Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ
Κάτι φρέσκο και νέο έρχεται στο Πανόραμα στις εγκαταστάσεις του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη από 9 έως 14/7/2018. Είναι το «Music Diaries International Workshop Festival» που θα συνδυάσει master classes ερμηνείας και τεχνικής με την ακαδημαϊκή έρευνα.
Ανάμεσα στους προσκεκλημένους μουσικούς που θα έρθουν για πρώτη φορά στην χώρα μας στο πλαίσιο του φεστιβάλ είναι ο 87χρονος Ιταλός μαέστρος Piero Rattalino, ο Ισπανός Javier Negrin, ο Manuel Mataritta από την Κόστα Ρίκα και ο Πορτογάλος Jorge Saldango Correia.
Στους άξονες με τους οποίους σχεδίασε το πρόγραμμα και στους στόχους που έβαλε για τον νεοσύστατο αυτό θεσμό αναφέρθηκε η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Ερατώ Αλακιοζίδου σε συνέντευξη που μας παραχώρησε.
-Τι είναι το Music Diaries International Workshop Festival; Και πώς γεννήθηκε η ιδέα για την διεξαγωγή του;
-Πρόκειται για ένα μοναδικό μουσικό γεγονός, μια νέα, φρέσκια πρόταση στα μουσικά δρώμενα της χώρας, και στηρίζεται στη συμβίωση μεταξύ δύο τύπων συναντήσεων. Η ακαδημαϊκή προσέγγιση συμβιώνει με την καλλιτεχνική φύση, και την καλλιτεχνική ερμηνεία, εστιάζοντας στα συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα και στα όργανα που συμπεριλαμβάνονται στις προτεινόμενες ενότητες του φεστιβάλ (πιάνο, κλαρινέτο, φλάουτο, κοντραμπάσο και φυσικά μουσική δωματίου). Τα «Μουσικά Ημερολόγια» λοιπόν, συνδυάζουν master classes ερμηνείας και τεχνικής με την ακαδημαϊκή έρευνα.
Προσκεκλημένοι διακεκριμένοι μουσικοί ερμηνευτές διεθνούς εμβέλειας θα παρουσιάσουν το έργο τους με συναυλίες, διαλέξεις, εργαστήρια, master classes, ενώ παράλληλα καλλιτέχνες της Ελλάδας και του εξωτερικού θα προβάλουν στο open forum τις πιο πρωτοποριακές και νέες τάσεις στο χώρο της μουσικής και της έρευνας.
O Pietro Rattalino
-Τι ξεχωρίζει στο πρόγραμμα;
-Ξεχωριστή θέση στο φεστιβάλ έχει η παρουσία του μαέστρου Piero Rattalino
(πιανίστας, συνθέτης και μουσικολόγος), ο οποίος είναι άγνωστος στην Ελλάδα, διάσημος όμως στο εξωτερικό, καθώς ο ίδιος είναι η πιο σημαντική προσωπικότητα στην πιανιστική ιστορία της Ιταλίας, εξαιτίας της συγγραφικής του κυρίως δράσης και όχι μόνο. Είναι πραγματικά μεγάλη τιμή, που αποδέχθηκε την πρόσκλησή μου, καθώς είναι 87 ετών.
Επίσης σημαντική θέση στο φεστιβάλ έχει η ανοιχτή πλατφόρμα- δωρεάν για το κοινό και τους μουσικούς της πόλης- και φυσικά οι καθημερινές συναυλίες με τους προσκεκλημένους καλλιτέχνες που έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με μεγάλη χαρά και διάθεση να μοιραστούν την τέχνη τους τόσο με το κοινό της πόλης αλλά και με τους νέους σπουδαστές. Ο Javier Negrin από την Ισπανία θα ερμηνεύσει Granados Goyescas, ο Manuel Mataritta μας έρχεται από την Κόστα Ρίκα για να παρουσιάσει έργα συνθετών της Λατινικής Αμερικής, ο Jorge Saldango Correia από την Πορτογαλία θα παρουσιάσει έργα για φλάουτο συνδυάζοντας τα με διαφορετικές μορφές τέχνης, ο Michael Klinghoffer από το Ισραήλ θα συμπράξει με την εμβληματική πιανίστα Λητώ Θώμου σε έργα για κοντραμπάσο και πιάνο, δίνοντας μια ώθηση και παρότρυνση στο κοντραμπάσο, και τέλος ο Νικολό Δημόπουλος (φλάουτο), ο Δημήτρης Λεοντζάκος( κλαρινέτο) θα παρουσιάσουν έργα 20ου και 21ου αι. Θα συμπορευτώ μαζί τους επι σκηνής σε κάποια από αυτά.
