Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο Γρηγόρης Παπαδόπουλος γίνεται «Κατά φαντασίαν ασθενής»

Στο έργο του Μολιέρου που ανεβάζει το ΚΘΒΕ

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Ο Αργκάν υποφέρει. Οι γιατροί θα δοκιμάσουν πάνω του όλες τις θεραπείες της επιστήμης τους με σκοπό να τον απαλλάξουν από τις ασθένειές του. Είναι όμως ο πράγματι ασθενής; Είναι οι γιατροί αληθινοί γιατροί και, άραγε, είναι η ιατρική επιστήμη, πραγματική επιστήμη;

«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1673 με τον Μολιέρο που έγραψε το συγκεκριμένο έργο να είναι ήδη άρρωστος από πνευμονική φυματίωση και απογοητευμένος από την ιατρική επιστήμη. Μάλιστα η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε και ο ίδιος πέθανε αφού κατάφερε να ενσαρκώσει τον ρόλο του Αργκάν μόλις τέσσερις φορές.

Μια αριστοτεχνική ανάγνωση του επίκαιρου έργου του Μολιέρου, που φέτος συμπληρώνονται 350 χρόνια από το θάνατό του, παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στη Μονή Λαζαριστών (Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) σε μετάφραση Ιωάννη Πολέμη, σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή και μουσική Νίκου Κυπουργού.

kthbe-fantasy-patient-promo-22022023-by-mike-rafail-27.jpg

Τον κεντρικό ρόλο ερμηνεύει στη σκηνή ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέριος Πελτέκης σε διπλή διανομή με τον Γρηγόρη Παπαδόπουλο.

Ο τελευταίος μιλώντας στο TyposThes ανέφερε πως «ο Αργκάν είναι το τέλειο θύμα. Το έργο αναφέρεται σε μια εποχή όπου η ιατρική δεν περνάει την καλύτερη φάση της, αλλά ακόμη και έτσι είναι κάτι το ιερό. Ό,τι πει ο γιατρός, έχει δίκιο, αυτός ξέρει, είναι σπουδαγμένος.... οπότε κάνουν πειράματα επάνω του, αλλά με την ίδια άνεση που θα έκαναν και στην γυναίκα τους, στα παιδιά του ακόμη και στον ίδιο τους τον εαυτό. Σε άλλο πεδίο τις φοβίες του εκμεταλλεύεται και η γυναίκα του, Μπελινα. Τον γιατροπορεύει και τον νταντεύει με τον δικό της τρόπο με να βάλει χέρι στην περιουσία του».

Στο κατά πόσο συναντούμε σήμερα κατά φαντασίαν ασθενείς ο ηθοποιός σχολίασε ότι «φυσικά και υπάρχουν, και το θέμα αυτό ξεπρόβαλλε πολύ ειδικά στην εποχή του κορωνοϊού». Και συμπλήρωσε: «Είναι μια διαταραχή ψυχοσωματική το να είσαι υποχόνδριος. Καλύτερα να μιλήσουν οι ειδικοί γι’ αυτό. Σε γενικές γραμμές ο άνθρωπος φοβάται για την ζωή του, και αν δεν έχει την σωστή μόρφωση να φιλτράρει τις πληροφορίες, να εκτιμήσει τον εαυτό του και να βάλει όρια, οι φοβίες θα κυριαρχήσουν πάνω του. Όλοι περνάμε από μια εποχή που αναζητούμε την σημαντικότητα μέσα από τον άλλον ακόμα και με υποτίμηση του εαυτού μας. Περαστικά της...».

kthbe-fantasy-patient-promo-22022023-by-mike-rafail-18.jpg

Αναφερόμενος στην σκηνοθεσία της παράστασης ο Θοδωρής Αμπαζής σημειώνει πως προσπάθησε να εξορύξει τα στοιχεία της οδυνηρής πραγματικότητας του συγγραφέα χωρίς να προδώσει το παιγνιώδες και χιουμοριστικό περίβλημα. Και εξήγησε: «Επιδιώξαμε να τιμήσουμε τη μνήμη του ιδιοφυούς δημιουργού (πέθανε πριν από 350 χρόνια - 17 Φεβρουαρίου 1673) ερευνώντας την αμφισημία των κωμικών καταστάσεων και αποφεύγοντας την εύκολη σημειολογία και τα αφελή αστεία. Στόχος μας ήταν να βρούμε μια σκηνική γλώσσα που να υπηρετεί την κλασσική δομή του πρωτότυπου και ταυτόχρονα να ενημερώνει τους μηχανισμούς της μολιερικής κωμωδίας με σύγχρονα παραστατικά μέσα. Η μουσική σκέψη, που καθορίζει πάντα τις σκηνοθεσίες μου, υπήρξε και εδώ πολύτιμο εργαλείο. Οι δραματικές κατασκευές του Μολιέρου έχουν εξάλλου μουσική βάση και μέσω της μουσικής κατανοεί κανείς απόλυτα τον τρόπο και τον στόχο των σκηνικών συνθέσεών του. Ο πολύτιμος συνεργάτης και φίλος Νίκος Κυπουργός, ανέλαβε να με απαλλάξει από το βάρος της σύνθεσης της μουσικής της παράστασης -συνθέτω τη μουσική των παραστάσεων μου εδώ και εικοσιπέντε χρόνια- και έτσι σκηνοθέτης– συνθέτης και ένα συνθέτης ξεκινήσαμε από κοινού ένα παράτολμο δημιουργικό ταξίδι. Συνθέτοντας και ανασυνθέτοντας νότες, ήχους και σκηνικές χειρονομίες δημιουργήσαμε ένα πολύχρωμο, μουσικοθεατρικό αποτέλεσμα που πιστεύω ανταποκρίνεται στους αρχικούς μας στόχους.

