Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη
Τον Τρουφαλντίνο από το έργο του Κάρλο Γκολντόνι «Ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» θα υποδυθεί αυτό το καλοκαίρι ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος.
Αναμετριέται με τον ίδιο ρόλο που είχε παίξει πριν 14 χρόνια, στο προηγούμενο ανέβασμα της παράστασης αυτής.
Όπως δήλωσε ο ίδιος στο TyposThes, πολλά από τα συστατικά εκείνης της παραγωγής παραμένουν, όμως έχουν προστεθεί και νέα, και ουσιαστικά πρόκειται για μια δημιουργία από την αρχή. Σε κάθε περίπτωση σχολίασε πως μιλάμε για μια παράσταση «που είναι μπροστά από την εποχή της».
«Αναγνωρίζεις μέσα από καταστάσεις την αγωνία του ανθρώπου για να επιβιώσει. Αυτό το κάνει σημερινό το έργο», σχολίασε, ενώ έπλεξε και το εγκώμιο του σκηνοθέτη Γιάννη Κακλέα.
Αναφερόμενος στις πρόσφατες εξελίξεις στην Μέση Ανατολή είπε πως «η ανθρωπότητα βιώνει μια από τις χειρότερες εποχές της». Δεν παρέλειψε να εκφράσει τον προβληματισμό του για την ραγδαία χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ απάντησε σε ερώτησή μας γιατί η κωμωδία είναι ένα είδος που παραμένει αγαπητό από το κοινό.

- Είναι μια παράσταση που είχατε κάνει και πριν 14 χρόνια. Τι έχει αλλάξει;
-Έχουν αλλάξει τα πάντα. Εμείς οι ίδιοι. Σίγουρα όσο και να προσπαθούσαμε να την κάναμε ατόφια θα ήταν αδύνατο και ευτυχώς. Δεν είναι μια αναπαραγωγή. Αλλά μια δημιουργία από την αρχή. Με πολλά συστατικά εκείνης της παράστασης και βασική δομή. Και νέους, πέρα από τους παλιούς ηθοποιούς. Προσωπικά θεωρώ πως ήταν και παραμένει μια παράσταση που είναι μπροστά από την εποχή της.
-Γιατί το λέτε αυτό;
-Η σκηνοθετική ματιά του Κακλέα πάντα εκμοντερνίζει καθετί το κλασσικό. Το κάνει με υπέροχο τρόπο. Δεν είναι τυχαίο που ο Γιάννης (σημ. Κακλέας) είναι από καλύτερους σκηνοθέτες της χώρας μας. Έχει πάρει το έργο του Κάρλο Γκολντόνι και πραγματεύεται κάτι πολύ δικό μας και σημερινό: την προσπάθεια ενός ανθρώπου που δεν έχει στον ήλιο μοίρα, να επιβιώσει σε έναν βάρβαρο κόσμο. Αναγνωρίζεις μέσα από καταστάσεις την αγωνία του ανθρώπου για να επιβιώσει. Αυτό το κάνει σημερινό το έργο. Και μέσα από κωμικοτραγικές καταστάσεις ο κόσμος θα γελάσει και θα συγκινηθεί. Το θέατρο λειτουργεί σαν ένα μικρό φάρμακο που καλμάρει τον κόσμο ώστε να ξεχαστεί ειδικά σε την εποχή που ζούμε και με όσα συμβαίνουν στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.
-Πώς βλέπετε τις εξελίξεις στην Μέση Ανατολή;
-Με τρομάζουν οι εξελίξεις αυτές, όπως πιστεύω το ίδιο συμβαίνει και σε όλο το ανθρώπινο γένος. Είναι σαν να μην έχουμε την δύναμη να αντιδράσουμε ή να βλέπουμε ένα έργο που μπορεί να οδηγήσει σε ένα κακό τέλος για όλους. Πεθαίνει κόσμος, παιδιά, και είναι σαν να είναι αριθμοί και όχι άνθρωποι. Αυτό είναι τρομακτικό. Η ανθρωπότητα βιώνει μια από τις χειρότερες εποχές της.
-Το θέατρο είναι πολική;
-Κατά βάση. Ο Αριστοφάνης έκανε πολιτική ενώ έκανε κωμωδία. Προσπαθούσε να αφυπνίσει τους πολίτες για πράγματα που έρχονται, για πράγματα που πρέπει να προλάβουν, και για καταστροφές. Αυτό συμβαίνει κατά κόρον και σήμερα. Το καλό θέατρο κλασσικό ή σύγχρονο, πέρα από την ψυχαγωγία του κοινού, έχει και κρυφή αποστολή: ο θεατής οδηγείται σε άλλα μονοπάτια σκέψης, ανακαλύπτει διεξόδους στον εαυτό του μέσα από ένα έργο και γίνεται καλύτερος άνθρωπος. Θεωρώ πως το θέατρο έχει λόγο ύπαρξης και δεν θα χαθεί ό,τι και αν κάνει η τεχνολογία, είναι φύλακας άγγελος.
-Ο Τρουφαλντίνο θα έχανε δουλειές από το ΑΙ;
-Ο Τρουφαλντίνο δεν θα ήξερε τι να κάνει…
Πέρα από την πλάκα, θα χαθούν πολλές δουλειές μέσα από αυτή την τεχνολογία. Αλλάζει το σύστημα επιβίωσης του ανθρώπου. Είναι πολλοί οι κίνδυνοι, ενώ υπάρχουν και θετικές πλευρές, όμως δεν ξέρουμε πώς θα γίνει η εξισορρόπηση θετικών και αρνητικών. Αυτό είναι το πιο επίφοβο. Δεν ξέρουμε πόσο έχουμε δύναμη να γυρίσουμε την πλάστιγγα προς την μία ή την άλλη πλευρά.
-Ο κόσμος έχει ιδιαίτερη αγάπη για τις κωμωδίες. Πόσο σημαντικό είναι το γέλιο στην ζωή μας;
-Αυτό συμβαίνει γιατί στην ζωή του ο σύγχρονος άνθρωπος περισσότερο κλαίει παρά γελάει. Συμβαίνουν πράγματα είτε για επιβίωσή του ή πχ ξαφνικές απώλειες, και τα περισσότερα τα προσμετρά σε αρνητική βάση, τον κάνουν να θλίβεται. Του λείπουν οι στιγμές της χαράς. Η κωμωδία έχει το προτέρημα έναν άνθρωπο που περνά δύσκολα να τον κάνει να ξεχαστεί. Είναι γελωτοποιός που, έχοντας ουσία ή όχι, δίνει έδαφος για να λάμψουν τα χαμόγελα.
-Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Θα απέχω από το θέατρο για 1μιση χρόνο γιατί θα προετοιμάσω για μια κινηματογραφική ταινία στην οποία έγραψα σενάριο και θα σκηνοθετήσω. Λέγεται «Ο γιος της θάλασσας». Πρόκειται για μια πειρατική ιστορία που εκτυλίσσεται στα 1600 σε ένα νησί της Ελλάδας. Αφορά σε μια εποχή που δεν την ξέρουμε.

*Παίζεται: Τετάρτη 25 & Πέμπτη 26 Ιουνίου στις 21:30 στο Ανοιχτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης»
Προπώληση:more.com. Εισιτήρια από 20 ευρώ.