Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Έλενα Μουδίρη Χασιώτου: «Ο “Άτακτος κόσμος” έρχεται να αναστατώσει το υποσυνείδητό μας»

Η σκηνοθέτης μάς ξεναγεί στο ονειρικό σύμπαν της παράστασης που ανεβαίνει στο πλαίσιο της Ανοιχτής Θεατρικής Σκηνής της πόλης 2023

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

Mια παράσταση ήχου-φωνών, βασισμένη σε κείμενα του Δανιήλ Χαρμς, ενός από τους κορυφαίους εκπροσώπους της Ρωσικής Πρωτοπορίας του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα, διανθισμένη με πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις, τραγούδια και ποίηση των Βαλκανίων είναι ο «Άτακτος κόσμος» που θα δούμε στις 17 και 18 Μαΐου στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον, στο πλαίσιο της Ανοιχτής Θεατρικής Σκηνής της πόλης 2023 που διοργανώνει η Διεύθυνση Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης. «Αυτό που θα παρακολουθήσει ο θεατής είναι κάτι σαν πολυφωνικό παραστατικό ποίημα» σημείωσε η Έλενα Μουδίρη Χασιώτου στο TyposThes. Η σκηνοθέτης μίλησε για τον τρόπο δουλειάς του φωνητικού συνόλου NefesProject ενώ πρόσθεσε πως ο « “Άτακτος κόσμος” έρχεται να αναστατώσει το υποσυνείδητό μας».

elena_moydiri_hasiotoy_3.jpg

-Τι θα δούμε επί σκηνής;

-Ακούγονται δέκα φωνές. Συνηχούν, τραγουδούν, μιλούν. Κινούνται δέκα σώματα. Προβάλλονται βίντεο ειδικά σχεδιασμένα για τον «Άτακτο κόσμο». Ο συνδυασμός τους δημιουργεί ηχητικές εικόνες που σαν καρέ ήχου διαδέχονται η μία την άλλη, συνθέτοντας ένα συνολικό έργο που πραγματεύεται το ζήτημα της ύπαρξης. Η θεατρική σκηνή θυμίζει περιβάλλον ονείρου όπου το υποσυνείδητο αποκαλύπτει  τα βαθύτερα ερωτήματα του νου και της ψυχής με έναν τρόπο ίσως αλλόκοτο!  Η αφήγηση λειτουργεί συνειρμικά, γι’ αυτό και θα έλεγα πως αυτό που θα παρακολουθήσει ο θεατής είναι κάτι σαν πολυφωνικό παραστατικό ποίημα, όπως είπε και ένας φίλος!

-Πόσο προσιτή είναι για το ευρύ κοινό η παράστασή σας, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για ένα συμβατικό κείμενο, αλλά για μια δουλειά που συνδυάζει ήχους και φωνές, βασισμένη σε κείμενα ενός εκπροσώπου της Ρωσικής Πρωτοπορίας;

-Θεωρώ πως η παράσταση απευθύνεται σε όλους. Αυτό, ίσως, που χρειάζεται να κάνει κανείς, είναι να αφήσει τις αισθήσεις να του δημιουργήσουν αισθήσεις. Υπάρχει ο βασικός άξονας της θεματικής της παράστασης που ξεκινά από τη γέννηση και μεταβαίνει στο στάδιο της ύπαρξης μέχρι και τον θάνατο και διαπερνά όλη τη δραματουργία. Τι γίνεται όμως με την ύπαρξη μετά τον θάνατο; Ο «άτακτος κόσμος» θέτει ζητήματα που σίγουρα μας έχουν απασχολήσει, έστω και μία φορά, κατά τη διάρκεια της ζωής μας.

Η γραφή του Χαρμς είναι από μόνη της ένα μυστήριο, γεγονός που δεν θα μπορούσε να παραληφθεί σκηνοθετικά. Ωστόσο, όσο απόκοσμο και αν μοιάζει και ακούγεται το ηχητικό και οπτικό περιβάλλον του «Άτακτου κόσμου», άλλο τόσο θυμίζει σκηνές τραγικές και κωμικές, που όλοι έχουμε παρακολουθήσει ως θεατές ή πρωταγωνιστές στα όνειρά μας.

