Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ερατώ Αλακιοζίδου: «Θεσμοί όπως τα “Music Diaries” στηρίζουν τη νέα γενιά με ουσία»

Το φεστιβάλ επιστρέφει και φέτος διεξάγεται πέρα από τη Θεσσαλονίκη και στην Πιστόια της Ιταλίας

*Της Λεμονιάς Βασβάνη | Από την έντυπη έκδοση "Τύπος Θεσσαλονίκης"

Η 8η διεθνής διοργάνωση του “Music Diaries” International Workshop Festival ανοίγει τα φτερά της. Φέτος θα διεξαχθεί σε Ελλάδα και Ιταλία!

Από 27 έως 29 Ιουνίου 2025 στις εγκαταστάσεις του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη και από τις 30 Ιουνίου με 10 Ιουλίου στην Πιστόια της Ιταλίας στην Villa Magni & στη Sala dei Concerti Palazzo Ganucci Cancellieri σε συνεργασία με τον Δήμο της Πιστόια.

«Η εξωστρέφεια δεν ήταν απλώς μια απόφαση – ήταν μια βαθιά ανάγκη», δήλωσε στο «ΤyposThes» η Ερατώ Αλακιοζίδου πιανίστα και καλλιτεχνική διευθύντρια του θεσμού. Η ίδια πρόσθεσε πως «Το εκπαιδευτικό σκέλος είναι ο πυρήνας του φεστιβάλ».

Αναφερόμενη στην κλασσική μουσική και στον δισταγμό μερίδας του κοινού να την προσεγγίσει είπε πως «η μουσική δεν ζητάει ειδικές γνώσεις για να ακουστεί. Ζητάει μόνο ένα ανοιχτό αυτί και μια καρδιά διαθέσιμη να αισθανθεί». Περισσότερα στην συνέντευξη που ακολουθεί.

music_diaries_2.jpg

-Φέτος το φεστιβάλ ανοίγει τα φτερά του και στο εξωτερικό. Πώς το αποφασίσατε; Πόσο δύσκολο ήταν να γίνει πραγματικότητα αυτή η εξωστρέφεια;

-Η εξωστρέφεια δεν ήταν απλώς μια απόφαση – ήταν μια βαθιά ανάγκη. Τα «Music Diaries» γεννήθηκαν με το όραμα να λειτουργούν ως ένας ανοιχτός, διαπολιτισμικός χώρος δημιουργίας, και η διεθνής τους επέκταση ήταν μια φυσική συνέχεια αυτής της ταυτότητας. Η πρώτη εμπειρία στη Ματέρα, πριν από τρία χρόνια, μάς έδωσε την ώθηση να πιστέψουμε ότι μπορούμε να ανοίξουμε αυτόν τον διάλογο και πέρα από τα σύνορα.

Δεν ήταν εύκολο. Οι πρακτικές δυσκολίες, η οικονομική πίεση, η ανάγκη για αξιόπιστους συνεργάτες στο εξωτερικό – όλα ήταν προκλήσεις. Όμως η πίστη μας στο όραμα, η επιμονή και η ποιότητα των σχέσεων που χτίσαμε, μάς έφεραν ως εδώ. Φέτος, η Πιστόια φιλοξενεί το φεστιβάλ για δέκα ολόκληρες ημέρες. Αυτό, για εμάς, είναι μια επιβεβαίωση πως όταν κάτι έχει αλήθεια και συνέπεια, μπορεί να ταξιδέψει.

-Ένα σημαντικό κομμάτι είναι το εκπαιδευτικό. Πόσο βοηθάει τους νέους η διοργάνωση; Πόσο σημαντικό είναι να υπάρχουν τέτοιοι θεσμοί;

- Το εκπαιδευτικό σκέλος είναι ο πυρήνας του φεστιβάλ. Δεν πρόκειται απλώς για σεμινάρια ή μαθήματα – πρόκειται για μια ολόκληρη εμπειρία ζωής και τέχνης. Οι νέοι έρχονται σε επαφή με καταξιωμένους καλλιτέχνες, διδάσκονται, συνδημιουργούν, εκφράζονται, ρισκάρουν, ανακαλύπτουν.

Οι μαθητές μας δεν είναι απλοί παρατηρητές – είναι ενεργοί φορείς του φεστιβάλ.

Θεσμοί όπως τα «Music Diaries» λειτουργούν ως γέφυρες: ανάμεσα στις γενιές, στις χώρες, στα καλλιτεχνικά ρεύματα, στις εμπειρίες. Στηρίζουν τη νέα γενιά με ουσία, όχι απλώς με προβολή, αλλά με πραγματικές ευκαιρίες εξέλιξης. Κι αυτό είναι, για μένα, το πιο πολύτιμο.

-Ποια είναι η σχέση του μέσου πολίτη με την κλασσική μουσική; Υπάρχει φόβος του κοινού να παρακολουθήσει ένα είδος μουσικής με το οποίο δεν είναι εξοικειωμένο;

-Υπάρχει σίγουρα μια επιφυλακτικότητα, που συχνά προέρχεται από την ελλιπή επαφή με το είδος και από την –λανθασμένη– αίσθηση ότι η κλασική μουσική είναι κάτι «δύσκολο» ή «ελιτίστικο». Όμως η μουσική δεν ζητάει ειδικές γνώσεις για να ακουστεί. Ζητάει μόνο ένα ανοιχτό αυτί και μια καρδιά διαθέσιμη να αισθανθεί.

Τα «Music Diaries» προσπαθούν να χτίσουν αυτή τη γέφυρα. Με ελεύθερη είσοδο, με προσεκτικά επιλεγμένα προγράμματα, με επεξηγηματικές παρουσιάσεις, με χώρους φιλικούς και χωρίς την επισημότητα που αποθαρρύνει. Στόχος μας είναι να πούμε: «Η μουσική αυτή είναι και για εσένα». Και κάθε χρονιά που περνάει, βλέπουμε το κοινό να ανταποκρίνεται, να ανοίγεται, να επιστρέφει.

-Τι ξεχωρίζετε εσείς από τα «Music Diaries» του 2025; 

-Θα ξεχώριζα τη διπλή του ταυτότητα: τη βαθιά τοπική του παρουσία στη Θεσσαλονίκη και, ταυτόχρονα, την ευρωπαϊκή του διάσταση με την επέκταση στην Ιταλία. Είναι ένα φεστιβάλ που μεγαλώνει όχι μόνο σε διάρκεια ή μέγεθος, αλλά σε ουσία και περιεχόμενο.

Ξεχωρίζω ιδιαίτερα το “Circle New Talents”, όπου φέτος φιλοξενούμε νέους σολίστ από τη Ρουμανία, αλλά και το διεθνές workshop της AEC με θέμα την ισότητα και τη συμπερίληψη στην μουσική εκπαίδευση. Και, φυσικά, την υποτροφία «Γιώργος Μαυρομουστάκης», που δίνει σε Έλληνες φοιτητές τη δυνατότητα να ζήσουν μια πραγματικά σπάνια εμπειρία στο εξωτερικό.

-Πώς βλέπετε την εξέλιξη του θεσμού; Και πώς την ανταπόκριση του κόσμου;

-Ο θεσμός μεγαλώνει μαζί μας – και μαζί με την κοινότητά του. Δεν είναι απλώς ένας κύκλος εκδηλώσεων. Είναι μια ζωντανή δομή, μια συλλογικότητα που κάθε χρόνο γίνεται πιο πλούσια, πιο ανοιχτή, πιο ειλικρινής.

Η ανταπόκριση του κόσμου είναι συγκινητική. Άνθρωποι όλων των ηλικιών επιστρέφουν κάθε χρόνο, συμμετέχουν, στηρίζουν, φέρνουν φίλους. Αυτό δείχνει ότι κάτι σημαντικό χτίζεται. Η πρόκληση για το μέλλον είναι να διατηρήσουμε αυτή την ποιότητα και να ενισχύσουμε τη βιωσιμότητα του θεσμού – γιατί το πολιτιστικό αποτύπωμα δεν κρίνεται από τη διάρκεια μιας εβδομάδας, αλλά από την κληρονομιά που αφήνει στην καρδιά του τόπου και των ανθρώπων του.

-Ποια είναι η προσωπική σας ευχή για το μέλλον της πολιτιστικής δημιουργίας;

-Να ενισχυθεί η πίστη στην αυθεντική δημιουργία και στον άνθρωπο που τη φέρει. Να υπάρξουν περισσότερες ευκαιρίες για εκείνους που επιλέγουν να δουλέψουν με συνέπεια, χωρίς να υποκύπτουν σε εύκολες λύσεις ή εφήμερες τάσεις. Να αλλάξει η σχέση των θεσμών με την πολιτιστική παραγωγή: να γίνει πιο δίκαιη, πιο σταθερή, πιο ανοιχτή στη διαφορετικότητα.

Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια – είναι τρόπος ύπαρξης. Είναι αυτό που ενώνει, θεραπεύει, φωτίζει, οξύνει τη σκέψη και μεγαλώνει την ψυχή. Και μόνο αν τον φροντίσουμε συλλογικά, μπορούμε να ελπίζουμε σε μια κοινωνία πιο ανοιχτή, πιο ουσιαστική, πιο ανθρώπινη.

Πληροφορίες: www.musicdiariesfestival.com / [email protected].

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η στιγμή που οι Ισραηλινοί εξοντώνουν διοικητή των Φρουρών της Επανάστασης
Πρόκειται για τον Μπεχνάμ Σαχριγιαρί, ανώτατο στέλεχος της Δύναμης Κουντς του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης
Η στιγμή που οι Ισραηλινοί εξοντώνουν διοικητή των Φρουρών της Επανάστασης