Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μαρία Λαφτσίδου: «Δεν θα πάψω ποτέ να βλέπω το θέατρο σαν πολιτική πράξη»

Το δύσκολο θέμα της αυτοχειρίας θίγει το « Es Kocht» που ανεβαίνει από σήμερα στη Θεσσαλονίκη

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Ένα δύσκολο θέμα, αυτό της αυτοκτονίας θίγει ο μονόλογος «Es Kocht» που ανεβαίνει από σήμερα στο Θέατρο Αυλαία. Κεντρική ηρωίδα μια 35χρονη γυναίκα, εγκλωβισμένη στις σκέψεις της, με τον χώρο του σπιτιού της να αποτελεί την μοναδική, πλέον, προέκταση του μυαλού της. Λίγο πριν βάλει τέλος στη ζωή της, ανακαλύπτουμε σκέψεις σκοτεινές, στιγμές του παρελθόντος που την τυλίγουν σαν φαντάσματα.

«Στόχος μας είναι, με κάποιο τρόπο, μικρό ή μεγάλο, το έργο να ενισχύσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με το ζήτημα της αυτοκτονίας καθώς και να δείξει επί σκηνής τα προειδοποιητικά σημάδια που μπορούν αν αναγνωριστούν εγκαίρως, να συμβάλλουν στην πρόληψη και την αποτροπή της αυτοχειρίας», ανέφερε στο TyposThes η Μαρία Λαφτσίδου που σκηνοθετεί την παράσταση, ενώ έγραψε το κείμενο μαζί με τον Μιχάλη Δαρνάκη. Η ίδια πρόσθεσε πως «Δυστυχώς τα θέματα ψυχικής υγείας αποτελούν μεγάλο ταμπού τόσο στη ζωή όσο και στη δραματουργία», ενώ μιλώντας για το θέατρο είπε το αγαπάει και δεν θα πάψει να το βλέπει ως πολιτική πράξη.

es_kocht_2.jpg

-Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το έργο;

-Τα έργα που έχουμε γράψει με τον Μιχάλη προκύπτουν από τις  συζητήσεις μας και σχετίζονται πάντα με όσα μας απασχολούν. Το συγκεκριμένο κείμενο όμως, προέκυψε από τις συζητήσεις που είχαμε με τη Ναταλία Κοντού η οποία πέρα από φίλη, είναι κλινική ψυχολόγος και συστημική Ψυχοθεραπεύτρια με εμπειρία στην Αυτοκτονία. Η Ναταλία μοιράστηκε μαζί μας την γνώση της και μας καθοδήγησε επιστημονικά έτσι ώστε αυτό που γράφουμε να έχει στοιχεία που ισχύουν για την Ελλάδα σήμερα. Δυστυχώς τα νούμερα δεν λένε ψέματα και είναι ανησυχητικά. Το έργο αποτελεί μεν προϊόν μυθοπλασίας, έχει βασιστεί όμως σε  πραγματικές μαρτυρίες ανθρώπων που είτε έβαλαν τέλος στη ζωή τους είτε αποπειράθηκαν. Στόχος μας είναι, με κάποιο τρόπο, μικρό ή μεγάλο, το έργο να ενισχύσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με το ζήτημα της αυτοκτονίας καθώς και να δείξει επί σκηνής τα προειδοποιητικά σημάδια που μπορούν αν αναγνωριστούν εγκαίρως, να συμβάλλουν στην πρόληψη και την αποτροπή της αυτοχειρίας.

-Γιατί επιλέξατε μια γυναίκα ως ηρωίδα;

-Μπορεί τα νούμερα των αυτοκτονιών να είναι μεγαλύτερα στους άνδρες, στις γυναίκες όμως εντοπίζεται μια ανησυχητική αύξηση τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, πιστεύουμε ότι οι θηλυκότητες σηκώνουν επιπλέον βάρη εξαιτίας της έμφυλης ανισότητας και ακριβώς αυτά τα βάρη θέλαμε να φωτίσουμε επί σκηνής. Να μιλήσουμε ανοιχτά για την σεξουαλική καταπίεση, για το δικαίωμα της γυναίκας στην απόλαυση και για όλα όσα θα έπρεπε να θεωρούνται δεδομένα αλλά δεν είναι. Ένας επιπλέον λόγος, ίσως πιο προσωπικός, είναι ότι θέλουμε να ακούμε περισσότερες γυναικείες φωνές από αυτές που ακούμε. 

-Το κείμενο συνυπογράφει και ο Μιχάλης Δαρνάκης. Πώς συνεργαστήκατε; Πώς προσεγγίσατε τα θέματα που ίσως να φέρουν σε δύσκολη θέση τον θεατή;

-Με τον Μιχάλη διαφέρουμε τόσο στα θετικά όσο και στα αρνητικά μας γι'αυτό συνεργαζόμαστε σταθερά εδώ και δεκατρία χρόνια. Η ιδέα συζητιέται, υπάρχει πρώτη γραφή, διορθώσεις, δεύτερη, διορθώσεις, τρίτη, τέταρτη. Εγώ λειτουργώ συνειρμικά και ίσως πιο ποιητικά ενώ ο Μιχάλης είναι πιο συγκροτημένος και έχει καλύτερη αίσθηση της δομής και της συνοχής. Είναι πιο πληθωρικός ενώ εγώ έχω πιο μινιμαλιστική προσέγγιση. Αυτό που μας ενώνει στο τέλος είναι η ανάγκη μας να πούμε μια ιστορία όσο καλύτερα μπορούμε. Δυστυχώς τα θέματα ψυχικής υγείας αποτελούν μεγάλο ταμπού τόσο στη ζωή όσο και στη δραματουργία. Η ηρωίδα μιλάει παραληρηματικά, ωμά και αφιλτράριστα κι αυτό μπορεί όντως να προκαλέσει αμηχανία. Μας προβλημάτισε αλλά ήταν κοινή απόφαση να μιλήσουμε ανοιχτά. 

