Της ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΒΑΣΒΑΝΗ
Στη φράση «η σπίθα της ζωής» καθρεφτίζεται το θέμα του ρεπερτορίου 2018-2019 του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος που ανακοινώθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Θεάτρου κ. Γιάννη Αναστασάκη.
«Το 2015 ξορκίσαμε το κακό μιλώντας για “ένα Θέατρο ανοιχτό”, περάσαμε σε ένα Θέατρο “ ζωντανό”, πέρσι προσπαθήσαμε για ένα Θέατρο “τολμηρό”. Ήρθε η ώρα να χτίσουμε ένα «Θέατρο ουσίας», για να δανειστώ μια φράση του σπουδαίου κριτικού και ιστορικού τέχνης Γιαν Κοτ. Ένα Θέατρο που έχει πάρει πια ξανά τη θέση του στην καρδιά των θεατών, που το αγκάλιασαν γιατί εκείνο άπλωσε το χέρι του να τους συναντήσει, που σεβάστηκε τις ανάγκες τους, συμμερίστηκε τους φόβους και τις ελπίδες τους, άνοιξε δρόμους στο όνειρο και στη συγκίνηση, στο γέλιο και στη σκέψη.
Το φετινό το θέμα του προγράμματος θα έλεγα πως καθρεφτίζεται στη φράση “η σπίθα της ζωής”.
Αν δεχθούμε πως τα τελευταία χρόνια ζούμε σε ένα περιβάλλον εμπόλεμο, σκέφτηκα πως τα έργα που έχουν ως χώρο δράσης έναν πραγματικό πόλεμο ή έναν ενδοοικογενειακό “πόλεμο” ή έναν “πόλεμο” σε ένα ζευγάρι θα ήταν πρόσφορα για να αναδείξουν την ανυπέρβλητη αξία της ζωής.
Ο Τάκης Τζαμαργιάς
Στο “Μεγάλο Περίπατο του Πέτρου” γεννιέται μέσα στον πόλεμο μια σπίθα ζωής, στο “Καληνύχτα Μαργαρίτα” η αντίσταση της Μαργαρίτας αφήνει μια σπίθα ζωής για τις επόμενες γενιές, στο “Χειμωνιάτικο Παραμύθι” από το άγαλμα της Ερμιόνης ξεπροβάλλει η ίδια η ζωή σαν σπίθα, ο “Υπηρέτης δύο Αφεντάδων” παλεύει με το σπινθηροβόλο του μυαλό να ζήσει, στο «Τόσο κοντά» οι σπίθες σβήνουν κι ανάβουν ξανά, στις “Πυρκαγιές” η αλήθεια έρχεται σαν σπίθα ζωής να δοξολογήσει τη νεκρή μητέρα, στο “Υπέρ Ελλάδος” η ανεξιχνίαστη δολοφονία του Πολκ ανάβει 70 χρόνια μετά τη σπίθα της δικής του ζωής που έσβησε, στον “Ελέφα” όλοι χάνονται σαν μια σπίθα-σα να μην υπήρξαν ποτέ», εξήγησε ο κ. Αναστασάκης.
Ερωτώμενος για την θητεία του στο ΚΘΒΕ, η οποία λήγει στις 17/11/2018, τόνισε πως θέλει να ανανεωθεί. «Δεν ξέρω αν θα είμαι εδώ. Η δουλειά μου έχει μπει σε μια πορεία και με χαρά θα έμπαινα για λίγο ακόμη σε αυτή την περιπέτεια», σχολίασε κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, ενώ πρόσθεσε πως άφησε κάποια κενά στον προγραμματισμό, ώστε εάν επιλεγεί άλλος διευθυντής να έχει τη δυνατότητα να δώσει και το δικό του στίγμα στο καλλιτεχνικό κομμάτι.
Το πρόγραμμα με μια ματιά
Ο Σίλβιου Πουρκαρέτε
Στο πρόγραμμα θα δούμε:
-Στο Θέατρο ΕΜΣ: τον Σίλβιου Πουρκαρέτε να σκηνοθετεί το «Χειμωνιάτικο παραμύθι» του Σαίξπηρ (από 16/11) με Λεόντιο τον Στάθη Μαντζώρο και Ερμιόνη την Κλειώ Δανάη Οθωναίου, τον «Υπηρέτη δύο αφεντάδων» του Γκολντίνο σε σκηνοθεσία Μιχάλη Σιώνα με Υπηρέτη τον Θανάση Ραφτόπουλο (από 16/2/2019).
