Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Όταν τα Μουσεία βοηθούν στην εκπαίδευση

Ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο εξετάζει τη δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ Μουσείων και Εκπαίδευσης σε ενήλικες και ανήλικους

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Πώς βοηθάνε τα μουσεία στην εκπαίδευση; Ποιος ο ρόλος τους στην προβολή του πολιτιστικού αποθέματος της Θεσσαλονίκης; Πόσο πολύτιμη είναι μια επίσκεψη για τον μαθητή και πόσο για έναν ενήλικα;

Μερικά από τα παραπάνω ερωτήματα θα απασχολήσουν το εκπαιδευτικό σεμινάριο με θέμα: «Μουσείο και Εκπαίδευση» που διοργανώνει διαδικτυακά αύριο 11/12/2020, ώρα 12.00-14.00, το Εργαστήριο Μελέτης του Πολιτισμού, των Συνόρων και του Κοινωνικού Φύλου Culture-Borders-Gender/LAB, του Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (http://cbg-lab.uom.gr) στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού  μαθήματος «Τέχνη, κουλτούρα και πολιτική στην Ανατολική και ΝΑ Ευρώπη».

«Τα μουσεία είναι δυνατόν να λειτουργήσουν ως “κοινωνικός αναμορφωτής” και να συνεισφέρουν στην κοινωνική αναδόμηση σε ατομικό, και κοινωνικό επίπεδο. Σε ατομικό επίπεδο διαπιστώνουμε  την αύξηση της αυτοεκτίμησης, της αυτοπεποίθησης και της δημιουργικότητας. Σε επίπεδο κοινότητας τα μουσεία μπορούν να λειτουργήσουν ως καταλύτες για την κοινωνική αναδιαμόρφωση συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην κατάργηση στερεοτύπων», δήλωσε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» η Αναπληρώτρια  Καθηγήτρια ΒΣΑΣ ΠΑΜΑΚ κυρία Σταυρούλα Μαυρογένη, Διευθύντρια Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης ΙΜΜΑ, που μαζί με την Αν. Γενική Διευθύντρια MOMus & Διευθύντρια MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη κυρία Μαρία Τσαντσάνογλου έχουν αναλάβει την οργάνωση και συντονισμό του σεμιναρίου.

Όπως εξήγησε: «Τα μουσεία είναι εκπαιδευτικά ιδρύματα που παρέχουν αναρίθμητες ευκαιρίες για άτυπη μάθηση και μη τυπική εκπαίδευση ανηλίκων καθώς και ενηλίκων. Βασικό τους προνόμιο αποτελεί ότι είναι ζωντανοί οργανισμοί. Οι συλλογές των μουσείων φέρνουν κοντά τους ανθρώπους μέσω της εμπειρίας, του πολιτισμού, της επιστήμης, της ιστορίας και της τέχνης. Η μουσειακή επίσκεψη οδηγεί τον επισκέπτη σε αναστοχασμό και διερεύνηση σε σχέση με όσα παρακολουθεί σε έναν μουσειακό χώρο, δημιουργεί νέα ερωτήματα, προκαλεί ενδιαφέροντα και νέες αναζητήσεις».

 

Τι άλλαξε η πανδημία;

makedoniko_mouseio.jpg

Τελευταία βλέπουμε αλλαγές τόσο στη φιλοσοφία των μουσείων, όσο και στην θέλησή τους να επαναπροσδιορίσουν τον εκπαιδευτικό τους ρόλο. Η πανδημία φαίνεται πως έπαιξε κι αυτή ρόλο σε αυτή την αλλαγή.

«Η χρήση πολυποίκιλων διαδραστικών μέσων, εικονικών ξεναγήσεων, εφαρμογών πλοήγησης στους χώρους των Μουσείων ανέπτυξαν ένα νέο μοντέλο επίσκεψης σε αυτούς. Μοιάζει η πανδημία να άνοιξε έναν καινούργιο ορίζοντα για την ανάγκη τελειοποίησης αυτών των εναλλακτικών τρόπων επίσκεψης. Η επόμενη μέρα θα πρέπει να μας βρει έτοιμους για να συνεχίσουμε τόσο το εκπαιδευτικό όσο και το κοινωνικό μας ρόλο. Οι νέες τεχνολογίες, στις οποίες όλοι μας λίγο πολύ εκπαιδευτήκαμε στις μέρες της πανδημίας, θα κάνουν τα Μουσεία μας πιο προσιτά, πιο φιλικά και ενδιαφέροντα στους νέους ανθρώπους. Με τον τρόπο αυτό πραγματώνεται η επιθυμία όλων μας τελικά για ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που απευθύνεται σε όλες τις κοινωνικές ομάδες και όχι μόνο σε ειδικούς», ανέφερε η κυρία Μαυρογένη. 

