Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Οι αδερφοί Καλογεράκη συνδέουν την ποίηση του Ρεμπώ με τα ρεμπέτικα

Τα Ρεμπώτικά τους θα ανεβούν και στην πόλη μας στο Θέατρο Αυλαία

Συνέντευξη στην Λεμονιά  Βασβάνη

 

Τη δημιουργική συνύπαρξη του ρεμπέτικου κόσμου του Ρεμπώ με τον ποιητικό κόσμο του ρεμπέτικου προτείνουν ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης στα Ρεμπώτικα, μια συναυλία που θα παρουσιάσουν στο θέατρο Αυλαία (Τσιμισκή 136, Θεσσαλονίκη) την Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021 στις 20:00. Καλεσμένος θα είναι ο Φοίβος Δεληβοριάς.

«Ο Ρεμπώ έγραψε παραληρήματα και επιστολές γεμάτες ένταση και ο ρεμπέτης έγραψε συνέθεσε και τραγούδησε σχέσεις καταραμένες, ζωές που πεθαίνουν για τον έρωτα, ανθρώπους ελεύθερους που ταξίδεψαν για χρόναι», σημείωσε ο Μιχάλης Καλογεράκης απαντώντας στις ερωτήσεις του TyposThes.

 Το «πάντρεμα» των δύο αυτών κόσμων ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2016 όταν τα αδέρφια Καλογεράκη άρχισαν τη μελέτη της αλληλογραφίας του Ρεμπώ με τον Βερλαίν, όπου μέσα από τις επιστολές αυτές ξεδιπλωνόταν η πορεία της ερωτικής τους σχέσης.  Στην παράσταση, που βασίζεται στον ομώνυμο δίσκο ο οποίος κυκλοφορεί από την Μικρή Άρκτο, ο Παντελής και ο Μιχάλης Καλογεράκης απαγγέλουν και ερμηνεύουν άλλοτε ρεμπέτικα τραγούδια, κι άλλοτε τις επιστολές των δυο ποιητών. Μεταξύ άλλων ζωντανεύουν στη σκηνή κομμάτια όπως τα Λόγια ανταλλάξαμε βαριά (Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, μουσική: Τώνης Μαρούδας), Η Καταιγίδα (Στίχοι, μουσική: Τόλης Χάρμας), Ο Αντώνης ο Βαρκάρης (Στίχοι: Οικονόμου Πιπίτσα, μουσική: Περιστέρης Σπύρος) και Θα φύγω, θα με χάσεις (Στίχοι, μουσική: Γιώργος Μητσάκης).

rempotika_cd_kalogerakis.jpg

-Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την μελέτη της αλληλογραφίας του Ρεμπώ με τον Βερλαίν; Τι προκύπτει από αυτήν;

Π: Πρώτη μου λαχτάρα, στην μετεφηβεία μου, ήταν η ποίηση του Ρεμπώ, που την διάβαζα και την έλεγα και προσπαθούσα να την αφομοιώσω, να γίνω ποιητής σαν τον Ρεμπώ. Αργότερα πολύ αργότερα ανακάλυψα την αλληλογραφία αυτών των δύο ποιητών. Η απόφαση να ασχοληθούμε μαζί της ήρθε από μόνη της, καθώς εκείνο που προέκυψε, μελετώντας την αλληλογραφία αλλά και την ίδια την ζωή που μοιράστηκαν οι ποιητές Ρεμπώ και Βερλαίν αποκαλύπτει τον χωματόδρομο του έρωτα, τη βαθιά επιθυμία “απορρύθμισης όλων των αισθήσεων”, μια σχέση ισότιμη και εξουσιαστική, ένα καλοκουρδισμένο “bdsm” παιχνίδι αλλά και στην τελική ένα ολοφώτιστο, μοναδικό και συγχρόνως απόλυτα ανθρώπινο fairwell!
Μ. Προκύπτουν διάφορα θέματα προς συζήτηση. Διαφορετικά μεταξύ τους και αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το πάθος για παράδειγμα των δυο που έζησαν πριν 150 χρόνια θεωρώ πως έχει μια επαναστατική ένταση και ελευθερία που βασίζεται στον χρόνο, στη προσμονή, στο απενοχοποιημένο συναίσθημα. Επίσης προκύπτει από τα Ρεμπώτικα μια σύνδεση του Ρεμπέτικου και του Ρεμπώ που μας αντιπροσωπεύει απόλυτα και ξεκλειδώνει και το τι ακριβώς θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε μέσα από τη δουλεία μας με την ποίηση.

-Πώς συνυπάρχουν ο ρεμπέτικος κόσμος του Ρεμπώ με τον ποιητικό κόσμο του ρεμπέτικου;

Π: Εάν τα Ρεμπώτικα κατάφεραν να είναι μια κατασκευή, συνυπάρχουν, ο ρεμπέτικος κόσμος του Ρεμπώ με τον ποιητικό κόσμο του ρεμπέτικου, όπως όλες οι κατασκευές.
Μ. Νομίζω συνυπάρχουν τέλεια. Ο Ρεμπώ έγραψε παραληρήματα και επιστολές γεμάτες ένταση και ο ρεμπέτης έγραψε συνέθεσε και τραγούδησε σχέσεις καταραμένες, ζωές που πεθαίνουν για τον έρωτα, ανθρώπους ελεύθερους που ταξίδεψαν για χρόνια.
Η πιο σωστή απάντηση βέβαια είναι να αποκτήσετε τον δίσκο που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μικρή Αρκτος και να το διαπιστώσετε.
 

-Στα Ρεμπώτικα στην ερμηνεία συμμετέχει και ο Φοίβος Δεληβοριάς. Πώς ήταν η συνεργασία μαζί του;

Π: Ο Φοίβος θα συμμετέχει στην παράσταση που θα δώσουμε στις 14 του μήνα, όχι ως Ρεμπώτης αλλά ως ο αγαπημένος μας τεχνίτης! Γιατί αν μιλάμε στα ρεμπώτικα για μια κατασκευή, τότε ο Φοίβου, είναι από τους καλύτερους επιπλοποιούς της χώρας! 
Μ. Άκουσα πρώτη φορά τραγούδια του Φοίβου το 2003 όταν ήμουν 11 χρονών. Μόλις είχε βγει ο δίσκος “Καθρέφτης” και μου τον είχε κάνει δώρο η ξαδέλφη μου η Νίκη. Δεν έχω καταφέρει ακόμα να του εξηγήσω πόσο σημαντικός υπήρξε για την ενεργοποίηση μου.

kalogerakis_2.jpg

-Ποια η δομή της παράστασης;
Μ. Στην παράσταση θα παρουσιάσουμε τα Ρεμπώτικα μαζί με την Νεφέλη Φασούλη. Με την Νεφέλη είμαστε πολύ κοντά από τους καλλιτέχνες της γενιάς μας και πιστεύω πως η ερμηνεία της και κυρίως ο τρόπος που δουλεύει είναι ο πιο άρτιος, αποτελεσματικός και επαγγελματικός που έχω συναντήσει.

Π: Θα σας παίξουμε τα Ρεμπώτικα, να πιάσουμε σύνδεση με το υπερπέραν και μετά θα σας τραγουδήσουμε αγαπημένα μας τραγούδια, ποιήματα στα οποία έχει βάλει μουσική ο μπρος μου, για να γλεντήσουμε!

-Το ρεμπέτικο έχει συνδεθεί με τον πόνο, τον χαμό, τον χωρισμό. Τι σημαίνει για εσάς αυτή η μουσική; Πόσο έχει επηρεάσει τη μουσική σας;

Π: Τον πόνο και τον χαμό τον βρίσκω παντού, όχι μόνο στο Ρεμπέτικο. Το ρεμπέτικο είναι για εμένα το παραδοσιακό τραγούδι που βρήκα αφήνοντας πίσω μου την Κρήτη.
Μ. Προσωπικά όταν πονάω ή όταν χωρίζω, αν είναι να τραγουδήσω κάτι μόνο με τα ρεμπέτικα και τα λαϊκά τραγούδια ηρεμώ.

Ταυτότητα Παράστασης

Τίτλος: Ρεμπώτικα

Ερμηνεία: Μιχάλης & Παντελής Καλογεράκης,  Φοίβος Δεληβοριάς.

Μουσικοί:  Μιχάλης Καλογεράκης, κιθάρα

                  Αλέξης Στενάκης, κλαρινέτο

                  Στράτος Γκρίντζαλης, μπουζούκι, μαντολίνο.

Παραγωγή Μικρή Άρκτος, www.mikri-arktos.gr, Οργάνωση Παραγωγής: Γερολυμάτου Βιβή, Επικοινωνία: Μαρία Τσολάκη.

Τιμή Εισιτηρίων: 15€. Προπώληση: Ticketservices | Public (φυσικά καταστήματα) . Ταμείο Θεάτρου 231 023 0013.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έρχεται ψηφιακό πορτοφόλι: Τέλος τα χαρτιά στο ΙΧ – Δίπλωμα, ΚΤΕΟ, όλα στο κινητό
Τι προβλέπεται στις ρυθμίσεις για ταυτότητα και δίπλωμα οδήγησης – Οι δυο νέες ψηφιακές υπηρεσίες που θα διευκολύνουν τους πολίτες
Έρχεται ψηφιακό πορτοφόλι: Τέλος τα χαρτιά στο ΙΧ – Δίπλωμα, ΚΤΕΟ, όλα στο κινητό