Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Πόσο μπορείς να δίνεις καλοσύνη, όταν άνθρωποι σε κατασπαράζουν ψυχολογικά;»

Η Ιωάννα Δεμερτζίδου ερμηνεύει την κεντρική ηρωίδα στον «Καλό άνθρωπο του Σε Τσουάν» που έχει πρεμιέρα αύριο

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Στην πόλη Σε Τσουάν της Κίνας, τρεις θεοί αναζητούν κατάλυμα για μια νύχτα. Η πόρνη Σεν Τε είναι η μόνη που δέχεται να τους φιλοξενήσει. Οι θεοί την ανταμείβουν με ένα σημαντικό χρηματικό ποσό, αναγνωρίζοντας σε αυτήν έναν καλό άνθρωπο∙ τον καλό άνθρωπο που αναζητούσαν στη γη. Η Σεν Τε με τα χρήματα αυτά ανοίγει ένα καπνοπωλείο. Ωστόσο, η ανάγκη της να βοηθάει αλλά και η δυσκολία της να πει όχι στις απαιτήσεις των άλλων, σύντομα την οδηγούν σε αδιέξοδο. Τότε εμφανίζεται ο Σουί Τα∙ο μακρινός ξάδελφος που θα βάλει σε τάξη τα πράγματα, μακριά από συναισθηματισμούς και από φιλανθρωπίες.

Τα παραπάνω θα συμβαίνουν στον «Καλό άνθρωπο του Σε Τσουάν», ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας, μια διαχρονική σπουδή χαρακτήρων και συμπεριφορών, μία βαθιά ανάλυση της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας  της εποχής του που παραμένει, ωστόσο, έως και σήμερα επίκαιρη.

Αυτό το έργο του Μπέρτολτ Μπρέχτ ανεβάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος από το Σάββατο 6 Απριλίου και ώρα 20.30 στο Βασιλικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Μάλιστα είναι η πρώτη συνεργασία του σκηνοθέτη με το ΚΘΒΕ και η πρώτη φορά που ο ίδιος σκηνοθετεί έργο του μεγάλου Γερμανού δραματουργού.

Ο τελευταίος το έγραψε ενώ ο Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος μαίνονταν και ο ίδιος ήταν εξόριστος εκτός Γερμανίας.

Ο Καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν ανέβηκε για πρώτη φορά το 1943 στη Ζυρίχη. Η ιδέα γύρω από το έργο αυτό φαίνεται να απασχολούσε τον συγγραφέα για αρκετά χρόνια ενώ την τελική μορφή τη δούλευε ήδη από το 1938. Το έργο επίκαιρο όσο ποτέ φέρνει στο προσκήνιο το ερώτημα: Πόσο εφικτό είναι να παραμείνει κανείς ηθικός στις δεδομένες κοινωνικές συνθήκες;

Μέσα από την παραβολή, την αλληγορία, την ιστορία της κεντρικής ηρωίδας, της καλοκάγαθης πόρνης Σεν Τε από το Σε Τσουάν, καταδεικνύει την ανθρώπινη φύση που πάλλεται ανάμεσα στο καλό και το κακό, τη λογική και το συναίσθημα, την εσωτερική παρόρμηση και τις κοινωνικές επιταγές.

«Το κείμενο έχει να κάνει με το τι είναι ηθικό και τι όχι. Για μένα δεν με ικανοποιεί η εκδοχή του καλού και του κακού. Ποιος άραγε μπορεί να ορίσει τι είναι καλό και τι κακό. Η προσωπική ηθική του καθένα έχει άλλα όρια. Και επίσης αυτή η μάχη μου θυμίζει λίγο και κάτι το χριστιανικό. Το έργο έχει να κάνει με το τι αποπνέει καλοσύνη για τον άλλο και τι κακία. Σε μια στιγμή στο κείμενο λέει ότι “η κακία δεν είναι παρά ένα είδος δεξιότητας”», ανέφερε στο TyposThes η ηθοποιός Ιωάννα Δεμερτζίδου που πρωταγωνιστεί. Μιλώντας για κεντρική ηρωίδα, την καλοκάγαθη πόρνη Σεν Τε από το Σε Τσουάν, την οποία υποδύεται, σχολίασε πως «γίνεται καλή για να επιτελέσει νόμους θεών» και συμπλήρωσε «δεν χρησιμοποιείται ένας άνθρωπος που τα είχε όλα και τα έδωσε όλα. Η Σεν Τε όταν της λένε εσύ θα είσαι καλή και εκείνη αποκρίνεται πώς μπορώ να είμαι όταν όλα είναι τόσο ακριβά. Από πού θα τα πάρω αυτά που είναι να δώσω; Μέχρι πότε μπορείς να είσαι καλός όταν ζεις σε μια κοινωνία που σε αρπάζει από παντού. Κάνεις έναν αγώνα επιβίωσης. Το ζούμε καθημερινά άλλος λίγο άλλο πολύ. Δεν είναι μακριά μας η εξαθλίωση που υφίστανται οι ζωές πολλών ανθρώπων σε διάφορα πλαίσια. Δεν ξέρω πόσο μπορείς να δίνεις καλοσύνη, ηθική και χαρά όταν δεν έχεις από πουθενά να τα πάρεις ή όταν άνθρωποι σε κατασπαράζουν ψυχολογικά».

kthbe-setsouan-promo-by-mike-rafail-3.jpg

Για την ίδια το έργο «είναι πολύπλοκο και πολύπλευρο. Έχει πολλές πληροφορίες και προοπτικές που είναι δύσκολο να τις καταλάβεις με μια ανάγνωση. Ακόμη και τώρα ανακαλύπτω νέα πράγματα. Ηθικά ζητήματα σε σχέση με ζητήματα που επιβάλλει η κοινωνία και ο καπιταλισμός. Το έργο θέτει ερωτήματα και ο θεατής τα απαντάει. Ο συγγραφέας το αφήνει ανοιχτό για ερμηνείες».

