Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο Δρ Νόησις μάς ταξιδεύει στην γνώση!

Ταινίες κινουμένων σχεδίων με επιστημονικό περιεχόμενο προσφέρει το ΝΟΗΣΙΣ σε εκπαιδευτική σειρά που προβάλλεται στους δέκτες της TV100

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Ο Οδυσσέας και η Ζωή δεν αφήνουν σε χλωρό κλαρί τον νεαρό επιστήμονα Δρ Νόησις. Τον βομβαρδίζουν με τις ερωτήσεις τους σε θέματα επιστήμης και τεχνολογίας. Και δεν είναι μαθητές που θα ικανοποιηθούν με τις αρχικές απαντήσεις.

Πρόκειται για τους ήρωες της εκπαιδευτικής σειράς ταινιών κινουμένων σχεδίων με τίτλο «Ταξίδι στη γνώση» που προβάλλει η TV100 (κάθε μέρα στις 9.00, στις 12.45 και στις 19.20, τα Σαββατοκύριακα στις 20.20) σε μια πρωτοβουλία του ΝΟΗΣΙΣ. Οι θεατές, μικροί και μεγάλοι, θα δουν 50 αυτοτελείς ιστορίες με επίκεντρο πέντε βασικούς άξονες: Επιστήμες, Εφευρέσεις, Διάστημα, Περιβάλλον και Υγεία.

Απευθυνθήκαμε στον Γενικό Διευθυντή του Νόησις κ. Θανάση Κοντονικολάου για να μας εξηγήσει το πώς προέκυψε η ιδέα για αυτή την σειρά που παρουσιάζεται σε σύμπραξη με την Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης.

«Το ΝΟΗΣΙΣ σκοπό και βασικό μοχλό ανάπτυξης έχει την εκλαΐκευση της Επιστήμης και της Τεχνολογίας και τη διάχυση της γνώσης και των θετικών Επιστημών στο ευρύ κοινό με απλό και κατανοητό τρόπο.

Οι δράσεις και τα εργαλεία άτυπης εκπαίδευσης που χρησιμοποιεί και παράγει προσπαθούν να εισάγουν τον επισκέπτη σε περιβάλλον εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας με στόχο τη βιωματική εμπειρία και την ενεργό συμμετοχή κυρίως της νέας γενιάς στο κόσμο της Επιστήμης.

Βασικά στοιχεία της συνταγής του μαγικού φίλτρου για την αποδοχή των προσπαθειών μας από τους μαθητές, τους γονείς και όλες τις ηλικίες είναι η διάδραση, η πρωτοτυπία, η μοναδικότητα και η ορθή πληροφορία σε γλώσσα εύληπτη από όλους.

Να καταλαβαίνω και να τεκμηριώνω σωστά και απλά το περιεχόμενο.

Αν χρησιμοποιήσω για παράδειγμα το χημικό τύπο C12H22O11 λίγοι γνωρίζουν τι είναι. Αν πω όμως ζάχαρη το γνωρίζουν όλοι. Έχουμε μεταδώσει με απλό τρόπο την ίδια ορθή πληροφορία.

Να εντυπωσιάζω και να “ερεθίζω” τον επισκέπτη για να κεντρίσω το ενδιαφέρον και να καταφέρω να του προκαλέσω τις αρχικές ταλαντώσεις των χορδών μάθησης και δημιουργικότητας», σημείωσε ο γενικός διευθυντής του ΝΟΗΣΙΣ.

 

«Δημιουργική απόλαυση της Επιστήμης»

16f1.jpg

Όπως μας εξήγησε: «Τα σύγχρονα Τεχνολογικά Κέντρα σήμερα έχουν πλέον αντιληφθεί την ανάγκη να προσφέρουν βιωματική εμπειρία και να εμπλέξουν  ενεργητικά και δημιουργικά τον επισκέπτη να συμμετέχει και να διαδρά, να παίζει και να μαθαίνει.

Τα εργαλεία και οι μηχανές καινοτομίας τους εστιάζουν στην δημιουργική απόλαυση της Επιστήμης και για να το πετύχουν αυτό χρησιμοποιούν την Τέχνη, την Τεχνολογία , την Ιστορία και τον Πολιτισμό ανάλογα με την κουλτούρα και το εκπαιδευτικό υπόβαθρο των χωρών και συνεργαζόμαστε αρμονικά με πολλούς φορείς, σε πολλές χώρες, σε κοινές παραγωγές και Εκθέσεις με Πολιτιστικό, ιστορικό και Πολιτιστικό αντικείμενο».