-Γιατί Es Kocht; Πού αναφέρεται η λέξη και γιατί επιλέξατε τα γερμανικά;

-Es Kocht σημαίνει σημείο βρασμού στα Γερμανικά. Η λέξη αναφέρεται μόνο μία φορά όταν στην ιστορία ενός βατράχου που βράζει μέσα σε μία γερμανική κατσαρόλα. Η ηρωίδα είναι σήμερα 35 χρονών και τα παιδικά της βιώματα διαδραματίζονται την δεκαετία του 90.  Η χρήση γερμανικών μαγειρικών σκευών ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένη εκείνη την εποχή μιας και ήταν φτιαγμένα από σκληρά υλικά και είχαν μεγάλο προσδόκιμο ζωής. Ακριβώς αντίθετα στοιχεία δηλαδή με την ηρωίδα του έργου. Η Ιωάννα ερμηνεύει με όλο της το είναι και κυριολεκτικά βράζει και η ίδια επί σκηνής. 

-Η παράστασή σας συμμετείχε στο φεστιβάλ adapt. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία;

-Το Adapt ήταν μία υπέροχη έναρξη. Πήραμε δύναμε, ακούσαμε όμορφα σχόλια και κυρίως είδαμε ότι αυτό που γράψαμε αφορά. Πρωτίστως τις γυναίκες, αλλά όχι μόνο. Η παράσταση ολοκληρωμένη ξεκίνησε από το ΔΗΠΕΘΕ της Κέρκυρας, πήρε παράταση λόγω μεγάλης προσέλευσης και ύστερα συνεχίστηκε στην Αθήνα για όλο τον Νοέμβριο. Σήμερα ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο Αυλαία που είναι η πόλη σχεδόν όλων των συντελεστών.

-Τι αγαπάτε περισσότερο στο θέατρο και τι είναι αυτό που σας προβληματίζει;  

-Αγαπώ πολύ το θέατρο και δεν θα πάψω ποτέ να το βλέπω σαν πολιτική πράξη. Μου δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνήσω την αλήθεια μου, τους φόβους μου, τα πιστεύω μου και κυρίως το όραμά μου για κάτι καλύτερο. Αγαπώ τις σταθερές συνεργασίες και τους ανθρώπους που εξελισσόμαστε και μεγαλώνουμε μαζί τόσο καλλιτεχνικά όσο και προσωπικά.

Θα ήθελα να βλέπουμε περισσότερα σύγχρονα έργα από νέες και νέους συγγραφείς. 

 Έργα που παίζονται για πρώτη φορά, έργα που αφορούν.

es_kocht_1.jpg

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο | Μιχάλης Δαρνάκης & Μαρία Λαφτσίδου, Σκηνοθεσία | Μαρία Λαφτσίδου

Ερμηνεία | Ιωάννα Γεωργαντά, Μουσική | Πάνος Γκίνης, Σκηνογραφία - Ενδυματολογία | ART MATES THEATER GROUP (Ιωάννα Γεωργαντά, Μαρία Αμαραντίδου), Φωτογραφίες | Ιφιγένεια Σταμπουλή, Άννα Παρασίδου, Trailer | Στέφανος Τσαβές, Σχεδιασμός Αφίσας-Graphic Design | Τατιάνα Εικοσιδυού, Βοηθοί Παραγωγής | Νεφέλη Γκίκογλου, Ανδριάνα Νίκλη, Λιάνα Μάρθα, Λευτέρης Πεϊτζίκας, Marketing & Social media | The Creatives, Επιστημονική Καθοδήγηση | Ναταλία Κοντού.

  PRODUCTION | ART MATES THEATER GROUP

**Το συγκεκριμένο εργο περιέχει σκηνές που μπορεί να προκαλέσουν αμηχανία σε μερίδα κοινού. Απευθύνεται σε θεατές άνω των 16 χρόνων.

Πληροφορίες

www.avlaiatheater.gr

Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ: Τσιμισκή 136, (Πλατεία ΧΑΝΘ), Τηλέφωνο: 2310 230013

Παραστάσεις: 6-7 & 13-14 Δεκεμβρίου 2023. Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Πέμπτη, 21.15.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πολλές ταυτόχρονες φωτιές σε 24 ώρες - Έκτακτη σύσκεψη της Πολιτικής Προστασίας
Η σύσκεψη πραγματοποιείται λόγω των πολλών και ταυτόχρονων εστιών που εκδηλώθηκαν τις τελευταίες ώρες και των θυελλωδών ανέμων
Πολλές ταυτόχρονες φωτιές σε 24 ώρες - Έκτακτη σύσκεψη της Πολιτικής Προστασίας
Θεσσαλονίκη: Καλλιτεχνική διαμαρτυρία «save art» στην Αριστοτέλους
Δράση μαθητών και μαθητριών του Καλλιτεχνικού Σχολείου Θεσσαλονίκης με σκοπό την ανάδειξη των προβλημάτων της τέχνης και του σχολείου τους
Θεσσαλονίκη: Καλλιτεχνική διαμαρτυρία «save art» στην Αριστοτέλους