Ο Πέτρος Ζηβανός
-Στο Φουαγιέ της ΕΜΣ: σε επανάληψη τα «Ορφανά» του Ντέννις Κέλλυ που σκηνοθέτησε ο Τάκης Τζαμαργιάς και κέρδισαν το κοινό (από 5/10 και για δύο μήνες), το «Τόσο κοντά» (CLOSER) του Πάτρικ Μάρμπερ σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζηβανού ο οποίος επιστρέφει στο ΚΘΒΕ μετά από χρόνια (από 15/12).
Ιώ Βουλγαράκη
-Στο Βασιλικό Θέατρο: σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο το «Περιμένοντας τον Γκοντό» (κάθε Τετάρτη και Κυριακή από 28/10) και σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη και το «Ντα» σε μετάφραση-δραματουργική επεξεργασία-σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο (από 3/11), ενώ στη συνέχεια θα παιχθούν οι «Πυρκαγιές» του Ουαζντί Μουαουάντ σε σκηνοθεσία από την Ιώ Βουλγαράκη (από 26/01/2019). Σημειώστε πως η βραβευμένη ταινία «Incedies» είχε βασιστεί στο συγκεκριμένο θεατρικό έργο).
-Στη Μονή Λαζαριστών –Σκηνή Σωκράτης Καραντινός: το «Καληνύχτα Μαργαρίτα», θεατρική μεταφορά του διηγήματος του Δημήτρη Χατζή «Μαργαρίτα Περδικάρη» σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή και στον ρόλο του Περικλή τον Γιώργο Νινιό (από 13/10/2018).
-Στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών: (από 20/10) το «ΥΠΕΡ ΕΛΛΑΔΟΣ» (Υπόθεση Πολκ) της Σοφίας Νικολαΐδου, ένα νέο άπαιχτο θεατρικό έργο, που διερευνά, 70 χρόνια μετά, την ανεξιχνίαστη δολοφονία του Πολκ με την Πηγή Δημητρακοπούλου να σκηνοθετεί και (από 9/2/2019) το έργο «Ο ΕΛΕΦΑΣ» του Κώστα Μποσταντζόγλου σε σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη.
-Η Παιδική σκηνή θα παρουσιάσει στο Βασιλικό Θέατρο (από 21/10) τον «Μεγάλο περίπατο του Πέτρου» της Άλκης Ζέη σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά και με Πέτρο τον Γιάννη Γκρέζιο.
Η Ελεάνα Τσιχλή
-Η Νεανική Σκηνή θα ανεβάσει στη Μονή Λαζαριστών το «Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα» του Σάιμον Στέφενς (θεατρική προσαρμογή του ομότιτλου μυθιστορήματος του Μαρκ Χάντον) σε σκηνοθεσία Ελεάνας Τσίχλη (από 10/11) και η Βρεφική Σκηνή θα επιστρέψει στο Βασιλικό Θέατρο και θα παίξει σε επανάληψη το «ΚΟΙΤΑ!» για βρέφη από 8 μηνών έως νήπια 4 χρόνων (από 17/11 έως 29/12/2018), ενώ έπειτα από τον Γενάρη 2019 θα ετοιμάσει το «Έξω πάνω μέσα κάτω». Και τα δύο είναι σε σύλληψη ιδέας – σκηνοθεσία Κατερίνας Καραδήμα.
Επίσης στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς θα ανεβεί (από 21/12/18 έως 20/1/2019) ««Η ΜΥΤΗ» του Δανιήλ Χαρμς σε σκηνοθεσία Φούλη Μπουντούρογλου.
Εξάλλου συνεχίζονται οι συνεργασίες ΚΘΒΕ και στο πλαίσιο αυτό είναι και η παράσταση «Η ανθρώπινη φωνή» Κοκτώ – Πουλένκ στις 12 και 13/10 με την ΚΟΘ στο Θέατρο ΕΣΜ και στο πλαίσιο των 53ων Δημητρίων, συνεχίζονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα «Ειρηνοποιός» (για μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης), «ΜΠΑΛ you…!!» (Για παιδιά 10 ετών και πάνω), τα θεατρικά εργαστήρια σε ΕΜΣ και Μονή Λαζαριστών, και έχουν προγραμματιστεί Big Days για Σαίξπηρ, Γκολντόνι και Ζέη.
Σε μετάκληση θα δούμε το «Frida κι άλλο» από τους Fly Theatre (4-7/10), και 22-29/9 θα γίνει η 2η Συνάντηση Νέων Καλλιτεχνών Νοτιοανατολικής Ευρώπης με θέμα «H αναζήτηση του κωμικού».
Αξίζει να σημειωθεί πως φέτος ολοκληρώνεται το έργο "Φεστιβάλ Δάσους ΚΘΒΕ" στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, μέσω της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Το ΚΘΒΕ αναζητά πηγές χρηματοδότησης για τη συνέχιση του θεσμού. Επίσης όπως τονίστηκε αναζητήσει κάθε δυνατότητα που υπάρχει για να εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις από Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ τόσο για τη Δραματική του Σχολή όσο και για την προώθηση των καλλιτεχνικών του δράσεων.
Απολογισμός της χρονιάς που πέρασε
Τη χρονιά που πέρασε το ΚΘΒΕ παρουσίασε 12 νέες παραγωγές και 5 επαναλύψεις, τις οποίες παρακολούθησαν γύρω στους 200.000 θεατές. Μείωσε τις αμοιβές συντελεστών των παραστάσεων αύξησε τον αριθμό των θεατών του και μείωσε το χρέος του στα 2,2 εκατ. ευρώ από τα 9 εκατ. που ήταν προς τριετίας.
«Αυτή τη στιγμή έχουμε 5.800.000 € προϋπολογισμό και δεν αρκεί. Θα έπρεπε να φτάσει τα 7 εκατομμύρια», τόνισε ο κ. Αναστασάκης, ενώ μιλώντας για τον απολογισμό της χρονιάς που πέρασε είπε πως ακολουθήθηκε μια πολιτική κοντά στην κοινωνία με μια σειρά από συνέργειες, 56 στο σύνολο, με διάφορους φορείς. «Στο ίδιο πνεύμα θα συνεχίσουμε», εξήγησε. Είπε πως με βοήθεια από το ΥΠΠΟ μειώθηκαν τα χρέη από τα 9 εκατομμύρια στα 2.300.000 ευρώ. Μνημόνευσε τα ταξίδια του ΚΘΒΕ στην Κίνα με την «Ασκητική», αλλά και στην Στουτγκάρδη με το «After the campsite», είπε πως η δεύτερη κρατική σκηνή της χώρας μας πήγε σε 18 πόλεις με παραστάσεις της και πως το καλοκαίρι θα κάνει περιοδεία σε επιλεγμένα θέατρα τον «Ορέστη». Αναφέρθηκε και στον χώρο που φτιάχτηκε στο Θέατρο Γης όπου θα φιλοξενούνται ρούχα από το βεστιάριο του ΚΘΒΕ και θα είναι επισκέψιμα για το κοινό, ενώ είπε πως συνεχίστηκε και φέτος η κοινωνική πολιτική με τα εισιτήρια των 5 ευρώ τις Τετάρτες και Πέμπτες και η παροχή δωρεάν εισιτήριων σε ανέργους και ΑΜΕΑ.Όσον αφορά στις παραστάσεις που έκοψαν τα περισσότερα εισιτήρια αυτές είναι η «Ελίζα» (παιδικό 34.337 εισιτήρια, 43.212 θεατές), «Η αυλή των θαυμάτων» (26.581 εισιτήρια, 31.660 θεατές), το εφηβικό «Σε μένα μιλάς» (20.005 εισιτήρια, 25.882 θεατές) και το «Ντα» (18.248 εισιτήρια και 22.138 θεατές).
«Βαδίζουμε σε ανοδική πορεία, υπάρχει βελτίωση στο ρεπερτόριο και μεγαλύτερη προσέλευση κοινού. Προβλήματα υπάρχουν και θα υπάρχουν όμως δεν θα ανασκάψουν την θετική μας πορεία. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να βάλει προσκόμματα στο έργο μας και να πισωγυρίσει το ΚΘΒΕ», σχολίασε ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΘΒΕ κ. Άρης Στυλιανού, ενώ είπε πως προσπάθειά τους είναι να μειωθεί περαιτέρω το χρέος του Κρατικού Θεάτρου.