Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο Δάνης Κατρανίδης εκπαιδεύει τη Ρίτα στη Θεσσαλονίκη

Με αφορμή το «Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα» όπου παίζει και σκηνοθετεί και θα δούμε στο Θέατρο Αυλαία ο γνωστός ηθοποιός μίλησε μαζί μας

Συνέντευξη στη Λεμονιά Βασβάνη

 

Η νεαρή κομμώτρια Ρίτα, δυσαρεστημένη με τη βαρετή καθημερινότητα της δουλειάς της, αλλά και την κοινωνική ζωή της, γράφεται στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Το μάθημα δέχεται να αναλάβει ο μεγαλύτερος σε ηλικία και επίτιμος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Δρ. Φρανκ Μπράιαντ για να συμπληρώσει το εισόδημά του. Η συνάντησή τους θα αλλάξει και τους δυο. Αυτά συμβαίνουν στην ερωτική κωμωδία "Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα" που θα ανεβεί στη σκηνή του Θεάτρου Αυλαία (ΧΑΝΘ, πλευρά Τσιμισκή, 2310-230013) από την Κυριακή του Πάσχα 28 Απριλίου 2019.

 

Βασισμένο σε αληθινή ιστορία

synedeuxi_katranidisekpaidevontas_ti_rita_1.jpg

«Μου τράβηξε το ενδιαφέρον η γνησιότητα του έργου, γιατί βασίζεται σε πραγματική ιστορία. Είναι η ιστορία ζωής του ίδιου του συγγραφέα, του Γουίλι Ράσελ», δήλωσε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» σε τηλεφωνική μας συνομιλία ο Δάνης Κατρανίδης που υπογράφει τη σκηνοθεσία.

Και συμπλήρωσε: «Είναι τρομακτικά επίκαιρο και διαχρονικό έργο, με προβλήματα που συναντά, όχι μόνο η κάθε γυναίκα, αλλά και κάθε άνθρωπος γενικότερα. Πρόκειται για τον ύμνο στην δεύτερη ευκαιρία. Η ηρωίδα που εκπαιδεύεται προέρχεται από τις λαϊκές γειτονιές του Λίβερπουλ. Είναι κομμώτρια. Έχει στερηθεί τη βασική εκπαίδευση. Έχει παντρευτεί και έχει πέσει στη ρουτίνα. Όμως πιστεύει πως υπάρχει και κάτι καλύτερο σε αυτή τη ζωή. Θέλει να διαβάσει και να μορφωθεί. Γιατί ως κομμώτρια εισπράττει και το τι γίνεται από τον έξω κόσμο. Ο κομμωτής και η κομμώτρια είναι και σαν εξομολογητές για τους πελάτες τους. Η δίψα της Ρίτας για μάθηση και η θέληση να καλυτερέψει τη ζωή της, την οδηγεί στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Εκεί βλέπει έναν άνθρωπο που είναι παραιτημένος. Κάνει μαθήματα για να συμπληρώνει τον μισθό του, γιατί τα οικονομικά του είναι στενά. Και όταν βλέπει ότι έχει να κάνει με ένα “διαμαντάκι” που είναι χαμένο μέσα στο πλήθος, νιώθει πως αυτή η ιστορία θα τον αφυπνίσει. Όμως δεν θέλει. Η Ρίτα είναι αυτή που τον επιλέγει ως δάσκαλο. Παρόλο που σε πρώτη ανάγνωση θυμίζει το μύθο του Πυγμαλίωνα με θέμα το είδωλο που ερωτεύεται τον δημιουργό του, εδώ το είδωλο επιλέγει τον δάσκαλο. Αυτή η συνάντηση που γίνεται από ένα καθαρόαιμο λαϊκό στοιχείο και έναν εκπρόσωπο της πανεπιστημιακής κοινότητας, είναι απίστευτα δημιουργική, με έλξεις, συγκρούσεις. Και στο τέλος βλέπουμε μια μεταμόρφωση της Ρίτας. Το δεύτερο μέρος της παράστασης το είδα με την κοινωνική χροιά και την συναισθηματική φόρτιση και των δύο ηρώων».

Ο κ. Κατρανίδης τόνισε πως: «Η γοητεία αυτού του έργου είναι ότι χρησιμοποιεί σε πρώτη ανάγνωση τη φόρμα μιας ερωτικής κωμωδίας για να θίξει θέματα που απασχολούν και κυρίως τις γυναίκες. Γιατί οι γυναίκες ακόμη και σήμερα δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τους άνδρες. Δίνουν μεγάλη μάχη για να βγουν μπροστά. Και μερικές φορές εγκλωβίζονται ακόμη από την ίδια την οικογένεια».

Απαντώντας σε ερώτηση για την απόδοση που έκανε στο έργο του Russell η Λίλιαν Δημητρακοπούλου ο κ. Κατρανίδης είπε πως «έγινε μια εξαιρετική δουλειά και δόθηκε μια πιο σύγχρονη ματιά». Εξάλλου σε αυτό βοήθησε και ο ίδιος προσαρμόζοντας στο έργο, που γράφτηκε τη δεκαετία του ’80, χαρακτηριστικά της εποχής μας. «Για παράδειγμα αναφερόμαστε στην ηλεκτρονική εκπαίδευση που είναι πλέον πραγματικότητα στο πανεπιστήμιο, παρόλο που συγκρούεται με την κλασσική βιβλιογραφία. Ευτυχώς κερδίζει η τελευταία! Η γνώση δεν είναι μια στεγνή πληροφορία. Είναι ουσία. Και το βιβλίο είναι ο δρόμος προς τη βαθιά γνώση», σχολίασε ο καλλιτέχνης.

 

Ο δάσκαλος γίνεται και μαθητής

 

Από την συζήτηση δεν θα γινόταν να λείψει η αναφορά στο κομμάτι της διδασκαλίας. Ο ίδιος έχει διδάξει σε σχολή υποκριτικής. Πώς όμως είναι να υποδύεται το δάσκαλο στη σκηνή;

«Το “εκπαιδεύοντας”, σημαίνει και “εκπαιδεύομαι”. Ο δάσκαλος γίνεται και μαθητής, αν έχει τα αυτιά, την αγάπη και την ευαισθησία για τον μαθητή, πρέπει να γίνει κι εκείνος μαθητής. Να ακούει και να ανταποδίδει.

Προσωπικά η συνάντηση με μαθητές ήταν και εξακολουθεί να είναι δημιουργική και παραγωγική. Εκείνοι ακούν από μένα πράγματα που δεν έχουν ακούσει και εγώ ακούω και παίρνω από εκείνους πράγματα που πιθανόν να έχω ξεχάσει με την πάροδο του χρόνου. Με την Παναγιώτα Βλαντή δουλέψαμε λέξη λέξη. Στο κομμάτι της σκηνοθεσίας αυτό που με ένοιαζε ήταν να τονώσω την αυτοπεποίθηση της ηθοποιού και να της δώσω την ευκαιρία να υπερασπιστεί το ρόλο. Να μην νιώσει μαγκωμένη, περιορισμένη ή εγκλωβισμένη σε ένα καλούπι. Επειδή εντελώς τυχαία ήταν και πρώην μαθήτριά μου από την σχολή, η συνάντησή μας εδώ ήταν άκρως δημιουργική. Γι’ αυτό και απογειώθηκε η παράσταση. Έχουμε πολύ καλή χημεία. Και πιστεύω πως θα δείτε από τις καλύτερες Ρίτες που έχετε δει ποτέ. Η συνεργασία μας πιστεύω είχε τόση δυναμική που μας οδήγησε σε αυτή την επιτυχία. Και έτσι θα συνεχίσουμε να παίζουμε την παράσταση».

synedeuxi_katranidis2ekpaidevontas_ti_rita_3.jpg

Μετά τη Θεσσαλονίκη το «Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα» θα πάει σε Σέρρες, Δράμα, Κατερίνη, Βόλο. Το καλοκαίρι θα ακολουθήσει περιοδεία, ενώ οι παραστάσεις θα συνεχιστούν στην Αθήνα από το φθινόπωρο.

Στο τέλους της κουβέντας μας ζητήσαμε από τον κ. Κατρανίδη ένα σχόλιο για το θέατρο σήμερα στην Ελλάδα. «Δίνει κι αυτό τη μάχη και τον αγώνα του να επιβιώσει μέσα σε αυτόν τον γενικό χαμό που γίνεται, με επιλογές άλλοτε εύστοχες, άλλοτε άστοχες. Τίποτα δεν είναι εύκολο. Αποδεικνύεται πως το κλασσικό ρεπερτόριο και τα καλά έργα είναι αυτά που μας δίνουν πνοή και λόγο να υπάρχουμε και εμείς στη σκηνή και οι θεατές από κάτω και να έχουμε ένα λόγο να συναντιόμαστε», σχολίασε ο ίδιος.

 

Χρήσιμα

Παραστάσεις: 28 Απριλίου – 5 Μαΐου. Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κυριακή 28/4 στις 21:30, Δευτέρα 29/4 στις 18:30 & 21:30, Τρίτη 30/4 στις 21:30, Πέμπτη 2/5 στις 21:30, Παρασκευή 3/5 στις 21:30, Σάββατο 4/5 στις 18:30 & 21:30, Κυριακή 5/5 στις 18:30 & 21:30. Διάρκεια: 120 λεπτά (με διάλειμμα).

Εισιτήρια: 18 € γενική είσοδος, 15 € ανέργων / φοιτητικό / 65+, Προπώληση: Ταμείο θεάτρου Αυλαία και viva.gr. Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ουκρανία: Εκκενώνονται δύο νοσοκομεία στο Κίεβο υπό το φόβο ρωσικών επιδρομών
Από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 1.682 επιθέσεις σε εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης
Ουκρανία: Εκκενώνονται δύο νοσοκομεία στο Κίεβο υπό το φόβο ρωσικών επιδρομών
«Ακριβό μου σπίτι»: Δεύτερη ακριβότερη στην ΕΕ η Ελλάδα - Πόσος μισθός πάει για στέγαση
Eάν ληφθεί υπόψη το εισόδημα που έχουν τα ελληνικά νοικοκυριά, τότε θεωρείται η δεύτερη ακριβότερη χώρα στη στέγαση
«Ακριβό μου σπίτι»: Δεύτερη ακριβότερη στην ΕΕ η Ελλάδα - Πόσος μισθός πάει για στέγαση