Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Γιάννης Μαυρόπουλος: Η λέξη «θυσία» χρησιμοποιείται μάλλον καταχρηστικά τελευταία

Με αφορμή τις παραστάσεις στο Θέατρο Άνετον στην Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της πόλης 2023 ο σκηνοθέτης μίλησε στο TyposThes

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Ο Άδμητος, βασιλιάς των Φερών, έχει καταδικαστεί από τους Θεούς να πεθάνει, γιατί δεν θυσίασε στην Άρτεμη, στο γάμο του με την Άλκηστη. Ο Απόλλων όμως, του αφήνει μια προοπτική. Μπορεί να ζήσει, αν δεχτεί ένας στενός συγγενής του να πεθάνει στη θέση του. Οι γονείς του αρνούνται, όμως όταν ο Άδμητος ζητά τη θυσία από τη γυναίκα του, εκείνη δέχεται και χάνει τη ζωή της.

Τα πράγματα παίρνουν απροσδόκητη τροπή, όταν ο Ηρακλής αποφασίζει να παίξει το δικό του παιχνίδι και να φέρει την Άλκηστη από τον κάτω κόσμο, πίσω στο σπίτι του Αδμήτου…

Κάπως έτσι ξετυλίγεται η υπόθεση στην «Άλκηστη» του Ευριπίδη που θα δούμε στις 12, 13 και  14 Μαΐου στις 21.00, στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον στο πλαίσιο της Ανοιχτής Θεατρικής Σκηνής της πόλης 2023 σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαυρόπουλου από την εταιρεία Θεάτρου Monks.

«Είναι ένα έργο που μιλά για τη θνητότητα, άρα και για την προσπάθεια του ανθρώπου να την κατανοήσει», σημείωσε ο σκηνοθέτης στο TyposThes.

Αναφερόμενος στις θυσίες που κάνουμε στις σχέσεις μας είπε πως ίσως να χρησιμοποιούμε αυτή την λέξη «για να καταπιούμε κάποιες συμπεριφορές, τις οποίες μάλιστα έχουμε μάθει να αποδεχόμαστε ή να κρύβουμε κάτω από το χαλί».

Τέλος κληθείς να σχολιάσει την εικόνα για τον χώρο του θεάτρου στη Θεσσαλονίκη σημείωσε ότι «το ποσοστό των συμπεριφορών και των ανθρώπων που το πληγώνουν δεν είναι μικρό στην πόλη».

 

-Γιατί επιλέξατε να ανεβάσετε αυτό το έργο;

-Νομίζω κυρίως με παρακίνησε η μετάφραση. Είναι μια πολύ γήινη, προσιτή γλώσσα, χωρίς λογοτεχνικά ή φιλολογικά τερτίπια και μάλιστα σε έναν ακριβέστατο δεκαπεντασύλλαβο στίχο, που δίνει στην παράσταση έναν υπέροχο ρυθμό. Αυτό κάνει την παράσταση εύληπτη με την καλή έννοια και αναδεικνύει τα θέματα της στο κοινό πολύ εύγλωττα.

Πρόκειται για ένα έργο που μιλά για τα δύο φύλα, για τη συντροφικότητα, για τη συζυγική σχέση. Ο Άδμητος πρόκειται να χάσει τη ζωή του, αλλά ζητά από τη σύζυγό του να πεθάνει στη θέση του. Πώς ζητάς κάτι τέτοιο; Και πως ακούς κάτι τέτοιο; Έως που φτάνει άραγε η «θυσία»;

Είναι επίσης ένα έργο που μιλά για τη θνητότητα, άρα και για την προσπάθεια του ανθρώπου να την κατανοήσει. Βλέπουμε πως αντιμετωπίζουν (ή δεν αντιμετωπίζουν) το θάνατο η ίδια η γυναίκα που πρόκειται να πεθάνει, οι στενοί συγγενείς της, αλλά και ο περίγυρος που έρχεται για την κηδεία, τον αποχαιρετισμό, ακόμα και για το κουτσομπολιό ή την αυτοπροβολή του. Παράλληλα, στον πρόλογο του έργου παρακολουθούμε πως αντιμετωπίζουν τη ζωή και το θάνατο οι ίδιοι οι θεοί (ή αν θέλετε η μοίρα, η τύχη, ο,τι πιστεύει καθεμιά και καθένας) στα πρόσωπα του Απόλλωνα και του Θανάτου.

- Πώς σχολιάζεται η θυσία της Άλκηστης;

-Η ερώτηση σας είναι πολύ εύστοχη. Είδαμε η λέξη «θυσία» να χρησιμοποιείται μάλλον καταχρηστικά πολύ πρόσφατα, με αφορμή το δυστύχημα στα Τέμπη. Τη χρησιμοποιούν και οι χαρακτήρες του έργου κατά κόρον στο κείμενο. Πρόκειται όμως για θυσία;

Πώς θα αντιδρούσατε αν σας ζητούσε ο σύντροφός σας να πεθάνετε στη θέση του; Ή να ζήσετε τη ζωή σας με άλλον τρόπο από αυτόν που θέλετε, για να ζήσει καλύτερα εκείνος; Θα παρέμενε η σχέση ίδια, από τη στιγμή που σας το ζητά; Ίσως η «θυσία» είναι ένας βολικός όρος για να καταπιούμε κάποιες συμπεριφορές, τις οποίες μάλιστα έχουμε μάθει να αποδεχόμαστε ή να κρύβουμε κάτω από το χαλί.

