότι έχουμε βάλει ένα ελάχιστο ποσό που ουσιαστικά καλύπτει τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις. Ακόμα και εκεί όμως, αν υπάρχουν αδικίες, έχουμε ουσία στο μαχητό τεκμήριο, αλλά από εκεί και πέρα πρέπει να ακούσουμε και την υπόλοιπη κοινωνία και κυρίως το υγιές κομμάτι των ελεύθερων επαγγελματιών.

Δεν είναι τυχαίο ότι 50:50 είναι μοιρασμένοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες στην αποδοχή τους στις διατάξεις που φέρνουμε. Πρέπει να τους ακούσουμε αυτούς, διότι δεν μπορεί το 4% να πληρώνει το 50% των φόρων των ελεύθερων επαγγελματιών. Άρα να φέρουμε κάποια ισορροπία και από εκεί και πέρα να αφήσουμε την ΑΑΔΕ να ελέγξει με μεγαλύτερη άνεση αυτούς που είναι τα «μεγάλα ψάρια». Υπάρχουν νομοτεχνικές βελτιώσεις σε σχέση με τα χωριά.

Ο κ. Ανδρουλάκης λοιπόν αυτό που είπε είναι παντελώς λανθασμένο. Και επειδή το είπαν και αρκετοί εχθές το βράδυ μετά τον κύριο Κωνσταντινόπουλο που το ανέφερε και ο ίδιος. Κοιτάξτε, την ίδια στιγμή μας λένε ότι είναι οριζόντιο το μέτρο και έχουμε το καφέ στην Μακρακώμη και το καφέ στο Κολωνάκι να έχουν την ίδια φορολόγηση και την ίδια στιγμή μας ζητάνε να την κάνουμε πιο οριζόντια με το να αφαιρέσουμε το κριτήριο του ΚΑΔ, το κριτήριο της μίσθωσης ή οτιδήποτε άλλο. Ακριβώς επειδή βάζουμε αυτά τα κριτήρια, το κριτήριο του τζίρου, το καφέ στο Κολωνάκι έχει άλλο τεκμήριο από τον καφέ στην Μακρακώμη που ανέφερα. Άρα τέτοιου είδους κριτήρια είναι που καθιστούν αυτό το μέτρο μη οριζόντιο και πρέπει να τα διαφυλάξουμε αυτά τα κριτήρια.

Αντιμετωπίζονται διαφορετικά αυτές οι δύο περιπτώσεις γιατί τι κάνει; Κοιτάζει το μέσο όρο του τζίρου όλων των καφέ όλης της Ελλάδας, βρίσκει λοιπόν ένα μέσο όρο, έστω ένα νούμερο 20.000 ευρώ. Και κατά τεκμήριο αυτοί που είναι κάτω από το 20.000 ευρώ, που συνήθως είναι ένα 70%, 65% ή 75%, σε αυτή την περίπτωση είναι τα καφέ της επαρχίας ή της Αθήνας σε μια περιοχή που δεν έχει μεγάλη κίνηση. Αυτά που ξεπερνάνε τον τζίρο έχουν αυτή την προσαύξηση 5% και συνεπώς πληρώνουν παραπάνω.

Με τις διάφορες αλλαγές τα έσοδα στα οποία στοχεύει η κυβέρνηση είναι πιο κοντά στα 500 εκατ. Το νομοσχέδιο αυτό συνολικά φιλοδοξεί να φέρει περίπου 3 δισ. στα ταμεία του κράτους όταν ενεργοποιηθεί, γιατί έχουμε και το MyDATA που ενεργοποιείται και το κλείδωμα των δηλώσεων ΦΠΑ και εισοδήματος σε σχέση με το MyDATA και την ηλεκτρονική τιμολόγηση. Έχουμε μια σειρά από δράσεις οι οποίες είναι όλες σε πλήρη ανάπτυξη. Άρα ναι μεν από τους ελεύθερους επαγγελματίες είναι αυτό το κομμάτι το μισό δις, αλλά 3 δις είναι συνολικά αυτό που περιμένουμε ετησίως.

Αυτό το νομοσχέδιο θα μας βοηθήσει να κλείσουμε τη διαφορά που έχουμε στο κενό του ΦΠΑ με το οποίο έχουμε μια μεγάλη πρόοδο. Το 2017 ήμασταν στο 30%, το 2021 στο 17,8% και οι υπολογισμοί για το 2022 μιλάνε μεταξύ 10% και 15%. Άρα έχουμε κάνει μια μεγάλη πρόοδο πάνω από το μισό δρόμο, όμως έχουμε ακόμα τον πιο σκληρό και πιο δύσκολο πυρήνα να φτάσουμε σε αυτό το μέσο όρο, τον ευρωπαϊκό που λέμε το 2026, το 9%.

 

Για ενστάσεις από το Συμβούλιο της Επικρατείας

Έχουμε ατύπως διαβουλευτεί με το ΣτΕ, δηλαδή έχουμε πάρει τις παρατηρήσεις τους, έχουμε δει τι μας λένε. Κατ'’ αρχήν δεν είναι καινοφανές. Όπως σας είπα, μέχρι το 10 ίσχυε για πολλούς κλάδους ακριβώς το ίδιο σύστημα, άρα δεν είναι κάτι που δεν το ξέρουμε και έχει κριθεί συνταγματικό. Δεύτερον, πραγματικά στηρίζεται στην κοινή πείρα. Το Συμβούλιο της Επικρατείας παγίως θεωρεί τα τεκμήρια ότι είναι συνταγματικά και νόμιμα, αρκεί να πληρούν δύο προϋποθέσεις. Πρώτο είναι να στηρίζονται στην κοινή πείρα, δηλαδή να μην είναι παράλογα. Όταν λοιπόν λέμε εμείς ότι ελεύθερος επαγγελματίας δεν μπορεί να παίρνει λιγότερο από τον υπάλληλό του το αφεντικό, και όταν λέμε ότι δεν μπορεί να παίρνει κάτω από τον κατώτατο μισθό, αφού έχει φτάσει μια πενταετία που δουλεύει. Αυτό είναι το πρώτο και το δεύτερο είναι να είναι μαχητό. Εδώ λοιπόν, πραγματικά παλιότερα τα τεκμήρια ήταν πολύ πιο δύσκολα μαχητά. Εδώ ερχόμαστε, διευρύνουμε τη μαχητότητα των τεκμηρίων με νέους λόγους.

 

Για την προκαταβολή φόρου

Αυτό είναι περισσότερο λάθος όνομα γιατί δεν πρόκειται για προκαταβολή φόρου. Εδώ μπερδευόμαστε λίγο. Ο μισθωτός πληρώνει τον φόρο του με τον μισθό που παίρνει κάθε μήνα. Ο φόρος πληρώνεται όταν παίρνεις το μισθό και όχι όταν κάνεις τη δήλωση. Η δήλωση γίνεται ένα χρόνο μετά. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις πληρώνουν προκαταβολή εν είδει της πληρωμής του φόρου της χρονιάς αυτής. Άρα δεν πρόκειται για προκαταβολή. Ήδη έχει μειωθεί από αυτή την κυβέρνηση στους ελεύθερους επαγγελματίες από το 80% στο 55%, στις επιχειρήσεις από το 100% στο 80%. Συνεπώς, έχει γίνει σε ένα επίπεδο στο οποίο υπολογίζει και το πιθανό ρίσκο να πέσουν τα έσοδα κάποιου και συνεπώς αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να πούμε να αλλάξουμε, αλλά πάντως είναι λάθος πάλι να διεκδικούν κάτι οι ελεύθεροι επαγγελματίες ή οι επιχειρήσεις, το οποίο οι μισθωτοί το έχουνε σε πολύ χειρότερο βαθμό γιατί αυτοί έχουν 100% πληρώνουν το φόρο του 100% στην πηγή.

 

Για την πολιτική μείωσης φόρων

Η πολιτική μείωσης φόρων αυτής της κυβέρνησης θα μπορέσει να συνεχιστεί. Αυτό είπαμε προεκλογικά μόνο αν αντιμετωπίσουμε τη φοροδιαφυγή. Δηλαδή το κέρδος που θα έχουμε θέλουμε να το οδηγήσουμε σε μείωση συντελεστών όμως μόνιμης μείωσης συντελεστών, όχι έκτακτα. Η φιλοδοξία μας είναι πριν το τέλος της τετραετίας να μπορέσουμε να έχουμε και κάποια μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ.

 

Για την κριτική της αντιπολίτευσης

Συγκρούονται δύο κόσμοι. Η αντιπολίτευση, η οποία θέλει την ακινησία, θέλει να μην αλλάξει τίποτα, να μιλάμε για τη φοροδιαφυγή, αλλά να μην κάνουμε τίποτα με διάφορες δικαιολογίες, αλλά τελικά συγκλίνουν σ αυτό. Και την κυβέρνηση, η οποία υποσχέθηκε στον ελληνικό λαό ότι θα οδηγήσει τη χώρα στο μέλλον, συνεπώς θα κάνει μεταρρυθμίσεις και θα κοιτάξει τουλάχιστον να προσπαθήσει να δώσει απάντηση στις μεγάλες προκλήσεις που μας ταλανίζουν για δεκαετίες.

Τώρα η αντιπολίτευση δεν έχει αντιπροτείνει κάτι ουσιαστικό. Αυτό το νομοσχέδιο ασχολείται με το λαθρεμπόριο, με την καταγραφή των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με το σταμάτημα των μετρητών, με μια σειρά από διατάξεις οι οποίες συνολικά προάγουν τα εργαλεία μας κόντρα στη φοροδιαφυγή.

Η αντιπολίτευση μας ψέγει επειδή έχουμε ανάπτυξη και λόγω της ανάπτυξης μεγαλώνει το ΑΕΠ λόγω του ΑΕΠ, μεγαλώνει το ποσό των εσόδων του κράτος και άρα βάζουμε φόρους. Αυτά τα πράγματα δεν στέκουν πουθενά. Εφόσον δεν αλλάζεις συντελεστές, εφόσον δεν έχεις καμία αλλαγή στη φορολογική επιβάρυνση του κάθε ευρώ που βγάζω. Κάθε ευρώ που βγάζω, πληρώνει το ίδιο ποσοστό φόρου που πλήρωνε και πέρσι και πρόπερσι. Δεν τίθεται καμία αύξηση φόρων. Αυτό που λέμε όμως είναι ότι πρέπει να πιαστεί η φοροδιαφυγή. Κάποια κάποιοι κανόνες κοινής λογικής, όπως αυτός που σας είπα για τον υπάλληλο ή για τον κατώτατο μισθό πρέπει επιτέλους να τηρούνται. Και επειδή αυτό θα πιάσει πραγματική φοροδιαφυγή και γι’ αυτό το λόγο το 50% των ελεύθερων επαγγελματιών το αποδέχονται, γιατί δεν το αποδέχονται στην πράξη ότι τους συμφέρει δεν είναι ένα νομοσχέδιο που έρχεται και τους συμφέρει στο πορτοφόλι τους. Αναγνωρίζουν ότι εν πάση περιπτώσει είχε ξεφύγει και λίγο το πράγμα.

Άρα αυτό που κάνουμε είναι εκεί που πράγματι φαίνεται ότι υπάρχει σημείο φοροδιαφυγής αυξάνουμε τα δηλωθέντα εισοδήματα γιατί δεν μπορεί να μας κοροϊδεύει και να κοροϊδεύει τους συμπολίτες του από τη μια μεριά κι από την άλλη αν αδικήσουμε έστω και έναν, αυτός ο ένας να έχει τη δυνατότητα να πάει στην εφορία.

 

Για το λαθρεμπόριο καυσίμων

Κατ' αρχήν αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα, ένα ζήτημα που υπάρχει σε όλες τις χώρες. Υπάρχει και έντονο και στη χώρα μας. Δεν πρέπει να είμαστε υπερβολικοί. Ο όποιες μελέτες έχουμε γι’ αυτό το φαινόμενο μιλάνε ότι η τάξη μεγέθους είναι μεταξύ 250.000.000 – 300.000.000 αναφορικά με τα χαμένα έσοδα από διάφορα είδη.

Έχουν γίνει βήματα. Έχουμε το σύστημα εισροών – εκροών που τα τελευταία χρόνια έχει μπει και έχει βάλει μια μικρή τάξη, όμως είναι ακόμα ευάλωτο. Έχουν γίνει δύο μελέτες που η ΑΑΔΕ ζήτησε από την Κομισιόν και τώρα πια είμαστε έτοιμοι να βγάλουμε νέες προδιαγραφές ώστε να μειωθεί η πιθανότητα αλλοίωσης. Τα συστήματα μέσα στο ταμείο ανάκαμψης έχουμε για τα GPS για τα βυτία. Κάνουμε τώρα τη δέουσα επιμέλεια με την οποία θα κλείνουμε το πρατήριο που πιάνεται για νοθεία ή για λαθρεμπόριο ή για ελλειμματική παράδοση. Ξέρετε ότι δεν είναι το λαθρεμπόριο αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πρόβλημα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το κλέψιμο στην αντλία.

Αυτά όλα μέχρι μέσα στο 2024. Υπάρχει ένα ολόκληρο πλάνο που έχει φτιάξει ΑΑΔΕ και θα ενεργοποιούνται κομμάτι κομμάτι της αλυσίδας. Επίσης, πρέπει να προσέχουμε όταν λέμε ότι χάνουμε κάποια λεφτά. Όταν λέμε ας πούμε η φοροδιαφυγή είναι 10 δις. Παράδειγμα δεν σημαίνει ότι αυτά τα 10 δις είναι ανακτήσιμα, ότι μπορούν να μπουν στα ταμεία του κράτους, δεν μπορούν να μπουν γιατί πολλές από αυτές τις συναλλαγές γίνονται επειδή γίνονται με μαύρα, επειδή γίνονται χωρίς φορολόγηση, αν δεν μπορούν να τις κάνουν παρά μόνο αν πληρώσουν τους φόρους, απλώς δεν θα τις κάνουν γιατί είναι συναλλαγές που δεν συμφέρουν αλλιώς. Δηλαδή η φορολογία, η έλλειψή της είναι που τους κάνει οικονομικά συμφέρουσες. Άρα το να πιάσεις τη φοροδιαφυγή δε σημαίνει πάντα έσοδα. Σημαίνει σταμάτημα της παραοικονομίας. Ναι, αλλά όχι απαραίτητα ανακτήσιμα έσοδα.

Δείτε τις δηλώσεις του Χάρη Θεοχάρη:

Πηγή: ertnews.gr

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Lufthansa: Πρόθυμη να κάνει διαπραγματεύσεις για να γλυτώσει νέες απεργίες
Το προσωπικό εδάφους αποχώρησε από την εργασία του σε μεγάλα αεροδρόμια την Τρίτη, στη δεύτερη απεργία του αυτόν τον μήνα, η οποία επηρέασε 100.000...
Lufthansa: Πρόθυμη να κάνει διαπραγματεύσεις για να γλυτώσει νέες απεργίες