Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Η Σεβάς Χανούμ στο Θέατρο Αυλαία

Η ιστορία μιας τραγουδίστριας του ’50 με την Κωνσταντίνα Μιχαήλ στον ρόλο της θρυλικής τραγουδίστριας

Η συναρπαστική ζωή της Σεβάς Χανούμ, της θρυλικής μορφής του λαϊκού τραγουδιού, ζωντανεύει από 21 Φεβρουαρίου 2024 στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ. Με εργαλείο του τη χειμαρρώδη συνέντευξη που έδωσε η ίδια στον ποιητή Γιώργο Χρονά, ο Κωνσταντίνος Ρήγος επαναπροσέγγισε και επανασύστησε με τον δικό του μοναδικό τρόπο τη θρυλική αυτή τραγουδίστρια.

Το έργο και η παράσταση

Το 1983 μία από τις ωραιότερες λαϊκές φωνές της ελληνικής δισκογραφίας, η Σεβάς Χανούμ, διηγείται την ιστορία της ζωής της σ’ ένα παλιό προσφυγικό σπίτι της Θεσσαλονίκης, στο κασετοφωνάκι του ποιητή και εκδότη Γιώργου Χρονά. Η “αμαζόνα” - όπως ήθελε να την αποκαλούν- του ρεμπέτικου τραγουδιού τού μιλά για τον φλογερό της έρωτα με τον Στέλιο Καζαντζίδη, τον παρ’ ολίγον γάμο τους, για τον Πόντο, τη μεταπολεμική Αθήνα, τον Τσιτσάνη, την Μπέλλου, αλλά και για την αρρώστια και το παιχνίδι με τον θάνατο.

Αυτές τις εκτενείς μαρτυρίες ο Γιώργος Χρονάς τις έκανε μονόπρακτο έργο (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οδός Πανός), το οποίο ακολούθως ο Κωνσταντίνος Ρήγος “μεταμόρφωσε” σε θεατρική παράσταση αφιερωμένη στη μοναδική αυτή ιέρεια του λαϊκού τραγουδιού (αρχικά η παράσταση είχε παρουσιαστεί το 2012 και για δύο σεζόν στο Αγγέλων Βήμα και στο Θέατρο Πόλη).

Η Σεβάς Χανούμ

Η Σεβάς Χανούμ γεννήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 1931 στα Κοκκινόγεια Δράμας και πέθανε τον Μάιο του 1990. Έγινε διάσημη τραγουδώντας ανατολίτικα τραγούδια. Σεβάς Χανούμ τη βάφτισε ο Τζίμης ο Χονδρός, ο ιδιοκτήτης της θρυλικής ταβέρνας, γιατί ήθελε ένα όνομα να ταιριάζει με τα ανατολίτικα τραγούδια που τραγουδούσε. Μάλιστα τη διαφήμιζε στις εφημερίδες της εποχής ως «τη Νέα ανακάλυψη Σεβάς Χανούμ, την ωραία του Πέραν».

Ο θυελλώδης της έρωτας με τον Στέλιο Καζαντζίδη άφησε εποχή. Παρόλο που είχαν αρραβωνιαστεί και τραγούδησαν μαζί σε μαγαζιά, δισκογραφικά δεν συνεργάστηκαν ποτέ.

Ο ίδιος ο Στέλιος Καζαντζίδης στο βιβλίο «Υπάρχω» (εκδόσεις Λιβάνη), αναφέρει: «Αυτή που έπινε πάρα πολύ και που ήθελε οπωσδήποτε να με κάνει χασικλή ήταν η Σεβάς Χανούμ. Αυτής της φουκαριάρας της είχε γίνει πάθος. Δεν μπορούσε να τραγουδήσει αν δεν έπινε. Ενώ είχε ωραία φωνή και ήταν αρτίστα σπουδαία, νόμιζε πως χωρίς αυτό το πράμα δεν άξιζε τίποτα. Γι’ αυτό και δεν κράτησε πολύ η συνεργασία μου με τη Σεβάς Χανούμ. Είδα ότι θα με κατέστρεφε αν συνεχίζαμε».

Ο Γιώργος Χρονάς για τη Σεβάς Χανούμ

Σ’ ένα παλιό σπίτι, προσφυγικό, συνάντησε την Σεβάς Χανούμ ο Γιώργος Χρονάς, την Πρωτομαγιά του 1983, στη Θεσσαλονίκη:

“Εμφανίστηκε μπροστά μου και ήταν σαν γυναικείο πρόσωπο σε πίνακα ζωγραφικής του Δημήτρη Λαλέτα. Φορούσε ταγιέρ και ήταν καθαρή, σπάνια.

