Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Το «πολιτικά νωθρό» στο επίκεντρο έκθεσης στο MOMus

Με έργα του Βασίλη Αλεξάνδρου που εκτίθενται στο Πειραματικό Κέντρο Τεχνών

*Της Λεμονιάς Βασβάνη | Από την έντυπη έκδοση "Τύπος Θεσσαλονίκης"

Αντικείμενα που έχουν αναφορά σε εθνικά στοιχεία όπως η σημαία, αλλά και ιατρικός εξοπλισμός όπως πατερίτσες, αναπηρικά αμαξία , π υποβοηθήματα για το περπάτημα των ηλικιωμένων, και ήχοι από στρατιωτικά εμβατήρια «πρωταγωνιστούν» στην έκθεση «Πολιτικά νωθρό / Politically rekt», η οποία φιλοξενείται στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών στη Θεσσαλονίκη (Αποθήκη Β1, Προβλήτα A’, λιμάνι) έως τις 12 Μαΐου 2024.

«Προτίμησα να επιλέξω τέτοια αντικείμενα γιατί με ενδιαφέρει ο παραλληλισμός της νοσηρότητας που επικρατεί σε εθνικό επίπεδο. Τα συνδέω με την εποχή της πανδημίας που μας έχει στιγματίσει. Πολλά από τα έργα μου αναφέρονται σε αυτήν. Εξάλλου και η έρευνά μου ξεκίνησε με την έναρξη της πανδημίας. Και θεωρώ ότι η πολιτική νωθρότητα μπορεί να αποκτήσει μια άλλη σημασία σε μια τέτοια περίοδο που πολλοί έβγαζαν ένα άλλο πρόσωπο και υπήρχε έντονη αντιπαράθεση στα social media», ανέφερε στο «ΤyposThes» ο εικαστικός Βασίλης Αλεξάνδρου.

Ο ίδιος συμπλήρωσε πως «χρησιμοποίησε το “πολιτικά νωθρό” στον τίτλο της έκθεσης των έργων του ως ένα λογοπαίγνιο για τα ζητήματα της πολιτικής ορθότητας μέσα από τα social media που καταλήγει να περιορίζει τον λόγο και να δημιουργεί θυμό». «Η μετάφραση στα αγγλικά έγινε πιο ελεύθερη ώστε δοθεί έξτρα νόημα. Το νωθρό αντικαταστάθηκε με το rekt παράγωγο του wrekt που σημαίνει ερείπιο και χρησιμοποιείται μεταξύ των κοινοτήτων των διαδικτυακών παιχνιδιών για να αποτυπωθεί η ήττα, η αποτυχία», μας εξήγησε.

alexandrou.jpg

Πώς ξεκίνησε η ιδέα; «Πρόκειται για μια ενιαία έρευνα τελευταίων 4 ετών η οποία είναι και αποτέλεσμα της διδακτορικής διατριβής μου στο Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου με τίτλο «Πολιτική τέχνη στην ψηφιακή εποχή» και με την υποστήριξη του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.)», ανέφερε ο δημιουργός.

Και τόνισε πως τα έργα του «άλλες φορές περιέχουν τεχνολογικά χαρακτηριστικά, ενώ άλλες φορές θέτουν ζητήματα γύρω από την ταχεία ψηφιακή ανάπτυξη. Για παράδειγμα υπάρχει μια στήλη από οικιακά εικονοστάσια που είναι διαμορφωμένη με τέτοιο τρόπο ώστε αντί για εικονίσματα να έχει κινητά τηλέφωνα εποχής. Οπότε είναι σαν σχόλιο ότι τα social καταλήγουν να είναι τα νέα εικονίσματα, η νέα θρησκεία…».

Ο κ. Αλεξάνδρου συμπλήρωσε πως χρησιμοποιώντας χιούμορ και ειρωνεία θέλει να ανοίξει την συζήτηση για θέματα που τον προβληματίζουν.

Ο καλλιτέχνης «παίζει» με τις λέξεις, είτε στον τίτλο της έκθεσής του, είτε στις εγκαταστάσεις που παρουσιάζει και στις οποίες ζητά/απαιτεί την προσοχή και τη δράση του/της επισκέπτη/τριας. Fame virus, Safe pace, Iconστάσι, Clap me hard και social.gr είναι κάποιοι μόνο από αυτούς τους τίτλους, που από μόνοι τους σχολιάζουν την υφέρπουσα κοινωνικο-οικονομική κρίση της εποχής.

Ο ίδιος ξεχωρίζει το έργο «Επανάσταση» που δείχνει ένα αναπηρικό αμαξίδιο  από το οποίο ξεκινάει ένας μεταλλικός κινητικός βραχίονας που εκτείνεται. Στην κορυφή του υπάρχει μια γροθιά που είναι ερωτικό βοήθημα. Κινώντας μεταλλικό βραχίονα φαίνεται η εικόνα μιας γροθιάς από αυτές που υπάρχουν σε μια πολεμική πορεία.

Επιμέλεια: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Ιστορικός τέχνης-Μουσειολόγος

Artist’s Talk / Ξενάγηση από τον εικαστικό Βασίλη Αλεξάνδρου

Πέμπτη 09 Μάϊου 2024, 18:00

Ανοιχτή συμμετοχή για το κοινό, με το εισιτήριο εισόδου στην έκθεση.

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο Κυριακή 10.00-18.00, Πέμπτη 12.00-20.00. Δευτέρα κλειστά. Είσοδος 4 ευρώ, μειωμένο 3 ευρώ, ομαδικό 2 ευρώ.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