Σχετικά με την έμφαση που δίνεται στην παράσταση στη μουσική ο κ. Παπαδόπουλος σχολίασε στo TyposThes: «Είχε και εκείνη την εποχή πολλή μουσική! Εδώ από την αρχή ως το τέλος είναι μια συμφωνία μέσα στο κεφάλι του Αργκάν. Η μουσική τον τρομάζει, τον παθαίνει, τον ανασταίνει, τον διασκεδάζει, του υπενθυμίζει τον έρωτα κ.α. Επίσης, κάθε ρόλος φέρει μία μελωδία ή το δικό του ηχόχρωμα που συγκρούεται ή συμπληρώνει έναν άλλον ρόλο  και έτσι γίνεται ένα υπέροχο μουσικό "παστίτσιο".  Charpentier , Κυπουργός και Αμπαζής μας γνώρισαν έναν καινούργιο κόσμο που λαχταράς να ταξιδέψεις».

Για την προετοιμασία στην διπλή διανομή στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο ηθοποιός ανέφερε: «Ξεκινήσαμε με ένα τριήμερο σεμινάριο με τον σκηνοθέτη μας Θ.Αμπαζη όπου μας έβαλε στον κόσμο του και στα ζητούμενα του . Από εκεί και μετά δουλέψαμε εναλλάξ και ξέχωρα ο καθένας με τα υλικά του. Μια πολύ ιδιαίτερη διαδικασία που σε κρατάει σε εγρήγορση και διαρκώς ανοιχτό απέναντι στο έργο και στον ρόλο. Φαντάζομαι το πιο δύσκολο ήταν για τις και τους συναδέλφους που έπαιζαν με δύο Αργκάν».

Τέλος κληθείς να σχολιάσει τις αλλαγές που προωθούνται στον καλλιτεχνικό χώρο ευχήθηκε να γίνουν πράξη. «Εκεί έχουμε χρόνιο ζήτημα. Αλλιώς όλα θα είναι ακόμα ένα ψεύτικο τάξιμο», σημείωσε.

kthbe-fantasy-patient-promo-22022023-by-mike-rafail-3.jpg

Συντελεστές:

Μετάφραση: Ιωάννης Πολέμης, Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής, Σκηνικά-κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, Μουσική: Νίκος Κυπουργός, Επιμέλεια κίνησης: Ηλέκτρα Καρτάνου, Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Σαρμή, Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Έμιλυ Κουκουτσάκη, Οργάνωση παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη, Makeupartist:Μαντώ Καμάρα.

Παίζουν οι ηθοποιοί(με σειρά εμφάνισης):Αστέριος Πελτέκης (Αργκάν, σε διπλή διανομή), Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Αργκάν, σε διπλή διανομή),Τζωρτζίνα Δαλιάνη (Τουανέττα), Φιόνα Γεωργιάδη (Αγγελική), Πολυξένη Σπυροπούλου (Μπελίνα), Βασίλης Παπαδόπουλος (Κλεάνθης), Πέρης Μιχαηλίδης (Κύριος Διαφουαρούς), Δημήτρης Διακοσάββας (Θωμάς Διαφουαρούς), Θάνος Κοντογιώργης (Βεράλδος), Αντώνης Αντωνάκος (Κύριος Μπονφουά, Κύριος Φλεράν), Νίκος Καπέλιος (Κύριος Πυργκόν),Γλυκερία Ψαρρού (Λουίζα)

Χορός νοσοκόμων: Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Νατάσσα Δαλιάκα, Ζωή Ευθυμίου, Χρύσα Ζαφειριάδου, Ηλέκτρα Καρτάνου, Εύη Κουταλιανού, Χριστίνα Κωνσταντινίδου, Ελένη Μισχοπούλου, Βιβή Μιτσίτσκα

Μουσικοί επί σκηνής: ΑνδρονίκηΔονουκαρά(βιολί), Μαριάνθη Θεμελή(τρομπέτα),Ιάσων Μπλέτσας (πιάνο), Βασιλική Ρουσομάνη(τσέλο).

Photos under That long black cloud

Πληροφορίες

Μονή Λαζαριστών, Σκηνή Σωκράτης Καραντινός(Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη)

Διάρκεια: 1 ώρα και 50΄(η παράσταση θα έχει διάλειμμα)

Ώρες παραστάσεων

Τετάρτη: 19.00, Πέμπτη-Παρασκευή: 21.00, Σάββατο: 18.00 & 21.00, Κυριακή: 19.00

Προπώληση: ntng.gr |viva.gr | 11876

Πληροφορίες – κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ

Ωράριο Λειτουργίας Ταμείων

Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου):  Δευτέρα - Κυριακή, 08:30 - 21:30

Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Τετάρτη - Κυριακή, 14:00 - 21:30

Θέατρο της Μονής Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη): Τετάρτη - Κυριακή, 14:00- 21:30

Πλατεία Αριστοτέλους:  Τρίτη - Σάββατο, 11:00 - 19:00.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