-Πού εστιάσατε τη ματιά σας;

-Προσπαθήσαμε να φωτίσουμε τι κρύβεται πίσω από τα λόγια των ηρώων. Τι ανομολόγητο παράπονο έχει η Άλκηστη και πώς εκφράζεται αυτό (αν εκφράζεται); Τι είναι αυτό που δεν λέει ο χορός, οι άνθρωποι της πόλης, για τον Άδμητο, που γλιτώνει το θάνατο στέλνοντας τη γυναίκα του στη θέση του; Υπάρχει μια βουβή επικοινωνία των προσώπων με το χορό αλλά και με το κοινό. Σαν να ζητούν τη δικαίωση ή την αθώωση από αυτούς (και κυρίως αυτές).

-Πώς βλέπετε το θέατρο στη Θεσσαλονίκη; 

-Υπάρχουν από τη μια πολλές παθογένειες και από την άλλη πολλή και πολύ ενθαρρυντική δημιουργία. Υπάρχουν συμπεριφορές ακραία αντιεπαγγελματικές από πολλούς παράγοντες που συνθέτουν το θεατρικό περιβάλλον. Από τους ίδιους τους θιάσους, τους θεατρώνηδες, τους δημοσιογράφους και τους κριτικούς, τους θεσμούς, τις δραματικές σχολές. Δεν αφορά τους πάντες βέβαια, όμως το ποσοστό των συμπεριφορών και των ανθρώπων που πληγώνουν το θέατρο δεν είναι μικρό στην πόλη.

Αυτό που κυρίως λείπει στην παρούσα φάση είναι χώροι που θα μπορούσαν με αξιοπρεπείς συνθήκες να φιλοξενήσουν τοπικά σχήματα, που στρέφονται στο καινούργιο, που απευθύνονται όχι μόνο στο παραδοσιακό κοινό του θεάτρου αλλά και σε ανθρώπους που θα μπορούσαν να εντάξουν για πρώτη φορά το θέατρο στις κοινωνικές και ψυχαγωγικές τους συνήθειες. Τα περισσότερα θέατρα, τόσο λόγω μεγέθους όσο και ως σκεπτικό, φιλοξενούν τους αθηναϊκούς θιάσους με τους καταξιωμένους ηθοποιούς. Ανεβαίνουν ωραίες παραστάσεις από την Αθήνα, ωστόσο υπάρχει και ένα άλλου ύφους και επιδίωξης θέατρο από τοπικά σχήματα, που συχνά αφήνει την δική της ισχυρή σφραγίδα, αρκεί να της επιτρέπεται να φιλοξενείται σε θέατρα με βιώσιμους όρους και να κάνει τη δουλειά της επαγγελματικά.

alkisti2.jpg

Συντελεστές

Μετάφραση: Γεώργιος Τσοκόπουλος, Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαυρόπουλος, Βοηθοί σκηνοθέτη: Μυρσίνη Καρματζόγλου, Βικτώρια Παπαδοπούλου – Σισκοπούλου, Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Πάλλα, Σκηνογραφία: Εύα Σουγιουλτζή, Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Πάνος Τσαμουράς, Φωτισμοί: Γιώργος Μιχαλάκος, Κατασκευή σκηνικών: Κώστας Χατζηκαλλινικίδης, Επιμέλεια εθίμου Gjëmë: Μυρσίνη Καρματζόγλου, Σχεδιασμός αφίσας: Αγγελίνα Τερσενίδου, Βίντεο τρέιλερ: Άγγελος Χαραλάμπους, Colorist: Δημήτρης Μανουσιάκης - Frenel post lab, Φωτογραφίες: Λευτέρης Τσινάρης (rejected.gr), Σχεδιασμός προώθησης – Social Media: Ανθούλα Αηδώνη, Επικοινωνία: Νίκη Ζερβού.

Διανομή

Μυρσίνη Καρματζόγλου (Άλκηστη/μέλος χορού), Γιάννης Μαυρόπουλος (Άδμητος/Θάνατος), Ιωάννης Καμπούρης (Ηρακλής/μέλος χορού), Βικτώρια Παπαδοπούλου – Σισκοπούλου (Υπηρέτρια/μέλος χορού)
Γιώργος Κωνσταντίνου (Απόλλων/Φέρης/μέλος χορού), Ανθούλα Αηδώνη (μέλος χορού), Υρώ Τσάμογλου (μέλος χορού), Κωνσταντίνος Τσώνης (μέλος χορού)

Μουσικοί επί σκηνής (ως μέλη του χορού): Κωνσταντίνος Καλαμάκης (βιολί), Βασιλική Μπεκιάρη: (βιόλα), Δημήτρης Σταύρου (καβάλ)

Εισιτήρια 13 ευρώ, Μειωμένο: 10 ευρώ (ΑμεΑ, φοιτητικό, ανέργων). Έκπτωση προπώλησης: 10 ευρώ έως τις 5/5/2023. Η παράσταση θα ανέβει για τρεις μόνο παραστάσεις στο Φεστιβάλ «Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της Πόλης 2023» του Δήμου Θεσσαλονίκης, στις 12-14 Μαΐου 2023, στις 21.00.

Προπώληση μέσω viva: https://www.viva.gr/tickets/theater/eyripidou-alkisti/.

Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου MONKS

Δήμος Θεσσαλονίκης – Διεύθυνση Πολιτισμού & Τουρισμού - Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της Πόλης 2023.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ η Θεσσαλονίκη σήμερα με 2 στάσεις – Ποιες ώρες απεργούν
Στάση εργασίας από τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ στο πλαίσιο των απεργιακών κινητοποιήσεων για την εργατική Πρωτομαγιά
Χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ η Θεσσαλονίκη σήμερα με 2 στάσεις – Ποιες ώρες απεργούν