Μιλώντας για τον Καρατζά εξέφρασε τον θαυμασμό της για την δουλειά του. «Μπήκα με εμπιστοσύνη σε αυτό και με άγχος, φόβο και χαρά. Αλλά είναι ένας άνθρωπος διαβασμένος και ευφυής που έδωσε μια ωραία κατεύθυνση στα πράγματα. Είναι θεωρητική η σκέψη του μέσα από ένα πρακτικό αντίκρισμα. Σου δίνει θεωρητική βάση των πραγμάτων. Όποια θεωρία είχε πρακτικό αντίκρισμα. Είμαστε 21 άτομα στη σκηνή όλη την ώρα της παράστασης και ο καθένας μπαίνει για να προχωρήσει την αφήγηση της ιστορίας και βάζει ένα λιθαράκι στο αφήγημα. Έχω ξετρελαθεί και έχω ανυπομονησία για το τελικό αποτέλεσμα. Αγαπώ κάθε κομμάτι της δουλειάς και χαίρομαι γι’ αυτό», σημείωσε η ηθοποιός.

 

*Κατάλληλη για θεατές άνω των 12 ετών.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Μετάφραση: Άννυ Κολτσιδοπούλου, Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς, Σκηνικά:  Κωνσταντίνος Σκουρλέτης, Κοστούμια:  Ιωάννα Τσάμη, Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός, Kίνηση : Αλέξης Τσιάμογλου, Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης, Δραματουργός- Βοηθός σκηνοθέτις: Κορίνα Βασιλειάδου, Βοηθός σκηνογράφου: Μανώλης Ψωματάκης, Βοηθός ενδυματολόγου: Σόνια Καϊτατζή, Οργάνωση παραγωγής: Μαρίνα Χατζηιωάννου, Οδηγός σκηνής: Marleen Verschuuren, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)

*Β’ Βοηθός σκηνοθέτη, στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης: Ελίνα Τσιομπαρτζή

Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά): Μελίνα Αποστολίδου (Κυρία Μι Τσου), Τζωρτζίνα Δαλιάνη (Κυρία Σιν), Ιωάννα Δεμερτζίδου (Σεν Τε), Ελένη Θυμιοπούλου (Οικογένεια: Γυναίκα), Στέλιος Καλαϊτζής (Οικογένεια: Άντρας),  Γιάννης Καραμφίλης (Τρίτος θεός), Άγγελος Καρανικόλας (Άνεργος), Νίκος Κουσούλης (Οικογένεια: Ανιψιός, Παιδί & Ιερέας, Επιστάτης), Νίκος Μήλιας (Σουν),  Χρυσή Μπαχτσεβάνη (Οικογένεια: Ανιψιά), Βασίλης Μπεσίρης (Αστυνομικός), Δημήτρης Ναζίρης (Οικογένεια: Παππούς), Μπέττυ Νικολέση (Κυρία Γιανγκ), Ιωάννα Παγιατάκη  (Γριά έμπορος χαλιών), Ορέστης Παλιαδέλης (Βανγκ), Γιώργος Παπαδάκος (Οικογένεια: Ανιψιός, παιδί),  Βασίλης Παπαδόπουλος (Σου Φου), Ιωάννα Πιατά (Οικογένεια: Κουνιάδα), Χρίστος Στυλιανού (Μαραγκός), Στέργιος Τζαφέρης (Δεύτερος θεός), Μαρία Χατζηιωαννίδου (Πρώτος θεός)

*Εκτακτη αντικατάσταση: Λουκία Βασιλείου, Χρήστος Τσάβος, Γιάννης Τσεμπερλίδης

Μουσικοί επί σκηνής:

Δάνης Κουμαρτζής (κιθάρα), Αμαλία Σάνη (τσέλο), Κατερίνα Ταβλαδωράκη (κλαρινέτο)

Πληροφορίες

‘Ωρες παραστάσεων: Τετάρτη: 19.00, Πέμπτη- Παρασκευή- Σάββατο: 20.30, Κυριακή: 19.00.

Προπώληση: ntng.gr |more.com | 11876. Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ.

Ωράριο Ταμείων:

Βασιλικό Θέατρο: Τρίτη 08:30 - 16:00 / Τετάρτη έως Κυριακή 08:30- 21:30

Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 - 21:30

Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 - 21:30 (τις ημέρες που θα πραγματοποιούνται πρωινές παραστάσεις το ωράριο των ταμείων θα είναι 8:30 - 15:30 για την Τρίτη και 8.30 - 21:30 για τις ημέρες Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή)

Πλατεία Αριστοτέλους: Το εκδοτήριο θα παραμείνει κλειστό.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δήμος Πέλλας: Τιμητική πλακέτα στον πρωταθλητή του Taekwondo Γιάννη Ιωαννίδη
Του απονεμήθηκε και το μετάλλιο του δήμου, για τα τέσσερα μετάλλια που κατέκτησε στους Πανευρωπαϊκούς Αγώνες Taekwondo ITF
Δήμος Πέλλας: Τιμητική πλακέτα στον πρωταθλητή του Taekwondo Γιάννη Ιωαννίδη
Θεσσαλονίκη: Τελευταία ψώνια για το Πάσχα στο Καπάνι – Πού παίζουν οι τιμές (ΦΩΤΟ)
Σχετικά υποτονική από το πρωί η κίνηση στην αγορά της Θεσσαλονίκης – Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα
Θεσσαλονίκη: Τελευταία ψώνια για το Πάσχα στο Καπάνι – Πού παίζουν οι τιμές (ΦΩΤΟ)