Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Ο Λαζόγκας στήνει… καρτέρι στο «Τυχαίο»

Διπλή παρουσία του καλλιτέχνη στην πόλη μας με την παρουσίαση του βιβλίου του και της έκθεσής του

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Διπλή παρουσία έχει αυτή την εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη ο καλλιτέχνης Γιώργος Λαζόγκας: την Τρίτη 21 Ιανουαρίου (19.00 – 22.00) εγκαινιάζεται στη γκαλερί Λόλα Νικολάου (Τσισμισκή 52, τηλ 2310 240416) η έκθεση έργων του με τίτλο «Πάλι+Ψάω Παραλλαγές», ενώ την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2020, στις 19.30 στο MOMus -Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατίας 154, εντός ΔΕΘ-HELEXPO) στο αμφιθέατρο ‘Ξανθίππη Χόιπελ’ θα γίνει η παρουσίαση του βιβλίου του «Γιώργος Λαζόγκας: Το Τυχαίο ως μέθοδος».

Αναφερόμενη στο τελευταίο η σύζυγός του και δημοσιογράφος Άννα Μιχαλιτσιάνου εξήγησε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» πως «ο Λαζόγκας ξεκίνησε να το γράφει στις διακοπές του στο εξοχικό των γονιών του στο Τσάγεζι, κάπου έξω από την Λάρισα. Μετά αρρώστησε και το ολοκλήρωσε κατά τη διάρκεια της ασθένειάς του. Ο ίδιος θέλει το Τυχαίο. Θεωρεί πως είναι ένα δομικό στοιχείο στο έργο τέχνης. Θα έλεγα πως προσπαθεί να τού στήσει καρτέρι. Και αυτή η έννοια τον απασχολεί στην δουλειά του. Πιστεύει πως χωρίς το Τυχαίο η ζωή είναι σαν ένα χτίσμα που δεν έχει γερά θεμέλια και γέρνει. Το βιβλίο είναι σαν μια στοχαστική αυτοβιογραφία σε ζητήματα εικαστικά, ενώ παράλληλα κάνει και αναφορά στον τόπο που μεγάλωσε. Όμως επικεντρώνεται περισσότερο στη δουλειά του».

lazogas_sedoni.jpg

Στις σελίδες του βιβλίου του ο Γιώργος Λαζόγκας καταγράφει την περιπέτεια της γραμμής και της εικόνας στο πέρασμα των 48 χρόνων, στο βιωματικό εικαστικό του ταξίδι που ξεκινά από τη Λάρισα προς το τέλος της δεκαετίας του ’60 με πρώτο σταθμό τη Θεσσαλονίκη, δεύτερο το Παρίσι και τέλος την Αθήνα, σε μια αδιάλειπτη πορεία αναζητήσεων. Μια ξεχωριστή στοχαστική αυτοβιογραφία που αποτιμά σε πρώτο πρόσωπο τη ζωγραφική στην εκπνοή του 20ου αιώνα και τις σκέψεις για τις δικές του προσεγγίσεις. Χρήσιμα υλικά  τα ημερολόγια του,  οι παραδόσεις ζωγραφικής στην Αρχιτεκτονική του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας. 

Σημειώστε πως το βιβλίο είναι έκδοση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Στην εκδήλωση θα μιλήσουν η αν. διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Συραγώ Τσιάρα, και ο συγγραφέας Θωμάς Κοροβίνης, ενώ η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με το Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχιτεκτονικής και Βιομηχανικού Σχεδιασμού.

 

Θραύσματα ως το μέρος που αποτυπώνει το όλον

lazongas_3_1.jpg

Μιλώντας για τα έργα της έκθεσης που θα παρουσιαστεί στην γκαλερί της Λόλας Νικολάου η κυρία Μιχαλιτσιάνου σχολίασε πως «ήδη από το τέλος του 20ου αιώνα παρά το γεγονός πως υπάρχει τεχνολογική ανάπτυξη και μπορούμε για παράδειγμα να βρεθούμε από τη μια άκρη του κόσμου στην άλλη σε σύντομο χρονικό διάστημα, δεν υπάρχει ωστόσο μια συνολική εικόνα. Στον Ρέμπραντ το έργο του ήταν ένα σύνολο πραγμάτων. Σήμερα στα πάντα υπάρχει ένα κομμάτι που βλέπουμε και ένα που χάνεται. Αυτό κυριαρχεί στις σκέψεις του Λαζόγκα. “Τι άλλο είναι αυτός ο τόπος”, σημειώνει ο ίδιος,  “εκτός θρυμματισμένες , αποσπασματικές μνήμες και συνεχείς απουσίες που συνθλίβουν την αρχική και συνολική εικόνα; Τι άλλο είναι η περιοχή μας ή ο Κόσμος όλος; Μια ασυνεχής συνέχεια. Τι άλλο είμαστε εμείς εκτός από θραύσματα; Η έλλειψη της συνολικής εικόνας -παρά το ότι η αναδρομική γνώση κυριαρχεί- για μένα αναδεικνύει το θραύσμα, ως τη τελική συνολική νέα εικόνα, ως το μέρος που αποτυπώνει το όλον”.

Η έννοια του θραύσματος επικρατεί και στο έργο του. Για εκείνον τα θραύσματα είναι κι αυτά έργο. Παράλληλα στην έκθεση παρουσιάζονται και τα “σεντόνια”. Τα έκανε τη δεκαετία του ’80 όπου δείχνει το σώμα των ανθρώπων να κρύβεται κάτω από τα σεντόνια, δημιουργώντας μια σειρά με τις έννοιες έρωτας και θάνατος. Το σεντόνι τυλίγει τον έρωτα, ενώ στον θάνατο σκεπάζει το σώμα», σχολίασε η κυρία Μιχαλιτσιάνου.

 

*Διάρκεια έκθεσης: 21.01 – 22.02. 2020. Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε., Πα.: 12.00 – 20.00 / Τε., Σα.: 12.00 -15.00.

*Η έκδοση «Τυχαίο ως μέθοδος» θα πωλείται στο πωλητήριο του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατίας 154, εντός ΔΕΘ-HELEXPO).

 

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας "Τύπος Θεσσαλονίκης" 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