Είχα να κάνω με ένα πνεύμα των μουσών, της μοίρας των ανθρώπων που θέλουν να σου μιλήσουν για τη δόξα, το παρελθόν, το μέλλον∙ την καταστροφή που προς τα κει βαδίζουν σταθερά. Με βαθιά φωνή, μες σε καπνούς, δίπλα στον καφέ που μου σέρβιρε, μου μίλησε, διάφορες νύχτες, για την ζωή της, το πάθος της για το ρεμπέτικο.

Το ’50, ’60, ’70 πέρναγαν από μπροστά μου. Η Νίνου, η Μπέλλου, ο Τσιτσάνης, ο Καλδάρας, ο Μπιθικώτσης… συνομιλητές της. Η Ελλάδα του Βορρά, οι άνθρωποι του τραγουδιού, η πλατεία Ομονοίας, Βάθης, όλα για το τραγούδι, τον χαμό της.

Οι έρωτές της, ο Καζαντζίδης, η μάνα του, ο παρ’ ολίγον γάμος τους, η αρρώστιά της, τα βάσανά της, το παιχνίδι με τον θάνατο. Ένα γνήσιο ποιητικό πρόσωπο μου άνοιγε την καρδιά του. Κι εγώ έκανα το πορτραίτο του μες σε φωτιές και συντρίμμια μιας ζωής που κυλάει αδιάφορη αφήνοντας τα πλάσματά της στην άκρη.

Μέσα σε τάφο βαθύ, χωρίς οίκτο. Δυνατή και μόνη. Κρατώντας από τη Σαμψούντα του Πόντου, γεννημένη στα Kοκκινόγεια της Δράμας.

Κι από κει στη Θεσσαλονίκη κι από κει στην Αθήνα. Μικρό κορίτσι. Απένταρη, με μόνο κεφάλαιο την ιερή μανία του ρεμπέτικου. Στο πάλκο όπως και στη ζωή.

Ο άγονος έρωτας με τον Καζαντζίδη. Η τρελή περιπέτεια με ένα διάσημο τραγούδι χωρίς τέλος. Η Βάθη, η Ομόνοια, ο Τζίμης ο Χοντρός, η Τριάνα του Χειλά. Τα άνθη του κακού. Οι απαγορευμένες ουσίες. Τα τραγούδια που δεν είπε. Τα συμβόλαια που δεν υπέγραψε.

Η αγία Αμαζόνα, η Σεβάς Χανούμ, λέει όλη τη ζωή της απόψε στον νέο δημοσιογράφο που ήρθε να τη γνωρίσει, αλλά παραδίνεται άοπλος στην τρικυμία του μυαλού της.

Ταυτότητα Παράστασης

Κείμενο: Γιώργος Χρονάς, Σκηνοθεσία - διασκευή: Κωνσταντίνος Ρήγος, Φωτισμοί: Χρήστος Τσιόγκας, Ερμηνεύει η Κωνσταντίνα Μιχαήλ, Στο ρόλο του δημοσιογράφου ο Ιάσονας Χρόνης, Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Ρήγος, Δημιουργικό αφίσας: Κωνσταντίνος Γεωργαντάς, Γραφείο Τύπου – Προβολή: Γιάννης Δαλάκας, Παραγωγή: Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ

Πληροφορίες

www.avlaiatheater.gr

Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ: Τσιμισκή 136, (Πλατεία ΧΑΝΘ)

Τηλέφωνο: 2310 230013

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2024, 21:00

Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024, 21:00

Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024, 21:00

Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024, 21:00

Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024, 19:00

 

Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2024, 21:00

Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024, 21:00

Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024, 21:00

Σάββατο 2 Μαρτίου 2024, 21:00

Κυριακή 3 Μαρτίου 2024, 19:00

Διάρκεια: 70 λεπτά

Εισιτήρια: 18€ κανονικό, 16€ φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ

Προπώληση: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ & ticketservices // https://shorturl.at/LST67.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πολλές ταυτόχρονες φωτιές σε 24 ώρες - Έκτακτη σύσκεψη της Πολιτικής Προστασίας
Η σύσκεψη πραγματοποιείται λόγω των πολλών και ταυτόχρονων εστιών που εκδηλώθηκαν τις τελευταίες ώρες και των θυελλωδών ανέμων
Πολλές ταυτόχρονες φωτιές σε 24 ώρες - Έκτακτη σύσκεψη της Πολιτικής Προστασίας
Θεσσαλονίκη: Καλλιτεχνική διαμαρτυρία «save art» στην Αριστοτέλους
Δράση μαθητών και μαθητριών του Καλλιτεχνικού Σχολείου Θεσσαλονίκης με σκοπό την ανάδειξη των προβλημάτων της τέχνης και του σχολείου τους
Θεσσαλονίκη: Καλλιτεχνική διαμαρτυρία «save art» στην Αριστοτέλους