Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Οδυσσέας και social media στις Φυλακές Φρουρίου Καβάλας

Ο Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος δίνει τη δική του ματιά πάνω στο έπος του Ομήρου σε μια ιδιαίτερη performance με τίτλο “Οδυσσέα, κάνε μου like”

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Μια εναλλακτική εκδοχή της Οδύσσειας με ήρωες πρόσφυγες, μετανάστες και γυναίκες που προσπαθούν για κοινωνική ορατότητα, και με αναφορές στην σημερινή εποχή των social media, έφτιαξε ο Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος. Η performance του με τίτλο «Οδυσσέα, κάνε μου like» θα παρουσιαστεί απόψε Τρίτη 6 Αυγούστου, ώρα 21.00 στις Φυλακές Φρουρίου Καβάλας, και στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Φιλίππων με αφορμή το αφιέρωμα που πραγματοποιεί το τελευταίο στην Οδύσσεια του Ομήρου.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα; Ο ίδιος απαντώντας στις ερωτήσεις μας μάς εξήγησε: «Η performance “Οδυσσέα, κάνε μου like” είναι, σαν πλαίσιο, βασισμένη στο πρόσφατο, το τρίτο, βιβλίο ποίησής μου “3: Ανθρώπων Ιστορία” (εκδόσεις Κουκουνάρι, 2018), το υβριδικό pop project για την επανάληψη του εγώ στα social media. Ως δημιουργό με απασχολεί γενικότερα η σχέση μας με την εξελισσόμενη τεχνολογία, μια σχέση με ευκαιρίες, εντάσεις και προκλήσεις. Η τεχνολογία μάς δίνει τη δυνατότητα να δούμε τον κόσμο που κληρονομήσαμε μέσα από μια φρέσκια ματιά, ακόμη κι αν αυτό αφορά σε εμβληματικά έργα της γλώσσας όπως η Οδύσσεια του Ομήρου».

 

«Με τα social media

ερχόμαστε σε επαφή με το νόστο του άλλου»

papaxaralabos.jpg

Ο Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος

Πώς μπλέκεται λοιπόν ο Οδυσσέας με τα social media; Και γενικότερα τι θέση έχουν τα social media στη ζωή μας; Ο κ. Παπαχαράλαμπος εξήγησε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ότι: «Ο Οδυσσέας είναι ο ήρωας της καρτερίας, ο ήρωας της επιβίωσης, ο ήρωας της αναζήτησης και του νόστου – ένας άνθρωπος που πονά κι όμως νικά. Αυτό θα ήθελα κι εγώ για κάθε άνθρωπο της διπλανής πόρτας που πονά στη δική του ξεχωριστή Οδύσσεια. Πολλές φορές η πόρτα αυτή ανοίγει λόγω των social media. Με έναν εντελώς νέο και άμεσο τρόπο ερχόμαστε σε επαφή με τον πόνο, τη θλίψη, την καθημερινότητα των άλλων και γινόμαστε γνώστες του δικού τους νόστου, του δικού τους ταξιδιού. Ήρωες της διαφορετικής αυτής Οδύσσειας είναι οι πρόσφυγες, οι μετανάστες, οι γυναίκες που προσπαθούν για κοινωνική ορατότητα και τελικά ο ίδιος μας ο εαυτός, αυτός που παλεύει με τον πόνο, τη μνήμη, το όνειρο. Αυτοί είναι και οι ήρωες στην performance “Οδυσσέα, κάνε μου like”. Οι ήρωες παλεύουν μέσα στην καταιγιστική ταχύτητα της ηλεκτρονικής εποχής μας, της εποχής που η γρήγορη εναλλαγή των φωτογραφιών στα social media μας εθίζει στην απάθεια ή και στην ψευδαίσθηση μιας γυάλας προστασίας. Είναι ενδιαφέρουσα η εποχή μας: από την μια μπορούμε, με επιλογή μας, να αναπαράγουμε το εγώ μας, τον εαυτό μας, σα συνεχή βιομηχανική παραγωγή, μέσα από τις selfies και τα αναρίθμητα posts, αυτό που ονομάζω ego pop, μια ιδιότυπη νέα pop art (ένα θέμα που με απασχόλησε και στο «3: Ανθρώπων Ιστορία») – και την ίδια στιγμή, τόσο απορροφημένοι στο ναρκισσισμό μας, να αδιαφορούμε για ό,τι μας ξεβολεύει. Η εποχή μας είναι ένας νέος μεγάλος καθρέφτης των ανθρώπων, ένας καθρέφτης γεμάτος likes και smartphones – ένας καθρέφτης σκληρός και ενίοτε παραμορφωτικός».

 

«Είμαστε σχεδόν μόνιμα φυλακισμένοι

στην κατάσταση του φαίνεσθαι»

kavala.jpg

Απαντώντας σε ερώτησή μας για τη σημασία του τόπου όπου θα φιλοξενηθεί η performance ο δημιουργός της μας είπε ότι: «Κάθε performance αποκτά το δικό της ξεχωριστό ύφος, το δικό της φως και χρώμα, ανάλογα με το χώρο που αυτή υλοποιείται. Στο “Οδυσσέα, κάνε μου like” όχι μόνο παρουσιάζω για πρώτη φορά δουλειά μου στην Καβάλα, στην πόλη που γεννήθηκα, αλλά μάλιστα η performance θα ανέβει στις Φυλακές του Φρουρίου Καβάλας, κοντά στο σπίτι που έμαθα τις πρώτες μου λέξεις. Αν και έφυγα να σπουδάσω τοπογράφος μηχανικός στο ΑΠΘ στα 17 μου και αργότερα μετακόμισα στο Λονδίνο, είμαι αυτό που λέμε στην Καβάλα ένα παιδί της Παναγίας, μεγαλωμένος στη χερσόνησο της Παναγίας, την παλιά πόλη της Καβάλας. Ο τόπος λοιπόν είναι ένας χώρος ισχυρής προσωπικής μνήμης. Αλλά και ισχυρού συμβολισμού: στην εποχή των social media, των δημόσιων αναρτήσεων, της εποχής που παρακολουθούμε ηλεκτρονικά τους άλλους κι εκείνοι παρακολουθούν εμάς, είμαστε σχεδόν μόνιμα φυλακισμένοι στην κατάσταση του φαίνεσθαι. Μπορούμε να μείνουμε σε αυτό το φαίνεσθαι ή να το δούμε ως μια νέα ευκαιρία να ταξιδέψουμε στην αλήθεια του εαυτού μας πίσω και πέρα από την εικόνα. Γιατί τελικά, μέσα από όλα τα λάθη και τα σωστά μας, αξίζει να επιστρέφουμε στην αλήθεια μας, στην όποια δική μας αθωότητα. Από εκεί πηγάζουν τα λυτρωτικά όνειρα. Από εκεί πηγάζει και το χρήσιμο μέλλον».

Όσο για το πώς προέκυψε η συνεργασία του το Φεστιβάλ σημείωσε: τα εξής: «Είχα την τιμή και τη χαρά να μου προτείνει τη συνεργασία ο Θοδωρής Γκόνης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων και του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας. Ο Θοδωρής γνώριζε τη δουλειά μου στην ποίηση και την performance και μου ζήτησε να συμμετάσχω με αφορμή το αφιέρωμα του φετινού φεστιβάλ στην Οδύσσεια του Ομήρου. Είχα όλη την ελευθερία κινήσεων να ετοιμάσω κάτι πραγματικά δικό μου – και ευχαριστώ και από εδώ τον Θοδωρή και όλη την εξαιρετική ομάδα του ιστορικού Φεστιβάλ για τον ενθουσιασμό και τη συνεργασία μας».

 

Λίγα λόγια για τον Κωνσταντίνο Παπαχαράλαμπο….    

Ο Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος γεννήθηκε στην Καβάλα το 1988. Σπούδασε τοπογράφος μηχανικός στο ΑΠΘ και Real Estate στο Cass Business School του Λονδίνου. Έγραψε το project ποίησης K – On (Εντευκτήριο, 2011), με το οποίο συμμετείχε στο 1ο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών. Κείμενά του έχουν δημοσιευθεί στα Books’ Journal, ΦΡΜΚ, Εντευκτήριο, Andro, Θράκα, Lifo, κ.ά. και έχουν γίνει εγκαταστάσεις στο Action Field Kodra. Η έκδοση Futures: Poetry of the Greek Crisis του βρετανικού οίκου Penned in the Margins συμπεριέλαβε στα αγγλικά ποίημα από το δεύτερο βιβλίο του Είναι (ΦΡΜΚ, 2015). Άλλα ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα γερμανικά στην ανθολογία Dichtung mit Biss (Freie Universität Berlin: ed. Romiosini/ CeMoG, 2018) και τα ρωσικά. Παρουσιάζει ποιήματά του με ειδικές performances στα ελληνικά (Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, Free Thinking Zone, Λόλα Νικολάου Gallery, κ.ά.) και τα αγγλικά (European Poetry Festival, Velorose Gallery London, κ.ά.). Το 2018 κυκλοφόρησε το νέο του βιβλίο ποίησης 3: Ανθρώπων Ιστορία (Κουκουνάρι), το υβριδικό pop project για την επανάληψη του εγώ στα social media. Από το 2010 ζει στο Λονδίνο, ενώ παράλληλα με την ποίηση, την performance και το installation, εργάζεται ως τοπογράφος ανάπτυξης ακινήτων στη βιωσιμότητα του Battersea Power Station και είναι μέλος του Royal Institution of Chartered Surveyors. Περισσότερα για τη δουλειά του στην ιστοσελίδα https://papacharalampos.wixsite.com/konstantinos.

 

Χρήσιμα

Είσοδος ελεύθερη. Περισσότερες πληροφορίες στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Euro 2024: Χωρίς Έλληνα διαιτητή η τελική φάση
Ανακοινώθηκε η λίστα των διαιτητών της UEFA για τους αγώνες του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος - Δεν υπάρχει κάποιο ελληνικό όνομα
Euro 2024: Χωρίς Έλληνα διαιτητή η τελική φάση