*Το Σεμινάριο είναι ανοιχτό σε μεταπτυχιακούς και προπτυχιακούς φοιτητές και κοινό κατά σειρά προτεραιότητας. Για να συνδεθείτε:  https://zoom.us/my/bsas12.

Προσκεκλημένοι ομιλητές:

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

  • Δρ. Αγγελική Κουκουβού, Αρχαιολόγος, Αναπληρώτρια Προϊσταμένη  Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

«Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: ένα σύγχρονο δημόσιο μουσείο που απαντά στις προκλήσεις του 21ου αιώνα». 

  • Χάρης Τσούγγαρης, Αρχαιολόγος, ΑΜΘ Τμήμα Εκθέσεων Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης.

«Τα μέσα και οι στόχοι των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης στον σύγχρονο κόσμο».

Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού

  • Δρ Αγαθονίκη Τσιλιπάκου, Διευθύντρια Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού.

«Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Ένα Ευρωπαϊκό, Δημόσιο Μουσείο προσβάσιμο σε όλους»

  • Δρ Αναστάσιος Σινάκος, Αρχαιολόγος, Τμήμα Εκθέσεων, Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού.

«Η εκπαίδευση ενηλίκων μέσα από τις δράσεις του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού».

  • Εύα Φουρλίγκα, Αρχαιολόγος - Μουσειολόγος Τμήμα Εκθέσεων, Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού.

 «Μουσεία ανοιχτά στην κοινωνία: η συμβολή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Το παράδειγμα του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού».

Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας - Θράκης

  • Ειρήνη Μπότσιου, Λαογράφος - Μουσειολόγος, Τμήμα Λαογραφίας και Λαϊκής Τέχνης, ΛΕΜΜ-Θ

«Δράσεις εκπαίδευσης ενηλίκων και διά βίου μάθησης στο Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας - Θράκης - Επισκόπηση, Αποτίμηση, Προοπτικές εξέλιξης». 

Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα

  • Φανή Τσατσάια, Ιστορικός Τέχνης, Διευθύντρια Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα.

«Το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα ως χώρος διάδρασης παιδιών και ενηλίκων και ο ρόλος του ως εργαλείο μάθησης ιστορικών γεγονότων».

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

  • Ελένη Μπουντουρέλη, Υπεύθυνη Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων.

«Μουσείο & Οικογένεια: Family time στο Τελλόγλειο».

Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης

  • Ευάγγελος Χεκίμογλου, Δρ οικονομικής ιστορίας, Έφορος Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης.

«Τα σεμινάρια τοπικής ιστορίας του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης».

  • Ηλιάνα Ερρέρα, Αρχαιολόγος, Υπεύθυνη ξεναγήσεων του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης.

«Παρουσίαση μέρους της μόνιμης έκθεσης του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης». 

 MOMus: Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης

  • Μαρία Τσαντσάνογλου, Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια MOMus, Καλλιτεχνική Διευθύντρια MOMus - Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Συλλογή Κωστάκη

«Το MOMus και η συνθήκη της Πανδημίας».

  • Μαρία Κοκορότκσου, Yπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και αν. Διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης:

«Μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα –δια ζώσης και ψηφιακά».

 Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης

  • Δρ. Κυριακή Ουδατζή, Διευθύντρια Ολυμπιακού Μουσείου, Αντιπρόεδρος Ελληνικής Ολυμπιακής Ακαδημίας, PhD, Msc, Αρχιτέκτων Μηχανικός ΑΠΘ / Ανάδειξη Μνημείων Πολιτισμού, KULMA, Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων, Διευθύνουσα Σύμβουλος Δ.Σ. & Διευθύντρια Ολυμπιακού Μουσείου, Αντιπρόεδρος Ελληνικής Ολυμπιακής Ακαδημίας
  • Γεωργία Κουρκουνάκη, Παιδαγωγός - MA Μουσειολόγος ΑΠΘ, Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Ολυμπιακού Μουσείου, Επιστημονικός Συνεργάτης ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης

«Ένα σύγχρονο -  μοναδικό στη χώρα - Μουσείο σε διάδραση με την κοινωνία, με στόχο μέσα από την δια βίου εκπαίδευση, τη διάχυση του Ολυμπισμού και των Ολυμπιακών/Πανανθρώπινων αξιών».

 

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας "Τύπος Θεσσαλονίκης"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί
Ο Απρίλιος θεωρείται ο πιο ζεστός και ξηρός μήνας στην Ταϊλάνδη, αλλά φέτος ο καύσωνας επιδεινώθηκε από το Ελ Νίνιο
Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί