Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Ανοίγει πύλες το Ολύμπιον με 7 αριστουργήματα δωρεάν για το κοινό

Δείτε το πρόγραμμα προβολών

Γ.Π.

Από την Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου έως την Τετάρτη 6 Οκτωβρίου, επτά αριστουργήματα του ελληνικού σινεμά, δωρεάν για το κοινό.

Δέκα μήνες μετά την τελευταία προβολή, το Ολύμπιον ανοίγει ξανά στις 30 Σεπτεμβρίου, με καθημερινές δωρεάν προβολές στις 21:00, όπου το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει 7 διαμάντια του ελληνικού σινεμά. Οι ταινίες που θα προβληθούν την πρώτη βδομάδα επαναλειτουργίας του Ολύμπιον είναι οι εξής: α) η αξέχαστη σατιρική κωμωδία Λούφα και Παραλλαγή του τολμηρού προβοκάτορα Νίκου Περάκη (Πέμπτη 30/9, 21:00), β) η δυστοπική περιπέτεια Πρωινή περίπολος του αιώνιου ρομαντικού Νίκου Νικολαΐδη (Παρασκευή 1/10, 21:00), γ) το λησμονημένο διαμάντι Πρόσωπα λησμονημένα από τον πρωτοπόρο του ελληνικού κινηματογράφου Γιώργο Τζαβέλλα (Σάββατο 2/10, 21:00),  δ) το απολαυστικό μιούζικαλ Κορίτσια για φίλημα από τον μαέστρο του είδους Γιάννη Δαλιανίδη (Κυριακή 3/10), ε) το άγνωστο στο κοινό αντιδικτατορικό φιλμ Δοκιμή του Ζιλ Ντασέν, όπου εμφανίζονται ο Μίκης Θεοδωράκης και η Μελίνα Μερκούρη (Δευτέρα 4/10, 21:00) στ), η αριστουργηματική αποδόμηση της αστικής τάξης Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας από τον αξέχαστο Νίκο Παναγιωτόπουλο (Τρίτη 5/10, 21:00) και ζ) το αντισυμβατικό και ηλεκτρισμένο πορτρέτο της νέας γενιάς Από την άκρη της πόλης, που καθιέρωσε τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη ως έναν από τους κορυφαίους δημιουργούς του σύγχρονου ελληνικού σινεμά (Τετάρτη 6/10, 21:00).

Οι ταινίες που θα προβληθούν εντάσσονται στη δράση «Χώρα σε βλέπω: Ο 20ός αιώνας του ελληνικού σινεμά», ένα πρόγραμμα διάσωσης, ψηφιοποίησης, προβολής και μελέτης ταινιών από την πλούσια κληρονομιά του ελληνικού κινηματογράφου του 20ού αιώνα, στο πλαίσιο της επετείου των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, το οποίο υλοποιείται από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ), υπό την αιγίδα της επιτροπής «Ελλάδα 2021». Η συγκεκριμένη δράση πραγματοποιείται χάρη στη συνδρομή του ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας – Μέγας Χορηγός) και με πολύτιμους αρωγούς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ), το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι δύο από τους σημαντικότερους Έλληνες σκηνοθέτες θα παρευρεθούν στη Θεσσαλονίκη, προκείμενου να προλογίσουν τις ταινίες που ανοίγουν και κλείνουν αυτή την υπέροχη βδομάδα προβολών. Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, θα βρεθεί στο Ολύμπιον την Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου, για την προβολή της ταινίας Λούφα και Παραλλαγή, ενώ ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Γιάνναρης θα μιλήσει στο κοινό για την ταινία του Από την άκρη της πόλης, την Τετάρτη 6 Οκτωβρίου.

Τέλος, προτού αναφερθούμε συνοπτικά στις ταινίες του προγράμματος, να σας ενημερώσουμε ότι οι αίθουσες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης λειτουργούν ως αμιγείς χώροι και η είσοδος θα πραγματοποιείται κατόπιν επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης.

Ακολουθεί αναλυτική περιγραφή των ταινιών που θα προβληθούν στο Ολύμπιον:

 

Λούφα και Παραλλαγή (1984, 96’)

Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου, 21:00

Μέσα από μια συνθήκη καταπίεσης και ανελευθερίας, ο Νίκος Περάκης βουτά στα προσωπικά του βιώματα και στήνει μια σπαρταριστή σάτιρα όπου ο παραλογισμός καλύπτει την απόγνωση σε μια απολαυστικά δομημένη πολιτική φάρσα. Εμπνευσμένο από αληθινά πρόσωπα και γεγονότα της θητείας του σκηνοθέτη, και με αυθεντικότητα ως προς τη γλώσσα και το ύφος του υλικού εκείνης της εποχής, το φιλμ ζωντανεύει το ξεκίνημα της δικτατορίας μέσα από ένα πικρά κωμικό φίλτρο, και μια εντυπωσιακή άσκηση ισορροπίας τόνου και περιεχομένου. Παιγμένη από ένα χαρισματικό καστ, η κωμωδία του Περάκη σήμερα, δεν χάνει τίποτα από την αιχμή της, την ίδια στιγμή που παραμένει τέλειο δείγμα διασκεδαστικού σινεμά. Απόδειξη, εξάλλου, πως παρά τις μέτριες κριτικές, η ταινία αποτέλεσε την μεγαλύτερη κινηματογραφική επιτυχία των δεκαετιών 1980-90 και το 2016 η ψηφοφορία των αναγνωστών του περιοδικού ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ της απένειμε τον τίτλο «Καλύτερη Ελληνική Ταινία 1976-2016».

