Skip to main content
Menu Αναζήτηση

«Οι περισσότεροι πόλεμοι γίνονται για οικονομικούς λόγους»

Ο Γιώργος Παπαπαύλου παίζει στο έργο «Αγαμέμνονας, Αισχύλος/Ευριπίδης» που θα δούμε και στο Θέατρο Κήπου

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Μια συρραφή πάνω στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου και την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη είναι το έργο «Αγαμέμνονας, Αισχύλος/Ευριπίδης» που θα ανεβεί και στην πόλη μας στις 27 Ιουλίου στο Δημοτικό Θέατρο Κήπου στο πλαίσιο των «Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Χατζή και μουσική σύνθεση του διεθνούς φήμης συνθέτη και διευθυντή της Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη.

Πρόκειται για μία παράσταση με μουσική δωματίου και τρεις φωνές δύο ηθοποιούς και ένα μουσικό (βιολί) και εξιστορεί την πορεία του Αγαμέμνονα, την αφορμή του πολέμου, την θυσία της κόρης του και την επιστροφή του στο Άργος.

Η συμπαραγωγή αυτή του Θεάτρου Τέχνης με την Ομάδα Χρώμα και το Θέατρο Θησείον πρωτοσυστήθηκε στο κοινό της πρωτεύουσας τον Οκτώβριο του 2017 στο Θέατρο Τέχνης (Φρυνίχου) με τέσσερις sold out παραστάσεις και εν συνεχεία για δέκα παραστάσεις τον Ιανουάριο του 2018 στον Θέατρο Θησείον.

«Η συρραφή των δύο κειμένων έγινε από τον Κωνσταντίνο Χατζή και τον Γιώργο Κουμεντάκη με σκοπό να φανεί η πορεία του Αγαμέμνονα από το Άργος στην Τροία», μάς είπε ο ηθοποιός Γιώργος Παπαπαύλου, ενώ πρόσθεσε πως «ο πόλεμος στην Τροία, όπως και οι περισσότεροι πόλεμοι» γίνονται για οικονομικούς λόγους και πως «οι ηγεσίες των χωρών/κρατών ψάχνουν να βρουν ή κατασκευάζουν αφορμές ικανές να ξεσηκώσουν τους λαούς τους».

-Ο Τρωικός πόλεμος έγινε για την Ελένη ή για επεκτατική πολιτική; Πώς σχολιάζει η παράσταση τον πόλεμο ως πολιτική πράξη; Και γιατί φτιάχνονται ιστορίες/ μύθοι για να μπουν οι λαοί σε πόλεμο;

-Ο πόλεμος αυτός όπως και οι περισσότεροι πόλεμοι όπως έχει δείξει η ιστορία έγινε για οικονομικούς λόγους. Οι Αχαιοί ήθελαν να κατακτήσουν την Τροία για εμπορικούς λόγους αλλά και γιατί η Τροία είχε μια πολύ καλή γεωγραφική θέση!Η ωραία Ελένη ήταν η αφορμή. Σχεδόν  πάντα οι ηγεσίες των χωρών/κρατών ψάχνουν να βρουν ή κατασκευάζουν αφορμές ικανές να ξεσηκώσουν τους λαούς τους σε πόλεμο. Η πατριαρχία είναι αποτέλεσμα των πατριαρχικών κοινωνιών, στις μητριαρχικές κοινωνίες δεν γίνονταν πόλεμοι κι αυτό είναι κάτι που σχολιάζεται στην παράσταση όπως επίσης περιγράφονται τα δεινά του πολέμου και τι αφήνει πίσω του ένας πόλεμος ή τι θυσίες χρειάζεται να κάνει κάποιος σε περίοδο πολέμου.

