Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Το μεγαλύτερο καλό του #metoo είναι ότι ο άνθρωπος δεν θα φοβηθεί να καταγγείλει»

Ο Αλέξανδρος Νικόλαος Μπαλαμώτης μίλησε στο TyposThes για την παράστασης της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου «F*ckStrindberg» που ανεβαίνει στο ΚΘΒΕ

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Τη δική του ματιά πάνω στο έργο «Οι Δανειστές» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ δίνει ο Αλέξανδρος Νικόλαος Μπαλαμώτης μέσα από την σκηνοθεσία της παράστασης της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου «F*ckStrindberg» που θα δούμε από την Πέμπτη 19 έως την Κυριακή 22 Μαΐου και στη Θεσσαλονίκη στο Θέατρο της Μονής Λαζαριστών.

Η συγκεκριμένη δουλειά αποτελεί το πρώτο δείγμα του Κρατικού Θεάτρου «+PLUS», μιας πρωτοβουλίας στο πλαίσιο της έναρξης συνεργασίας με διαφορετικούς Καλλιτεχνικούς φορείς και Οργανισμούς.

Το ΚΘΒΕ την εγκαινιάζει με το Θεσσαλικό Θέατρο, το πρώτο Περιφερειακό θέατρο της χώρας.

Η υπόθεση του έργου (σημ. «Οι Δανειστές» γράφτηκαν το 1888) αναφέρεται σε ένα ερωτικό τρίγωνο μεταξύ μιας γυναίκας και δύο αντρών, όπου οι τρεις χαρακτήρες αναλώνονται σε έναν αγώνα επικράτησης και εξόντωσης. Στην παράσταση που θα δούμε επί σκηνής, τους ανδρικούς αλλά και τον γυναικείο χαρακτήρα (Θέκλα)ερμηνεύουν δύο άνδρες. Όπως μάς ανέφερε ο κ. Μπαλαμώτης: «Ο λόγος είναι πως από γραφής η Θέκλα είναι μια προβολή του εκάστοτε ανδρικού ρόλου. Είναι ένα σκίτσο με βάση το τι αυτοί πιστεύουν πως είναι η γυναικά. Ο ρόλος δεν είναι ένας ολοκληρωμένος γυναικείος ρόλος. Λειτουργεί περισσότερο σαν αποθετήριο μίσους και κακοποίησης πάρα ως μια ολοκληρωμένη ανθρώπινη ύπαρξη. Αυτό γίνεται πολύ καθαρό όταν τον συγκρίνουμε με τους δύο ανδρικούς, που έχουν μεγάλη έκταση, βάθος και λεπτομερή συναισθηματική αλήθεια».

alexandros_mpalamotis.jpg

Ο ίδιος πρόσθεσε πως το συγκεκριμένο έργο του Στρίντμπεργκ «είναι ιδανικό όχημα για μια σκηνική εξερεύνηση των έμφυλων στερεοτύπων και του μισογυνισμού που δυναστεύουν τις ζωές μας». Διάβασε για πρώτη φορά το κείμενο πριν 20 χρόνια, όταν ήταν προπτυχιακός φοιτητής Θεατρολογίας, και το έπιασε ξανά πριν από 4 χρόνια με σκοπό το ανέβασμά του.

Ο κ. Μπαλαμώτης σχολίασε πως «Το κείμενο είναι ένα ντελίριο μισογυνισμού». Και εξήγησε: «Με βάση το συγγραφέα η “ανεξάρτητη” και “ανυπάκουη” γυναίκα είναι η πηγή όλων το κακών σε ένα γάμο και κατ’ επέκταση στην κοινωνία. Ο συγγραφέας είναι απόλυτα σίγουρος για την κατωτερότητα του γυναικείου φύλου, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που έγραψε και ένα άρθρο σε Γαλλική εφημερίδα της εποχής με τίτλο: Η Κατωτερότητα του Γυναικείου Φύλου και οι Λόγοι Αυτής.

