Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Παρελθόν τα "γκράφιτι" από την Ροτόντα

Μετά την ολοκλήρωση του καθαρισμού που έγινε με πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και υπό την επίβλεψη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Νέα όψη για τον περίβολο του μνημείου της Ροτόντας, μετά την ολοκλήρωση του καθαρισμού που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και σε άμεση συνεννόηση και υπό την επίβλεψη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης.

peebe.jpg

Με αφορμή την ολοκλήρωση των εργασιών που διήρκησαν περί τις τρεις εβδομάδες κόστισαν γύρω στις 7.500 ευρώ ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης κ. Σκιαδαρέσης εξήγησε το μεσημέρι της Πέμπτης τις εργασίες που έκανε ειδικό συνεργείο, ενώ μίλησε και για άλλα σημεία όπου η Εφορεία προέβη σε καθαρισμό μνημείων. Όπως είπε «Τους τελευταίους μήνες συνεργεία μας σε συνεργασία με το Σωματείο Φίλων Κέντρου Θεσσαλονίκης έκαναν τον καθαρισμό στον περιβάλλοντα χώρο Αγίας Σοφίας, σε συνεργασία με τον ΠΑΟΚ έγινε καθαρισμός σε αναγραφές στην Άνω Πόλη, ενώ πρόσφατα κάναμε τη συνεργασία με την ΠΕΕΒΕ για τον καθαρισμό στον περιβάλλοντα χώρο στη Ροτόντα, ένα μνημείο παλίμψηστο της πόλης μας». Εξήγησε πως ο καθαρισμός γίνεται είτε μηχανικά, είτε χημικά ή με έναν συνδυασμό και των δύο. Και πρόσθεσε πως συχνά χρησιμοποιούν και αντι- γκράφιτι υλικά. Αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στην απομάκρυνση των αναγραφών από τα μνημεία. «Οι επιφάνειες που καθαρίζουμε μπορεί να είναι από απλούς πίνακες πληροφοριών μέχρι μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη. Και πάντα οι εργασίες μας εξαρτώνται από τον χώρο, την πρόσβαση σε αυτόν, το υλικό που έχει βανδαλιστεί, το πάχος που έχουν τα χρωματικά στρώματα κλπ. Καταλαβαίνετε πως είναι μια δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία ένας καθαρισμός», σημείωσε, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις ελλείψεις στο εργατικό δυναμικό το οποίο σίγουρα πρέπει να ενισχυθεί.

rotonta.jpg

Σχολίασε πως το γκράφιτι ξεκίνησε ως μορφή τέχνης όμως οι αναγραφές στα αρχαιολογικά μνημεία δεν είναι γκράφιτι, αλλά αποτελούν έναν βανδαλισμό και τόνισε πως αυτό πρέπει να σταματήσει να γίνεται. «Εμείς λέμε όχι στα “γκράφιτι” στα μνημεία, στους ιστορικούς τόπους και στα δημόσια κτήρια χωρίς συναίνεση των ιδιοκτητών και των ατόμων που τα λειτουργούν». Εξήρε τη σημασία της εκπαίδευσης τονίζοντας πως η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης θα ξεκινήσει από το νέο σχολικό έτος ένα σχετικό πρόγραμμα με στόχο να μπει στα σχολεία και να μάθει στα μικρά παιδιά τον σεβασμό στα μνημεία. Παράλληλα εστίασε στη σημασία του να υπάρχει επαρκής αστυνόμευση και να υπάρχουν κυρώσεις σε περίπτωση βανδαλισμών ώστε να αποτραπεί η επανάληψη τέτοιων φαινομένων.

20190718_131818.jpg

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΕΕΒΕ κ.Σταύρος Ανδρεάδης είπε πως η ιδέα για τον καθαρισμό στη Ροτόντα προέκυψε όταν ο ίδιος είδε «την αθλιότητα μιας βεβήλωσης στον περίβολο του μνημείου στη Ροτόντα που έφτανε στα όρια της λεηλασίας». Διευκρίνισε πως τα «γκράφιτι» δεν είναι ελληνικό μόνο φαινόμενο και πως αποτελούν έναν τρόπο διαμαρτυρίας νέων κυρίως που θέλουν να εκφράσουν το θυμό τους. «Είμαστε σίγουροι πως ο βανδαλισμός θα επαναληφθεί όμως εμείς θα είμαστε εδώ για να μην ξανασυμβεί αυτό. Οι κοινωνίες προχωρούν όταν συνεργάζονται οι επιμέρους φορείς. Και εμείς αυτό κάναμε με την Εφορεία Αρχαιοτήτων», σημείωσε. Μάλιστα πρότεινε στον κ. Σκιαδαρέση να γίνει μια μελέτη για να σχεδιαστεί ένας νέος χώρος πράσινου γύρω από το μνημείο.

Από την πλευρά του ο τελευταίος είπε πως η συνεργασία με την ΠΕΕΒΕ για τον καθαρισμό συνέπεσε με την προετοιμασία μιας πολύ σημαντικής έκθεσης που είναι επισκέψιμη αυτό το διάστημα για το κοινό και έχει τίτλο «Η λάμψη των ψηφιδωτών. Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και Ραβέννα».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