Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ιωάννα Σπανού: «Ήταν προσωπική υπόθεση η Δημοκρατία για τον Περικλή»

Η ηθοποιός παίζει στην βραβευμένη παράσταση «Ο Επιτάφιος Λόγος του Περικλή»

Συνέντευξη στη Λεμονιά Βασβάνη

 

Στη Θεσσαλονίκη και στο Θέατρο Αυλαία (Θέατρο Αυλαία (Πλατεία ΧΑΝΘ / Τσιμισκή, Τηλέφωνο: 2310 230013) παίζεται έως και 3/11/2019 «Ο Επιτάφιος Λόγος του Περικλή», η παράσταση που χάρισε το Βραβείο «Κάρολος Κουν» σκηνοθεσίας ελληνικού έργου στον Δήμο Αβδελιώδη.

Πρόκειται για ένα έργο διαχρονικό που καταγράφει τόσο εύστοχα και σφαιρικά όσο κανένα άλλο το τί είναι η Δημοκρατία. Με αφορμή την ταφή των πρώτων νεκρών του Πελοποννησιακού πολέμου, ο Περικλής εκφώνησε στον Κεραμεικό έναν επιτάφιο λόγο, τον κορυφαίο πολιτικό λόγο που διαμόρφωσε την πολιτική συνείδηση της ανθρωπότητας στην αναζήτηση ενός ιδανικού πολιτεύματος.

Η παράσταση, χρησιμοποιεί την απόδοση του Θουκυδίδη από τον Ελευθέριο Βενιζέλο.

«Ήταν μια προσωπική υπόθεση η Δημοκρατία για τον Περικλή, όχι ένας θεσμός που σεβόμαστε και συντηρούμε, αλλά μια πραγματικότητα, ένας τρόπος ζωής», ανέφερε η Iωάννα Σπανού που παίζει στην παράσταση.

Τόνισε πως το πιο δύσκολο σε αυτή την παράσταση ήταν να ακολουθήσει τον τρόπο σκέψης του Περικλή για να γεννηθούν τα λόγια. Όμως από τη στιγμή αυτό έγινε δυνατό, μπήκε τόσο βαθιά στον κόσμο του και στον τρόπο σκέψης του, που είχε την αίσθηση πως άγγιξε τη φλόγα της καρδιάς της Αθήνας.

Παράλληλα απαντώντας σε ερώτηση για τους συνειρμούς που γεννιούνται από το κείμενο με  τη σύγχρονη ελληνική ιστορία σημείωσε πως «Σε δύσκολες στιγμές γυρνάμε στους προγόνους, ζητάμε βοήθεια  για να βρούμε ένα νόημα. Σήμερα πάλι έχουμε αυτή την ανάγκη να στηριχτούμε στις θυσίες όσων προσπάθησαν και εργάστηκαν για μια καλύτερη κοινωνία».

 

 

-Τι είναι η Δημοκρατία κατά τον Περικλή; Και τι σημαίνει για εσάς η Δημοκρατία;

-Η Δημοκρατία για τον Περικλή ήταν το πολίτευμα που έφτιαξαν οι κοντινοί του πρόγονοι, οι νικητές των Περσικών πολέμων, το οποίο στήριξαν οι γονείς της γενιάς του και τέλος το διαμόρφωσε στην τελική του μορφή η δική του γενιά. Ήταν μια προσωπική υπόθεση η Δημοκρατία για τον Περικλή, όχι ένας θεσμός που σεβόμαστε και συντηρούμε, αλλά μια πραγματικότητα, ένας τρόπος ζωής. Οι αξίες της Δημοκρατίας περιγράφονται στον Επιτάφιο Λόγο με λεπτομέρεια και ξεπερνούν τα πολιτικά όρια της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της ισονομίας και της ισότητας. Είναι ένας τρόπος σκέψης και πράξης που θεωρεί πως ο πολίτης είναι ο ολοκληρωμένος άνθρωπος που άφοβα και δυναμικά τιμάει το δώρο της ζωής. Γι αυτό και για μένα η Δημοκρατία δεν είναι ένα σύνθημα, μια κενή λέξη, αλλά μια πρόκληση. Η πίστη πως η τόλμη, το κυνήγι του ιδανικού και η εμπιστοσύνη στον πλησίον θα μας χαρίσει την ικανότητα να είμαστε υπεύθυνοι. Γιατί τί άλλο μπορεί να είναι η Δημοκρατία σήμερα παρά ευθύνη;

 

synedeuxi_spanou.jpg

-Ο Δήμος Αβδελιώδης πάντα δίνει έμφαση στο λόγο στις παραστάσεις που ανεβάζει. Στην συγκεκριμένη παράσταση πώς λειτουργεί ο λόγος και πόσο δύσκολο ήταν η εκφορά του στη σκηνή στον μονόλογο αυτό;

-Ο λόγος και η μουσική είναι οι τέχνες που διαιωνίζουν την ομορφιά στον κόσμο. Ο ελληνικός λόγος συνδυάζει τις δύο αυτές τέχνες ιδανικά, προσφέροντας στον ερμηνευτή την ευκαιρία να αναμετρηθεί με την ανθρώπινη επικοινωνία. Με την εμπειρία που διαθέτει ο κ. Αβδελιώδης η ερμηνεία του λόγου του Περικλή μας θρέφει και μας στυλώνει μέσα σε μια εποχή που όλα τρέχουν κι ο άνθρωπος λιώνει σαν μια πολύχρωμη αντανάκλαση στα απόνερα της πληροφορίας. Αλλά δεν είμαστε μόνο αυτό. Έχουμε δύναμη και ο Επιτάφιος Λόγος την ξεκλειδώνει και την καθαρίζει από δικαιολογίες και περιττές κινήσεις. Αυτή η απλή κίνηση, να σηκωθείς όρθιος, να αντικρίσεις τους άλλους και να τους μιλήσεις είναι το νόημα της ζωής. Και αυτό το κάνεις με τον λόγο που όλοι διαθέτουμε. Στα πλαίσια της ερμηνείας πιστεύω πως πιο δύσκολο από όλα είναι πως πρέπει να ακολουθήσεις τον τρόπο σκέψης του Περικλή για να γεννηθούν τα λόγια. Αλλά εκεί είναι και το πιο ωραίο δώρο γιατί μπαίνεις τόσο βαθειά στον κόσμο του, στον τρόπο σκέψης που είχε που νομίζεις πως αγγίζεις τη φλόγα της καρδιάς της Αθήνας.

