Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Victoria Hislop: «Θέμα χρόνου η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα»

Η βρετανίδα συγγραφέας έρχεται στη Θεσσαλονίκη καλεσμένη του Μεγάρου Μουσικής για να μιλήσει για το νέο της μυθιστόρημα

*Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη | Από την έντυπη έκδοση "Τύπος Θεσσαλονίκης"

Θέμα χρόνου είναι η επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα, τονίζει η Victoria Hislop, σε συνέντευξή της στο TyposThes με αφορμή τον ερχομό της στη Θεσσαλονίκη στις 22/1/24 για την παρουσίαση του νέου της βιβλίου με τίτλο "Το ειδώλιο" (εκδ. Ψυχογιός) στο Μέγαρο Μουσικής στο πλαίσιο του κύκλου «Συγγραφείς του κόσμου».. 

Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί και στο τελευταίο της μυθιστόρημα, το οποίο εστιάζει σε ένα δίκτυο αρχαιοκαπηλίας. 

Η βρετανίδα συγγραφέας, που έγινε ιδιαίτερα γνωστή πριν μερικά χρόνια μέσα από το μυθιστόρημά της «Το νησί», αποδεικνύει ακόμη μια φορά την αγάπη της για τη χώρα μας, μέσα από το έργο της. Δεν παραμένει όμως εκεί. Παίρνει και θέση για καίρια ζητήματα. Πρόσφατα μάλιστα, με αφορμή την ακύρωση της συνάντησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Rishi Sunak, η βρετανίδα συγγραφέας προέβη σε δηλώσεις υπέρ της Ελλάδας.

Στο γιατί αρκετοί δεν γνωρίζουν την προέλευση των μαρμάρων του Παρθενώνα ανέφερε  ότι αυτό συμβαίνει επειδή: «το Βρετανικό Μουσείο προωθεί το ψέμα ότι ο Έλγιν είχε επίσημη άδεια από την Οθωμανική Αυτοκρατορία να τα αφαιρέσει. Δεν είχε. Το Μουσείο και οι συντηρητικοί πολιτικοί πρόθυμα αγνοούν αυτά τα γεγονότα».

Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.

 

eidolio.jpg

-Πρόσφατα προβήκατε σε μια ανακοίνωση μετά την ακύρωση της συνάντησης εκ μέρους του Βρετανού πρωθυπουργού με τον Έλληνα ομόλογό του Κυριάκο Μητσοτάκη. Πώς αντέδρασε η κοινή γνώμη σε αυτή την κίνηση του πρωθυπουργού; Και γιατί ακόμη και σήμερα πολλοί δεν γνωρίζουν ότι τα Ελγίνεια μάρμαρα εκλάπησαν;

-Στα τέλη του Νοεμβρίου, όταν ο Έλληνας πρωθυπουργός επισκέφθηκε το Λονδίνο, η συνάντησή του με τον Rishi Sunak ακυρώθηκε την τελευταία στιγμή. Ο τελευταίος υποστήριξε πως ο κύριος Μητσοτάκης είχε δεχθεί να μην θίξει το θέμα της ιδιοκτησίας των γλυπτών. Αρχικά δεν πιστεύω ότι υπήρξε τέτοια συμφωνία, και έπειτα η αγένεια του Βρετανού πρωθυπουργού απέναντι σε έναν άλλο Ευρωπαίο πρωθυπουργό ήταν απίστευτη.

Αντέδρασα έντονα κατά του Sunak (δεν είμαι και οπαδός του εξ αρχής) αλλά η πλειοψηφία των ΜΜΕ εδώ ήταν επίσης εναντίον του για αυτή του την πράξη. Η συμπεριφορά του ήταν παιδιάστικη, νευρική και αγενής. Πρώτα από όλα ο Sunak έδειξε ότι είναι αδύναμος πολιτικός, δεύτερον φάνηκε σαν να μην γνωρίζει τίποτα για την μακρόχρονη φιλία που υπάρχει ανάμεσα στις δύο χώρες, τρίτον έδειξε άγνοια, τέταρτον αποδείχθηκε πως έχει κακούς συμβούλους – θα μπορούσα να μετράω μέχρι το 100!

Η δήλωση που έγινε από το γραφείο του για τα Γλυπτά του Παρθενώνα έκανε λόγο για «τακτοποιημένα ζητήματα». Αυτό είναι σχεδόν αστείο! Από πότε το θέμα τακτοποιήθηκε; Αυτή η διαμάχη απέχει από την λύση της. Με εκπλήσσει η άγνοια του Sunak επί του θέματος. Ο λόγος που αρκετοί άνθρωποι στην Βρετανία (συμπεριλαμβανομένου και του Sunak) έχουν άγνοια για την κλοπή των μαρμάρων είναι επειδή το Βρετανικό Μουσείο προωθεί το ψέμα ότι ο Έλγιν είχε επίσημη άδεια από την Οθωμανική Αυτοκρατορία να τα αφαιρέσει. Δεν είχε. Το Μουσείο και οι συντηρητικοί πολιτικοί πρόθυμα αγνοούν αυτά τα γεγονότα. Αυτό είναι ντροπή.

-Υπάρχει ελπίδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επιστρέψουν στην Αθήνα, στο σπίτι τους;

-Ναι. Πάντα υπάρχει ελπίδα.

Είναι απλώς θέμα χρόνου πριν:

Α) Οι υπεύθυνοι του Βρετανικού Μουσείου και η κυβέρνηση (που συντόμως θα αλλάξει) να αποδεχτούν το γεγονός της παράνομης πράξης του Έλγιν και αντιμετωπίσουν το δεδομένο πως το Βρετανικό Μουσείο είχε αγοράσει κλεμμένα εμπορεύματα.

β) το Βρετανικό Μουσείο αναγνωρίσει το παγκόσμιο κίνημα της επιστροφής τεχνουργημάτων στην χώρα προέλευσής τους, ειδικά αν αυτά έχουν αφαιρεθεί δια της βίας ή ενάντια στην θέληση της χώρας προέλευσης.

Γ) το Βρετανικό Μουσείο παραδεχθεί πως δεν είναι ο ιδανικός curator για τος Ελληνικούς θησαυρούς με δεδομένο ότι από τους χώρους εκλάπησαν περί τα 2000 αντικείμενα προερχόμενα από τις συλλογές του.

Δ) Το Βρετανικό Μουσείο αντιληφθεί ότι φτάσαμε στον 21ο αιώνα. Εκθέτει αντικείμενα από το παρελθόν, αλλά δεν χρειάζεται να ζει στο παρελθόν!

-Το τελευταίο σας μυθιστόρημα είναι για την αρχαιοκαπηλία. Η κεντρική ηρωίδα σας η Helene  για να λύσει ένα μυστήριο  γίνεται αρχαιολόγος. Πώς λειτουργεί αυτό;

 -Για την ακαδημαϊκή της καριέρα, η Helena γίνεται επιστήμονας. Είναι η μητέρα της εκείνη που θα της τονίσει την σημασία της επιστημονικής ανάλυσης των αρχαίων αντικειμένων – και βλέπει τον τρόπο με τον οποίο η Ιστορία, η Επιστήμη και η αφήγηση μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση του παρελθόντος. Με αυτό τον τρόπο εκείνη γίνεται ένα κομμάτι αυτής της συναρπαστικής μελέτης.

-Γιατί επιλέξατε να τοποθετήσετε χρονικά το μυθιστόρημά σας στην εποχή της Δικτατορίας;

-Η Helena γεννήθηκε την ίδια χρονιά με εμένα, και ήθελα να γράψω χρονικά για την ζωή της σε αντιδιαστολή με την δική μου. Έζησα μια ήσυχη και ασφαλή παιδική ηλικία, στην πατρίδα μου στην εξοχή. Εκείνη την εποχή η Ελλάδα ζούσε κάτω από στρατιωτική δικτατορία. Στο μυαλό μου υπάρχει μια μεγάλη αντίθεση του αθώου μέρους που μεγάλωσα και του πιο δύσκολου τοπίου της Αθήνας κάτω από το καθεστώς της δικτατορίας, όταν η προσωπική ελευθερία, η ελευθερία του λόγου και η ελευθερία του τύπου ήταν περιορισμένες. Την ίδια ώρα, υπάρχει ένας σύνδεσμος στην ιστορία μεταξύ των φυλακών που χρησιμοποιήθηκαν κατά τον Εμφύλιο πόλεμο και το γεγονός ότι επαναχρησιμοποιήθηκαν την περίοδο της δικτατορίας, τα χρόνια δηλαδή από το 1967 έως το 1974.

Από το αφελές βλέμμα της Helena, βιώνουμε το σοκ από τις αντιθέσεις αυτές.

vh_c_bill_waters_8.jpg

-Αυτό είναι ένα ακόμη βιβλίο σας που διαδραματίζεται στην Ελλάδα. Τι ας αρέσει περισσότερο στη χώρα μας;

-Τι μου αρέσει περισσότερο…. Από πού να ξεκινήσω… Μου αρέσουν οι άνθρωποι στην χώρα σας. Όποτε έρχομαι στην Ελλάδα, το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο νου είναι όλοι οι φίλοι που έχω εδώ και τους οποίους ανυπομονώ να δω  Επιπλέον, είναι και όλα τα πράγματα που κάθε φορά βλέπω – τοπία, τέχνες. Έπειτα όλα τα πράγματα που θα δοκιμάσω. Λατρεύω την Ελληνική κουζίνα – κυρίως μεσογειακή με έντονες γεύσεις. Μου αρέσει ότι θα έχω την ευκαιρία να ακούσω και να μιλήσω Ελληνικά. Και μετά είναι και η αίσθηση του ήλιο στο πρόσωπό μου, και της θάλασσας στο κορμί μου. Η Ελλάδα αρέσει και στις πέντε αισθήσεις μου.

-Ποια περίοδο της Ελληνικής ιστορίας αγαπάτε περισσότερο και γιατί;

-Από πλευράς γραψίματος και έμπνευσης, ο 20ος αιώνας είναι γεμάτος από γεγονότα και ιστορίες που με συναρπάζουν. Κάθε δεκαετία από το 1900 και μετά όλο και κάτι συμβαίνει που αναταράσσει την Ελλάδα– ανταλλαγή πληθυσμών, δικτατορία, κατοχή, εμφύλιος, οικονομική κρίση – η χώρα  μου δεν είχε τόσες προκλήσεις να αντιμετωπίσει και η απορία μου είναι «πώς κατάφεραν αυτοί οι άνθρωποι να επιζήσουν και να προχωρήσουν». Αυτή είναι συχνά και η ερώτηση στην οποία προσπαθώ να απαντήσω μέσα από τα μυθιστορήματά μου.

-Ποιο βιβλίο σας εντυπωσίασε τελευταία;

-Αυτό το διάστημα διαβάζω το «Χωράει όλη η αρχαιότητα στο ασανσέρ;” του Θεόδωρου Παπακώστα. Λάτρεψα την ιδέα του συγγραφέα που κατάφερε να μετατρέψει όλες αυτές τις ιστορίες αρχαιολογίας και αρχαίων σε ένα βιβλίο τόσο απλό και εύληπτο. Διαβάζω με αργό ρυθμό στα Ελληνικά αλλά το απολαμβάνω – και θα συναντηθούμε μαζί με τον συγγραφέα στην παρουσίαση του βιβλίου μου «Το Ειδώλιο» που θα γίνει τη Δευτέρα στις 22 Ιανουαρίου και ώρα 7μμ στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Σημείωση: Η Είσοδος στην εκδήλωση είναι ελεύθερη με δελτία εισόδου, τα οποία ωστόσο έχουν ήδη εξαντληθεί.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες: Ο Πούτιν δεν διέταξε την δολοφονία Ναβάλνι
Η αμερικανική εκτίμηση βασίστηκε σε μια σειρά πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων διαβαθμισμένων πληροφοριών, και σε μια ανάλυση των δημόσιων...
Αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες: Ο Πούτιν δεν διέταξε την δολοφονία Ναβάλνι