Πρωινή περίπολος (1987, 108’)

Παρασκευή 1 Οκτωβρίου, 21:00

Συμπληρώνοντας το μετα-αποκαλυπτικό όραμα του Νίκου Νικολαΐδη για έναν πιθανό κόσμο του αύριο, η Πρωινή Περίπολος μάς ταξιδεύει σε μια ερειπωμένη Αθήνα όπου τα πάντα μοιάζουν στοιχειωμένα και οι άνθρωποι είναι σαν ηχώ πολιτισμών και σχέσεων ενός κάποιου παρελθόντος. Μέσα από τη χρήση λογοτεχνικών αποσπασμάτων (το συλλογικό μας πολιτιστικό παρελθόν) και κινούμενο σε ένα αποστομωτικά σκληρής ποίησης περιβάλλον, το φιλμ ζωντανεύει έναν εφιάλτη του χτες, του αύριο, του τώρα. Η φωτογραφία του Ντίνου Κατσουρίδη, η καλλιτεχνική διεύθυνση της Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου, η μουσική του Γιώργου Χατζηνάσιου, συνθέτουν τις χροιές στο σκοτάδι του κινηματογραφικού σύμπαντος του Νίκου Νικολαΐδη. Σε μια θαυματουργή ταινία φτιαγμένη με λιγοστά μέσα στην Ελλάδα των 80s, αλλά της οποίας η επίδραση παραμένει ανυπολόγιστη.

Πρόσωπα λησμονημένα (1946, 86’)

Σάββατο 2 Οκτωβρίου, 21:00

Δυο χρόνια μετά τα σημαδιακά Χειροκροτήματα που αποτέλεσαν το ντεμπούτο του, ο σκηνοθέτης-ορόσημο του ελληνικού σινεμά Γιώργος Τζαβέλλας επιστρέφει διχάζοντας με τα Πρόσωπα Λησμονημένα, την πρώτη του συνεργασία με τη Φοίνος Φιλμς. Με την ταινία για πολύ καιρό χαμένη και με τον ίδιο τον δημιουργό να την έχει αποκηρύξει κατά την κυκλοφορία (όταν και συνάντησε εμπορική αποτυχία), οι δεκαετίες που μεσολάβησαν την έχουν βοηθήσει να πάρει τη θέση της ως σημαντικό εκπρόσωπο του μεταπολεμικού σινεμά. Πολλά πρόσωπα της εποχής περνούν από την οθόνη (ο Λάμπρος Κωνσταντάρας είναι νέος εδώ), καθώς ο Τζαβέλλας μάς βυθίζει στον κόσμο ενός αγνού μελοδράματος γεμάτο αμαρτωλούς γκάνγκστερ και ξεπεσμένους αριστοκράτες. Με φόντο την αθηναϊκή εικονογραφία και με ήρωες στο έλεος της ηθικής και της μοίρας, ο σκηνοθέτης εμπνέεται από τη λαϊκή λογοτεχνία των επιφυλλίδων και κερδίζει την κριτική της εποχής που χαρακτηρίζει το έργο εφάμιλλο των σημαντικότερων σύγχρονών του παραγωγών σε διεθνές επίπεδο, και μάλιστα σε μια περίοδο που το ελληνικό σινεμά είναι ακόμα αποδεκατισμένο.

Κορίτσια για φίλημα (1965, 104’)

Κυριακή 3 Οκτωβρίου, 21:00

Όταν μιλάμε για εμπορικό ελληνικό μιούζικαλ, λίγες ταινίες μπορούν να σταθούν δίπλα στην κλασική επιτυχία του Γιάννη Δαλιανίδη, με το απόλυτο all-star cast της εποχής. Πάνω σε μια κλασική δομή παρεξηγήσεων και πλαστοπροσωπίας, στήνεται ένα ξέφρενο θέαμα όπου χαρακτήρες και καταστάσεις μπλέκονται απολαυστικά εν μέσω μουσικής και κλασικών χορογραφιών, σε μια συνταγή τόσο ιδανικά εκτελεσμένη που δικαιολογημένα αποκτά μια σταθερή θέση στις επαναλήψεις και τις προτιμήσεις των θεατών διαμέσου των δεκαετιών της ελληνικής τηλεόρασης. Ιστορικής σημασίας, μιας και για πρώτη φορά έγχρωμη ελληνική ταινία γυρίζεται σε φορμά σινεμασκόπ, το φιλμ του Δαλιανίδη γίνεται εμπορικό φαινόμενο και στην εποχή της, κερδίζοντας τη μάχη των ταμείων ανάμεσα στις 93 ελληνικές ταινίες εκείνης της χρονιάς.

Δοκιμή (1974, 88’)

Δευτέρα 4 Οκτωβρίου, 21:00

Καθώς η αντίσταση κατά της Χούντας κορυφωνόταν, ο Ζιλ Ντασέν μαζί με τη Μελίνα Μερκούρη σε εξορία από την Ελλάδα συνέχιζαν την επί σειρά ετών αντιδικτατορική τους εκστρατεία σε Ευρώπη και Αμερική. Το 1974, ο Ντασέν δημιούργησε αυτό το θαρραλέα αταξινόμητο φιλμικό δοκίμιο πάνω στις λαϊκές εξεγέρσεις, παρουσιάζοντας τις πρόβες και τα γυρίσματα μιας ταινίας που είχε ως θέμα τα γεγονότα του Πολυτεχνείου το 1973 καθώς και τα βασανιστήρια των αντιχουντικών. Ο Ντασέν συνδυάζει ντοκουμέντο, αναπαράσταση, μπρεχτικές δομές, πρόζα, μουσική και τις δικές του σκέψεις και εμπειρίες, δημιουργώντας ένα φιλμ γεμάτο ενέργεια, πόνο αλλά και ελπίδα. Ο Θεοδωράκης και ο Μαρκόπουλος εκτελούν ζωντανά τα τραγούδια τους, η Μελίνα Μερκούρη τραγουδάει το Με το Λύχνο του Άστρου από το Άξιον Εστί, ενώ προσωπικότητες διαβάζουν ποιήματα, γράμματα φυλακισμένων και άλλα ντοκουμέντα της εποχής, καθώς παρεμβάλλονται κινηματογραφημένα επίκαιρα και μαρτυρίες. Η Δοκιμή ολοκληρώθηκε με την πτώση της Χούντας και δεν κυκλοφόρησε ποτέ εμπορικά, παραμένοντας στη θέασή της ένα καλλιτεχνικό και πολιτικό αίνιγμα.

Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας (1978, 117’)

Τρίτη 5 Οκτωβρίου, 21:00

Ένας εύπορος μεγαλοαστός κι οι τρεις γιοι του βρίσκονται σε μια επιβλητική εξοχική έπαυλη όπου αρχίζουν να υποκύπτουν στη νωθρότητα, απαλλαγμένοι από την ανάγκη της οποιασδήποτε εργασίας. Η ακινησία γίνεται μεταδοτική και απλώνεται στον κόσμο τους σε σημείο ώστε πλέον να μοιάζουν με ζωντανούς νεκρούς. Σε αυτόν τον κόσμο νοητικά γερασμένων, οκνηρών αρσενικών, μόνο η γυναίκα υπηρέτρια είναι που εκπροσωπεί μια θετική ενέργεια κίνησης, θέλησης. Ο Παναγιωτόπουλος, σε μια πρώιμη δουλειά του που ανθίζει στο πέρασμα του χρόνου, ολοκληρώνει μια σκοτεινή σάτιρα που κοιτά με οίκτο την αστική τάξη της εποχής εντοπίζοντας εκεί οκνηρία και παρακμή. Απόγονος ενός Μπουνιουέλ και προπομπός ενός ελληνικού σινεμά που έπεται, το φιλμ είναι αλληγορικό δίχως ποτέ να παγιδεύεται στον χρόνο (του), διατηρώντας τη σουρεαλιστική δύναμή του όσο και την ανάλαφρη διάστασή του, που το έχει μετατρέψει σε διαχρονικό classic αγαπημένο.

Από την άκρη της πόλης (1998, 90’)

Τετάρτη 6 Οκτωβρίου, 21:00

Ένα ηλεκτρισμένο πορτρέτο μιας περιπετειώδους εφηβείας αποκλεισμένης στο περιθώριο, για μια παρέα νέων που αποτολμούν την κατάκτηση της μεγάλης πόλης που απλώνεται μπροστά τους. Μια κατάκτηση που δεν θα είναι παρά το επόμενο απλώς βήμα προς την εκπλήρωση ενός ονείρου που μοιάζει πάντα φευγαλέο. Οι τρεις τους ξεκινούν με ορμή από την άκρη της πόλης, όμως η σύγκρουση είναι πάντα σαρωτική. Η ταινία που θεμελίωσε τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη ως ένα νέο μεγάλο δημιουργό για το ελληνικό σινεμά λίγο πριν την αυγή του 21ου αιώνα και τον Δεκαπενταύγουστο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας στους πέντε ανθρώπους σε όλον τον κόσμο έχει υποστεί βία στον εργασιακό χώρο
Πάνω από ένας στους πέντε εργαζόμενους (743 εκατομμύρια άνθρωποι) έχουν υποστεί τουλάχιστον μία φορά κάποιου είδους βία ή παρενόχληση στην εργασία...
Ένας στους πέντε ανθρώπους σε όλον τον κόσμο έχει υποστεί βία στον εργασιακό χώρο