Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Λόλα Τότσιου: «Η παρουσία της μουσικής είναι καταλυτική»

Η γνωστή πιανίστα μίλησε μαζί μας με αφορμή τα «Meditation alternative I&II»

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Ως ένα σταθμό στη διαδρομή της χαρακτηρίζει η Λόλα Τότσιου τα «Meditation alternative I&II» που κυκλοφόρησαν πρόσφατα. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα για solo piano με αγαπημένες μινιατούρες και μικρά έργα κυρίως του 20ου και 21ου αιώνα, και βρήκε την τελική του μορφή σε δύο albums, που είναι διαθέσιμα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα μουσικής της bandcamp. Κομμάτια «εσωστρεφή», «που δίνουν τον χώρο και στον ερμηνευτή και στον ακροατή να ταξιδέψει με οδηγό τον ήχο, να αναλογιστεί, να συναντήσει κάποια από τα πιο μυστικά του τοπία», μας είπε η ίδια απαντώντας στις ερωτήσεις μας. Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.

 

-Πώς γεννήθηκε η ιδέα για τα «Meditation alternative I&II»;

-Τα meditation alternative I&IΙ είναι ένας σταθμός της διαδρομής μου. Μιας διαδρομής που στον πυρήνα της έχει την αναζήτηση του ήχου και του χώρου πριν και μετά απ'αυτόν. Σ' αυτήν τη διαδρομή συνδέθηκαν επίσης δύο βασικοί άξονες της ζωής μου, αυτός της μουσικής με αυτόν της γιόγκα.

lola_totsiou_apo_randi.png

Φωτογραφία από Νόπη Ράντη

-Πώς επιλέξατε τα κομμάτια που το απαρτίζουν;

-Τα έργα που επέλεξα μπορούσαν να υπηρετήσουν τον τίτλο meditation alternative. Έργα εσωστρεφή, έργα της ψυχής, έργα που δίνουν τον χώρο και στον ερμηνευτή και στον ακροατή να ταξιδέψει με οδηγό τον ήχο, να αναλογιστεί, να συναντήσει κάποια από τα πιο μυστικά του τοπία.

Το πρόγραμμα αποτελείται από μικρά έργα κυρίως του 20ου και 21ου αιώνα, αγαπημένων Ελλήνων και ξένων συνθετών, των Giya Kancheli, G.I. Gurdjieff, Arvo Paert, Erik Satie, Alfred Schnittke, Θεόφιλου Λαμπριανίδη, Θοδωρή Μοιρισκλάβου, Χρήστου Σαμαρά και Κυριάκου Σφέτσα. Τα έργα των Λαμπριανίδη, Σαμαρά και Σφέτσα γράφτηκαν και αφιερώθηκαν σε μένα.

meditation_alternative_ii_1.png

-Το λοκντάουν ήταν μια δύσκολη περίοδος για όλους μας. Πόσο καταλυτική ήταν η παρουσία της μουσικής κατά τον εγκλεισμό; Και πόσο τώρα;

-Η παρουσία της μουσικής και της τέχνης γενικότερα είναι καταλυτική με η χωρίς εγκλεισμό, διότι δημιουργεί έναν μαγικό παράλληλο κόσμο. Συγκινητική στην περίοδο των lockdowns, διεθνώς,  ήταν η πυκνή, αφιλοκερδής προσφορά των καλλιτεχνών μέσω του διαδικτύου. Υπήρξαν τα πάντα, μουσική, θέατρο, χορός, λογοτεχνία, έγινε μια ουσιαστική χειρονομία για να μην κοπεί το νήμα επικοινωνίας.

meditation_alternative_i.png

-Η διάθεση του δίσκου γίνεται μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα. Πόσο βοηθά στην διάδοση της μουσικής η τεχνολογία;

-Σίγουρα βοηθά. Η τεχνολογία μπήκε στην υπηρεσία της μουσικής εδώ και ενάμισυ περίπου αιώνα. Στη δισκοθήκη μου έχω ένα LP όπου ο Johannes Brahms ευχαριστεί τον Thomas Edison, είναι μια από τις σπάνιες πρώτες ηχογραφήσεις! Με τη βοήθεια της τεχνολογίας άλλαξε, για παράδειγμα, ο τρόπος σύνθεσης, έχουμε επίσης πρόσβαση σε πληθώρα μουσικού υλικού. Ωστόσο, το διαδίκτυο δεν μπορεί με τίποτα να υποκαταστήσει την φυσική επικοινωνία ανάμεσα στους καλλιτέχνες και το κοινό.

synedeuxi_totsiou_fwto_filipidis.jpg

Φωτογραφία από Αλέξανδρος Φιλιππίδης

-Σιγά σιγά επιστρέφουμε στις ανοιχτές εκδηλώσεις με κοινό με μέτρα πάντα. Τι προσδοκάτε από την επαφή με το κοινό; Τι σας έλλειψε περισσότερο από τις ζωντανές εμφανίσεις;

-Αυτό που μου έλειψε είναι αυτό που συμβαίνει όταν μια συναυλία κυλά μέσα στο μοναδικό ειδικό της βάρος: το μοίρασμα των αναπνοών με τους ακροατές, το συνταξίδεμα, η κοινή μας συν-κίνηση.

Κεντρική φωτογραφία από Νόπη Ράντη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