Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Ο Τίμιος Κλέφτης» του Ντοστογιέφσκι διαδικτυακά από το ΚΘΒΕ

Ένα δραματοποιημένο ακρόαμα σε σκηνοθεσία Μαρίας Καραμήτρη

Λ.Β.

 

Από την Παρασκευή 2 Απριλίου μέσα από την ιστοσελίδα(www.ntng.gr)  και τα podcast του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει δωρεάν τον «Τίμιο Κλέφτη» του Φ. Ντοστογιέφσκι, σε δραματοποιημένο ακρόαμα με την Μαρία Καραμήτρη να υπογράφει τη σκηνοθεσία.

Γραμμένο το 1848, το έργο ανήκει στον κύκλο των διηγημάτων του Φιοντόρ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι, με τίτλο «Από τις σημειώσεις του αγνώστου».

Πρόκειται για την εξιστόρηση του Αστάφι Ιβάνιτς, ο οποίος είχε γνωρίσει κάποτε στη ζωή του έναν τίμιο κλέφτη, έναν μάλλον «τίμιο άνθρωπο (που) όμως έκλεψε»!

Με ήρωες που «προεξέχουν» απ’ το περιβάλλον τους, με την τραγικότητα ή με την όποια άλλη ιδιαιτερότητά τους- ακόμα και με την γελοιότητα, οι ήρωες του Ντοστογιέφσκι ή είναι άγιοι που υποφέρουν ή άνθρωποι που κατακτούν την αγιοσύνη μέσω του πόνου.

«Ο Τίμιος κλέφτης» είναι μια συγκινητική ιστορία που θίγει γλαφυρά το ζήτημα του εθισμού και πού μπορεί να φθάσει ο άνθρωπος προκειμένου για την ικανοποίησή του. Ένα θέμα που βασάνισε τον δημιουργό του και αναφέρεται σε πολλά θεατρικά του έργα.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ, Νίκος Κολοβός σημειώνει: «στο έργο, συμπυκνώνεται η οπτική με την οποία ο Ντοστογιέφσκι προσέγγιζε τα πάθη των ανθρώπων, τις αναζητήσεις τους, τις ελπίδες τους. Η αγωνία του να "αγγίξει τον άνθρωπο" και να τον εκφράσει ακόμα και στην πιο βαθιά του πτώση. Η πίστη του στο καλό. Οι στοχασμοί του για τον σκοπό της ζωής. Τα διεισδυτικά και συμπονετικά κοιτάγματά του στους σκοτεινούς λαβυρίνθους της ψυχής».

Από την πλευρά της η Μαρία Καραμήτρη αναφέρει:  «"Υπήρξε κάποια εποχή, όπου έζησαν ανάμεσα μας, μεγάλοι δάσκαλοι του λόγου και λεπτοί γνώστες της ζωής και της ανθρώπινης ψυχής, άνθρωποι που επαναστάτησαν από κάποιο ακατανίκητο πάθος να τελειοποιήσουν το είναι μας. Έγραψαν βιβλία που μέσα σ' αυτά, είναι αποτυπωμένες οι αιώνιες αλήθειες και μια άφθαρτη ομορφιά αναβρύζει από τις σελίδες τους… κι ούτε μια λέξη δε βρίσκεται περιττή στα βιβλία αυτά." Αυτά ο Μαξίμ Γκόργκυ. Στα δικά μας τώρα. Ο Εμ.Ροίδης για τον Ντοστογιέφσκι γράφει: “…Δεινούς μεταξύ των μυθιστοριογράφων ψυχολόγους έχουσι μεν βεβαίως να επιδείξωσι και τα άλλα έθνη, η Αγγλία τον Δίκενς, η Γαλλία των Βαλζάκ και η Αμερική τον Πόου. Ουδέ τούτων όμως, ουδ’ άλλου τινός η σμίλη εβυθίσθη ποτέ εις οίον η του Δοστογιέφσκη βάθος…”. Όταν πρωτοδιάβασα Ντοστογιέφσκι κατάλαβα τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ καλού και σπουδαίου συγγραφέα. Δε θέλω να υπερβάλω αλλά είναι σα να μου άλλαξε τον τρόπο να βλέπω την ανθρώπινη ψυχή. Είναι αυτό που τραγουδάει η Αρετούσα όταν πρωτογνωρίζει τον έρωτα :

"Μὰ ὅλα γιὰ μένα σφάλασι καὶ πᾶσιν ἄνω κάτω,  γιὰ μὲ ξαναγεννήθηκεν ἡ φύση τῶν πραμάτω..". Το πρόβλημα για μας ήταν πώς θα μπορούσαμε όλο αυτό το πρωτόγνωρο τοπίο ψυχής να το ζωγραφίσουμε ηχητικά. Δε μπορούσαμε βλέπεις να καταφύγουμε στις τεχνικές του θεάτρου, διότι έπρεπε να δουλέψουμε χωρίς τα συναρπαστικά μηχανήματα και τους προβολείς που κρύβονται στις κουΐντες. Με τους συναδέλφους μου προσπαθήσαμε να αποδώσουμε τον ρυθμό και το πνεύμα των έργων, δοκιμάζοντας να αιχμαλωτίσουμε την ουσία με όλο τον ενθουσιασμό, την ένταση και τη χαρά μας. Σας το παρουσιάζουμε και ελπίζουμε ότι όπως εμείς, έτσι κι εσείς θα νιώσετε κάτι σπάνιο και συναρπαστικό».

Ταυτότητα παραγωγής:

Μετάφραση κειμένων: Γιώργος Τσακνιάς, Σκηνοθεσία/ Μουσική επιμέλεια:Μαρία Καραμήτρη , Κιθάρα/ Πιάνο:Διονύσης Κωνσταντινίδης, Κλασική κιθάρα: Κική Κριμιτζά, Ηχοληψία: Διονύσης Κωνσταντινίδης, Γραφικά (αφίσα): Σιμώνη Γρηγορούδη.

Διανομή (αλφαβητικά): Γιεμελιάν Ιλίτς Γιεμελιέι.: Χρήστος Διαμαντούδης , Αγκραφιένα: Έφη Δρόσου, Αφηγητής: Γιώργος Κολοβός, Αστάφι Ιβάνιτς: Βασίλης Σπυρόπουλος, Νεαρός κλέφτης/ Αλεξαντρ Φιλημόνοβιτς/ Κοστοπράβοφ: Θάνος Φερετζέλης.

*Οι πρόβες κι η ηχητική καταγραφή του έργου, πραγματοποιήθηκαν κατόπιν ειδικής άδειας της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας, και έλαβαν χώρα με αυστηρή τήρηση από πλευράς συντελεστών όλων των απαραίτητων υγειονομικών μέτρων ασφάλειας αφού προηγουμένως διενεργήθηκαν κι όλα τα απαιτητά covid test.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