Ένα 24ωρο μετά την πρόσκρουση του ταχύπλοου «Champion Jet 3» στην προβλήτα της Πάρου, που προκάλεσε αναστάτωση και πολύωρη ταλαιπωρία σε περισσότερους από 1.000 επιβάτες, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στέλνει αυστηρό μήνυμα προς όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Ο υπουργός, Βασίλης Κικίλιας, διαμήνυσε ότι «η νομοθεσία οφείλει να τηρείται απαρέγκλιτα, τόσο για την τεχνική κατάσταση των πλοίων όσο και για τις συνθήκες εργασίας των πληρωμάτων».
Το μήνυμα έρχεται σε μια χρονική στιγμή όπου πληθαίνουν οι καταγγελίες ναυτεργατών για εξαντλητικά ωράρια και πιέσεις που εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια.
Το υπουργείο αναφέρει σε σχετική του ανακοίνωση ότι εφαρμόζει ήδη από τον Μάρτιο επιχειρησιακό σχέδιο ενίσχυσης της ασφάλειας στην ακτοπλοΐα, ανταποκρινόμενο στην αυξημένη κίνηση της θερινής περιόδου.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, έχουν διενεργηθεί πάνω από 700 έκτακτοι έλεγχοι, ενώ ενισχύεται η παρουσία του Λιμενικού Σώματος στα βασικά λιμάνια της χώρας, με επιπλέον 70 λιμενικούς στον Πειραιά, 20 στη Ραφήνα, 48 στις Κυκλάδες και 94 στο ΝΑ Αιγαίο.
Ο κ. Κικίλιας επισημαίνει ότι η ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα, ενώ η εντολή προς τα Λιμεναρχεία είναι σαφής: εντατικοί έλεγχοι χωρίς καμία ανοχή σε παραβάσεις, σε μια περίοδο όπου η ακτοπλοΐα βρίσκεται στο επίκεντρο της τουριστικής αιχμής.
«Τέμπη του Αιγαίου»
Προειδοποίηση-καμπανάκι για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα απευθύνουν οι ναυτεργάτες, μετά τη σφοδρή σύγκρουση του ταχύπλοου «Champion Jet 3» της SEAJETS στην προβλήτα της Παροικιάς Πάρου, το πρωί του Σαββάτου κατά τη διαδικασία πρόσδεσης. Δεν υπήρξαν τραυματισμοί, αλλά τα ναυτεργατικά σωματεία τονίζουν ότι το περιστατικό δεν είναι τυχαίο, ούτε μεμονωμένο.
Η Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και η Πανελλήνια Ένωση Κατώτερων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν. «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» αποδίδουν ευθύνες στο υπουργείο Ναυτιλίας και κάνουν λόγο για «Τέμπη του Αιγαίου» που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη.
Σε ανακοίνωσή τους καταγγέλλουν εξοντωτικά ωράρια —έως και 12,5 ώρες συνεχούς εργασίας— και εξαναγκασμό των πληρωμάτων να τηρούν ασφυκτικά δρομολόγια, εις βάρος της ασφάλειας επιβατών και εργαζομένων.
«Οι καπετάνιοι κάνουν ακροβατικά στα λιμάνια για να μην χαθεί ούτε δευτερόλεπτο», αναφέρουν χαρακτηριστικά, καταγγέλλοντας ψευδείς καταγραφές αφίξεων και αναχωρήσεων ώστε να εμφανίζονται εντός χρόνου.
Ειδικά στα ταχύπλοα της θερινής περιόδου, η παραμονή στο λιμάνι περιορίζεται –επισήμως– στα 5 λεπτά, ακόμη και για πλοία με εκατοντάδες επιβάτες και δεκάδες οχήματα.
Οι ναυτεργάτες καλούν το υπουργείο Ναυτιλίας να αναλάβει την ευθύνη για την κατάσταση, τονίζοντας πως «είναι ο μοναδικός υπεύθυνος για ό,τι συμβεί στο μέλλον».
Παράλληλα, ζητούν οργανικές συνθέσεις πληρωμάτων που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των πλοίων και ακτοπλοϊκό δίκτυο φθηνό και ασφαλές, «με ναυτεργάτες που θα έχουν συγκροτημένα δικαιώματα, όχι εξαντλημένα κορμιά».
Το σωματείο καλεί τους ναυτεργάτες και τους νησιώτες να βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τις ενώσεις τους, να καταγγέλλουν αντίστοιχα περιστατικά και να ενισχύσουν τις πιέσεις για ένα σύγχρονο και βιώσιμο ακτοπλοϊκό μοντέλο.
Πηγή: kathimerini.gr