Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ένκε Φεζολλάρι: «Η Εξουσία ήταν ο εχθρός του Παζολίνι»

Ο δημιουργός ερμηνεύει τον ιταλό σκηνοθέτη σε παράσταση που θα ανεβεί στο θέατρο Αυλαία

Συνέντευξη στη Λεμονιά Βασβάνη

 

Ποιος ήταν ο Παζολίνι;  Γιατί συνάντησε τόση έντονη κριτική, γιατί η Εκκλησία τον θεωρούσε αμαρτωλό, οι νέοι ξεπερασμένο, η Αριστερά τον κατηγορούσε ότι περιφρονεί τους ανθρώπους και η Δεξιά έλεγε πως ήταν χυδαίος; Στον δημιουργό που συζητήθηκε τόσο στην χώρα του, όσο και εκτός, και που η δολοφονία του παραμένει άλυτο μυστήριο αναφέρεται η παράσταση «Παζολίνι» που θα ανεβεί στις 19 και 20 Νοεμβρίου 2018 (ώρα 21:00) στο Θέατρο Αυλαία (ΧΑΝΘ, πλευρά Τσιμισκή) σε σκηνοθεσία Αγγελικής Καρυστινού. «Ο Μέγας Αιρετικός έχει να μας διδάξει να μην φοβόμαστε και παλεύουμε, να αγωνιζόμαστε για ένα καλύτερο αύριο», ανέφερε ο Ένκε Φεζολλάρι που ερμηνεύει στη σκηνή τον Παζολίνι. Περισσότερα στη συνέντευξη που ακολουθεί.

 

-Ποια η άποψή σας για τον Παζολίνι, για την τέχνη του και για τον θάνατό του;

-Πέρα από το γεγονός ότι ο Παζολίνι είναι μια από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του 20ου αιώνα, που πάντα αξίζει κανείς να μελετήσει, το γεγονός του φρικτού του θανάτου είναι συγκλονιστικό. Λίγες μέρες πριν πεθάνει ο ίδιος έγραψε ένα άρθρο όπου μίλησε ανοιχτά, χωρίς περιστροφές για τα όσα συνέβαιναν στη χώρα, τόλμησε να πει μεγάλες αλήθειες, να δώσει ακόμα και ονόματα, υπογράφοντας έτσι την θανατική του καταδίκη. Όμως το έκανε. Γιατί λοιπόν η αλήθεια κοστίζει τόσο ακριβά; Ο Παζολίνι γράφει ότι μόνο ένας διανοούμενος μπορεί να πει τα πράγματα όπως είναι, γιατί δεν έχει τίποτα να χάσει. Πόσες τέτοιες φωνές έχουμε σήμερα; Ποιος αλήθεια μπορεί και έχει το θάρρος και την τόλμη, αλλά ταυτόχρονα και την δύναμη να μιλήσει; Αυτές είναι οι ερωτήσεις της παραστάσεις, ταυτόχρονα μέσα από τις υπαρξιακές αναζητήσεις του Παζολίνι, όπως τουλάχιστον τις αντιλαμβανόμαστε εμείς. Ξετυλίγοντας το κουβάρι της ζωής του αιρετικού καλλιτέχνη αναδύονται θραύσματα και αναμνήσεις, οι έρωτες, σκηνές από ταινίες, τα γραπτά του, η μητέρα και ο πατέρας του και το ερώτημα: ποιος σκότωσε τον Πιερ Πάολο Παζολίνι παραμένει κυρίαρχο στην παράσταση. Ξεκινάμε από την δολοφονία του. Ο Παζολίνι «ξυπνάει» σε ένα μεσοδιάστημα, μεταξύ ζωής και θανάτου, ανακαλύπτει το πτώμα του κι αναζητάει τον δολοφόνο του, ή μάλλον τα κίνητρα πίσω από τη δολοφονία του. Και κάπως έτσι περνάει η ζωή του μπροστά από τα μάτια του, όπως λέμε, ενώ ταυτόχρονα είναι αντιμέτωπος με την μοναξιά του και το αναπόφευκτο γεγονός του θανάτου, που αποτελεί κοινή μοίρα όλων μας.

Υπήρξε σημαντικός δημιουργός με ποικιλόμορφο έργο, και γιατί πάντα θα αγαπάμε και θαυμάζουμε όσους μαρτυρούν για την αλήθεια και το δίκαιο, έστω και αν τους ξεχνάμε την επόμενη στιγμή.

Η ζωή του, η Τέχνη του και η ανθρωπιά του είναι ένας φάρος, αυτός ο Μέγας Αιρετικός έχει να μας διδάξει του να μην φοβόμαστε και παλεύουμε, να αγωνιζόμαστε για ένα καλύτερο αύριο γιατί όπως ο ίδιος λέει : Χρησιμοποιήστε τη γλώσσα για φιλιά προδοτικά σε συστήματα που φτιάχνουν τέρατα, αγαπήστε τον άνθρωπο και να αναζητάτε ενδείξεις και αποδείξεις για τα εγκλήματα που πράττουν οι πολιτικοί εις βάρος των ανθρώπων..

 

-Πώς αντιδράσατε στο άκουσμα πως θα ερμηνεύατε επί σκηνής αυτό το ρόλο;

-Ήταν πρόκληση και μια περιπέτεια, ένα ταξίδι σε έναν σπουδαίο Καλλιτέχνη, η ζωή του, να αναμετριέσαι με το έργο του, τα γραπτά του και κυρίως να μιλήσεις την δική του γλώσσα και να πεις μια ανθρώπινη τραγική ιστορία επί σκηνής αντιμέτωπος με Εσένα και να καταφέρεις να συμπαρασύρεις τον Θεατή σε αυτήν την μυσταγωγία που συντελεί το Θέατρο μια ιστορία που να σε αγγίζει και σίγουρα να μεταμορφώνεσαι σε μια υπαρκτή προσωπικότητα που σημάδεψε τον αιώνα μας με την Τέχνη του και την άστατη ζωή του έως και την άγρια δολοφονία...

synedeuxi_fezolari.jpg

-Ήταν ένας σκηνοθέτης που το έργο του γέννησε έντονα συναισθήματα είτε θαυμασμού είτε άρνησης. Γιατί θεωρείτε πως συνέβη αυτό;

-Ο Παζολίνι ήθελε να απεικονίσει την πραγματικότητα με πραγματικότητα, είτε με σύμβολα ως συγγραφέας είτε με το σινεμά του...αλλά οι άνθρωποι μάλλον δεν αντέχουν την Πραγματικότητα.

 

-Ποιος ήταν κατά τη γνώμη σας ο μεγαλύτερος εχθρός του Παζολίνι;

-Ήταν διανοούμενος, έλεγε την αλήθεια και δεν φοβόταν τίποτα, ο εαυτός του ενίοτε  ήταν ο μεγαλύτερος εχθρός, ανένταχτος. O Παζολίνι προκαλούσε συνεχώς το σύστημα και την εξουσία τη μαφία και τους φασίστες .Η Εξουσία ήταν ο εχθρός του...

 

-Ποια είναι η δική σας αγαπημένη ταινία του Παζολίνι;

-Το «Θεώρημα», «Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» και η «Μήδεια».

 

Χρήσιμα

Είσοδος: 13 € & 10 € φοιτητικό- ανέργων. Πληροφορίες –Κρατήσεις : Θέατρο Αυλαία 2310230013. Παραγωγή: Όψεις Πολιτισμού.

 

Συντελεστές

Σκηνικά- Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης

Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδρόπουλου

Βίντεο: Σπύρος Παπαρούλιας

Βοηθός  σκηνοθέτη: Κατερίνα Αγγελίτσα

Παραγωγή: Όψεις Πολιτισμού

Ερμηνεύει ο Ένκε Φεζολλάρι

Διάρκεια: 70’

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