Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη
Με τη long duration performance «Flow», μια σωματική εξερεύνηση της διαλεκτικής έντασης του μέσα και του έξω, του ιδιωτικού και του δημόσιου, επιστρέφει ο Αλέξανδρος Μιχαήλ.
Μετά την viral δράση «24 ώρες στην πόλη | Σαν Σκιά | Θεσσαλονίκη» ο καλλιτέχνης που πριν λίγους μήνες είχε γίνει γνωστός ως ο... άνθρωπος σκιά, θα μετατρέψει τώρα τον εαυτό του σε έκθεμα, σε ζωντανό γλυπτό που κινείται σε αέναη ροή, αλλάζοντας διαρκώς, αργά αλλά σταθερά, σχήμα(τα).
«Για μένα το Flow είναι ένα αλχημικό δοχείο(…), είναι ο τρόπος μου να φέρω μαζί στην ίδια συνθήκη την εμπειρία είκοσι χρόνων δουλειάς με το σώμα», σημείωσε μεταξύ άλλων απαντώντας στις ερωτήσεις μας με αφορμή το νέο του πρότζεκτ που θα δούμε από τις 18 Οκτωβρίου σε δρόμους της πόλης μας στο πλαίσιο των 59ων Δημητρίων.
Αναφερόμενος στο «Σαν Σκιά» σχολίασε: «Ήταν για μένα μια κοινωνική ακτινογραφία. Φώτισε στον καθένα μέσα του τη ρίζα του κακού. Την πηγή του φόβου σαν κοινωνικό αντανακλαστικό. Το πιο εντυπωσιακό ήταν το πόσο απλά μπορεί να γίνει ο φόβος βία». Είπε πως οι καλλιτέχνες πρέπει να δημιουργούν ερωτήματα στο κοινό, ενώ απαντώντας σε ερώτησή μας για τα Δημήτρια σχολίασε ότι προσφέρουν στην πόλη την ευκαιρία να συνομιλεί με το διεθνές καλλιτεχνικό γίγνεσθαι.
Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.
-Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το Flow; Και πώς προετοιμαστήκατε για αυτό;
-Δεν ξέρω πραγματικά. Ξέρω όμως ότι ωρίμασε (μέσα μου) μέσα στον χρόνο. Για μένα το Flow είναι ένα αλχημικό δοχείο. Ο θρίαμβος του πνεύματος – ως ύλης - που μεταλλάσσει και μεταλλάσσεται. Το βύθισμα στο σώμα. Στην αναγεννητική δύναμη του ασυνειδήτου. Ένας επιλεγμένος εγκλεισμός όπου η μόνη δυνατή μετακίνηση είναι προς τα μέσα. Η ένταση και το οξύμωρο της κατάστασης να βρίσκεσαι απολύτως «μέσα» ενώ είσαι εξόφθαλμα εκτεθειμένος «έξω». Η κατάσταση ροής ως τελετουργική οδός μεταμόρφωσης. Η αέναη αλλαγή ως η μόνη σταθερά. Τέλος, είναι ο τρόπος μου να φέρω μαζί στην ίδια συνθήκη την εμπειρία είκοσι χρόνων δουλειάς με το σώμα. Η προετοιμασία για ένα καλλιτεχνικό έργο για μένα δεν είναι μια ξεκάθαρη, συνειδητή, εξηγήσιμη διαδικασία. Κάτι μέσα σου δουλεύει ασταμάτητα. Αρχίζεις να κατοικείς έναν κόσμο. Ή μάλλον, ένας κόσμος αρχίζει να σε κατοικεί. Και απλώνεται μέσα σου.
Στιγμιότυπο από το "24 ώρες στην πόλη | ΣΑΝ ΣΚΙΑ"
-Έχετε την πρόσφατη εμπειρία της δράσης "24 ώρες στην πόλη | ΣΑΝ ΣΚΙΑ". Πώς αλληλοεπιδρά ο κόσμος στις perfomances; Τι σας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση;
-Με τη σκιά, περπατώντας στην πόλη, σφυγμομέτρησα με το σώμα μου την αλληλεπίδραση του κόσμου - στο δημόσιο χώρο - με το ανοίκειο. Από την ίδια τη συνθήκη, η αλληλεπίδραση εκεί ήταν πιο άμεση. Ο καθένας είχε τη δική του αντίδραση. Από αδιαφορία, σε περιέργεια, τρόμο, επιθετικότητα και ενθουσιασμό. Η σκιά ήταν για μένα μια κοινωνική ακτινογραφία. Φώτισε στον καθένα μέσα του τη ρίζα του κακού. Την πηγή του φόβου σαν κοινωνικό αντανακλαστικό. Το πιο εντυπωσιακό ήταν το πόσο απλά μπορεί να γίνει ο φόβος βία.
-Ποιο το σχόλιο της δράσης για τη σχέση μας με τον δημόσιο χώρο;
-Για μένα, ρόλος της τέχνης – και του καλλιτέχνη - δεν είναι να σχολιάζει. Είναι να γεννάει – ανύπαρκτους μέχρι τώρα – κόσμους. Να προσφέρει εμπειρίες. Να δημιουργεί ερωτήματα. Η σχέση με τον δημόσιο χώρο είναι όντως ένα από τα κομβικά ζητήματα που ερευνά αυτή η performance. Γύρω από αυτό, λοιπόν, έχω μόνο ενεργά ερωτήματα. Δεν έχω σχόλια, συμπεράσματα ή απαντήσεις.
-Η παράσταση εντάσσεται στα Δημήτρια. Πώς βλέπετε το συγκεκριμένο Φεστιβάλ και πώς νιώθετε που συμμετέχετε σε αυτό;
-Να ξεκαθαρίσω πως δεν είναι παράσταση. Είναι Long duration, εικαστική performance. Η δράση αυτή της εταιρείας vatiras υλοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και την υποστήριξη του MΟΜus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, της Διεύθυνσης Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Συλλόγου Φίλων Νέας Παραλίας. Το τονίζω αυτό γιατί η συμμετοχή όλων των φορέων είναι σημαντική. Το Φεστιβάλ των Δημητρίων είναι από τα μακροβιότερα φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Ιστορικά έχει προσφέρει στην πόλη την ευκαιρία να συνομιλεί με το διεθνές καλλιτεχνικό γίγνεσθαι και για μένα ήταν ένα πολύ κατάλληλο πλαίσιο για αυτή τη δράση.
Συντελεστές
Σύλληψη – Επιτέλεση: Αλέξανδρος Μιχαήλ, Σχεδιασμός παραστατικού χώρου: Φώτης Σαγώνας, Σχεδιασμός κοστουμιού: Μαρία Καραδελόγλου, Κεντρική φωτογραφία: Χρήστος Κυριαζίδης, Τεκμηρίωση (φωτογραφίες & βίντεο): Μηνάς Τσιτσής , Επικοινωνία: Λία Κεσοπούλου, Παραγωγή: vatiras.
Κεντρική φωτογραφία: Αλέξανδρος Μιχαήλ σε πορτρέτο από τον φωτογράφο Μηνά Τσιτσή
Ημέρες, ώρες, τοποθεσίες Flow:
18, 19, 20, 21 Οκτωβρίου 2024 | 16:00-19:00 | Ομπρέλες Ζογγολόπουλου
24, 25, 26 Οκτωβρίου 2024 | 16:00-19:00 | Διασταύρωση Λ. Στρατού & Αγγελάκη
27 Οκτωβρίου 2024 | 15:00-18:00 | Διασταύρωση Λ. Στρατού & Αγγελάκη.
- Θεσσαλονίκη: Έρχεται η 13η ZOOTECHNIA – Με μεγαλύτερο εκθεσιακό χώρο (ΦΩΤΟ)
- Θεσσαλονίκη: Άνοιξε νέο δημοτικό ιατρείο στο Ντεπώ – Ποιες ειδικότητες γιατρών έχει
- ΠΡΙΝ ΛΙΓΟ στη Θεσσαλονίκη: Καραμπόλα 4 ΙΧ στον Περιφερειακό – Μεγάλο μποτιλιάρισμα
- Πέθανε ξαφνικά Ταγματάρχης του Στρατού στις Σέρρες – Ήταν πατέρας 3 παιδιών