Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Στέλιος Βραχνής: «Η Ελληνική μυθολογία μού ασκεί ιδιαίτερη έλξη»

Ο δημιουργός σκηνοθετεί την τραγωδία του Ευριπίδη για το Σύγχρονο Θέατρο Πρόταση ανοίγοντας την φετινή σεζόν στο Θέατρο Τ

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

«Η απάντηση στο ερώτημα “Ποιος είναι ο σκοπός του Θεάτρου” βρίσκεται στα κείμενα του αρχαίου ελληνικού δράματος και συγκεκριμένα στις “Βάκχες” του Ευριπίδη» . Αυτό δήλωσε μεταξύ άλλων ο Στέλιος Βραχνής απαντώντας στις ερωτήσεις μας με αφορμή το ανέβασμα της ομώνυμης παράστασης για λογαριασμό του Σύγχρονου Θεάτρου Πρόταση, με την υποστήριξη του 11 Grey Studio: creator’s lab. Η παράσταση αυτή θα κάνει ποδαρικό για τη φετινή σεζόν στο Θέατρο Τ (Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη) στις 21 Σεπτεμβρίου. Περισσότερα για το ανέβασμα, αλλά και για τη νέα αυτή ομάδα μας είπε ο κ. Βραχνής.

-Ο Πενθέας τιμωρείται φρικτά από τους θεούς γιατί δε δέχεται τη νέα θρησκεία. Τι δείχνει η τραγωδία του Ευριπίδη για το δίκιο των θεών και τη δύναμή τους; Πόσο ανυπεράσπιστοι είναι οι άνθρωποι απέναντί τους; Και γιατί επιλέγει γυναίκες για να τιμωρήσουν τον απείθαρχο βασιλιά;

-Όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με ένα θεατρικό/λογοτεχνικό κείμενο – και ιδιαίτερα όταν πρόκειται για αρχαίο δράμα – οι απαντήσεις δεν είναι ποτέ ίδιες. Αυτή είναι η μαγεία της τέχνης, ότι είναι ανοιχτή σε ερμηνείες και απόψεις. Αν ήμουν δραματολόγος, θα μπορούσα να απαντήσω τις ερωτήσεις αυτές με σαφήνεια και επιστημοσύνη. Επειδή, όμως, είμαι ένας νέος καλλιτέχνης, η απάντηση που θα σας δώσω είναι προσωπική, βιωματική και εμπειρική. Για να μας γίνει κατανοητή η τραγωδία των Βακχών, αρκεί να από-συμβολοποιήσουμε κάποιους χαρακτήρες και λέξεις. Για παράδειγμα: ο Θεός Διόνυσος αντιπροσωπεύει τα ένστικτα, τα μύχια αισθήματα, τις αισθήσεις, την επαφή με τη φύση και το χάος. Από την άλλη, ο Πενθέας συμβολίζει τον αιώνια τετραγωνισμένο άνθρωπο του δυτικού πολιτισμού, τον άνθρωπο που ζει με αξιακά συστήματα, καταπιεστικές συμπεριφορές, «πρέπει» και φυσικά χαρακτηρίζεται από τον φόβο. Ο Πενθέας τιμωρείται από τον Θεό, διότι αρνείται να αποδεχτεί ένα σημαντικό δομικό στοιχείο της ύπαρξης του, το ένστικτο. Όλοι οι άνθρωποι χρειάζεται να αποδεχτούμε αυτό που δεν κατάφερε να αποδεχτεί ο Πενθέας.

-Γιατί επιλέξατε να ανεβάσετε τις Βάκχες;

-Από το σχολείο ακόμα μέχρι και σήμερα, η Ελληνική μυθολογία μου ασκεί μία ιδιαίτερη έλξη, και πιο συγκεκριμένα ο Θηβαϊκός κύκλος. Οι «Βάκχες» δεν είναι απλώς ένα σπουδαίο δραματικό κείμενο, αλλά και μία πλατφόρμα – πηγή αναζήτησης της έννοιας της θεατρικής τελετουργίας και της ομαδικής σύμπραξης των ηθοποιών, προς κάτι πέρα από αυτούς. Εδώ και δύο χρόνια, μελετάω με την ομάδα μου (Σύγχρονο Θέατρο Πρόταση) τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να επικοινωνηθεί το αρχαίο δράμα στο κοινό σήμερα. Πιστεύω πως η απάντηση στο ερώτημα «Ποιος είναι ο σκοπός του Θεάτρου» βρίσκεται στα κείμενα του αρχαίου ελληνικού δράματος και συγκεκριμένα στις «Βάκχες» του Ευριπίδη.

-Πού εστιάσατε τη ματιά σας;

-Η παράστασή μας θα λέγαμε ότι εστιάζει περισσότερο στην έννοια της «τραγικότητας». Αρκεί να σας αναφέρω (spoiler) ότι στην αρχή το κοινό αντικρίζει την κατάληξη της γενιάς του Κάδμου. Η Αγαύη εμφανίζεται στην αρχή και στο τέλος του έργου. Ίσως, ως φωτεινή υπενθύμιση όλων αυτών που πρόκειται να συμβούν. Η μουσική και ο ρυθμός συμπρωταγωνιστεί με

τους ηθοποιούς, αναπνέει μαζί τους και πολλές φορές τους συντροφεύει στο πένθος.

-Τελευταία, τραγωδίες και κωμωδίες από τη θεατρική μας ιστορία αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο. Γιατί συμβαίνει αυτό; Και πώς το κρίνετε;  

-Δεν έχω άποψη επ’ αυτού, επομένως δεν μπορώ να κρίνω. Αυτό που γνωρίζω είναι, όπως προείπα, ότι η ελληνική τραγωδία και κωμωδία είναι μία πελώρια πλατφόρμα στην οποία οι καλλιτέχνες έχουν το αναφαίρετο δικαίωμα να δημιουργήσουν, να συνθέσουν και να δομήσουν δικούς τους κόσμους πάνω σε αυτήν. Είδατε την Αντιγόνη της Λένας Κιτσοπούλου; Σε πολλούς δεν άρεσε, αλλά δεν μπορούμε να μην παραδεχτούμε ότι είχε πρόταση. Εμένα αυτό με ενδιαφέρει.

-Οι «Βάκχες» που ανεβάζετε στο Θέατρο Τ είναι μια δουλειά από μια νεοσύστατη ομάδα, με την υποστήριξη του 11 Grey Studio: creator’s lab. Μιλήστε μας για το Σύγχρονο Θέατρο Πρόταση, πώς γεννήθηκε, ποιοι οι στόχοι του; Και πώς συνεργαστήκατε με το 11 Grey Studio: creator’s lab;

-Το Σύγχρονο Θέατρο πρόταση (σθπ) δημιουργήθηκε από μία ομάδα ανήσυχων νέων που ήθελαν από νωρίς να βουτήξουν στα βαθιά νερά του θεάτρου. Οι «Βάκχες» είναι η τρίτη παραγωγή του σθπ, και η 6η προσωπική παράσταση που σκηνοθετώ. Στόχος της ομάδας είναι η ανάδειξη νέων καλλιτεχνών της πόλης. Θέλουμε να χαρακτηριζόμαστε από την ανάγκη μας για μελέτη και αναζήτηση, θεωρώντας ότι το θέατρο είναι μία συνεχής αναζήτηση του εαυτού μας, μία προσωπική ενδοσκόπηση όπως λέει και ο Μάρκος Αυρήλιος («Ένδον σκάπτε»).

Φέτος, η παράστασή μας απαιτούσε ως βασικό κορμό και τη μουσική σύνθεση, μιας και οι «Βάκχες»  του Ευριπίδη αποτελούνται από χορικά. Με τον Μάριο Αποστολακούλη (συνθέτης – ιδιοκτήτης του 11 Grey Studio: creator’s lab) δουλέψαμε με μεγάλη προσήλωση, έχοντας μία κοινή αισθητική και όραμα.

-Ποιοι οι επόμενοι στόχοι σας και ποια τα όνειρά σας;

-Οι φιλοδοξίες μου είναι πολλές. Θέλω να συνεχίσω να κάνω αυτό που κάνω και όσο περνούν τα χρόνια να ωριμάζω όλο και περισσότερο και να ανατροφοδοτώ «το χώμα μου» με νέα «υγρασία», με καρποφόρες συνεργασίες. Αυτό που θέλω στο άμεσο μέλλον είναι να ανεβάσω στην Αθήνα τις τρεις παραγωγές του σθπ.

Χρήσιμα

Παραστάσεις (από 21 έως 30/9): Παρασκευή – Σάββατο 21:30 & Κυριακή 20:00. Είσοδος: 10€ , 8€ φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ & ατέλειες, 7€ ομαδικό άνω των 20 ατόμων. Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 854 333

Παίζουν οι ηθοποιοί: Αλέξανδρος Ιωαννίδης, Άννυ Σιδηροπούλου, Άννα Χατζηπαύλου, Στέλιος Βραχνής, Αριάνα Τσάιτα, Αναστασία Νιαροπέτρου, Δέσποινα Κοκκινίδου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