Η δική μου θέση είναι δοσμένη μέσα από την σκηνοθεσία της παράστασης. Είμαι σαφώς απέναντι σε κάθε είδους κακοποιητικού λόγου και αυτό προσπάθησα να φωτίσω σκηνοθετικά. Για αυτό το λόγο και κρατήσαμε το κείμενο των Δανειστών ατόφιο. Για να έχει την δυνατότητα ο θεατής να ακούσει και να κρίνει ο ίδιος τον λόγο του Στρίντμπεργκ αλλά και να παρακολουθήσει την θέση μας πάνω σε αυτόν».

«Το μεγαλύτερο καλό του #metoo

είναι ότι ο άνθρωπος δεν θα φοβηθεί να καταγγείλει»

strindberg2.jpg

Απαντώντας σε ερώτησή μας για το κίνημα #metoo που έφερε στο φως περιστατικά που σε προηγούμενες εποχές θα κρύβονταν ή θα αγνοούσαμε, σχολίασε πως πρόκειται για κάτι το πολύ σπουδαίο. «Αρχίσαμε να ρίχνουμε φως σε αυτό το ζήτημα και να παίρνουμε ισχυρή θέση», σημείωσε και πρόσθεσε ότι: «Πρέπει ως κοινωνία να υψώνουμε τη φωνή μας και να εναντιωνόμαστε. Συγκυριακά δεν είναι τυχαίο πως ξεκίνησε μέσα στην πανδημία. Φτάσαμε στο αμήν. Το μεγαλύτερο καλό που έκανε το κίνημα είναι ότι ο άνθρωπος δε θα φοβηθεί να καταγγείλει. Βέβαια όταν φτάσει (αν προλάβει) μέχρι εκεί, το κακό έχει γίνει. Το ζήτημα είναι η πρόληψη και η διασφάλιση της ανθρώπινης ζωής και αξιοπρέπειας. Το πρόβλημα είναι πολύ βαθιά ριζωμένο και χρειάζεται ουσιαστική δουλειά για πολλά πολλά χρόνια ακόμα».

strindberg4.jpg

Κληθείς να σχολιάσει το πώς επιλέχθηκε ο τίτλος της παράστασης είπε πως το «F*ck Strindberg ή οι Δανειστές του Α. Στρίντμπεργκ επιλέχθηκε για δύο λόγους. Η παράσταση χρησιμοποιεί, από τη μία, το κανονικό κείμενο των Δανειστών χωρίς διασκευή. Από την άλλη όμως η σκηνοθεσία έχει μια πολύ ισχυρή θέση πάνω στο έργο, οπότε δε θα μπορούσε να κρατηθεί ο αρχικός τίτλος. Το F*ck Strindberg μπήκε για να γίνει ακόμα πιο καθαρή η θέση της παράστασης, ότι στον κακοποιητή λέμε «άντε γεια». Δεν μπαίνουμε σε διάλογο. Λέμε f*ck you, γυρίζουμε την πλάτη και πηγαίνουμε προς το φως».

 

Κυριακή Σπανού: «Θεσμοί εξωστρέφειας διαχέουν το καλλιτεχνικό έργο»

