Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο Δημήτρης Μπογδάνος επανασυστήνει τον Μικρό Πρίγκιπα στους ενήλικες

Μέσα από την παράσταση Mon Petit Prince που έρχεται και στην Θεσσαλονίκη με πρωταγωνίστρια τη Λένα Παπαληγούρα

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

«Ο Μικρός Πρίγκιπας» είναι ένα παραμύθι που έχει μεταφραστεί σε 250 γλώσσες και αποτελεί την τρίτη κατά σειρά πιο πετυχημένη έκδοση μετά τη «Βίβλο» και το «Κεφάλαιο». Βασισμένο στο κείμενο του Antoine de Saint-Exupéry είναι το έργο που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Μπογδάνος και που θα δούμε και στην πόλη μας στο Μέγαρο Μουσικής. Το  «Mon Petit Prince», όπως είναι ο τίτλος της παράστασης, έρχεται για να ενεργοποιήσει σε εμάς τους ενήλικες την “ανήλικη” ματιά μας και να θυμηθούμε πώς επιλέγαμε να βλέπουμε τα πράγματα όσο ήμασταν μικροί και να αναρωτηθούμε πού και γιατί αφήσαμε την παιδικότητά μας. “Οδηγός” μας πάνω στην σκηνή θα είναι η Λένα Παπαληγούρα που ερμηνεύει το ρόλο του άφυλου Μικρού Πρίγκιπα. Περισσότερα μάς είπε ο σκηνοθέτης απαντώντας στις ερωτήσεις μας για αυτή την παράσταση που συζητήθηκε και που την αναμένουμε με αγωνία.

 

-Τι είναι ο  «Μικρός Πρίγκιπας» για εσάς και τι θυμάστε από την πρώτη φορά που διαβάσατε το βιβλίο;

-Ο Μικρός Πρίγκιπας επί της ουσίας είναι ένα πανανθρώπινο σύμβολο. Είτε στην περίπτωση των πιστών αναγνωστών του, είτε στην ευρεία απήχησή του λόγω της εμπορευματοποίησής του, απεικονίζει καθαρά μία ωδή στην παιδικότητα.

Κι ενώ η ιστορία του Exupery έχει ιδιαίτερα φιλοσοφικό χαρακτήρα, με το πρόσχημα ενός παραμυθιού έχει κερδίσει μία ισχυρή θέση στη συνείδησή μας αλλά και στις βιβλιοθήκες μας. Κάπως έτσι βρέθηκε και στο δικό μου μονοπάτι. Θυμάμαι όταν επιχείρησα να το διαβάσω για πρώτη φορά στο δημοτικό, παρότι μαγεύτηκα από την εικονοπλασία του δεν κατάφερα να το κατανοήσω. Χρειάστηκε να επανέλθω σε αυτό πολλές φορές για να εντοπίσω τα πολλαπλά και πυκνά μηνύματά του και παρά την εκτενή μελέτη και οικειότητα που με συνδέει πια μαζί του, ακόμα και σήμερα δε νιώθω ότι το έχω αποκρυπτογραφήσει πλήρως. Άλλωστε πιστεύω ότι αυτή είναι και η μαγεία του.

 

-Τι είναι αυτό που κάνει τον «Μικρό πρίγκιπα» τόσο διαχρονικό και αγαπητό από μικρούς και μεγάλους;

-Θεωρώ ότι ο Exupery δημιουργεί πολλές ανοιχτές πύλες μέσα στο παραμύθι του και κατά συνέπεια διαφορετικά οφέλη και συγκινήσεις για κάθε δέκτη. Αυτό καθιστά τον Μικρό Πρίγκιπα ένα πεδίο ταύτισης χωρίς απαγορευτικές ζώνες. Κάθε αναγνώστης (ή θεατής στη δική μας εκδοχή) θα βρει τις προσωπικές ευαίσθητες περιοχές του και θα αγγιχτεί με ευγένεια και ουσία. Επιπρόσθετα η έννοια του χωροχρόνου καταρρίπτεται και έτσι αφήνει τον Πρίγκιπα να ταξιδεύει ελεύθερος ανά τις δεκαετίες.

