Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Ο Παπαδιαμάντης βλέπει τον κόσμο με την αγνότητα ενός παιδιού»

Ο Δημήτρης Σακατζής μίλησε για τις «Εξομολογήσεις», την παράσταση που σκηνοθετεί

Συνέντευξη στη Λεμονιά Βασβάνη

Αν έχετε στο μυαλό σας τον Παπαδιαμάντη ως κάποιον που η γλώσσα του μπορεί να είναι μακριά από την εποχή μας, ξεχάστε το. Αφήστε κατά μέρος τους δισταγμούς, και πάτε στο Θέατρο Τ (Αλ. Φλέιμγνκ 16) για να δείτε την απλή ματιά του Σκιαθίτη συγγραφέα πάνω στον άνθρωπο, αλλά και το χιούμορ με το οποίο “ντύνει” τους ήρωές του και τις καταστάσεις που περιγράφει.

Όλα τα παραπάνω αναφέρονται στις «Εξομολογήσεις», στην παράσταση που ανεβάζει τα Δευτερότριτα ο «Θίασος» και η οποία απαρτίζεται από τρία δραματοποιημένα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Της Κοκκώνας το σπίτι», «Ο Αλιβάνιστος», «Ο Αμερικάνος», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Σακατζή.

«Και τα τρία είναι αφιερωμένα στον έρωτα. Όμως στο κάθε ένα ο έρωτας έχει διαφορετική κατάληξη», σημείωσε ο σκηνοθέτης.

Παράλληλα μίλησε για την ιδέα που είχαν να γίνει ζωντανό το κείμενο μέσα από την κίνηση των ηθοποιών, «ήθελα οι ήρωες να βγουν από τις σελίδες και να ανεβούν στο σανίδι», μάς είπε χαρακτηριστικά.

-Τι θα δούμε επί σκηνής;

-Αυτό που βλέπουμε να διαδραματίζεται επί σκηνής είναι μια χιονοστιβάδα από εικόνες, ήχους, μουσικές και λόγο, που ζωντανεύουν την εποχή και τον κόσμο του Παπαδιαμάντη. Αυτό που ξαφνιάζει τους θεατές είναι, κατ’ ομολογία τους, η ζωντάνια και το χιούμορ της παράστασης, ένα χιούμορ που, όπως μου λένε, δεν περίμενε κανείς ότι θα κρυβόταν μέσα στον λόγο του Παπαδιαμάντη.

-Γιατί επιλέξατε να ανεβάσετε αυτά τα διηγήματα;

-Επέλεξα «Της Κοκκώνας το σπίτι», τον «Αλιβάνιστο» και τον «Αμερικάνο». Και τα τρία διηγήματα είναι αφιερωμένα στον έρωτα  και ο έρωτας είναι πάντα επίκαιρος και αναγκαίος, όσο και η ανάσα. Στο κάθε ένα όμως από αυτά ο έρωτας έχει διαφορετική κατάληξη.

-Τι ξεχωρίζετε στα κείμενα του Παπαδιαμάντη; Και γιατί το έργο του είναι διαχρονικό;

-Η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Παπαδιαμάντης υπακούει στους κανόνες της ψυχής του. Είναι απίθανο πως η Σκιαθίτικη ντοπιολαλιά παντρεύεται τη λόγια γλώσσα και συνυπάρχουν σε μια απίστευτη αρμονία. Θεματικά, τα διηγήματά του δείχνουν απλά, όμως οι ρυθμοί, οι μελωδίες και οι μικρές μουσικές αποχρώσεις με τις οποίες είναι κεντημένος ο λόγος του δημιουργούν τέτοιες συναισθηματικές εντάσεις που δύσκολα βρίσκεις σε σύγχρονα κείμενα. Ο Παπαδιαμάντης δεν κρίνει τον κόσμο, δεν τάσσεται υπέρ του ενός ή του άλλου ήρωα βάσει ιδεολογικών η όποιων άλλων προτιμήσεων. Βλέπει τον κόσμο και τον περιγράφει με την καθαρότητα και την αγνότητα της ματιάς ενός μικρού παιδιού.

-Πώς συνδυάσατε τον λόγο με το σωματικό θέατρο, τη μεταμόρφωση  και την παντομίμα;

-Η ανάγκη να μετατρέψω τον πεζό λόγο σε δράση και να του δώσω σκηνική παρουσία και οντότητα, με οδήγησε στην επιλογή αυτών των θεατρικών εργαλείων. Η ιδιαιτερότητα της γλώσσας του Παπαδιαμάντη οδηγεί σε μια μόνιμα λογοκεντρική αντιμετώπιση του έργου του, όταν πρόκειται για θεατρικές μεταφορές. Ήθελα να ξεφύγω από αυτό το μοτίβο και να επικεντρωθώ περισσότερο στις καταστάσεις που ζουν οι ήρωές του. Να βγουν από τις σελίδες και να ανεβούν στο σανίδι.

-Τι θα ακολουθήσει για τον «Θίασο»;

-Πραγματικά δε γνωρίζω...Θα ήθελα όμως να μη σταματήσει να περιπλανάται μέσα στα σοκάκια του Θεάτρου...

Παραστάσεις: 23 Απριλίου – 15 Μαΐου 2018, Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30

Διάρκεια παράστασης: 85 λεπτά, Τιμές εισιτηρίων: 12€ κανονικό | 10€ μειωμένο (φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ). Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 854 333.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