spanou.jpg

Ζητήσαμε από την Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Θεσσαλικού Θεάτρου κυρία Κυριακή Σπανού να μας μιλήσει για την σημασία της συνεργασίας που εγκαινιάζεται με το ΚΘΒΕ. Η ίδια ανέφερε ότι: «η συνεργασία δύο επιχορηγούμενων φορέων, δεν είναι απλά μια παράθεση καλλιτεχνικών έργων αλλά δημιουργεί κάτι επιπρόσθετο που σχετίζεται με τον πυρήνα της τέχνης μας, δηλαδή ένα χώρο διαρκούς καλλιτεχνικού διαλόγου. Και αυτός ο χώρος προϋποθέτει μια αμοιβαιότητα από μεριάς Θεσσαλικού. Είναι πολύ σημαντικό που ο νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής ο Κος Αστέριος Πελτέκης εγκαινιάζει αμέσως θεσμούς εξωστρέφειας και συνεργασίας που έχουν σκοπό να δημιουργήσουν μονιμότερες σχέσεις που διαχέουν το καλλιτεχνικό έργο και δημιουργούν ωσμώσεις. Οι παραστάσεις, ιδιαίτερα των επιχορηγούμενων οργανισμών, είναι εδώ για να διατυπώνουν ξανά και ξανά την έννοια της συνεργασίας και να την πλουτίζουν. Για το Θεσσαλικό και τη Λάρισα που είναι μια ανάσα δρόμος από τη Θεσσαλονίκη είναι υπέροχο να υπάρχει μια μονιμότερη σχέση ανταλλαγών παραστάσεων, εμπειριών και τεχνογνωσίας με το ΚΘΒΕ». 

«Πέρσες» και συνάντηση Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος

Όσο για τα επόμενα σχέδια του Θεσσαλικού Θεάτρου; Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η κυρία Σπανού: «Πραγματοποιεί (σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας), μέσα στον Ιούνιο τη συνάντηση του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος, στο οποίο συμμετέχει και έχουμε τη μεγάλη χαρά να υποδεχθούμε  φοιτητές (προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς -ηθοποιούς και σκηνοθέτες) από το Drama Department του Royal Holloway, του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (ίσως το καλύτερο Τμήμα Θεατρικών σπουδών στη Βρετανία). Σε αυτή την καλλιτεχνική διαμονή (residency) θα διδάξει βασικά ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος, θα παραδώσει ένα σεμινάριο -διάλεξη η Λυδία Κονιόρδου, καθώς και ο Κώστας Βόμβολος, εγώ και ο Αλέξανδρος Νικόλαος Μπαλαμώτης που είναι ειδικός Συνεργάτης του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος για το Θεσσαλικό και οι τέσσερις εξέχοντες Καθηγητές του Drama Dept. που συνοδεύουν τους φοιτητές. Με αφορμή τις Βάκχες  θα διερευνήσουμε την έννοια του τραύματος σε σχέση με την κλιματική αλλαγή. Αυτή η Καλλιτεχνική Διαμονή θα ολοκληρωθεί με την παρουσίαση της εργασίας όλων των συμμετεχόντων στο Β΄Αρχαίο θέατρο της Λάρισας. Και μέσα στο πλαίσιο του Δικτύου θα γίνει η πρεμιέρα των Περσών του Αισχύλου στο Β΄Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου. 

Για το καλοκαίρι το Θεσσαλικό ετοιμάζει μια ιδιαίτερη εκδοχή του Βόυτσεκ του Γκέοργκ Μπύχνερ, μια εκδοχή μουσική με τα τραγούδια του Tom Waits (σε μεταγραφή Κώστα Βόμβολου) που έγραψε για το Βόυτσεκ του Μπομπ Ουίλσον σε σκηνοθεσία Θανάση Χαλκιά. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στη Λάρισα στις 5 Ιουλίου στην Αυλή του Μύλου και θα περιοδεύσει στη Θεσσαλία, Θεσσαλονίκη ( Συκιές 28 Ιουλίου), Καβάλα, Αθήνα (12 Σεπτεμβρίου Παπάγου - 13 Σεπτεμβρίου Πεύκη - 14 Σεπτεμβρίου Πετρούπολη).  Θα συνεχίσουμε το πρόγραμμα το Θεσσαλικό Θέατρο στους Αρχαιολογικούς χώρους της Θεσσαλίας.

Τώρα το πρώτο ραντεβού είναι στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών με το ρηξικέλευθο F*ck Strindberg η αλλιώς οι Δανειστές στις 19-22 Μαΐου.  Και καλή επιτυχία στην πρωτοβουλία PLUS».


strindberg3.jpg

*Κατάλληλο για άνω των 17 ετών

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Μετάφραση: ElioPearlman, Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Νικόλαος Μπαλαμώτης, Σκηνογραφία – Κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας, Πρωτότυπη μουσική και ηχητικός σχεδιασμός: Ευριπίδης Μπέκος

Βοηθός Σκηνοθέτη: Τζένη Μαράβα, Διεύθυνση Παραγωγής: Νίκος Γεωργάκης, Φωτισμοί: Μάκης Παπατριανταφύλλου – Ανδρονίκη Τσαγκαράκου, Ήχος – Φώτα – Live εικόνα: Μάκης Παπατριανταφύλλου – Γιώργος Γκόλαντας, Κατασκευή κοστουμιών: Νικολέτα Καΐση, Κατασκευή Σκηνικού: Χρήστος Καράκης – Νίκος Ανδριανόπουλος , Φωτογραφίες: Γιάννης Χατζηαντωνίου, Τρέιλερ: Δημήτρης ΒάλλαςLifeofFilmproduction, Επεξεργασία live εικόνας: Βαγγέλης Αντωνόπουλος, Αφίσα – Πρόγραμμα: Μουτζούρα.
Παίζουν με αλφαβητική σειρά:

Γιώργης Βασιλόπουλος – Γκούσταβ, Θέκλα

Αντώνης Κυριακάκης – Άντολφ, Θέκλα.

Παραστάσεις

Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών(Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη)

Πέμπτη 19, Παρασκευή 20, Σάββατο 21, Κυριακή 22 Μαΐου

Πέμπτη έως Κυριακή, στις 21.00

Διάρκεια παραστασης: 80΄ λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων:

Γενική είσοδος: 12 €, προπώληση: 10 €, Φοιτητικό-Ομαδικό- άνω των 65: 8 €,  Άνεργοι: 5 €

ΑΜΕΑ: Δωρεάν με έκδοση εισιτηρίου από τα ταμεία έως και 2 ώρες πριν από την παράσταση, με την επίδειξη σχετικής κάρτας.

Προπώληση εισιτήριων

VIVA.gr | ΤΗΛ. 11876

Πληροφορίες και προπώληση εισιτηρίων στοτηλ. 2315 200 200 και στα ταμεία του ΚΘΒΕ

  • Πλατεία Αριστοτέλους: Τρίτη - Σάββατο, 11:00 - 19:00
  • Βασιλικό Θέατρο (30ής Οκτωβρίου, Θεσσαλονίκη): Δευτέρα - Κυριακή, 8:30 - 21:30  
  • Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθ. Αμύνης 2, Θεσσαλονίκη): Τετάρτη - Κυριακή, 14:00 - 21:30
  • Θέατρο Μονής Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25, Σταυρούπολη): Τετάρτη - Κυριακή, 14:00 - 21:30

*Οι σκηνές του ΚΘΒΕ λειτουργούν σύμφωνα με τις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Unesco: Αθήνα και Λονδίνο ξεκινούν συζητήσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα

Τουρισμός για Όλους: Επίδομα 150 ευρώ για διακοπές – Κατάθεση σε ψηφιακή κάρτα

Θεσσαλονίκη: Δωρεάν κάρτες μετακίνησης με τον ΟΑΣΘ σε Ουκρανούς πρόσφυγες (VIDEO)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αεροπλάνο της British πέρασε ξυστά από drone – Πετούσε από Αθήνα προς Λονδίνο
H απόσταση μεταξύ τους έφτασε στο 1,5 μέτρο - Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος πετούσε σε ύψος 24 φορές μεγαλύτερο από το μέγιστο νόμιμο ύψος για τις...
Αεροπλάνο της British πέρασε ξυστά από drone – Πετούσε από Αθήνα προς Λονδίνο