-Η παράστασή σας βασίζεται στον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη. Πώς έγινε η συρραφή των δύο κειμένων; Και πώς αποδόθηκε το ύφος των δύο διαφορετικών συγγραφέων;

-Η συρραφή των δύο κειμένων έγινε από τον Κωνσταντίνο Χατζή και τον Γιώργο Κουμεντάκη με σκοπό να φανεί η πορεία του Αγαμέμνονα από το Άργος στην Τροία. Με τον μύθο των Ατρειδών ασχολήθηκε και ο Αισχύλος και ο Ευριπίδης και έτσι παρακολουθούμε αυτή την πορεία μέσα από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη και την Ορέστεια του Αισχύλου. Αν και το ύφος των αυτών τραγικών παρουσιάζει διαφορές, εντούτοις αυτό αμβλύνθηκε από τον αφηγηματικό τρόπο που επιλέχθηκε να παρουσιαστεί η πορεία του Αγαμέμνονα. Η Λήδα Πρωτοψάλτη αφηγείται και εγώ ζωντανεύω τα πρόσωπα (Ιφιγένεια, Κλυταιμνήστρα και Αγαμέμνονα) κυρίως μέσω των εμβληματικών μονολόγων τους στις κρίσιμες στιγμές.

-Σε στιγμές το βιολί έχει το ρόλο ηθοποιού. Πώς γίνεται αυτό; Και πώς δένει η μουσική με την αφήγηση και τα όσα συμβαίνουν στο έργο;

-Το βιολί είναι ένας τρίτος ηθοποιός που αντί για λόγια βγάζει νότες κυρίως εκεί που ο λόγος είναι φτωχός να περιγράψει καταστάσεις. Αρκεί να αναφέρω ότι κρατήσαμε τη σκηνή που η Κλυταιμνήστρα ζητάει από τον Αγαμέμνονα να μπει στο παλάτι όταν πια αυτός έχει επιστρέψει απ την Τροία και επιλέξαμε εγώ να παίζω την Κλυταιμνήστρα και το βιολί τον Αγαμέμνονα. Έτσι ακούμε έναν διάλογο με λέξεις και νότες και οι θεατές καταλαβαίνουν ακριβώς τι συμβαίνει απ’ ό,τι σας έχουν πει.

-Σας δυσκόλεψε η εναλλαγή των ρόλων που υποδύεστε;

-Ήταν μια τρομερή διαδικασία πάρα πολύ δύσκολη, αλλά και πάρα πολύ ενδιαφέρουσα. Ειδικά ο στόχος μου ήταν να μπω στην ουσία των γυναικείων ρόλων χωρίς να παριστάνω την γυναίκα και αυτό ήταν κάτι που ήθελε μελέτη και επιμονή στη μουσικότητα του λόγου των τραγικών.

-Για τις ανάγκες του έργου συνεργάζεστε με την Λύδα Πρωτοψάλτη. Πώς είναι να μοιράζεται κανείς την σκηνή μαζί της;

-Η Λήδα Πρωτοψάλτη είναι μέρος της ιστορίας του θεάτρου μας. Απόλυτο σεβασμό και τιμή νιώθω για μια γυναίκα που αφιέρωσε τη ζωή της στο θέατρο.

-Τι θα ακολουθήσει για τον «Αγαμέμνονα»;

 -Ήδη έχω ξεκινήσει παραστάσεις με τον «Οιδίποδα» του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη όπου θα κάνουμε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Στην παράσταση αυτή που είναι μια συρραφή από 7 τραγωδίες και που παρακολουθούμε τον μύθο των Λαβδακιδών αυτή τη φορά έχω τον ρόλο του Ετεοκλή! Χαίρομαι που μου δίνεται η ευκαιρία να καταπιάνομαι με τα κείμενα γιατί η τραγωδία είναι κάτι που με ενδιαφέρει πολύ ως είδος!

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Χατζής, Μουσική Σύνθεση: Γιώργος Κουμεντάκης, Αποσπάσματα μετάφρασης: Κ.Χ Μύρης, Σκηνική εγκατάσταση: Γιώργος Μπούνιας, Επιμέλεια κουστουμιών: Βασιλική Σύρμα, Επιμέλεια κίνησης: Χριστιάνα Φελούκα, Φωτογραφίες: Χάρης Γερμανίδης. Ερμηνεύουν οι Λήδα Πρωτοψάλτη, Γιώργος Παπαπαύλου και Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί).

Παράσταση: Παρασκευή 27 Ιουλίου, Ώρα 21.30. Είσοδος: 15 € γενική & 13 € μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων). Προπώληση: Εκδοτήρια Πλατείας Αριστοτέλους, Ιανός Αριστοτέλους – Καλαμαριά & Mediterranean Cosmos, Viva.gr. Πληροφορίες – Κρατήσεις: 2310 257218, 693 411 5555.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