 

-Ποια η σημασία του Επιτάφιου λόγου του Περικλή;

-Μέχρι τώρα ο Επιτάφιος Λόγος ήταν το πρότυπο για κάθε μεγάλο πολιτικό λόγο στην ιστορία της ανθρωπότητας. Νομίζω πως ως το τέλος του κόσμου ο Επιτάφιος Λόγος θα είναι το αρχέτυπο του εγκωμίου για τον νεκρό ήρωα, ο λόγος που απαντάει στο ερώτημα κάθε ανθρώπου “γιατί πολεμάμε, γιατί αγωνιζόμαστε;”  Υπάρχει λόγος, υπάρχει πάντα μια Αθήνα που υπερασπιζόμαστε, μια Δημοκρατία πνευματική που αξίζει για χάρη της κάθε θυσία.

 

-Πώς χρησιμοποιήθηκε η απόδοση του Θουκυδίδη από τον Ελευθέριο Βενιζέλο και πώς δημιουργούνται οι συνειρμοί και οι συνδέσεις με τη σύγχρονη ελληνική ιστορία;

-Ο Ελευθέριος Βενιζέλος χρησιμοποίησε και το πρωτότυπο και κάποιες μεταφράσεις ξενόγλωσσες για να κάνει την δική του απόδοση. Μια συγκινητική λεπτομέρεια είναι πως ζήτησε από τον βοηθό του τον φάκελο με τις αγορεύσεις του. Έχουμε έναν μεγάλο πολιτικό που επεξεργάζεται τον λόγο του Περικλή, όταν πλέον είχε χάσει τις εκλογές και βρισκόταν απομονωμένος στο Παρίσι. Σε δύσκολες στιγμές γυρνάμε στους προγόνους, ζητάμε βοήθεια  για να βρούμε ένα νόημα. Σήμερα πάλι έχουμε αυτή την ανάγκη να στηριχτούμε στις θυσίες όσων προσπάθησαν και εργάστηκαν για μια καλύτερη κοινωνία. Έτσι θα μπορέσουμε να αντισταθούμε στο φόβο, στην απελπισία και στο σκοταδισμό.

dimos_abdeliodis_1.jpg

-Η παράσταση κέρδισε Βραβείο Σκηνοθεσίας «Κάρολος Κουν» για την σκηνοθεσία του κ. Αβδελιώδη. Τι είναι αυτό που την έκανε να ξεχωρίσει κατά τη γνώμη σας;

-Νομίζω πως ξεχωρίζει γιατί  ξεπερνάει την έννοια της παράστασης και ανοίγει μια χαραμάδα στην καρδιά μας αρκετά μεγάλη για να θυμηθούμε πως κάπου εκεί βρίσκεται η δύναμη του καθενός. Στην προσπάθεια να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο. Το βραβείο βοηθάει να γίνει πιο γνωστή η δική μας προσπάθεια επαληθεύοντας την ουσία του Λόγου του Περικλή : όποιος αγωνίζεται, ανταμείβεται και επάξια. Δεν το πιστεύουν όλοι αυτό, αλλά πιστεύω πως είναι η αλήθεια που δεν θέλουμε να δούμε. Κάποτε φτάνουμε στα όριά μας και πιστεύουμε πως τα έχουμε δώσει όλα. Ας περιμένουμε την επόμενη μέρα και θα δούμε πως έχουμε πάλι δύναμη. Ίσως γιατί στο τέλος του εγώ βρίσκεται η δύναμη του εμείς.

 

Ημέρες & ώρες παραστάσεων έως 3/11/2019: Τετάρτη έως Κυριακή στις 21:00. Διάρκεια: 45 λεπτά.

Εισιτήρια: 12€ γενική είσοδος, 10€ φοιτητικό, ανέργων, 65+

Προπώληση: Ταμείο θεάτρου Αυλαία και Ticketservices.gr, tickets.public.gr & στα καταστήματα Public.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έφεση για την αποφυλάκιση Μιχαλολιάκου θα ασκήσει ο εισαγγελέας Εφετών Λαμίας
Θα αναφέρει ότι δεν πληροί τις ουσιαστικές προϋποθέσεις για αποφυλάκιση, καθώς δεν έχει επίδειξη μεταμέλεια και ηθική βελτίωση
Έφεση για την αποφυλάκιση Μιχαλολιάκου θα ασκήσει ο εισαγγελέας Εφετών Λαμίας
Θετικά βλέπει η Χαμάς την πρόταση για την κατάπαυση του πυρός με το Ισραήλ
Προβλέπει απελευθέρωση ισραηλινών ομήρων στον θύλακο με αντάλλαγμα την αποφυλάκιση παλαιστινίων κρατουμένων σε ισραηλινές φυλακές
Θετικά βλέπει η Χαμάς την πρόταση για την κατάπαυση του πυρός με το Ισραήλ