Skip to main content
Menu

Θεσσαλονίκη: Η υπόθεση Πολκ σε νέο θεατρικό που ανεβαίνει για 1η φορά

Στο «Υπέρ Ελλάδος» της Σοφίας Νικολαΐδου η αυλαία του οποίου ανοίγει απόψε στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών

Της ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΒΑΣΒΑΝΗ

Ανοίγει η αυλαία απόψε (20/10) στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών για το νέο άπαιχτο θεατρικό έργο «Υπέρ Ελλάδος» της Σοφίας Νικολαΐδου, σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία Πηγής Δημητρακοπούλου. Πρόκειται για ένα θεατρικό κείμενο που διερευνά, 70 χρόνια μετά, την ανεξιχνίαστη δολοφονία του Τζορζ Πολκ.

Η Σοφία Νικολαΐδου γράφει σε σημείωμά της: «1948-49: Ένας Αμερικανός δημοσιογράφος δολοφονείται στη Θεσσαλονίκη. Η κυβέρνηση αναστατώνεται και οι ξένοι επεμβαίνουν. Ένας αθώος μπαίνει στη φυλακή. Η υπόθεση κλείνει.

Εβδομήντα χρόνια μετά την δολοφονία του Τζορζ Πολκ, ένα θεατρικό έργο δίνει φωνή στα πρόσωπα του δράματος που συγκλόνισε τη χώρα. Μέσα στον βαθύ εμφύλιο, κυνηγοί και κυνηγημένοι, θύτες και θύματα, Πόντιες μάνες, κωλοπετσωμένες Αμερικανίδες, ανελέητοι δικηγόροι, ασφαλίτες και κατάσκοποι, σε ένα γαϊτανάκι αφηγήσεων που ξετυλίγει το νήμα της υπόθεσης. Κι απέναντί τους μια ολόκληρη πόλη, που παρακολουθεί και σχολιάζει τα γενόμενα. Πρόσωπα της Ιστορίας αλλά και πρόσωπα της διπλανής πόρτας συνομιλούν και συγκρούονται. Γιατί η Ιστορία (με το γιώτα κεφαλαίο) φτιάχνεται από τις ιστορίες των ανθρώπων.

Μέσα από σπαραγμένες αλήθειες και πανίσχυρα ψέματα κρίνεται η μοίρα ενός αθώου. Και όλα, πάντα και παντού, αποφασίζονται Υπέρ Ελλάδος.

Να χαθεί ένας άνθρωπος, να σωθεί μία χώρα».

Μιλώντας για το νέο έργο της Σοφίας Νικολαΐδου που μεταφέρεται στη σκηνή η ηθοποιός Έφη Δρόσου που υποδύεται την μητέρα του Πολκ μάς είπε σε τηλεφωνική μας συνομιλία πως «είναι ένα στοίχημα». Και τόνισε πως «υπάρχουν ελάχιστα διαλογικά στοιχεία και ο καθένας από τους 10 ηθοποιούς της παράστασης πρέπει να αποδείξει τον δικό του χώρο. Πρέπει πχ να δείξει τον κομμουνιστή, τον εθνικόφρονα, τον δικηγόρο και αυτή η ερμηνεία δεν σχετίζεται με έναν ρόλο, αλλά με μια ομάδα ανθρώπων».

Είπε πως «θέματα που πραγματεύεται το έργο σχετίζονται και με το σήμερα», ενώ αναφερόμενη στην ηρωίδα που υποδύεται σχολίασε πως «δίνει μια πιο ψύχραιμη ματιά σε ένα τραγικό γεγονός που η άλλη πλευρά, η Ελληνική δηλαδή, δεν το αντιμετωπίζει με ωριμότητα και κινείται υπογείως». Και συμπλήρωσε: «Η ηρωίδα που παίζω στέκεται ψύχραιμη σ’ αυτό που συμβαίνει την στιγμή που κάθε πλευρά προβάλει δικαιολογίες και βγάζει την ουρά της από έξω».

Η Έφη Δρόσου (αριστερά) και η Σοφία Καλεμκερίδου (δεξιά)

Η Σοφία Καλεμκερίδου υποδύεται την μάνα του Στακτόπουλου. «Ο ρόλος είναι κοντά σε μένα. Παίζω την πόντια μάνα. Και ως Πόντια και μάνα είχα ένα αβαντάζ στην προσέγγιση του ρόλου. Είναι μια μάνα που για τα παιδιά και την οικογένειά της μπορεί να σκοτώσει. Έχει όμως και την υπερβολή της μάνας, στοιχείο που βλέπουμε σε αρκετές Ελληνίδες», δήλωσε η ίδια στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» λίγο πριν την πρεμιέρα της παράστασης.

Αναφερόμενη στο έργο είπε πως: «Είναι μια φοβερή ιστορία που θα μπορούσε να συμβεί στον καθένα. Τον κατηγορούμενο τον βρήκαν απλά σε μια στάση που έκανε το τσιγάρο του, του χτύπησαν την πλάτη, του είπαν ακολουθήστε μας, και βγήκε από την φυλακή 12 χρόνια μετά. Ήταν ένα εξιλαστήριο θύμα και η ζωή του άλλαξε άρδην. Κι όλα αυτά υπέρ Ελλάδος, για να σώσει την χώρα...». Πρόσθεσε ότι σήμερα μπορεί κάτι ανάλογο να συμβεί, και μάλιστα πολύ πιο οργανωμένα. «Μπορεί υπέρ Ελλάδας να θυσιαστούν άνθρωποι για κάποιους άλλους, ακόμη και για χώρες ή για συμφέροντα».

Σημείωσε πως ενώ αρχικά ήθελαν να ωθήσουν τον Στακτόπουλο να υπογράψει την ενοχή του για την υπόθεση Πολκ, εκείνος αποκρίθηκε: «Η μάνα μου έχασε ένα παιδί στον πόλεμο, δεν θα χάσει και δεύτερο. Γιατί δεν βάζετε τον γιο σας να υπογράψει για να γραφτεί το όνομά του με χρυσά γράμματα στη βίβλο της Ιστορίας;». Αργότερα όταν έφτασε η ταυτότητα του Πολκ με το ταχυδρομείο, φέρανε γραφολόγους και υποστήριξαν πως ο γραφικός χαρακτήρας στον φάκελο ήταν της μάνας του Στακτόπουλου και η ίδια θεωρήθηκε συνεργός. Τότε ο Στακτόπουλος υποχώρησε και αποφάσισε να κάνει αυτή την αλλόκοτη ομολογία…. Τελικά για μένα, ίσως επειδή παίζω και την Πόντια μάνα, είναι περισσότερο υπόθεση Στακτόπουλου παρά Πολκ».

Συντελεστές

Σκηνοθεσία- Δραματουργική επεξεργασία: Πηγή Δημητρακοπούλου, Σκηνικά-Κοστούμια: Κώστας Παππάς, Μουσική: Μπάμπης Παπαδόπουλος, Κίνηση: Αλέξης Τσιάμογλου, Φωτισμοί: Δήμητρα Αλουτζανίδου, Βοηθοί σκηνοθέτη: Κατερίνα Μάγια Ανδριανού, Κική Στρατάκη, Βοηθός σκηνογράφου: Μαρίνα Κελίδου, Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου, Οργάνωση παραγωγής: Μαρία Λαζαρίδου.

Παίζουν με αλφαβητική σειρά: Έφη Δρόσου (Η Αμερικανίδα μητέρα), Σοφία Καλεμκερίδου (Η Πόντια μάνα), Γιώργος Κολοβός (Ο Δικηγόρος), Νίκος Κουσούλης (Χορός), Φανή Ξενουδάκη (Χορός), Χρήστος Παπαδημητρίου (Ο Άγγλος Διπλωμάτης), Ιωσήφ Πολυζωίδης (Ο Ταγματάρχης), Μαριάννα Πουρέγκα (Η Χήρα του Αμερικάνου), Κική Στρατάκη (Χορός), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Ο Αντάρτης ξάδελφος).

Το  «Υπέρ Ελλάδος» (Η υπόθεση Πολκ στο προσκήνιο) βασίζεται στο μυθιστόρημά της Σοφίας Νικολαΐδου «Χορεύουν οι ελέφαντες» (Εκδόσεις Μεταίχμιο) και είναι το πρώτο της θεατρικό έργο.

Με αγγλικούς υπέρτιτλους κάθε Τετάρτη, στις 18.00. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 18:00, Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο στις 21:15, Κυριακή στις 20:00. Είσοδος από 5 έως 13 ευρώ. Πληροφορίες: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, www.ntng.gr,Τ. 2315 200 200.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Αρνούνται κάθε εμπλοκή στο θάνατο του Νάσου οι 5 κατηγορούμενοι
Αρνήθηκαν την εμπλοκή τους στο θάνατο του Νάσου Κωνσταντίνου οι πέντε κατηγορούμενοι που δικάζονται στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο
Θεσσαλονίκη: Αρνούνται κάθε εμπλοκή στο θάνατο του Νάσου οι 5 κατηγορούμενοι