Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ερώτηση στη Βουλή για την Ιδιωτικοποίηση ΟΛΠ και ΟΛΘ

Κατέθεσε σήμερα ο Γιώργος Αρβανιτίδης από κοινού με τον Βασίλη Κεγκέρογλου ...

Την Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015, ο Τομεάρχης Ναυτιλίας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης κ. Γιώργος Αρβανιτίδης κατέθεσε από κοινού με τον Γραμματέα της Κ.Ο. κ. Βασίλη Κεγκέρογλου ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής αναφορικά με το μείζον ζήτημα της ιδιωτικοποίησης των ΟΛΠ και ΟΛΘ.

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης.

Κύριοι Υπουργοί,

Την Άνοιξη του 2014 το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ που κατέχει. Αποφάσισε δηλαδή να πουλήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών εκ του 74,14% και 75% που κατέχει αντίστοιχα, δηλαδή την Καταστατική πλειοψηφία των εταιριών.

Παρά την αντίθεση πολλών βουλευτών της τότε Βουλής, παρά την αντίθεση κοινωνικών φορέων, παρά το Συνταγματικό, νομοθετικό και δικαστικό πλέγμα διατάξεων και αποφάσεων για το δημόσιο χαρακτήρα των λιμένων, παρά τις προηγούμενες αποφάσεις ακόμα και της Τρόϊκα, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην πρωτοφανή για τα λιμενικά χρονικά απόφαση της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών σε έναν και μόνο ιδιώτη, ενέργεια την οποία ο Αντιπρόεδρος των Σοσιαλιστών Δημοκρατών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και εισηγητής του νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα λιμάνια κ. Κnut Flekenstein χαρακτήρισε πρόσφατα «όχι μόνον λανθασμένη λύση αλλά κατάφορα απερίσκεπτη και επικίνδυνη ενέργεια».

Όπως προκύπτει από διαθέσιμα στοιχεία του ΟΛΠ, της Ένωσης Λιμένων Ευρώπης, της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, της ΟΜΥΛΕ κ.α.:

α.: Το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, του ΟΛΘ και των 10 μεγάλων λιμανιών Α.Ε., είχε αναθέσει σε 5 Εταιρίες Συμβούλων να του υποδείξουν τρόπους ιδιωτικοποίησης. Οι Σύμβουλοι αυτοί τελικά του πρότειναν (Poseidon Project) να προχωρήσει σε μερική πώληση μετοχών (23%), όταν οι συνθήκες στο Χρηματιστήριο θα το επέτρεπαν και σε αξιοποίηση υποδομών  και  υπηρεσιών μέσω Συμβάσεων Παραχώρησης.

β.: Τόσο τα Μνημόνια Ι (Ν.3845/2010) και II (N.3985/2011), όσο και το Μεσομακροπρόθεσμο (Ν.4093/2012) υποδείκνυαν την πώληση του 23% των μετοχών, ώστε το 51% να βρίσκεται πάντα στα χέρια του δημοσίου, δεδομένου ότι το 25% έχει ήδη πουληθεί μέσω ΧΑΑ στο κοινό και “κυρίως μέσω παραχωρήσεων την καλύτερη αξιοποίηση των λιμένων”.

γ.: Προκηρύχθηκε διαγωνισμός, χωρίς να έχει προηγηθεί εκτίμηση περιουσιακών στοιχείων, χωρίς να έχει προηγηθεί αναθεώρηση των Συμβάσεων Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου – ΟΛΠ και ΟΛΘ αντίστοιχα, χωρίς να έχει συσταθεί Ανεξάρτητη Αρχή Λιμένων, χωρίς να έχει εφαρμοσθεί ο Ν.4150/2013 για τον εκσυγχρονισμό του λιμενικού συστήματος της χώρας, χωρίς καν κοινωνικό διάλογο με τους Φορείς και την Αυτοδιοίκηση. Σε πείσμα δε όλων αυτών, το ΤΑΙΠΕΔ επί των ημερών σας συνεχίζει το ξεπούλημα των μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας με τον ίδιο διαγωνισμό. Το ΠΑΣΟΚ από το 2010 είχε προωθήσει τη θέση και προς την Τρόϊκα ότι κάθε ιδιωτικοποίηση στα λιμάνια θα έπρεπε να κατοχυρώνει το δημόσιο χαρακτήρα τους και τη θέση ότι “δεν είναι δυνατό να μετατραπεί το κρατικό μονοπώλιο σε ιδιωτικό μονοπώλιο”.

Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1.: Γιατί το ΤΑΙΠΕΔ, υπό την Κυβέρνησή σας, εξακολουθεί να προωθεί τη λύση της πώλησης του 67% (έστω και με το μοντέλο του 51% + 16%); Εξετάσθηκαν όλες οι προταθείσες εναλλακτικές λύσεις από θεσμικούς φορείς, τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ;

2.: Πώς ελήφθη η απόφαση για εισαγωγή της πώλησης του 67% των ΟΛΠ και ΟΛΘ στο 3ο Μνημόνιο, όταν η ίδια η Τρόϊκα ζητούσε την πώληση του 23% και Ιδιωτικοποιήσεις μέσω Συμβάσεων Παραχώρησης;

3.: Η Σύμβαση Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ καθώς και η αντίστοιχη του ΟΛΘ, βάσει του Ν.3654/2008 αναθεωρούνται με διαβούλευση μεταξύ των μερών. Είναι δυνατόν τη νέα Σύμβαση για τον ΟΛΠ να την “κατασκευάζει εν κρυπτώ” το ΤΑΙΠΕΔ;

4.: Είναι δυνατόν να έχει το ΤΑΙΠΕΔ προκηρύξει διαγωνισμό πώλησης του 67% των μετοχών των ΟΛΠ και ΟΛΘ την Άνοιξη του 2014 και να έρχεται η Διοίκησή του τον Οκτώβριο του 2015 και να προκηρύσσει διαγωνισμό για την οικονομική εκτίμηση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας (ΟΛΠ) που πουλάει;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Έργα και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη Μουδανιών – Σε ποια σημεία
Συνεργεία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας συνεχίζουν και σήμερα τις εργασίες αποκατάστασης κατεστραμμένων μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας
Θεσσαλονίκη: Έργα και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη Μουδανιών – Σε ποια σημεία