-Πώς γεννήθηκε η ιδέα για την παράσταση;

-Αφετηρία ήταν η αίσθηση ότι αυτό το παραμύθι είναι τόσο βαθύ και ανεξερεύνητο που οφείλει να επανασυστηθεί στους ενήλικες. Αφορμή στάθηκε το πασίγνωστο “Nature Boy” του Nat King Cole που μέσα από τη σκανδαλώδη αντιστοιχία των στίχων του, μου γέννησε πριν από περίπου 9 χρόνια, εικόνες για μία παραστασιακή επανεκτέλεση.

 

-Λέτε πως είναι μια παράσταση “για ενήλικες με ανήλικη ματιά”. Τι θα δούμε δηλαδή επί σκηνής; Γιατί οι μεγάλοι ξεχνούν πως κάποτε υπήρξαν παιδιά; Και τι μπορούν να μάθουν από αυτά;

-Η παράσταση χωρίς να γίνεται επιτεδευμένα ακατάλληλη απενοχοποείται από το άγχος της αφήγησης σε ένα παιδικό κοινό, όπως συνηθίζεται. Απευθύνεται σε “μεγάλους” που προτίθενται να αντισταθούν στη μικρότητα. Που επιλέγουν για 90 λεπτά να ενεργοποιήσουν την “ανήλική” τους ματιά και να θυμηθούν πώς επιλέγαμε να βλέπουμε τα πράγματα όσο ήμασταν μικροί. Αυτός είναι και ο λόγος που θελήσαμε να ασχοληθούμε με αυτό το σκοτεινό παραμύθι. Δεν έχει νόημα να κουνήσεις το δάχτυλο σε ένα πιτσιρίκι επιστώντας την προσοχή του στο να μη χάσει την παιδικότητά του. Είναι μάλλον άτοπο. Αντίθετα έχει αξία να χτυπήσεις το καμπανάκι σε έναν μεγάλο ζητώντας του να αναρωτηθεί πού και γιατί άφησε την παιδικότητά του.

-Πώς επιλέξατε την πρωταγωνίστριά σας; Πώς κάνατε πρίγκιπα μια γυναίκα;

-Αρχικά η πρόθεση ήταν να σκιαγραφήσουμε τον Πρίγκιπα του Exupery ως ένα πλάσμα άφυλο και αειθαλές. Να αφήνει στον θεατή επιλογές προσωπικής ταύτισης και σύνδεσης. Κατά συνέπεια το φύλο και η ηλικία όφειλαν να απελευθερωθούν. Η Λένα Παπαληγούρα, είναι τολμηρή και αεικίνητη. Η διαύγειά της ως άνθρωπος που τυχαίνει να γνωρίζω καλά, όπως και σκηνικά, υπήρξε αφοπλιστική από την πρώτη πρόβα και με το ταλέντο και την εργατικότητά της, δικαίωσε την παράδοξη επιλογή μου.

 

-Πώς εργαστήκατε στη δραματουργική επεξεργασία του κειμένου; Πού εστιάσατε τη ματιά σας;

-Η διάθεσή μας, μαζί με τον πολύτιμο δραματουργικό συνεργάτη μου Βασίλη Μαυρογεωργίου αλλά και ολόκληρη την ομάδα, ήταν αφενός να επαναδιατυπώσουμε μέσα από αυτοσχεδιασμούς και βιωματικές ασκήσεις τις υπάρχουσες σκηνές του παραμυθιού και αφετέρου να εντάξουμε στην εκδοχή μας τα αυτοβιογραφικά στοιχεία που εμφανίζει ο Exupery στο παραμύθι του. Έτσι ο Πιλότος μας είναι ο ίδιος ο Antoine de Saint Exupery και πλήθος κειμένων του συμμετέχουν στην παράστασή μας. Η ερωτική αλληλογραφία του με το δικό του “τριαντάφυλλο” - τη σύζυγό του Consuelo Suncin - λαμβάνει ουσιαστικό ρόλο και μας συνδέει με την εποχή και τη συνθήκη μέσα στην οποία γράφτηκε το παραμύθι. Ο πόλεμος, η απουσία, η δίψα πρωταγωνιστούν ενώ ο ίδιος ο Πιλότος, σε αντίθεση με το παραμύθι, χάνει τον ρόλο του αφηγητή ώστε να γίνει πιο ανθρώπινος και φθαρτός. Το νήμα της ιστορίας αναλαμβάνουν να ξετυλίξουν 6 “αστρικοί κολυμβητές” που δεν αποκαλύπτουν την εμπλοκή τους με την ιστορία μέχρι το τέλος της παράστασης.

-Τι θα πάρει φεύγοντας ο θεατής βλέποντας την παράστασή σας;

-Ελπίζω αυτό να μην το προσδιορίζουμε εμείς. Στο κατάμεστο θέατρο του Πειραιά είχαμε την τύχη να λαμβάνουμε καθημερινά τόσο αντικρουόμενες θέσεις και εισροές. Και αυτό ήταν μαγευτικό. Ευχή μας, κάθε θεατής να “διαβάζει” στην παράσταση τα μηνύματα που έχει ανάγκη και η οπτική του να μετακινείται μερικές μοίρες προς την κατεύθυνση που βλέπει τον πιο πλήρη εαυτό του.

 

-Ποια τα επόμενά σχέδιά σας;

-Μετά την όμορφη συγκυρία που μας φέρνει στο Μέγαρο της Θεσσαλονίκης επιστρέφω στην Αθήνα για εντατικές πρόβες με τους πρωταγωνιστές της παράστασης “Ορφέας & Ευρυδίκη” που θα λάβει χώρα τον Δεκέμβριο στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Μαζί με τους εξαιρετικά ταλαντούχους Μάρκο Παπαδοκωνσταντάκη και Ευθαλία Παπακώστα θα ζωντανέψουμε το πιο απαρηγόρητο love story όλων των εποχών και θα διερευνήσουμε τη δύναμη της στιγμής. Την εξουσία που μπορεί να ασκήσει στις ζωές μας ένα καταραμένο νανοδευτερόλεπτο. Τότε που γυρνάμε το κεφάλι πίσω και συνειδητοποιούμε ότι ίσως ο έρωτας αξίζει να υπάρχει μόνο “μέχρι θανάτου”.

Πρωταγωνιστούν: Λένα Παπαληγούρα, Γιωργής Τσαμπουράκης, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Λευτέρης Βασιλάκης, Λήδα Καπνά, Θάνος Λέκκας, Ειρήνη Μακρή, Υβόννη Τζάθα.

Παραστάσεις: Σάββατο 21/10 στις 18.00  & 21.00, Κυριακή 22/10 στις 20.00.

Είσοδος: 23 €, 20€, 17€, 15€,12€ (φοιτητικό, άνεργοι,ΑΜΕΑ). Προπώληση: WWW.TCH.GR , VIVA.GR,  ARTINFO.GR , 2310 895 938, 210 9213310, Media Markt, Seven Spots, Εκδοτήρια Πλ.Αριστοτέλους.

Οι φωτογραφίες της παράστασης είναι από τον Γιάννη Ζάχο. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χωρίς λεωφορεία σήμερα η Θεσσαλονίκη για 4 ώρες - Ξαφνική στάση εργασίας
Ποιες ώρες θα είναι χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ σήμερα η Θεσσαλονίκη - Γιατί κάνουν στάση εργασίας οι εργαζόμενοι, τι απαντά η διοίκηση του Οργανισμού
Χωρίς λεωφορεία σήμερα η Θεσσαλονίκη για 4 ώρες - Ξαφνική στάση εργασίας
Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί
Ο Απρίλιος θεωρείται ο πιο ζεστός και ξηρός μήνας στην Ταϊλάνδη, αλλά φέτος ο καύσωνας επιδεινώθηκε από το Ελ Νίνιο
Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί