Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Φεστιβάλ Χόρτου: Πρόβες μουσικών απ' όλο τον κόσμο κάτω από τον πλάτανο του χωριού

Σημείο συνάντησης για νέους καλλιτέχνες από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Όταν το 1983 τα μέλη του Living Theater, του αρχαιότερου πειραματικού θεάτρου των Ηνωμένων Πολιτειών, έκαναν πρόβες στην παραλία του Χόρτου στο Πήλιο, προσκεκλημένοι της Πίας Χατζηνίκου - Αγγελίνη, οι ντόπιοι κάτοικοι της περιοχής κοιτούσαν με μεγάλη περιέργεια τους ξένους καλλιτέχνες να συναντώνται σε ένα τοπίο μαγικό, εκεί που η πυκνή βλάστηση του Πηλίου «αγγίζει» την απλότητα της θάλασσας και την ασφάλεια του Παγασητικού Κόλπου. 

Στο ίδιο μέρος, που δεν επιλέχθηκε τυχαία, ώστε η τέχνη να βρει πρόσφορο έδαφος, το 1992, χρονιά αφιερωμένη στον Μότσαρτ, ένας βοσκός που βρέθηκε με τη γυναίκα του σε μια συναυλία με έργα του συνθέτη, της ψιθύριζε χαμηλόφωνα: «είναι ωραία τα τραγούδια στους δικούς μας τους χορούς, όμως αυτή η μουσική σε πηγαίνει στον ουρανό...».

Το σχόλιο αυτό έμεινε στη θύμηση των διοργανωτών του «Φεστιβάλ Χόρτου», που τα τελευταία τριάντα πέντε χρόνια φιλοξένησε στο ομώνυμο χωριό του Πηλίου, χιλιάδες καλλιτέχνες από ολόκληρο τον κόσμο. 

Ακόμη και σήμερα μεταφέρεται από στόμα σε στόμα στους επισκέπτες αυτού του τόπου, που μπορεί, περπατώντας στα σοκάκια του Χόρτου, να συναντήσουν ένα κουαρτέτο εγχόρδων να κάνει πρόβα κάτω από ένα πλάτανο ή ένα σύνολο πνευστών να παίζει δίπλα σε μια βρύση με τρεχούμενο νερό. «Πολλοί έχουν περιγράψει τέτοιες σκηνές, παρομοιάζοντάς τες με γυρίσματα από ταινίες του Εμίρ Κουστουρίτσα, όπου ένας μουσικός κουβαλάει το κοντραμπάσο του στην ακρογιαλιά, υπό τους ήχους του εγχόρδου» αναφέρει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο Νίκος Αδρασκέλας, γραμματέας του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αγγελίνη - Χατζηνίκου και δημιουργός μιας χορωδίας που αριθμεί σαράντα ανθρώπους, μόνιμους κατοίκους του νοτιοανατολικού Πηλίου με καταγωγή από την Ελλάδα και διάφορες χώρες του εξωτερικού. 

Το όραμα της ιδρύτριας Πίας Χατζηνίκου - Αγγελίνη

Μιλώντας για το αρχικό όραμα της Πίας Χατζηνίκου - Αγγελίνη, σημειώνει ότι η εξαιρετική αυτή γυναίκα, που πέθανε πέρσι σε ηλικία 97 ετών, επιθυμούσε πάντα να δημιουργήσει ένα σημείο συνάντησης για νέους καλλιτέχνες από διαφορετικά μέρη του κόσμου, ώστε να απολαμβάνουν την απλότητα και την ομορφιά της φύσης, να ανταλλάσσουν γνώσεις και να συνδημιουργούν. Μουσικός η ίδια, Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών, με τεράστια καλλιτεχνική δράση σε συνεργασίες σχημάτων, είχε τη διακαή επιθυμία να συνεισφέρει στην πολιτιστική ανάπτυξη της Ελλάδας, προσκαλώντας στη χώρα μας φημισμένα σύνολα και καλλιτέχνες. 
Είχε στενή επαφή με καλλιτέχνες όπως ο Karlheinz Stockhausen και ο Carl Orff από τη Γερμανία, με σολίστες όπως ο Mstislav Rostropovich, ο Claudio Arrau και ο Shura Cherkassky, ηθοποιούς όπως ο Μarcel Μarceau, τραγουδοποιούς, όπως η Dalida, ο Joe Dassin και ο Charles Aznavour. Είχε ακόμη συνεργασία με τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Μάνο Χατζηδάκι, τη Ζουζού Νικολούδη και οργάνωσε την περιοδεία του χορευτικού συνόλου «Χορικά» στην Ευρώπη, τη Βόρεια και Νότια Αμερική, το Μεξικό και την Ιαπωνία. 

Ένα μεγάλο κέντρο ανταλλαγής και επικοινωνίας

«Με αυτή την εμπειρία της, οραματίστηκε την περιοχή του νοτιοανατολικού Πηλίου στην πλευρά του Παγασητικού ως ένα μεγάλο κέντρο ανταλλαγής και επικοινωνίας, τόσο της λαϊκής τέχνης, όσο και κάθε μορφής τέχνης, είτε προέρχεται από τη μουσική το θέατρο, το χορό, τη ζωγραφική. Έτσι είχε ξεκινήσει με ένα μεγάλο σχέδιο που περιλάμβανε όλη την περιοχή της Αργαλαστής, το μοναστήρι της Πάου, την περιοχή της Μηλίνας, του Χόρτου και του Τρίκερι. Όμως οι δυνατότητες ήταν αρκετά περιορισμένες. Ήταν δύσκολο για μια γυναίκα να πείσει τις αρχές και σαν μια αντίδραση στις δυσκολίες που αντιμετώπισε, έχτισε σε ιδιόκτητο χώρο το υπαίθριο θέατρο το 1983, στο Χόρτο. Λίγα χρόνια μετά, επιδιόρθωσε μια παλιά αποθήκη και τη διαμόρφωσε έτσι ώστε να χρησιμεύει σαν χώρος για πρόβες. Αυτά απαρτίζουν και τις εγκαταστάσεις του ιδρύματος που έχει δημιουργηθεί πλέον με ΦΕΚ και Προεδρικό Διάταγμα από το 1994 και τώρα συνεχίζει το έργο του το Διοικητικό του Συμβούλιο, με πρόεδρο τον Δημήτρη Κολύμβα, γιο της ιδρύτριας»,  σημειώνει ο κ. Αδρασκέλας. 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