Skip to main content
Menu

Θεσσαλονίκη: Στο Γενί Τζαμί Ενδύματα που συνδιαλέγονται με την Τέχνη

Στην εικαστική εγκατάσταση με τίτλο «Wear is Art?»

Συνέντευξη στη Λεμονιά Βασβάνη

 

Μια γόνιμη και δημιουργική συνομιλία της Τέχνης με το Ένδυμα αποτελεί η εικαστική εγκατάσταση με τίτλο «Wear is Art?», που εγκαινιάζει την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου, στις 19.00, στο Γενί Τζαμί (Αρχαιολογικού Μουσείου 30 Τηλ. 2310 857978) η Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για μια έκθεση έργων των τελειοφοίτων του τμήματος Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ένδυσης, του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, σε επιμέλεια της ομάδας PieTa, της Ελευθερίας Στόικου και της Βενετίας Κουτσού. Η έκθεση συνδιοργανώνεται με το ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας.

«Το Ένδυμα δεν είναι ένα είδος τέχνης. Είναι όμως είδος το ποίο μπορεί να δημιουργηθεί με Τέχνη ή να γίνει Τέχνη προκειμένου να εκφράσει μια βαθιά ιδεολογία ή μια αισθητική άποψη», ανέφερε μεταξύ άλλων η Καθηγήτρια Εφαρμογών στο Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ένδυσης (ΣΤΕ-Κιλκίς) - Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας κυρία Βενετία Κουτσού απαντώντας στις ερωτήσεις μας.

         

-Πώς προέκυψε η ιδέα για την έκθεση;

-Το concept δόθηκε ως εργασία στο «σεμινάριο δημιουργίας ενδύματος», το οποίο διδάσκω - καθοδηγώ ίσως είναι πιο σωστή λέξη. Οι τελειόφοιτοι που το επιλέγουν ασχολούνται με τον σχεδιασμό και την κατασκευή μίας μικρής συλλογής ρούχων, τα οποία έχουν έναν κοινό τόπο έμπνευσης. Κάθε χρόνο είναι και διαφορετικό το θέμα. Πέρυσι, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τους Έλληνες εικαστικούς, ως μία συνέχεια από το μάθημα «καλλιτεχνική διάσταση Σχεδιασμού» το οποίο διδάσκει η συνάδελφος, εικαστικός, Ελευθερία Στόικου. Η Ελευθερία, η οποία καθοδηγεί τα παιδιά κατά το 6ο εξάμηνο, μου είπε μια μέρα «τα συγκεκριμένα παιδιά έχουν πολύ δυνατή αισθητική αντίληψη». Εγώ από την άλλη, τους παραλαμβάνω αμέσως μετά στο 7ο εξάμηνο. Συζητήσαμε με την Ελευθερία για το πώς θα μπορούσαμε να τους βοηθήσουμε να ξεδιπλώσουν αυτήν την αισθητική προσέγγιση στο Ένδυμα και είπαμε «γιατί δεν κάνουμε μια έρευνα στους αγαπημένους μας Έλληνες ζωγράφους και γλύπτες;». Έτσι, ξεκινήσαμε μέσα σε μεγάλο ενθουσιασμό.

wearisart_lemonia_hahopoulou.jpg

-Πώς επηρεάστηκαν τα παιδιά από τα έργα τέχνης;

-Στα παιδιά αρχικά παρουσιάστηκε μία μεγάλη γκάμα καλλιτεχνών –προσπαθήσαμε με την Ελευθερία να εκπροσωπηθούν όλες οι νεώτερες σχολές – και τους είπαμε κάποια λόγια γι’ αυτούς. Στη συνέχεια τα παιδιά έκαναν τη δική τους έρευνα, με στόχο να ανακαλύψουν μόνοι τους τον καλλιτέχνη που θα τους μιλούσε περισσότερο στους ίδιους, που θα εξέφραζε το προσωπικό τους στυλ. Η αλήθεια είναι πως ενώ κάποια φοιτήτρια εμπνεύστηκε από τον Χαλεπά, άλλη από τον Λαζόγκα, απουσιάζουν από τους καλλιτέχνες ονόματα όπως ο Τέτσης, ο Παρθένης, διότι απλά τα παιδιά δεν τους επέλεξαν. Για παράδειγμα δύο φοιτητές μελέτησαν τον Κουνέλη και εμπνεύστηκαν και οι δύο από αυτόν με τελείως διαφορετικό και καταπληκτικό τρόπο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα παιδιά παρασύρθηκαν από τη δυναμική του έργου του καλλιτέχνη και «πόνεσαν» στην κυριολεξία για να αποδώσουν αυτό τον ξεχωριστό διάλογο που ανέπτυξαν..

 

-Τι θα δει ο θεατής;

-Ο θεατής θα δει ρούχα. Ενδύματα κρεμασμένα, τοποθετημένα, φορεμένα σε κούκλες με ιδιαίτερη αισθητική, τα οποία προσεγγίζουν τεχνικές, χρωματικές αλληλουχίες, όγκους, ακόμη και ιδεολογίες των Ελλήνων εικαστικών, μέσα από τη χρήση των υλικών τους, των γραμμών τους, της ραφής τους…

Ο θεατής θα δει επίσης, κάποια στοιχεία από την ανάπτυξη της σχεδιαστικής ιδέας των φοιτητών, όπως παρουσιάζεται μέσα στα portfolio του, θα διαβάσει τα λόγια τους για την έμπνευσή τους, νομίζω τελικά ότι θα παρακολουθήσει αυτή τη συνομιλία της Τέχνης με το Ένδυμα και φυσικά θα θαυμάσει μερικά αξιόλογα κομμάτια.

wearisart_karagiannaki_gewrgia.jpg

-Τελικά το ένδυμα είναι ένα είδος τέχνης;

-Το Ένδυμα είναι ένα καθημερινό χρηστικό αντικείμενο. Και είμαστε πολύ συγκεκριμένοι σε αυτό. Το ρούχο προορίζεται για να φορεθεί, να είναι άνετο, ευχάριστο, λειτουργικό. Η Τέχνη είναι ένας τρόπος ζωής. Το πώς ο κάθε φορέας του Ενδύματος θα επιλέξει να ζει, να συμπεριφέρεται, άρα και να φοράει τα ρούχα του. Υπάρχουν άπειρα άσχημα ρούχα, υπάρχουν άπειρα ρούχα που προσπαθούν να κάνουν Τέχνη και είναι άτεχνα, υπάρχουν όμορφα ρούχα, άσχημα φορεμένα…

Πολλοί μεγάλοι Σχεδιαστές κάνουν Τέχνη με το Ένδυμα (Υψηλή Ραπτική ή αυτό που ονομάζουμε Εννοιολογική Μόδα – κατά το Εννοιολογική Τέχνη). Όπως και πολλοί καλλιτέχνες έχουν ασχοληθεί με το Ένδυμα. Θα απαντήσω λοιπόν με βεβαιότητα πως το Ένδυμα δεν είναι ένα είδος τέχνης. Είναι όμως είδος το οποίο μπορεί να δημιουργηθεί με Τέχνη ή να γίνει Τέχνη προκειμένου να εκφράσει μια βαθιά ιδεολογία ή μια αισθητική άποψη. Αυτό το τελευταίο, μόνο ένας καλλιτέχνης πραγματικός μπορεί να το καταφέρει. Ο Κουνέλης έκανε Τέχνη με παλιά παπούτσια και ρούχα.

wear.jpg

Ομάδα PieTA:

Βενετία Κουτσού, ενδυματολόγος/Σχεδιάστρια, μέλος ΔΕΠ

Ελευθερία Στόικου, Εικαστικός, Ακαδημαϊκή Υπότροφος

Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ένδυσης(ΣΤΕ-Κιλκίς), ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας.

 

Συμμετέχουν οι τελειόφοιτοι Σχεδιαστές: Χριστάγγελος Γεωργαντέλης, Κρίστυ Θυμιούδη, Γεωργία Καραγιαννάκη, Μαρία Κιοσσέ, Ειρήνη Μαμούκαρη, Ελένη Οικονομίδου, Βιολέττα Παπαγιαννίδου, Γεωργία Τολιοπούλου, Γιώτα Φιλημέγκα, Κέλυ Χατζηλιάδη, Λεμονιά Χαχοπούλου.

Τεχνική Υποστήριξη: Ελιάνα Δημητρακοπούλου και Αμαλία Σταλίκα, Ακαδημαϊκοί Υπότροφοι Τμήματος Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ένδυσης, ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας.

Διοργάνωση: Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκη.

Διάρκεια 18 – 31.1.2019. Ωράριο Τρίτη έως Παρασκευή 10.00-16.00, Σάββατο 11.00-15.00.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