Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Julia Stuart: «Η δημοσιογραφία σού μαθαίνει πώς να γράφεις»

Συνέντευξη με τη συγγραφέα και βραβευμένη δημοσιογράφο που θα έρθει στη Θεσσαλονίκη για να διδάξει στη Διεθνή Θερινή Ακαδημία Δημιουργικής Γραφής

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Έχει συνεργαστεί με την εφημερίδα Independent και Independent on Sunday, αλλά και με άλλα έντυπα. Η δουλειά της έχει βραβευτεί. Η ίδια έζησε την εποχή που ο κόσμος αγόραζε εφημερίδες. «Τώρα πια οι αναγνώστες δεν θέλουν  να πληρώσουν για να ενημερωθούν. Και υπάρχει το clickbait». Αυτό εξήγησε η Julia Stuart απαντώντας σε ερωτήσεις μας με αφορμή τη συμμετοχή της στη Διεθνή Θερινή Ακαδημία Δημιουργικής Γραφής που θα γίνει για 5η συνεχόμενη χρονιά στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Στην πόλη μας θα διδάξει στο Τμήμα Δημιουργικής Γραφής – Μυθοπλασία για μια εβδομάδα (26–30 Ιουνίου 2017).

Για τη σχέση της με τη λογοτεχνία είπε πως η δημοσιογραφία της έδωσε καλές βάσεις, πιστεύει πως η τέχνη του να γράφει κανείς καλά, μπορεί να διδαχθεί. Το ταλέντο μόνο δεν φτάνει, σημείωσε, «πρέπει να είσαι ευέλικτος και τυχερός».

-Τι σημαίνει το γράψιμο για εσάς;

-Το γράψιμο μού εξάπτει τον ενθουσιασμό. Με ελκύει να μπορώ να διατηρήσω αμείωτη τη φαντασία του αναγνώστη.  Επίσης μου αρέσει ότι μέσω της γραφής μπορώ να ανακαλύψω έναν άγνωστο κόσμο – συχνά επιλέγω ένα θέμα ή σκηνικό που με συναρπάζει και για το οποίο πρέπει να κάνω έρευνα.

 

-Θυμάστε τη στιγμή που αποφασίσατε να ασχοληθείτε να γίνετε συγγραφέας, μυθιστοριογράφος;

-Πότε δεν το αποφάσισα, απλά συνέβη. Είχα γράψει μια συλλογή με μικρές ιστορίες για μένα, στον ελεύθερό μου χρόνο, και, περισσότερο για πλάκα, αποφάσισα να δω αν θα μπορούσα να πετύχω να εκδοθούν. Τις έστειλα λοιπόν σε 20 ατζέντηδες και η δική μου ατζέντης με ρώτησε αν είχα ένα μυθιστόρημα στα συρτάρια μου, καθώς είναι δύσκολο να εκδοθούν μικρές ιστορίες από έναν άγνωστο συγγραφέα. Της είπα «ναι», καθώς είχα ήδη την ιδέα στο μυαλό μου. Όταν την συνάντησα το είχα σκεφτεί περισσότερο. Μου ζήτησε να γράψω μια σύνοψη και τα πρώτα τρία κεφάλαια, και κάναμε μια συμφωνία για την έκδοση με βάση τα παραπάνω.

-Πόσο σας βοήθησε η δημοσιογραφία;

-Πέρα από το γεγονός ότι σε μαθαίνει πώς να γράφεις, η δημοσιογραφία σου δίνει το ένστικτο για να ξεχωρίζεις πότε έχεις μια ιστορία.

-Οι ιστορίες των βιβλίων σας είναι διαφορετικές, ωστόσο μιλούν για ανθρώπους που αλλάζουν τη ζωή τους για να σώσουν κάποιον (άλλον ή τον ίδιο τους εαυτό). Γιατί επιλέγετε να γράφετε για αυτή τη μάχη;

-Δεν το ήξερα ότι το έκανα, οπότε δεν μπορώ να το εξηγήσω! Αλλά υποθέτω ότι οι περισσότερες ιστορίες αναφέρονται σε ανθρώπους που προσπαθούν να ξεπεράσουν κάτι.

 

-Θα έρθετε στη Θεσσαλονίκη για να διδάξετε στη Διεθνή Θερινή Ακαδημία Δημιουργικής Γραφής. Πού θα επικεντρωθείτε;

-Θα ξεκινήσουμε κάθε μάθημα με το να εξετάσουμε κάθε ξεχωριστή μορφή δεξιότητας ενός μυθιστορήματος, όπως πχ το πώς χτίζεται το σασπένς ή το υπόβαθρο μιας ιστορίας. Μετά θα εξετάσουμε τα κείμενα που θα έχουν γράψει οι συμμετέχοντες και τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να βελτιωθούν.

-Μπορεί να διδαχθεί κανείς πώς να γράφει; Πόσο σημαντικό είναι το ταλέντο και ποια η σημασία των γνώσεων όταν κάποιος αποφασίσει να γράψει;

-Σίγουρα η τέχνη μπορεί να διδαχθεί, όπως το πώς να υπάρχει άποψη και να αποφύγει κανείς τις άχρηστες πληροφορίες. Το ταλέντο είναι σημαντικό, όμως δεν πιστεύω ότι είναι αρκετό για να πετύχεις. Πρέπει να είσαι ευέλικτος και τυχερός.

 

-Κάντε μας ένα σχόλιο για τη δημοσιογραφία σήμερα…

-Είμαι ευγνώμον για τα χρόνια που έζησα ως μάχιμη δημοσιογράφος σε πραγματικές εφημερίδες, και όχι σε online εκδοχές τους. Το clickbait (κλικοθηρία) δεν υπήρχε τότε. Οι περισσότεροι από εμάς περιμέναμε ότι θα ζούσαμε το υπόλοιπο της ζωής μας ως δημοσιογράφοι. Η όρεξη για ειδήσεις είναι δυνατή όσο ποτέ άλλοτε, όμως οι αναγνώστες δεν θέλουν να πληρώσουν για αυτές, οπότε οι δουλειές εξαφανίστηκαν. Ευτυχώς ανακάλυψα το brand journalism, το οποίο και απολαμβάνω.

-Τι διαβάζετε αυτό το διάστημα;

-Το «Pure» του Andrew Miller. Τι καταπληκτικός συγγραφέας!

*Το τελευταίο της βιβλίο έχει τίτλο «The Last Pearl Fisher of Scotland». Επίσης έχει γράψει τα: «The Matchmaker of Périgord», «The Tower, the Zoo, and the Tortoise» και «The Pigeon Pie Mystery».

Για την Διεθνή Θερινή Ακαδημία Δημιουργικής Γραφής

 

Η Διεθνής Θερινή Ακαδημία Δημιουργικής Γραφής διοργανώνεται British Council, σε συνεργασία με το Kingston Writing School και το Πανεπιστήμιο του Kingston του Λονδίνου. Απευθύνεται σε συγγραφείς όλων των επιπέδων που θέλουν να καλλιεργήσουν το ταλέντο και τις δεξιότητές τους και επιθυμούν να κατανοήσουν θέματα τεχνικής και σύνθεσης που σχετίζονται με τη συγγραφή.

Καταξιωμένοι συγγραφείς και καθηγητές του Πανεπιστημίου του Kingston θα δουλέψουν, σε ολιγομελή, εντατικά τμήματα, με συγγραφείς από όλο τον κόσμο σε ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει εργαστήρια, αναγνώσεις, εργασίες, συζητήσεις και one-to-one tutorials στοχεύοντας στη δημιουργία ενός χώρου ουσιαστικού διαλόγου και ανταλλαγής ιδεών.

Αιτήσεις μέχρι τη 15η Μαΐου, ενώ υπάρχουν δυνατότητες έκπτωσης στα δίδακτρα για συμμετέχοντες από την Ελλάδα αλλά και για όποιον υποβάλλει την αίτησή του μέχρι 10 Απριλίου. Tο κόστος ανά course είναι 340€, ενώ υπάρχει 15% έκπτωση για τους υποψηφίους που ζουν στην Ελλάδα και 10% για όσους υποβάλλουν την αίτησή τους μέχρι τις 10 Απριλίου.

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων

10 Απριλίου 2017 για τις αιτήσεις που επωφελούνται της έκπτωσης («Early bird»)

15 Μαΐου 2017 (καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων)

Για το τμήμα μίας εβδομάδας, €340 (με τη συνδυαστική έκπτωση 10%+15% = 255 ευρώ).

Για το εργαστήρι τριών ημερών,  €200 (με τη συνδυαστική έκπτωση 10%+15% = 150 ευρώ).

Τα εργαστήρια θα πραγματοποιούνται στα αγγλικά, επομένως, οι υποψήφιοι θα πρέπει να είναι σε θέση να βεβαιώσουν υψηλό επίπεδο στην Αγγλική γλώσσα γραπτά και προφορικά και να υποβάλουν δείγμα της δουλειάς τους.

Περισσότερες Πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Βρετανικού Συμβουλίου www.britishcouncil.gr/events/international-creative-writing-summer-school-2017, ή επικοινωνώντας στη διεύθυνση [email protected] ή στο τηλέφωνο +30 2103692336.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί
Ο Απρίλιος θεωρείται ο πιο ζεστός και ξηρός μήνας στην Ταϊλάνδη, αλλά φέτος ο καύσωνας επιδεινώθηκε από το Ελ Νίνιο
Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί