Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο Τριαρίδης μεταφέρει το Lebensraum από το επίπεδο του έθνους στο ατομικό επίπεδο

Δέσποινα Αποστολίδου και Η Κατερίνα Σταθοπούλου μίλησαν στο TyposThes με αφορμή το ανέβασμα του έργου στο Φαργκάνη Art

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

Πόσο επιτρέπουμε να χειραγωγηθούμε; Και πόσο από τον ζωτικό μας χώρο παραχωρούμε ώστε να μην προκαλέσουμε στη ζωή μας και στη ζωή των άλλων αλλαγές που θα επηρεάσουν τα θεμελιώδη μας; Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που θέτει το Lebensraum”’ του Θανάση Τριαρίδη το οποίο ανεβαίνει στη σκηνή του Θεάτρου ΦΑΡΓΚΑΝΗ Art (Αγίου Παντελεήμονος 10, (Αρχή Ιασωνίδου, Καμάρα) Τηλ.: 2310 208 007) από τις 24 Μαΐου και για λίγες παραστάσεις σε σκηνοθετική επιμέλεια Γιώτας Σερεμέτη.

Το έργο του Τριαρίδη «Παίρνει την έννοια του Lebensraum από το επίπεδο του έθνους και την μεταφέρει στο ατομικό επίπεδο», ανέφερε στο TyposThes η Δέσποινα Αποστολίδου.

Η Κατερίνα Σταθοπούλου τόνισε από την πλευρά της ότι το κείμενο «θέτει κοινό και ηθοποιούς ενώπιον κρίσιμων ερωτημάτων, δύσκολων αποφάσεων και κυρίως, σκληρών συνειδητοποιήσεων».

Η υπόθεση αναφέρεται σε δύο γυναίκες. Η Χειρίστρια του Πειράματος - το οποίο πραγματοποιείται παρουσία κοινού - οδηγεί τη συμμετέχουσα - η οποία βρίσκεται εδώ με τη θέλησή της έναντι αμοιβής – από την Κούβα και το Σινσινάτι μέχρι την Κουάλα Λουμπούρ συνοδεία μουσικής μέχρι να συναντήσει στα σκοτεινά δάση της Πολωνίας τους Εβραίους παρτιζάνους και να έρθει αντιμέτωπη μ’ αυτό που γεννά τον φασισμό.

Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.

 

-Πώς θα περιγράφατε το Lebensraum;

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ: Το “Lebensraum”, η έννοια του ζωτικού χώρου σε συνάρτηση με τις κατακτητικές, εξουσιαστικές τάσεις, ακόμα και με τη θεωρία του ναζισμού, αποτελούσε, αποτελεί και θα αποτελεί διακύβευμα, είτε σε επίπεδο προσωπικό είτε στα πλαίσια μιας ευρύτερης ομάδας, μιας κοινωνίας, μιας κρατικής δομής. Κάποιες φορές μπορεί να αντιλαμβανόμαστε το πείραμα και το ρόλο μας εντός αυτού, κάποιες άλλες όχι. Κρίσιμο είναι, όταν το αντιληφθούμε, πώς θα (αντι)δράσουμε.  Στη δική μας παράσταση, σε αυτή την ιδιαίτερη συνθήκη του πειράματος σε  κοινή θέα, οι γραμμές του ζωτικού χώρου θολώνουν, όπως και το όριο, το μέχρι πού θα φτάναμε αν... Άραγε πρόκειται για ανάγκη υπεράσπισης ή ανάγκη επιβολής;

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ: To Lebensraum – ζωτικός χώρος - ως πολιτικός όρος ξεκίνησε από τη Ναζιστική Γερμανία και αφορούσε την χερσαία επέκταση στα εδάφη που είχαν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν τον γερμανικό λαό εφόσον απαλλάσσονταν από μειονοτικούς πληθυσμούς. Αυτή η έννοια της κατάκτησης υπάρχει αντίστοιχα και σε προσωπικό επίπεδο, ο αγώνας που δίνει ο καθένας μας ξεχωριστά για τον ζωτικό του χώρο. Το έργο «Lebensraum –  Πείραμα για την καλοσύνη» του Θανάση Τριαρίδη κάνει ακριβώς αυτό. Παίρνει την έννοια του Lebensraum από το επίπεδο του έθνους και την μεταφέρει στο ατομικό επίπεδο.

lebensraum_2.jpg

-Πόσο επηρεάζεται η γυναίκα που συμμετέχει στο πείραμα και πώς το κοινό;

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ: Ήδη από την αρχή, η αποδέκτρια έχει συναινέσει – με την υπόσχεση χρηματικής ανταμοιβής- στο "τέντωμα" των χορδών των ορίων της στα άκρα. Η συνενοχική σιωπή των θεατών θα ηχήσει εκκωφαντικά και ο κίνδυνος θα πλημμυρίσει τη διαχείριση τόσο του δικού τους «ζωτικού χώρου», όσο και των άλλων..

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ: Η γυναίκα που συμμετέχει στο πείραμα -  η αποδέκτρια δηλαδή -  είναι κι αυτή κατά κάποιον τρόπο μία από το «κοινό», η οποία όμως δεν είναι απλός θεατής αλλά λαμβάνει μέρος στη διαδικασία του πειράματος έναντι χρηματικής αμοιβής. Έτσι βρίσκεται στη θέση του ανθρώπου που διαπραγματεύεται τον προσωπικό ηθικό του κώδικα και κάτω από πίεση πρέπει να λάβει μια απόφαση. Το κοινό από την άλλη συμμετέχει στο πείραμα μόνο ως παρατηρητής, ως θεατής. Το μόνο που καλείται να κάνει είναι να αποφασίσει αν θα αντιδράσει / επέμβει σε αυτό που συμβαίνει ή όχι. Έτσι παίρνει κι αυτό με τη σειρά του το βάρος της ελευθερίας και την δύσκολη ευθύνη της απόφασης. 

-Τι ξεχωρίζετε στο κείμενο του Τριαρίδη;

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ: Το γεγονός ότι θέτει κοινό και ηθοποιούς ενώπιον κρίσιμων ερωτημάτων, δύσκολων αποφάσεων και κυρίως, σκληρών συνειδητοποιήσεων. «Κανένας δε φεύγει» … ίδιος με πριν. Αυτό εξυψώνει για μένα το «Lebensraum» του Θανάση Τριαρίδη, στην κατηγορία του ξεχωριστού.

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ: Το κείμενο του Θανάση Τριαρίδη είναι, πραγματικά, ένα ευφυέστατο έργο. Μας αναγκάζει να σκεφτούμε και να αναρωτηθούμε για το πως μεταφράζουμε την επεκτατική θεωρία στη δική μας ζωή. Ποια είναι τα όρια της ηθικής μας, πόσο επιτρέπουμε να χειραγωγηθούμε και πόσο από τον ζωτικό μας χώρο παραχωρούμε ώστε να μην προκαλέσουμε στη ζωή μας και στη ζωή των άλλων αλλαγές που θα επηρεάσουν τα θεμελιώδη μας.  Για να το κάνει αυτό ο συγγραφέας χρησιμοποιεί ως μέσο -  ως σκηνική δράση -  το πείραμα, μια διαδικασία που τα χαρακτηριστικά της είναι η μελέτη, η παρατήρηση και η καταγραφή των αποτελεσμάτων, δηλαδή των αντιδράσεων. Μας βάζει με τον τρόπο του στο μικροσκόπιο.

-Ο συγγραφέας αποκαλεί το έργο ένα «μονόπρακτο πείραμα για την καλοσύνη».  Γιατί;

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ: Ελάτε κοντά μας, δηλώστε συμμετοχή στο πείραμά μας, και θα δείτε... Μέχρι πού φτάνει η καλοσύνη μας, αλήθεια; Πότε αρχίζει να εκβάλλει το σκοτάδι μας; Ποιο είναι το όριο μεταξύ της ανοχής και της ενοχής; Πόσο επικίνδυνα εύκολο είναι να βρεθεί κανείς από τη μια πλευρά στην άλλη; Σταθήκαμε απέναντι σε όλα αυτά τα ερωτήματα και θα παλεύουμε σε κάθε παράσταση για μια ακόμα πιο ειλικρινή κάθε φορά απάντηση.

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ: Γιατί οι περισσότεροι άνθρωποι ισχυριζόμαστε ότι είμαστε καλοί. Σχεδόν κανείς δεν λέει «είμαι ένας κακός άνθρωπος». Είναι όμως έτσι; Είμαστε πράγματι καλοί ή μεταφράζουμε σε καλοσύνη άλλα στοιχεία μας, όπως π.χ η αδιαφορία, ώστε να είμαστε εντάξει με τον εαυτό μας, να μην ταράζουμε τα νερά; Αυτός είναι και ο λόγος που διεξάγεται το πείραμα. Χρειάζεται να παρατηρήσουμε τις σκέψεις και τις αντιδράσεις μας. Να προσπαθήσουμε να τις κατανοήσουμε και να δούμε τον εαυτό μας όπως αληθινά είναι.

-Ποια η δύναμη της χειραγώγησης;

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ: Εξαιρετικά μεγάλη. Μια μερίδα ανθρώπων χαίρονται που την κατέχουν, και στον αντίποδα, μια άλλη μερίδα, χαιρετίζει με ειλικρινές χαμόγελο την έλλειψή της. Είναι επικίνδυνα εύκολο όμως να διαβεί κανείς στην αντίπερα όχθη.  Όπως λέγεται και στην παράσταση “στο κοινό αρέσουν τα πειράματα. Και γενικότερα, αρέσουν στην ανθρωπότητα…” Πολλές φορές, με όχημα την απάθεια ή μια σαδιστική ικανοποίηση μπορεί να καταστούμε μάρτυρες ενός “πειράματος”, ή οι αποδέκτες, ή ακόμα και οι χειριστές.

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ: Η δύναμη της χειραγώγησης, είτε πρόκειται για έναν άνθρωπο που κατέχει εξουσία είτε για ένα μέσο που παρέχει πληροφορίες, είναι αποδεδειγμένα πολύ μεγάλη. Έχουν γίνει πολλές μελέτες για την ψυχολογία και την χειραγώγηση της μάζας αλλά και του ανθρώπου ως μονάδα. Πώς είναι δυνατόν να οδηγηθεί κάποιος να κάνει κάτι που δεν του αρέσει, χωρίς να έχει όφελος από αυτό ούτε και τη δικαιολογία πως πιέστηκε ή απειλήθηκε για να το κάνει. Σε προσωπικό επίπεδο όλοι χρησιμοποιούμε τη χειραγώγηση σε κάποια στιγμή της ζωής μας όταν, για παράδειγμα, λέμε ένα μικρό ψέμα για να βγούμε από μια κατάσταση. Ίσως αυτό να μοιάζει μικρό πρόβλημα. Σε μαζικό επίπεδο όμως, ο χειρισμός είναι ένας τύπος κοινωνικής επιρροής που στοχεύει να αλλάξει τη συμπεριφορά ή την αντίληψη των άλλων μέσω καταχρηστικής ή παραπλανητικής τακτικής προωθώντας τα συμφέροντα του χειραγωγού, συχνά εις βάρος του άλλου.

lebensraum_4.jpg

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης, Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιώτα Σερεμέτη, Σχεδιασμός Φωτισμού: Κώστας Φιλίππογλου, Μουσική Επιμέλεια: Θανάσης Τριαρίδης , Φωτογραφίες: Γιάννης Πρίφτης . Ερμηνεία:  Δέσποινα Αποστολίδου, Κατερίνα Σταθοπούλου.

«LEBENSRAUM» στη Θεσσαλονίκη στο ΘΕΑΤΡΟ ΦΑΡΓΚΑΝΗ Art για 4 μόνο παραστάσεις

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: ΓΙΑ  4 ΜΟΝΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Τρίτη 24 Μαΐου στις 21:00, Τετάρτη 25 Μαΐου στις 20:00

Τρίτη  31 Μαΐου στις 21:00, Τετάρτη 1 Ιουνίου στις 20:00.

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 12€, Φοιτητικά, ανέργων 10€.

Εισιτήρια προπωλούνται στο https://www.viva.gr/tickets/theater/lebensraum/ και στο ταμείο του θεάτρου ΦΑΡΓΚΑΝΗ Art: Αγίου Παντελεήμονος 10, (Αρχή Ιασωνίδου, Καμάρα) Τηλ.: 2310 208 007.

Πληροφορίες στο 2310 208007 και στο 6987 089 778.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:

Ανοίγουν πύλες 20 οινοποιεία στη Βόρεια Ελλάδα το επόμενο Σ/Κ - Οι εκδηλώσεις

Έρχεται κύμα ζέστης: Μια ανάσα από τα πρώτα 40άρια - Οι περιοχές

Κορωνοϊός: Στα 2.385 τα νέα κρούσματα - Τα 197 στη Θεσσαλονίκη

Ευλογιά των πιθήκων: Στη Θεσσαλονίκη οι εξετάσεις για το ύποπτο κρούσμα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας στους πέντε ανθρώπους σε όλον τον κόσμο έχει υποστεί βία στον εργασιακό χώρο
Πάνω από ένας στους πέντε εργαζόμενους (743 εκατομμύρια άνθρωποι) έχουν υποστεί τουλάχιστον μία φορά κάποιου είδους βία ή παρενόχληση στην εργασία...
Ένας στους πέντε ανθρώπους σε όλον τον κόσμο έχει υποστεί βία στον εργασιακό χώρο
Τουλάχιστον 2.500 φώκιες βρέθηκαν νεκρές σε όχθες της Κασπίας Θάλασσας
Σύμφωνα με την επικεφαλής της υπηρεσίας παρακολούθησης της φύσης, η «κύρια» αιτία που εξετάζεται αυτή τη στιγμή είναι ο θάνατος από ασφυξία κατά την...
Τουλάχιστον 2.500 φώκιες βρέθηκαν νεκρές σε όχθες της Κασπίας Θάλασσας