Ο Javier Negrin
Σημαντική η παρουσία της εξαίρετης πιανίστας και συνθέτριας Έλλης Ζαχαροπούλου η οποία μαζί με την ιδιαίτερης ευαισθησίας πιανίστα Θέλξη Ματτίκα θα παρουσιάσουν έργα για 4 χέρια ενώ παράλληλα έχουμε τη συμμετοχή της δραστήριας Θεσσαλονικιάς φλαουτίστριας Γιάννας Αθανασάκη και τη συμμετοχή του Duo Aster (σαξόφωνο- πιάνο) οι οποίοι ανταποκρίθηκαν στην ανοιχτή πρόσκληση της πλατφόρμας και μας έρχονται από τον Καναδά.
-Πώς συνδυάζεται το καλλιτεχνικό κομμάτι με το παιδαγωγικό;
-Το πάντρεμα των τεχνών, η σύζευξη και συνεύρεση εξαίρετων μουσικών με νέους μουσικούς, η παιδεία, η εκπαίδευση και η εξέλιξη όλων αποτελεί ένα από τα κυριότερα συστατικά όλων των διοργανώσεων των οποίων έχω επιμεληθεί τα τελευταία χρόνια. Η ανάγκη όλων για δημιουργία, έκφραση, και ουσιαστική συνεύρεση είναι η πηγή έμπνευσης που δίνει την δική της γέννα για κάθε διοργάνωση. Η εμβάθυνση στο ιδιαίτερο χάρισμα του καθένα, και η διείσδυση στον πυρήνα της μουσικής με την παράλληλη κατανόηση του τρόπου δομής και λειτουργίας της ως πνευματικής έννοιας, η καλλιέργεια της βαθιάς αντίληψης των μουσικών έργων είναι ορισμένα μόνο από τα βασικά θέματα στα οποία θα καθοδηγηθούν οι συμμετέχοντες και συνδυάζουν φυσικά την καλλιτεχνική δημιουργία με την παιδαγωγική προσέγγιση.
-Τι θέλετε να πετύχετε μέσα από αυτή τη διοργάνωση; Ποιοι είναι οι στόχοι σας;
-Ευελπιστώ ότι θα αποτελέσει μια ξεχωριστή πρόταση στα μουσικά Ελληνικά δρώμενα, καθώς η διοργάνωση στοχεύει να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ καλλιτεχνικής παραγωγής και ακαδημαϊκής έρευνας, δημιουργώντας ευκαιρίες για να συνδυάσει τη γνώση των καλλιτεχνών και των ερευνητών, προς αμοιβαίο όφελος.
Καλλιτέχνες που είναι γνωστοί στο διεθνές κοινό, μας είναι παντελώς άγνωστοι στην Ελλάδα. Οι επιλογές μου στη φετινή διοργάνωση βασίστηκαν σε δύο άξονες. Ο ένας άξονας είναι η διαφορετική εθνικότητα και κουλτούρα, ο άλλος άξονας είναι η ιδιαιτερότητα των μουσικών προτάσεων. Οι διαφορετικές τάσεις της μουσικής, το διαφορετικό ρεπερτόριο, η ευρηματικότητα της θεματολογίας αποτελούν σημαντικά «κεφάλαια» των Μουσικών Ημερολογίων. Κάθε διοργάνωση σκοπεύει να είναι ένα ταξίδι στον χώρο, στον χρόνο και στα βιώματα που έχει να προσφέρει.
Ένα μουσικό σημειωματάριο που οι διαφορετικές τους « ιστορίες», θα αποτελέσουν το καλλιτεχνικό σημειωματάριο της χρονιάς.
Όπως ακριβώς, οι μικρές και μεγάλες ιστορίες που γράφονται στα ημερολόγια, και κάθε ιστορία είναι συνδεδεμένη με δυνατές συγκινήσεις.
-Τι θα λέγατε στους μαθητές και τι στο απλό κοινό για να παρακολουθήσει τις δράσεις του φεστιβάλ;
-Δεν χρειάζεται να είναι κανείς «ειδικός» για να παρακολουθήσει μια συναυλία κλασικής μουσικής. Πρέπει και οφείλει να είναι ανοιχτός σε νέες εμπειρίες και ερεθίσματα. Όλοι οι άνθρωποι, αποτελούν εν δυνάμει, ένα δημιουργικό κοινό.
Προτείνω λοιπόν να παρακολουθήσουν τις συναυλίες ανεπιφύλακτα! Φέτος έχουμε δώσει την ευκαιρία στο κοινό της πόλης να προμηθευτεί τα εισιτήριά του μέσω ηλεκτρονικών υπηρεσιών και μπορούν να ενημερωθούν τόσο από την ιστοσελίδα του φεστιβάλ όσο και από το tickets Services.
-Πώς θα θέλατε να δείτε το φεστιβάλ να εξελίσσεται;
-Ένα ημερολόγιο είναι ουσιαστικά ένα σύστημα μέτρησης του χρόνου (σε ημέρες, μήνες, έτη κλπ) στο οποίο συμπεριλαμβάνουμε γεγονότα από το παρελθόν η το μέλλον. Τα μουσικά ημερολόγια επιθυμώ να μπορούν να πραγματοποιούνται κάθε χρόνο, ενδεχομένως και κάθε εποχή του χρόνου, σε διαφορετικές πόλεις η ακόμα και χώρες και να μπορούν να ενσωματώνουν σε κάθε διοργάνωση τις πιο πρωτοποριακές και νέες τάσεις στο χώρο της μουσικής συνδυασμένες.
Το όραμά μου είναι να δημιουργήσω μια συνέχεια ενός διεθνούς φόρουμ, κατά το οποίο καλλιτέχνες και σπουδαστές θα συμπράττουν και θα πειραματίζονται, ενώ παράλληλα θα καθίσταται κέντρο αναφοράς για την ευρωπαϊκή μουσική σκηνή.
Διοργάνωση: beartive. Συνδιοργάνωση: Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας-Χορτιάτη / Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Ευαγγελία Κατέλη.
-Master Classes καθημερινά 10.00-14.00 & 17.00-20.00
-Forum Platform: 11 /7 Ώρα 9.30-14.30 . Είσοδος για το κοινό δωρεάν
- Συναυλίες Για το κοινό της πόλης:
Ρεσιτάλ πιάνου Manuel Matarrita(9/7), Ρεσιτάλ πιάνου Javier Negrin (10/7),
Ρεσιτάλ Φλάουτου Jorge Saldago Correia (11/7),
Idée Fixe ensemble | Νικολός Δημόπουλος -φλάουτο, Δημήτρης Λεοντζάκος -κλαρινέτο, Ερατώ Αλακιοζίδου –πιάνο (12/7), Michael Klihghoffer -κοντραμπάσο) , Λητώ Θώμου-πιάνο (13/7 /2018).Έναρξη 20.30.
Maste Classes:
Ακροατές Για όλη τη βδομάδα (οι συναυλίες συμπεριλαμβάνονται) 150€
Ακροατές Ημερήσια Παρακολούθηση 50€, Workshop Piero Rattalino 25€.
Συναυλίες: Είσοδος 8 €( κανονικό), 5€( εκπτωτικό, φοιτητικό, άνεργοι).
Προπώληση PUBLIC, tickets.public.gr , www.ticketservices.gr , τηλεφωνικά: 210 7234567, Καθημερινά κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ στο ταμείο του θεάτρου. Περισσότερα στο: https://musicdiariesfestival.weebly.com/