-Το φωνητικό σύνολο Nefes Project ερευνά τη μουσική. Πώς συνδυάζετε τεχνικές πολυφωνίας με τον παραστατικό χαρακτήρα των τεχνών της μουσικής, του θεάτρου και του χορού;

-Ένας χορός αρχαίου δράματος αποτελείται από πολλές ατομικότητες, που αφηγούνται από κοινού, εν ρυθμώ, εν κινήσει και τις περισσότερες φορές χρησιμοποιώντας το μέλος. Πολλές φωνές ενορχηστρωμένες σε μία παρατηρούν, σχολιάζουν και προωθούν την εξέλιξη του μύθου. Αν θυμηθούμε τώρα πως τα παραδοσιακά τραγούδια (ρεπερτόριο που αποτελεί το βασικό κορμό έρευνας του Nefes project) αφηγούνται ιστορίες, σίγουρα μπορούμε να σκεφτούμε ένα σύνολο φωνών να λειτουργεί ως χορός αρχαίου δράματος εξιστορώντας τες μέσω της πολυφωνίας. Σε αυτήν την περίπτωση ας σκεφτούμε την πολυφωνία ως πολλά και διαφορετικά επίπεδα φωνών. Ας σκεφτούμε πως η πολυφωνία του Nefes project συνδυάζει όλες τις δυνατότητες που μπορεί να έχει μια ανθρώπινη φωνή και ένα σώμα και χρησιμοποιεί τον ρυθμό, το λόγο, τον χορό και το μέλος για να αφηγηθεί εν χορώ!
 

-Γιατί «Άτακτος κόσμος»;

-Η άτακτη γραφή του Δανιήλ Χαρμς, έρχεται να αναστατώσει το υποσυνείδητό μας. Το ίδιο και ο «Άτακτος κόσμος». Η αφήγηση της παράστασης συναντά τους θεατές σε έναν κόσμο με ασύνορο σχήμα που μοιάζει περισσότερο με μια περιπέτεια ονείρου και μας θυμίζει κάτι που κάποτε έχουμε ξαναζήσει. Σε μια τέτοια περιπέτεια τίποτα δεν μπορεί να είναι σε τάξη και ό,τι ακούγεται και φαίνεται έχει τέτοια ορμή που μπορεί να μας παρασύρει σε ένα μυστηριώδες παιχνίδι αισθήσεων και μνήμης. 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Σκηνοθεσία: Έλενα Μουδίρη Χασιώτου, Σκηνοθεσία ήχου: Περικλής Βραχνός, Έλενα Μουδίρη Χασιώτου, Δραματουργική επεξεργασία: Έλενα Μουδίρη Χασιώτου, Πέτρος Παπαζήσης, Μουσική - Ενορχήστρωση φωνών: Περικλής Βραχνός, Έλενα Μουδίρη Χασιώτου, Σκηνικά - Κοστούμια - Οπτικό περιβάλλον: Μάρθα Γωγάκου, Χορογραφία - Διδασκαλία κίνησης: Τάσος Παπαδόπουλος, Σχεδιασμός φωτισμών: Σέβη Βλέτση, Επιμέλεια κινηματογραφικού υλικού: Δημήτρης Κόσσυβας, Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Χελά, Βοηθοί σκηνογράφου: Ειρήνη Αγιαννίτη, Ερνέστα Χατζηλεμονίδου, Γραφιστικός σχεδιασμός: Άρης Μαγριπής, Φωτογραφίες: Μαρία Κοντοβουνησίου.,  Trailer: Μάρθα Γωγάκου, Υπεύθυνη Προβολής: Λία Κεσοπούλου, Οργάνωση παραγωγής: ΑΜΚΕ olipoli, NEFES project.

Επί σκηνής: Άννα Μαρία Γάτου, Μελίνα Ατρείδου, Αλκυόνη Θηλυκού, Ξανθίππη Κουτούφη, Στέφανος Μανουσαρίδης, Αλίκη Μαργαρού, Τζίνα Μιξαφέντη, Βάσω Μιχαηλίδου, Πέτρος Παπαζήσης, Ελένη Τσεντικοπούλου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Χώρος: Δημοτικό Θέατρο Άνετον, Παρασκευοπούλου 42, Θεσσαλονίκη

Παραστάσεις: Τετάρτη 17 και Πέμπτη 18 Μαΐου 2023 στις 21:15 , Διάρκεια παράστασης:70’

Τιμή εισιτηρίου: 10€ Γενική Είσοδος, Προπώληση εισιτηρίων:Viva.gr

*Αγορά εισιτηρίων από το ταμείο του θεάτρου μόνο με μετρητά (πριν από κάθε παράσταση)

Πληροφορίες / Κρατήσεις θέσεων:6946 399 488 (11:00-15:00).

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ η Θεσσαλονίκη σήμερα με 2 στάσεις – Ποιες ώρες απεργούν
Στάση εργασίας από τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ στο πλαίσιο των απεργιακών κινητοποιήσεων για την εργατική Πρωτομαγιά
Χωρίς λεωφορεία ΟΑΣΘ η Θεσσαλονίκη σήμερα με 2 στάσεις – Ποιες ώρες απεργούν