Εστιάζοντας στην σειρά του Δς Νόησις ο κ. Κοντονικολάου ανέφερε: «Η ιδέα να παράγουμε κινούμενα σχέδια με επιστημονικό περιεχόμενο ξεκίνησε το 2012 όταν διαγνώσαμε την έλλειψη παραγωγής ανάλογων και σχετικών με την Επιστήμη θεματικών ενοτήτων με τη χρήση κινουμένων σχεδίων.

Δημιουργήσαμε τους ήρωές μας, τον Οδυσσέα και τη Ζωή ( όχι τυχαία ονόματα), που με τη καθοδήγηση και τις γνώσεις του Δρ Νόησις αποτελούν τους βασικούς πρωταγωνιστές των ταινιών.

Επιδιώξαμε να αναδείξουμε τις βασικές δυνάμεις που ωθούν τα παιδιά στην μάθηση, την παρατηρητικότητα, την περιέργεια και τη δίψα για το νέο και το καινούργιο, γι’ αυτό και θα διαπιστώσετε στις ταινίες αυτές ότι τα παιδιά συνεχώς πυροβολούν το Δρ Νόησις με ερωτήσεις και πολλές φορές δεν ικανοποιούνται με τις αρχικές του απαντήσεις. Επιμένουν, ζητούν και άλλη ανάλυση΄, συμμετέχουν, και τελικά αντιλαμβάνονται τις βασικές αρχές της Επιστήμης και της Τεχνολογίας.

Κυριολεκτικά ο Οδυσσέας και η Ζωή δεν αφήνουν σε χλωρό κλαρί το Δρ Νόησις και συστηματικά με τη βοήθεια σκίτσων, σχεδίων και της φαντασίας τους, αναζητούν και παίρνουν τις απαντήσεις. Εισάγονται στα αρχικά στάδια και ταξιδεύουν στο κόσμο της γνώσης και της παιδικής περιέργειας.

Πρέπει να είμαστε περίεργοι και καθόλου απαθείς σε όλη τη ζωή μας. Πάντα υπάρχει το μέγιστο περιθώριο της ανακάλυψης νέων και ανεξερεύνητων πεδίων γνώσης να ασχοληθούμε και να μελετήσουμε. Είναι η καλύτερη ασχολία.

Η αρχική αυτή ιδέα μετουσιώθηκε τελικά σε παραγωγή κινουμένων σχεδίων με τη συμβολή στο σενάριο και τη σκηνοθεσία του κ. Παναγιώτη Ιωσηφέλη και το εκπαιδευτικό και τεχνικό τμήμα του ΝΟΗΣΙΣ στη συγγραφή των κειμένων και του επιστημονικού υλικού.

Η εταιρία Τessera υλοποίησε το τεχνικό αντικείμενο της προβολής και εικόνας και αποδώσαμε πενήντα θεματικές ενότητες σε ολιγόλεπτα φιλμ που θεωρούμε ότι δεν κουράζουν και βλέπονται ευχάριστα από όλη την οικογένεια», συμπλήρωσε

 

Μια βιωματική εμπειρία στον χώρο της επιστήμης

 

Ποια είναι τα εφόδια και τα πλεονεκτήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις επιστήμες και την τεχνολογία;

«Η άτυπη εκπαίδευση ψάχνει πάντα τρόπους να διεγείρει το αίσθημα της δημιουργίας και της αναζήτησης με διαφορετικές προσεγγίσεις και κατευθύνσεις από την τυπική εκπαίδευση. Αυτό φυσικά συμβαίνει σε Διεθνές επίπεδο», σημείωσε ο γενικός διευθυντής του Noesis, και συμπλήρωσε: «Τα τεχνολογικά Κέντρα με μοχλό την καινοτομία, την δημιουργική ευελιξία και τις δυνατότητες να προβάλλουν σύγχρονα και με χρήση νέας τεχνολογίας πρωτότυπες δράσεις, παραγωγές, εκπαιδευτικά Προγράμματα και Εκθέσεις, επιδιώκουν να αποτελέσουν τον φανταστικό και μοναδικό κόσμο της βιωματικής εμπειρίας.

Κύρια δομή στα Προγράμματα δεν είναι ο οδηγός σπουδών και η αφήγηση και παράδοση γνώσεων, αλλά η ανάπτυξη της φαντασίας, της συμμετοχής και της δημιουργικότητας των επισκεπτών.

Χρησιμοποιούν έντονα το στοιχείο της ψυχαγωγίας, της διασκέδασης και της εισαγωγής του επισκέπτη και θεατή σε περιβάλλον εντυπώσεων, εντυπωσιασμού και πολλαπλών εμπειριών.

Ο φυσικός χώρος Των Κέντρων δεν μπορεί φυσικά να υποκατασταθεί από τις ψηφιακές δράσεις που στερούνται κάποιων δυνατοτήτων βιωματικής και ζωντανής μοναδικής εμπειρίας.

Όμως η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει βοηθήσει να μπορούμε να προσφέρουμε με τη χρήση της έστω την “ψηφιακή” συμμετοχή σε δράσεις εικονικής περιήγησης, εικονικών εργαστηρίων και πειραμάτων και να εισάγουμε τον ψηφιακό θεατή σε περιβάλλον δημιουργικής ενασχόλησης και εντυπωσιασμού με τη χρήση και όχι κατάχρηση της Τεχνολογίας».

 

 

Το 2021 σειρά πειραμάτων φυσικής και χημείας για το ευρύ κοινό

16f1b.jpg

Εξάλλου ο κ. Κοντονικολάου εξηγώντας περαιτέρω για τα εικονικά ψηφιακά εργαστήρια θετικών Επιστημών και Πειραμάτων τόνισε πως δίνουν τη δυνατότητα να εκτελεί ο χρήστης Πειράματα με διαδραστικό τρόπο και συμμετοχή στην επιλογή των μεθόδων, του εξοπλισμού και της πειραματικής έρευνας , ανάλυσης και αποτελεσμάτων του εργαστηρίου.

Και αποκάλυψε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» πως στις αρχές του 2021 ο φορέας θα παρουσιάσει νέα τεχνολογικά εξελιγμένη σειρά περαμάτων φυσικής και χημείας με ανοικτή φυσικά πρόσβαση στο ευρύ κοινό και στους χρήστες.

 

100 σχολεία της Κεντρική Μακεδονίας

στο Διαδικτυακό Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

 

Παράλληλα “τρέχουν” και άλλες δράσεις στο εκπαιδευτικό κομμάτι. Συγκεκριμένα όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής του Noesis: «Την εποχή αυτή προετοιμάζουμε με τη συνεργασία των σχολικών συμβούλων, των συντονιστών και τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το μεγαλύτερο Διαδικτυακό Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής σε διεθνές επίπεδο.

Αναμένουμε την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και είμαστε έτοιμοι να βγούμε στον αέρα στις 12 Μαΐου.

Εκατό σχολεία από την Κεντρική Μακεδονία θα παρουσιάσουν τις δουλειές του στο διαδίκτυο δεδομένων των συνθηκών και των καταστάσεων που δεν επιτρέπουν φέτος τη ζωντανή διοργάνωση στο ΝΟΗΣΙΣ του θεσμού αυτού.

Είμαστε συγκινημένοι από την ανταπόκριση των μαθητών, των παιδιών μας, των εκπαιδευτικών και της εκπαιδευτικής κοινότητας στην προσπάθεια αυτή.

Πρέπει να τα καταφέρουμε με τη συμμετοχή όλων μας , την αλληλεγγύη και την προσήλωση στην εκπαίδευση στην καινοτομία και τον Πολιτισμό.

Παραμένουμε ενεργοί , σε συνεχή περιέργεια και προετοιμάζουμε το μέλλον μας με την ευχή να είμαστε υγιείς και να ξεπεράσουμε δυσκολίες και κακές πρακτικές του παρελθόντος. Τα μηνύματα είναι αισιόδοξα».

 

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας "Τύπος Θεσσαλονίκης"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί
Ο Απρίλιος θεωρείται ο πιο ζεστός και ξηρός μήνας στην Ταϊλάνδη, αλλά φέτος ο καύσωνας επιδεινώθηκε από το Ελ Νίνιο
Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί