Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Πασχαλινή συναυλία της Κ.Ο.Θ. και του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης

Συνδυάζει Μουσική και Λόγο και θα μεταδοθεί σε αποκλειστική τηλεοπτική μετάδοση από την ΕΡΤ3, το Μ. Σάββατο, στις 22:20

Η φετινή Πασχαλινή συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, συνδυάζει Μουσική και Λόγο στο πνεύμα των ημερών και θα μεταδοθεί σε αποκλειστική τηλεοπτική μετάδοση από την ΕΡΤ3, το Μ. Σάββατο, στις 22:20.

Το πρόγραμμα ξεκινά με το υστερο-ρομαντικής αισθητικής ‘Δειλινό’ του Γεώργιου Αξιώτη, ενός ελάχιστα γνωστού Έλληνα συνθέτη και μουσικολόγου του περασμένου αιώνα.

Η ‘Κασσιανή’ του Δημήτρη Μητρόπουλου γράφτηκε για φωνή και πιάνο πάνω στη νεοελληνική απόδοση του γνωστού Τροπαρίου από τον Κωστή Παλαμά και είναι αφιερωμένη στην Κατίνα Παξινού. Ο Νίκος Σκαλκώτας την ενορχήστρωσε για μεγάλο σχήμα, με το σχετικό χειρόγραφο να ανακαλύπτεται λίγα χρόνια πριν.

Ο δημιουργός του Τρίτου Προγράμματος, Αντίοχος Ευαγγελάτος, υπήρξε μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της Ελληνικής μουσικής. Η ‘Βυζαντινή Μελωδία’ του για ορχήστρα εγχόρδων ενσωματώνει μελωδικά στοιχεία της βυζαντινής μουσικής και περιγράφει την πορεία από τα Πάθη έως την λυτρωτική Ανάσταση.

Ο ιδρυτής της Κ.Ο.Θ. Σόλων Μιχαηλίδης μελέτησε βαθιά τη βυζαντινή μουσική μας παράδοση και συνέθεσε πολλά έργα εμπνευσμένα από αυτήν. Τα δύο ‘Βυζαντινά Σκίτσα’ είναι μικρές εικόνες από τη Σταύρωση του Χριστού και βασίζονται σε πρωτότυπες μελωδίες, τις οποίες ο δημιουργός τους επεξεργάζεται με βυζαντινότροπο χαρακτήρα. Το συμφωνικό ποίημα ‘Κυπριακά Ελευθέρια’ είναι εμπνευσμένο από τον αγώνα του Κυπριακού λαού για ελευθερία. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην εναρκτήρια συναυλία της Κ.Ο.Θ. (1/6/1959) και ολοκληρώνεται με το ‘Χριστός Ανέστη’, συμβολίζοντας την πίστη στην τελική νίκη, που θα έρθει ως καρπός της θυσίας και του αγώνα.

Η ‘Ελεγεία’ του σύγχρονου Έλληνα συνθέτη Χρήστου Σαμαρά είναι ένας θρήνος για τον πρόωρο χαμό ενός επίσης σπουδαίου συναδέλφου του, του Κώστα Νικήτα. Η θλίψη εκφράζεται μέσα από φολκλορικά και βυζαντινά μελωδικά χαρακτηριστικά, ενώ μέσα από το πένθος και τον ανθρώπινο πόνο ανακύπτει η υπερβατική προοπτική της μετά θάνατον ζωής.

Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης

Διεύθυνση ορχήστρας: Ζωή Τσόκανου

Μέτζο σοπράνο: Αγγελική Καθαρίου

Κλαρινέτο: Μίλτος Μουμουλίδης

Συμμετέχει ως αφηγητής ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Κ.Θ.Β.Ε. Νίκος Κολοβός

Επιμέλεια κειμένων: Χρυσόστομος Σταμούλης

Οι μουσικοί της Κ.Ο.Θ. προσφέρουν την αμοιβή από τα συγγενικά τους δικαιώματα αυτής της τηλεοπτικής μετάδοσης υπέρ της ΕΛΕΠΑΠ

Τηλεοπτική μετάδοση από την ΕΡΤ3

Μ. Σάββατο, 1 Μαΐου 2021

ώρα 22:20

‘Μουσική και Λόγος’

Μουσική:

Γεώργιος Αξιώτης (1875-1924): Δειλινό

Επιμέλεια μουσικού υλικού: Εβελίνα Χαρκοφτάκη, Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής

Δημήτρης Μητρόπουλος (1896-1960): Κασσιανή (σε ποίηση Κωστή Παλαμά και ενορχήστρωση Νίκου Σκαλκώτα)

Επιμέλεια μουσικού υλικού: Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής

Αντίοχος Ευαγγελάτος (1902-1981): Βυζαντινή Μελωδία για έγχορδα

Σόλων Μιχαηλίδης (1905-1979): Δύο Βυζαντινά Σκίτσα για έγχορδα

Χρήστος Σαμαράς (1956): Ελεγεία (1989) για σόλο κλαρινέτο, κρουστά και ορχήστρα εγχόρδων

Σόλων Μιχαηλίδης (1905-1979): Χριστός Ανέστη από τα Κυπριακά Ελευθέρια

Λόγος:

Κωστής Παλαμάς: Το Τροπάριο της Κασσιανής [διασκευή του Βυζαντινού Ύμνου]

Ρωμανός Μελωδός: Στο Πάθος του Κυρίου και στο Θρήνο της [μετάφραση: Π.Α. Σινόπουλος]

Κική Δημουλά: Μεγάλη Πέμπτη [από τη συλλογή Ήχος Απομακρύνσεων (2001)]

Νίκος Γκάτσος: Μεγάλη Πέμπτη [από τη συλλογή Μέρες Επιταφίου (2000)]

Νίκος Καζαντζάκης: Αναφορά στον Γκρέκο

Η ΚΟΘ και το Μέγαρο ευχαριστούν τον Ηγούμενο της Ιεράς Βασιλικής Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Βλατάδων Θεσσαλονίκης, Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Αμορίου κ. Νικηφόρο, για την παραχώρηση του χώρου του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου του Ορφανού για γυρίσματα της μετάδοσης.

Καθώς και το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ για την ευγενική προσφορά των ηχοπετασμάτων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